• Business

    Τι συμβαίνει με τα «χαλασμένα» κινέζικα λεωφορεία της BYD – Ποιοι θέλουν να τα φέρουν και στην Ελλάδα

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Τι συμβαίνει με τα «χαλασμένα» λεωφορεία της BYD στην Ολλανδία - Ποιοι θέλουν να τα φέρουν στην Ελλάδα

    Ιωάννης Πετρόπουλος, Μέτοχος Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, CEO Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ


    Σοβαρά προβλήματα με τα ηλεκτρικά της λεωφορεία φαίνεται να αντιμετωπίζει η κινεζική εταιρεία Build Your Dreams (BYD) με επίσημο διανομέα στην Ελλάδα την εισηγμένη εταιρεία «Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ». Η BYD σύμφωνα με πληροφορίες συγκαταλέγεται μεταξύ των μνηστήρων για το mega-διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αξίας 383 εκατ. ευρώ και αφορά στην απόκτηση 770 πράσινων λεωφορείων.

    Ο ολλανδικός Τύπος και πιο συγκεκριμένα η εφημερίδα De Stentor και το εξειδικευμένο site PV Magazine  σε άρθρα που δημοσίευσαν στις 27 και 29 Δεκεμβρίου 2021 αντίστοιχα επισημαίνουν την έκρυθμη κατάσταση που διαρκεί εδώ και ένα χρόνο στους κόλπους της ολλανδικής εταιρείας μεταφορών Keolis (σ.σ. πελάτης της BYD) καθώς τόσο οι οδηγοί της εταιρείας όσο και τα εργατικά σωματεία κάνουν συνέχεια παράπονα για τα 246 ηλεκτρικά λεωφορεία που εξαγοράστηκαν από την κινεζική εταιρεία το Δεκέμβριο του 2020.

    Συγκεκριμένα τα εν λόγω άρθρα αναφέρουν: «Τα εργατικά σωματεία ζητούν την επέμβαση της διοίκησης της Keolis λόγω των συνεχιζόμενων προβλημάτων που παρατηρούνται στα 246 ηλεκτρικά οχήματα της BYD, τα οποία χαρακτηρίζονται ως ‘εντελώς ανεπαρκή’.

    Τα σωματεία των οδηγών λεωφορείων έχουν ‘μπουχτίσει’ με τα προβλήματα των εν λόγω ηλεκτρικών λεωφορείων».

    Σύμφωνα με τα άρθρα των δύο μέσων «τα κυριότερα προβλήματα αφορούν τη χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».

    Τα προβλήματα φαίνεται πως «ξεκίνησαν κατά τους πρώτους μήνες της χρήσης των οχημάτων, καθώς τα λεωφορεία σταματούσαν να κινούνται σε ανύποπτο χρόνο».

    Τρόμος στους οδηγούς

    Ο διευθυντής του μεγαλύτερου σωματείου εργαζομένων της Ολλανδίας (FNV), Marijn van der Gaag εξηγεί στο ολλανδικό PV Magazine: «Κάθε πρωί που οι οδηγοί ξεκινούν τα δρομολόγιά τους τρομοκρατούνται στην ιδέα του τι θα έχει πάλι χαλάσει».

    Επισημαίνεται, δε, πως «O CEO της Keolis, Alex E. Rentier, έχει ζητήσει από την BYD να λύσει άμεσα τα προβλήματα που παρουσιάζονται στα λεωφορεία».

    Σύμφωνα πάντοτε με το εν λόγω άρθρο: «Η BYD θα εξετάσει ξανά όλα τα λεωφορεία της και τον Ιανουάριο θα παραδώσει δύο λεωφορεία στην Keolis ώστε να ελεγχθούν από την εταιρεία και τους οδηγούς.

    Εάν οι τελευταίοι είναι ικανοποιημένοι με τις αλλαγές που έγιναν στα δύο λεωφορεία, τότε όλα τα λεωφορεία (και τα 246) θα επισκευαστούν με παρόμοιο τρόπο».

    Ο διαγωνισμός για  τα πράσινα λεωφορεία και οι μνηστήρες

    Ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την απόκτηση 770 πράσινων λεωφορείων με στόχο την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ προκηρύχθηκε τον περασμένο Οκτώβριο και, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον σημαντικών αυτοκινητοβιομηχανιών της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης καθώς και της Κίνας.

