• Business

    Πετρόπουλος: Στα άκρα η σύγκρουση με την κυβέρνηση για τα λεωφορεία που στρίβουν μόνα τους – Κινδυνεύουν οι συγκοινωνίες στην Αθήνα

    • Contributor
    Μιχάλης Η. Οικονομάκης Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος

    Μιχάλης Η. Οικονομάκης Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος


    Ποδαρικό στο 2023 χωρίς τα απαραίτητα λεωφορεία θα κάνουν η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη καθώς η κινεζική Build Your Dreams που εκπροσωπείται στη χώρα μας από την Πέτρος Πετρόπουλος, κήρυξε ένα σκληρό πόλεμο στην Ελληνική πολιτεία και στην κυβέρνηση με φόντο τον διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών για την προμήθεια 650 πράσινων λεωφορείων.

    Πρόκειται για έναν διαγωνισμό αξίας 383 εκατ. Ευρώ, τον οποίο η στάση της BYD κινδυνεύει να εκτροχιάσει με την πρόσφατη προσφυγή στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), καθώς φαίνεται να μην έχουν αντιληφθεί την πραγματικότητα του αποκλεισμού τους από το πέμπτο μέρος του εν λόγω διαγωνισμού.

    Ως εκ τούτου μπορεί να δικαιολογείται -σε κάποιο βαθμό- η αγκίστρωση της εταιρείας στο διαγωνισμό, αλλά όχι εις βάρος της ομαλής εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου στην πρωτεύουσα και τη συμπρωτεύουσα, το οποίο αναδεικνύεται σε γρίφο για δεινούς λύτες, ενώ το Υπουργείο στρέφεται στη λύση leasing απο τα ΚΤΕΛ επιβαρύνοντας τουλάχιστον για το 2023 κατά 33 εκατ. Ευρώ τον προϋπολογισμό μόνο για την Αθήνα.

    Την ίδια ώρα η διοίκηση της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ ναι μεν απαντάει για λογαριασμό της κινεζικής εταιρείας όσον αφορά τον αποκλεισμό, αλλά αποφεύγει να δώσει σαφείς απαντήσεις στα όσα έχει αποκαλύψει το mononews από τις αρχές του 2022 σχετικά με τα προβλήματα που εμφανίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία της εταιρείας στην Ολλανδία, αλλά και για τα εργοστάσια στην Κίνα που «δηλητηριάζουν» την ατμόσφαιρα.

    Επι της ουσίας κρύβεται πίσω απο τις νομικές ενέργειες.

    Ο Οικονομάκης (που δεν έχει πτυχίο) χρεωκόπησε μια εισηγμένη 

    Τα ερωτήματα παραμένουν για αρκετό καιρό αναπάντητα και κανένας εκ των δύο ισχυρών ανδρών της Πέτρος Πετρόπουλος, δηλαδη ο πρόεδρος Μιχάλης Οικονομάκης (δεν κατέχει πτυχίο πανεπιστημίου οπως αποκάλυψε πρόσφατα το mononews.gr) και ο Διευθύνων Σύμβουλος Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, δεν έχουν καν προσπαθήσει να ρίξουν φως στις αποκαλύψεις, οι οποίες βασίζονται σε αδιάσειστα στοιχεία (ακόμα και σε παραδοχές του Ολλανδού CEO της εταιρείας που αγόρασε τα ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD).

    Επιπλέον, η στάση της εταιρείας σε συνδυασμό με την κατακόρυφη πτώση της μετοχής κατά 29,4% οδηγεί την εισηγμένη σε επικίνδυνα και αχαρτογράφητα νερά.

    Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Μιχάλης Οικονομάκης είχε οδηγήσει το 2013 τη τοτε εισηγμένη NUTRIART στη χρεοκοπία παρά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ύψους 35 εκατ. Ευρώ που είχε πραγματοποιηθεί με επιτυχία το 2009.

    Μιχάλης Η. Οικονομάκης Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος

    Τα προβλήματα σε Ευρώπη και Κίνα

    Το ντόμινο των αρνητικών εξελίξεων για την BYD ξεκίνησε από τα τέλη του 2020, όταν οδηγοί λεωφορείων και επιβάτες στην Ολλανδία εντόπισαν μία σειρά από δυσλειτουργίες, οι οποίες προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία.

    Μάλιστα, ο ολλανδικός τύπος και πιο συγκεκριμένα η εφημερίδα De Stentor και το εξειδικευμένο site PV Magazine) έκαναν λόγο για 259 ελαττωματικά ηλεκτρικά λεωφορεία που είχε εισάγει η εταιρεία Keolis.

