• Business

    Πανδημία: Μπορούν τα ρομπότ να σώσουν τον τουρισμό;

    • NewsRoom


    Μια νέα ερευνητική μελέτη, που εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο τα ρομπότ υπηρεσίας στα ξενοδοχεία θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ενίσχυση του κλάδου της φιλοξενίας και να επαναπροσδιορίσουν τους leaders της αγοράς, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπό το πρίσμα των καταστρεπτικών «δονήσεων» που προκάλεσε η πανδημία Covid-19 στον τομέα του τουρισμού και της φιλοξενίας.

    Η έρευνα, η οποία διεξήχθη με τη συμμετοχή 19 HR Managers ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, αφορούσε στον προσδιορισμό των βασικών τάσεων και των μεγάλων προκλήσεων που θα προκύψουν τα επόμενα δέκα χρόνια και πώς οι ηγέτες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που δημιουργούνται από τις νέες αυτές τεχνολογίες.

    Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ενώ τα ρομπότ αναμένεται να αυξήσουν την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα των ξενοδοχειακών δραστηριοτήτων, ενδέχεται επίσης να θέσουν προκλήσεις όπως υψηλό κόστος, ελλείμματα δεξιοτήτων και σημαντικές αλλαγές στην οργανωτική δομή και την κουλτούρα των ξενοδοχείων. Ως εκ τούτου, οι αναμενόμενες εφαρμογές και η ενσωμάτωση της ρομποτικής τεχνολογίας θα απαιτήσουν από τους leaders του μέλλοντος να εξετάσουν προσεκτικά την ισορροπία μεταξύ των ρόλων των ρομπότ υπηρεσίας και των ανθρώπινων πόρων στην εμπειρία των επισκεπτών και να καλλιεργήσουν ένα εργασιακό περιβάλλον που «αγκαλιάζει» την ανοιχτή σκέψη και την αλλαγή.

    Η έρευνα ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2020, με το ξέσπασμα της πανδημίας και καθώς ο ιός επέβαλε «απαγορευτικό» στα μη απαραίτητα ταξίδια, τα περισσότερα ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο υπέστησαν καταστροφικές οικονομικές επιπτώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, ενισχύεται ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον για την ανακάλυψη καινοτόμων τεχνολογιών ανάπτυξης ρομπότ υπηρεσίας σε όλους τους οικονομικούς τομείς, με στόχο τον περιορισμό της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης.

    Λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα πανδημία, πολλές βιομηχανίες πρέπει να ανακαλύψουν εκ νέου διαδικασίες και συστήματα, ώστε να προσαρμοστούν στο νέο «απομονωμένο» τρόπο ζωής. Η αλληλεπίδραση με την χρήση ρομπότ στα ξενοδοχεία θα μπορούσε να διευκολύνει την εφαρμογή μοντέλων λειτουργίας εναρμονισμένων με τη επιβεβλημένη κοινωνική αποστασιοποίηση, που θα επιτρέψουν  ένα ασφαλέστερο και ταχύτερο άνοιγμα και ανάκαμψη ορισμένων ξενοδοχειακών μονάδων.

    “Η χρήση των ρομπότ υπηρεσίας στον ξενοδοχειακό κλάδο βρίσκεται σε άνοδο. Με τον πρόσθετο παράγοντα της ανάγκης διαβεβαίωσης των εν δυνάμει επισκεπτών ότι η διαμονή τους θα είναι συμβατή με την ελαχιστοποιημένη κοινωνική επαφή και ανθρώπινη αλληλεπίδραση, αυτή η διαδικασία θα μπορούσε να επιταχυνθεί», αναφέρει η επικεφαλής συντάκτρια Δρ Tracy Xu, Λέκτορας Φιλοξενίας στην παγκοσμίου φήμης Σχολή Διοίκησης Φιλοξενίας και Τουρισμού του Πανεπιστημίου του Surrey, σε σχετικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο International Journal of Contemporary Hospitality Management.

