• Business

    Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ: Εκτός διαγωνισμού για τα πράσινα λεωφορεία η κινεζική BYD

    • NewsRoom
    Ιωάννης Πετρόπουλος, Μέτοχος Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, CEO Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ

    Ιωάννης Πετρόπουλος, Μέτοχος Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, CEO Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ


    Εκτός του διαγωνισμού για τα πράσινα λεωφορεία αξίας 383 εκατ. ευρώ που δημοπρατεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κινδυνεύει να βρεθεί η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Build Your Dreams (BYD), η οποία έχει ως επίσημο αντιπρόσωπο στη χώρα μας την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

    Αυτό προκύπτει σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, ο οποίος «τρέχει» τον εν λόγω διαγωνισμό, στη Διαύγεια. Βάσει αυτής η κινεζική εταιρεία, που δραστηριοποιείται στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων και αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα στην Ολλανδία και την Κίνα, φαίνεται ότι δεν καλύπτει τα τεχνικά κριτήρια που έχει θέσει το Υπουργείο Υποδομών για την αποσφράγιση της οικονομικής της προσφοράς.

    Για αυτό το λόγο και αποκλείεται από το πέμπτο τμήμα του εν εξελίξει διαγωνισμού για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ μένει να φανεί εάν η εταιρεία θα κινηθεί νομικά μέσω προσφυγής στην ΕΑΔΗΣΥ έως και την επόμενη Δευτέρα. Η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως είναι αρκετά πιθανό η εταιρεία να αποκλειστεί και από τα υπόλοιπα μέρη του διαγωνισμού, ενώ στην κούρσα της διεκδίκησης του συγκεκριμένου υπό-έργου παραμένουν η  Yutong με αντιπρόσωπο στην Ελλάδα τον Όμιλο Κοπελούζο και η ισπανική Irizar.

    Όσον αφορά την πορεία του συνόλου του διαγωνισμού πηγές του Υπουργείου Υποδομών αναφέρουν στο mononews πως τρέχουν οι διαδικασίες, ώστε να αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές για όλα τα τμήματα του διαγωνισμού εντός του φθινοπώρου.

    Αυτό συνεπάγεται ότι είναι αρκετά πιθανό να γνωρίζουμε έως τα τέλη του έτους τους αναδόχους, ενώ τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα καταφτάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τον Μάρτιο του 2023 καθώς ένα από τα κριτήρια επιλογής είναι η ταχύτητα της παράδοσης των οχημάτων.

    Τα προβλήματα της κινεζικής BYD

    Το mononews σε πλήθος ρεπορτάζ του έχει αποκαλύψει στο παρελθόν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία της κινεζικής εταρείας τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα. 

    Σχετικά με την Ευρώπη, η BYD φέρεται να έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στις αστικές συγκοινωνίες της Ολλανδίας με αποτέλεσμα να προκαλεί τρόμο στους οδηγούς, αλλά και την αντίδραση του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου της χώρας.

    Πιο συγκεκριμένα, τα προβλήματα της BYD στην Ολλανδία ξεκινούν πριν από δύο σχεδόν έτη, καθώς η εταιρεία Keolis προμήθευσε την ολλανδική αγορά με 259 ηλεκτρικά οχήματα στα τέλη του 2020. Ωστόσο σε αυτά τα οχήματα παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις, καθώς δημοσιεύματα του ολλανδικού τύπου κάνουν λόγω για «τιμόνια που στρίβουν από μόνα τους» και περιπτώσεις στις οποίες τα οχήματα «φρενάρουν απότομα».

    Τα προβλήματα αυτά δεν έχουν λυθεί ακόμα παρόλο που η BYD προσπαθεί να τα επιδιορθώσει, ενώ και ο ίδιος ο Διευθύνων Σύμβουλος της Keolis, Alex Rentier έχει παραδεχθεί σε σχετικό ερώτημα του mononews πως τα προβλήματα αυτά όντως υπάρχουν.

    Από την άλλη πλευρά, όσον αφορά την Κίνα, η εταιρεία έχει έρθει αντιμέτωπη με έρευνες για την επίδραση των εργοστασίων της  για την υγεία των κατοίκων των τριγύρω περιοχών.

    Αναλυτικότερα σε σχετική αναφορά της Goldman Sachs γίνεται λόγος για εργοστάσια της εταιρείας στην Κίνα που προκαλούν σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως για παράδειγμα ρινορραγίες, ενώ τονίζεται πως εκπέμπονται ουσίες μέσω ρύπων, οι οποίες είναι καρκινογόνες και ενδέχεται να προκαλούν μεταλλάξεις.

    Ο διαγωνισμός 

    Ο εν λόγω διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί από το τελευταίο τρίμηνο του 2022 και στόχος του Υπουργείου είναι η ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ με 770 πράσινα λεωφορεία. Μέχρι στιγμής ο διαγωνισμός, που χωρίζεται σε πέντε υπό-έργα, έχει προσελκύσει εκτός από τις παραπάνω εταιρείες και τις ιταλικές IVECO και Industria Italiana Autobus.

    Σημειώνεται πως στην τελευταία υπάρχει αυξημένη τουρκική συμμετοχή, καθώς το 28,5% των μετοχών της εταιρείας ανήκει στην τουρκική Karsan, η οποία έχει εξοπλίσει με ηλεκτρικά λεωφορεία την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία και την Ουκρανία.

    Αναλυτικότερα τα υπό-έργα του εν εξελίξει διαγωνισμού είναι τα εξής:

    1ο τμήμα (Κηρύχθηκε άγονο καθώς δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά, ενώ οι Mercedes και Solaris είχαν προσφύγει στην ΑΕΠΠ και το ΣτΕ)

    Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.

    Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.

    2ο Τμήμα

    Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    3ο Τμήμα

    Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    4ο Τμήμα

    Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 43 μήνες και υπάρχει η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    5ο Τμήμα

    Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.

    Διαβάστε επίσης

    Καταπέλτης ο Ολλανδός CEO για τα λεωφορεία της κινέζικης BYD: Ναι, έχουν προβλήματα – Τι θα γίνει με την Ελλάδα

    Τι συμβαίνει με τα «χαλασμένα» κινέζικα λεωφορεία της BYD – Ποιοι θέλουν να τα φέρουν και στην Ελλάδα



    ΣΧΟΛΙΑ