    Αυτά, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα ήταν τα εξής: «χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».

    Σημειώνεται πως τα εν λόγω προβλήματα είχε επιβεβαιώσει και ο CEO της Keolis, Alex Rentier σε σχετική απάντηση σε ερώτημα του mononews.

    Η κατάσταση αυτή, όπως περιέγραφαν τα ολλανδικά μέσα προκαλούσε τρόμο στους οδηγούς, ενώ και το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο της χώρας (FNV) εξέφραζε τις αντιδράσεις του.

    Οι δυσλειτουργίες δεν έχουν λυθεί παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια, καθώς μέχρι και τα μέσα του προηγούμενου μήνα δημοσιεύονταν ρεπορτάζ στη De Stentor με τίτλους «Η Keolis ακόμα επιδιορθώνει τα κινέζικα λεωφορεία και ξεμένει από χρόνο» και «Η Keolis δεν επαναφέρει έγκαιρα τα χαλασμένα λεωφορεία σύμφωνα με τις επαρχίες (σ.σ. Τις αναθέτουσες αρχές του διαγωνισμού για τα λεωφορεία), και η εταιρεία (σ.σ. Η Keolis) το αρνείται».

    Φωτoγραφία από το ολλανδικό site www.destentor.nl.
    Το άρθρο έχει τίτλο “Τα προβληματικά λεωφορεία Keolis επισκευάζονται για δεύτερη φορά”

    Εκτός από την Ευρώπη, όμως, η κινεζική BYD, έρχεται αντιμέτωπη με την επιβάρυνση της υγείας των κατοίκων που μένουν κοντά στα εργοστάσιά της στην Κίνα.

    Όπως έχει αποκαλύψει το mononews, η Goldman Sachs εξέδωσε μία αναφορά, η οποία «καίει» την κινεζική εταιρεία καθώς κάνει λόγο για εκθέσεις που αναφέρονται σε εκπομπή επικίνδυνων ουσιών που είναι ύποπτες για καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

    Η σχετική αναφορά καταγράφει την πορεία της έρευνας που διατάχθηκε από τις τοπικές αρχές για το περιβαλλοντικό αντίκτυπο της ΒYD στην πόλη της Τσανγκσά, στην Κίνα ύστερα από καταγγελίες κατοίκων για επιδείνωση της υγείας τους με πολλούς να εμφανίζουν ρινορραγία.

    Ρυπογόνες ουσίες που προκαλούν καρκίνο, ρινορραγίες και μεταλλάξεις αναφέρει η σχετική έκθεση

     

    Η πορεία του διαγωνισμού

    Ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών προκηρύχθηκε στα τέλη του περασμένου έτους και βάσει χρονοδιαγράμματος αναμενόταν τα πρώτα πράσινα λεωφορεία να αρχίσουν να καταφθάνουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη το Α΄Τρίμηνο του 2023, ενώ έως τα τέλη του 2022 θα γνωρίζαμε τους αναδόχους σε καθένα από τα τμήματα του διαγωνισμού.

    Ωστόσο, με την προσφυγή της BYD στην ΕΑΔΗΣΥ οι διαγωνισμοί κινδυνεύουν να εκτροχιαστούν, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει και δεύτερος γύρος προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

    Σημειώνεται πως η BYD συμμετέχει -και αποκλείστηκε- από το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο αφορά την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων εκτιμώμενου κόστους 124,6 εκατ. Ευρώ, στον οποίο συμμετέχουν επίσης οι IRIZAR και Yutong.

    Επίσης, η κινεζική εταιρεία διεκδικεί και το τέταρτο τμήμα προϋπολογισμού 45,3 εκατ. Ευρώ για 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, και κινδυνεύει αποκλειστεί και από αυτό, εάν η ΕΑΔΗΣΥ απορρίψει την προσφυγή της. Οι υπόλοιποι διεκδικητές είναι οι IVECO, IRIZAR και Van Hool.

    Σχετικά με τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού, το πρώτο (100 υβριδικά λεωφορεία, προϋπολογισμός 31 εκατ. ευρώ) βγήκε άγονο, στο δεύτερο (200 λεωφορεία CNG, προϋπολογισμός 59 εκατ. ευρώ) δίνουν μάχη οι IVECO και Industria Italiana Autobus, και για το τρίτο (100 αρθρωτά λεωφορεία CNG, προϋπολογισμός 43 εκατ. ευρώ) έχει υποβληθεί μία προσφορά από την IVECO.



    ΣΧΟΛΙΑ