    Σύμφωνα με την ίδια, αυτή είναι η πρώτη μελέτη του είδους της, που εξετάζει τους υπεύθυνους για τη διαχείριση ανθρώπινων πόρων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, αναφορικά με τη χρήση των ρομπότ στα ξενοδοχεία σε μια εποχή μάλιστα όπου φαίνεται ότι  τα χρειάζονται περισσότερο από ποτέ.

    «Επιχειρήσεις που προετοιμάζονται για την εισαγωγή αυτών των συναρπαστικών νέων τεχνολογιών θα ωφεληθούν μακροπρόθεσμα», αναφέρει.

    Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

    Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν ρομπότ υπηρεσίας σε ξενοδοχειακή μονάδα ήταν το 2015, στο ξενοδοχείο Henn-na, στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας. Έκτοτε, διαφορετικοί φορείς της βιομηχανίας φιλοξενίας έχουν υιοθετήσει τη χρήση αυτών των τεχνολογιών σε διαφορετικούς βαθμούς.

    Η χρήση ρομπότ σε άλλους κλάδους, ειδικά στη μεταποιητική βιομηχανία, ήταν πολύ πιο εκτεταμένη. Ωστόσο, φαίνεται ότι εμπλέκονται μόνο στη διαδικασία παραγωγής και τις περισσότερες φορές εκτελούν προγραμματισμένες επαναλαμβανόμενες εργασίες. Στη φιλοξενία, η χρήση ρομπότ μπορεί να θεωρηθεί λίγο πιο περίπλοκη, καθώς απαιτείται να αλληλεπιδρούν απευθείας με τους ανθρώπους. Οι ανθρώπινες αποκρίσεις είναι σε μεγάλο βαθμό λιγότερο προβλέψιμες από την επικοινωνία μεταξύ των μηχανών. Παρά την σημαντική αυτή διαφορά, οι επιστήμονες και οι μηχανικοί έχουν κάνει πολλά βήματα στη δημιουργία ρομπότ υπηρεσίας στη βιομηχανία της φιλοξενίας.

    Η χρήση των ρομπότ συνοδεύεται από πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε οποιαδήποτε βιομηχανία. Ένα από τα πλεονεκτήματα είναι το γεγονός ότι τα ρομπότ δεν εξαντλούνται εύκολα. Επίσης, δεν έχουν κακή διάθεση ή κακές μέρες και μπορούν να λειτουργήσουν με μέγιστη απόδοση για μεγαλύτερες περιόδους από τους ανθρώπους. Τα ρομπότ είναι σε θέση να εκτελούν πολλές εργασίες γρηγορότερα, ενώ με τη χρήση τους, ο κίνδυνος για ανθρώπινο σφάλμα εξαλείφεται.

    Έχουν, όμως, και μειονεκτήματα. Ένα πολύ προφανές μειονέκτημα είναι ότι θα αντικαταστήσουν σε κάποιο βαθμό τους ανθρώπους στην εργασία, γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση της ανεργίας. Αυτός είναι ένας από τους κυρίαρχους λόγους που προκαλούν σκεπτικισμό. Ωστόσο, η αυξημένη χρήση ρομπότ σημαίνει επίσης αύξηση της ζήτησης ειδικών στη ρομποτική, ανοίγοντας θέσεις εργασίας σε έναν άλλο κλάδο, αυτόν της τεχνητής νοημοσύνης.

    Τέλος, μειονέκτημα θα μπορούσε να θεωρηθεί και το αρχικό κόστος της προμήθειας. Εντούτοις, ενδέχεται να είναι μια μορφή μακροπρόθεσμης επένδυσης, εφόσον δεν απαιτείται η τακτική αμοιβή, όπως στην περίπτωση του ανθρώπινου δυναμικού.

     



    ΣΧΟΛΙΑ