ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δύο κληρονόμοι της δυναστείας των δισεκατομμυριούχων Peugeot διεκδικούν μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis NV, την ώρα που η επιρροή της οικογένειας στον κλάδο – στον οποίο εισήλθε πριν από περισσότερο από έναν αιώνα – μειώνεται.
Σε μια πρωτοφανή κίνηση για μία από τις πιο εξέχουσες βιομηχανικές δυναστείες της Γαλλίας, οι Robert και Xavier Peugeot δίνουν δημοσίως την μάχη τους για να εισέλθουν στο ΔΣ της Stellantis, σε μία προσπάθεια να ανταγωνιστούν την επιρροή και το κύρος της άλλης ιδρυτικής οικογένειας της εταιρείας, των Agnelli της Ιταλίας.
Οι αλλαγές στη διακυβέρνηση της Stellantis έρχονται σχεδόν πέντε χρόνια μετά τη συγχώνευση της κατασκευάστριας των Peugeot, PSA Group, με τη Fiat Chrysler — που διαφημίστηκε ως «συγχώνευση ίσων» — δημιουργώντας έναν όμιλο με 14 μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Jeep και Maserati.
Συμπίπτουν επίσης, με μια σαρωτική αναδιάρθρωση της διοικητικής ομάδας, που έχει αλλάξει την ισορροπία δυνάμεων υπέρ των Ιταλών μετά την απομάκρυνση του πρώην Διευθύνοντος Συμβούλου Κάρλος Ταβάρες (Carlos Tavares).
«Οι Peugeot είναι διχασμένοι εδώ και δεκαετίες», δήλωσε σε συνέντευξη ο αναλυτής της Jefferies, Philippe Houchois. «Αυτό αποδυνάμωσε σταδιακά τον έλεγχό τους στην PSA και ακόμη περισσότερο μετά τη συγχώνευση με τη Fiat.»
Η αναταραχή στη Stellantis αποτυπώνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, την ώρα που ο κλάδος παλεύει με το δαπανηρό πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση και τον πιο επιθετικό ανταγωνισμό από Κινέζους κατασκευαστές.
Η οικογένεια των δισεκατομμυριούχων που βρίσκεται πίσω από τη Volkswagen AG δέχεται επίσης πιέσεις, με τις οικογένειες Porsche και Piëch να έχουν αρκετούς απογόνους με αντικρουόμενα συμφέροντα.
Η οικογένεια Peugeot αρνήθηκε να σχολιάσει τους λόγους πίσω από την διαμάχη για τη θέση στο διοικητικό συμβούλιο, αλλά δήλωσε ότι η δέσμευσή της προς τη Stellantis είναι «ακλόνητη» και ότι η εταιρεία «παραμένει στο επίκεντρο της ταυτότητας της οικογένειας».
Ανανέωση του ΔΣ
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ανανέωσης του διοικητικού συμβουλίου, ο Robert Peugeot, 75, επιδιώκει να παραμείνει στην θέση στην οποία βρίσκεται από το 2021 που έγινε η συγχώνευση, όταν έγινε αντιπρόεδρος της Stellantis. Βοήθησε στη διαπραγμάτευση της συμφωνίας συγχώνευσης με τον πρόεδρο John Elkann, τον ισχυρό κληρονόμο της βιομηχανικής δυναστείας Agnelli, που ίδρυσε τη Fiat.
Την ίδια θέση διεκδικεί και ο Xavier Peugeot, 61 ετών, επικεφαλής της μάρκας DS της Stellantis, ο οποίος επιβλέπει επίσης την «κληρονομιά» του κατασκευαστή αυτοκινήτων. Έχει περάσει σχεδόν ολόκληρη την καριέρα του στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας ενταχθεί για πρώτη φορά στο τμήμα αντιπροσωπειών της PSA πριν από πάνω από 30 χρόνια.
Το μέλος της οικογένειας Peugeot που θα επικρατήσει τις επόμενες εβδομάδες θα καταλάβει τη θέση από το 2026 και μόνο να δύο χρόνια, μετά την απόφαση του ΔΣ για πιο μικρότερης διάρκειας θητείες.
Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές, όποια κι αν είναι η έκβαση, είναι απίθανο να υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στη στρατηγική του ομίλου. Η Stellantis δίνει προς το παρόν προτεραιότητα στις επενδύσεις στις ΗΠΑ — τη μεγαλύτερη δεξαμενή κερδών της.
Μια άλλη επιλογή που έχουν οι Peugeot θα ήταν να αυξήσουν το μερίδιό τους στη Stellantis και να εξασφαλίσουν μία ακόμη θέση στο συμβούλιο, κίνηση που θα απαιτούσε τη στήριξη της πολυάριθμης και διχασμένης οικογένειας.
Η πολύκροτη διαμάχη
Οι δύο απόγονοι όγδοης γενιάς των Peugeot προέρχονται από διαφορετικά τμήματα της οικογένειας, της οποίας τα μέλη βρέθηκαν σε αντίθετα στρατόπεδα κατά τη διάρκεια μίας πολύκροτης διαμάχης για τον έλεγχο της οικογένειας που συγκλόνισε την PSA πριν από περισσότερο από μια δεκαετία.