    Σε αυτούς συγκαταλέγονται – εκτός από την κινεζική BYD- η σουηδική Volvo ΑΒ που συνεργάζεται στην Ελλάδα με τον όμιλο Σαρακάκη, η Μercedes-Benz, η Πολωνική Solaris και η Heuliez Bus  (γαλλική θυγατρική της IVECO) και η κινεζική Yutong Bus.

    Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός έχει οδηγηθεί σε παράταση τρεις φορές καθώς αρχικά είχε ζητηθεί από τους ενδιαφερόμενους περισσότερος χρόνος ώστε να προετοιμάσουν καλύτερα τις προσφορές τους, ενώ έπειτα, όπως διέρρευσε στον Τύπο, οι εταιρείες «Solaris Bus & Coach sp.zo.o» και «Mercedes Benz Ελλάς Μονοπρόσωπη Α.Ε.Ε.» προσέφυγαν στις αρχές του Νοεμβρίου στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), ενώ λίγο αργότερα η «Yutong Bus Co., Ltd.» προχώρησε σε παρέμβαση κατά της προσφυγής της πρώτης εταιρείας.

    Πλέον οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν στις 18 Ιανουαρίου, ενώ η αποσφράγισή τους θα γίνει στις 22 του ίδιου μήνα.

    Η εξέλιξη αυτή δεν αλλάζει το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Υποδομών, καθώς ο στόχος της άφιξης των λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη εντός του 2026 παραμένει εφικτός.

    Αυτό συμβαίνει διότι κριτήριο για την ανάληψη της σύμβασης, εκτός από την παροχή της οικονομικότερης προσφοράς, είναι και η ταχύτητα παράδοσης των οχημάτων εκ μέρους των αναδόχων.

    Το πρόβλημα μετά την αποκάλυψη των Ολλανδικών Μέσων για τα προβληματικά κινέζικα λεωφορεία αναμένεται να προκαλέσει αναταράξεις στην εισηγμένη Π. Πετρόπουλος που είναι η εταιρεία που αντιπροσωπεύει την  BYD  στην Ελλάδα.

    Το ερώτημα είναι εάν μετά από αυτή την εξέλιξη θα αποκλεισθεί η BYD από τον διαγωνισμό. 

    Προφανώς οι ευθύνες του υπουργείου Μεταφορών είναι από εδώ και στο εξής μεγάλες.

    Τα 5 υπό-εργα

    Ο τίτλος του προς δημοπράτηση έργου που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ο εξής: «Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων, για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης» και το κόστος του ανέρχεται στα 309 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ. Συγκεκριμένα, αποτελείται από τα εξής υποέργα:

    1ο Τμήμα

    Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.

    Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.

    2ο Τμήμα

    Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    3ο Τμήμα

    Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    4ο Τμήμα

    Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    5ο Τμήμα

    Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.

    BYD
    Φωτoγραφία από το ολλανδικό site www.destentor.nl.
    Το άρθρο έχει τίτλο “Τα προβληματικά λεωφορεία Keolis επισκευάζονται για δεύτερη φορά”

    Το προφίλ της BYD

    H Build your Dreams (BYD) ιδρύθηκε το 1995  έδρα στο Shenzen της Κίνας και πλέον έχει πολυετή παρουσία στην Ασία και τις ΗΠΑ και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην ηλεκτροκίνηση.

    Η BYD έχει επενδύσει εκατοντάδες εκατ. ευρώ και απαριθμεί 37 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο. Η Ευρώπη αποτελεί μία σημαντική αγορά για την κινεζική εταιρεία καθώς η BYD έχει πουλήσει χιλιάδες λεωφορεία σε ευρωπαϊκές χώρες, ενώ σε παγκόσμια κλίμακα έχει παραδώσει 52.000 ηλεκτρικά λεωφορεία σε 200 πόλεις.

    Διαβάστε επίσης

    Σε δεύτερη παράταση οδηγείται ο διαγωνισμός των 383 εκατ. ευρώ για τα πράσινα λεωφορεία

    Σε παράταση οδηγείται ο διαγωνισμός 383 εκατ. για τα νέα πράσινα λεωφορεία



    ΣΧΟΛΙΑ