Ο μεγαλύτερος αδελφός του Xavier, Thierry, παραιτήθηκε από τη θέση του προέδρου της PSA το 2014, μετά από την σύγκρουση του με τον Robert, ο οποίος τάχθηκε υπέρ της παραχώρησης του ελέγχου της οικογένειας στο γαλλικό κράτος και στην κινεζική Dongfeng Motor Corp. Ο Robert έχει επίσης διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στη διαφοροποίηση της περιουσίας της οικογένειας από την κατασκευή αυτοκινήτων μέσω του εισηγμένου επενδυτικού οχήματος της οικογένειας, Peugeot Invest. Πρόσφατα μάλιστα αντιμετώπισε την έντονη αντίδραση των μετόχων.
Στο παρελθόν, οι Peugeot συνήθιζαν να μοιράζουν τους επαγγελματικούς ρόλους πίσω από κλειστές πόρτες. Αυτή τη φορά, η διαδικασία για τη θέση στο διοικητικό συμβούλιο επιβλέπεται από εξωτερικό σύμβουλο και οι υποψήφιοι επιβεβαίωσαν το ενδιαφέρον τους μέσω των μέσων ενημέρωσης.
«Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι υπάρχει μια καθορισμένη διαδικασία για την κάλυψη ενός ρόλου», είπε ο Φιλίπ Πελέ-Κλαμούρ, αναπληρωτής καθηγητής στη σχολή διοίκησης επιχειρήσεων HEC Paris, ειδικός στις οικογενειακές επιχειρήσεις. «Αυτό αποτελεί ένα νέο κεφάλαιο για την οικογένεια. Το αν αυτό θα αλλάξει την επιρροή τους στη Stellantis είναι ένα άλλο ζήτημα που μένει να φανεί».
Η κυριαρχία των Agnelli
Η διαφοροποιημένη εταιρεία συμμετοχών των Agnelli, Exor, κατέχει μερίδιο 15,5% στη Stellantis και δύο θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο, σε σύγκριση με το 7,7% των Peugeot που έχουν μία θέση. Οι Peugeot εξασφάλισαν εξαίρεση από τη δέσμευση περί μη αύξησης του μετοχικού ποσοστού που είχε συμφωνηθεί κατά τη συγχώνευση, η οποία τους επιτρέπει, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, να αυξήσουν το ποσοστό τους πάνω από 8% και να αποκτήσουν άλλη μία θέση.
Οι όροι της συγχώνευσης καθόρισαν τις αρχικές υποψηφιότητες του διοικητικού συμβουλίου και παρείχαν στα μέλη θητείες τεσσάρων ή πέντε ετών, περίοδος που στη συνέχεια μειώθηκε στα δύο χρόνια.
Οι συντομότερες θητείες στον όμιλο με έδρα το Άμστερνταμ, επιτρέπουν μεγαλύτερη ευελιξία στην αναδιάρθρωση του συμβουλίου, αλλά έρχονται σε αντίθεση με τις προτεινόμενες πρακτικές στη Γαλλία, όπου ο μέσος όρος είναι τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με το Institut Français des Administrateurs.
Αμέσως μετά τη συγχώνευση, στελέχη από τη γαλλική PSA, κατασκευάστρια των Peugeot και Citroen, ανέλαβαν σημαντικές διοικητικές θέσεις στη Stellantis, παράλληλα με τον Tavares.
Ένα χρόνο μετά, η πλειοψηφία της ηγεσίας προέρχονταν από τις τάξεις της πρώην Fiat Chrysler. Η επιρροή του Elkann αυξήθηκε ακόμη περισσότερο τον τελευταίο χρόνο, αφού κατάφερε να κατευθύνει με επιτυχία τον όμιλο μετά την ξαφνική αποχώρηση του Tavares, πριν επιλέξει τον Antonio Filosa, έναν Ιταλό βετεράνο της Fiat Chrysler, ως νέο CEO τον Μάιο.
Ο Filosa έχει από τότε επιβλέψει τη νέα αναδιάρθρωση της ανώτερης διοίκησης, με αποτέλεσμα οι Ιταλοί να κατέχουν τις περισσότερες θέσεις-κλειδιά. Διεξάγει επίσης μια εις βάθος αναθεώρηση των λειτουργιών, εξετάζοντας το παγκόσμιο αποτύπωμα της παραγωγής, καθώς και τη θέση και το σχέδιο προϊόντων των διαφόρων εμπορικών σημάτων, συμπεριλαμβανομένων των brands DS, Lancia και Maserati, που έχουν χαμηλές πωλήσεις.
«Ο Elkann έχει σαφώς τον έλεγχο τώρα», δήλωσε ο αναλυτής της Jefferies, Houchois.
Διαβάστε επίσης:
Κώτσηρας: Οικοδομούμε μια οικονομία ανθεκτική, που δεν υπονομεύει το μέλλον των ερχόμενων γενεών