ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι Έλληνες εφοπλιστές που κυριαρχούν στο Σίτι του Λονδίνου
Την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου θα γίνει μια από τις μεγαλύτερες πανηγυρικές συνάξεις του ελληνικού εφοπλισμού, στο Λονδίνο, στην καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Εφέτος, συμπληρώνονται 100 χρόνια, από τότε που ο Παναγής Βεργωτής, εκπροσώπησε για πρώτη φορά στο Λονδίνο τους Έλληνες εφοπλιστές.
Εδώ ένα αιώνα, οι Έλληνες εφοπλιστές μεγαλουργούν στο «Σίτι» και επηρεάζουν με τις απόψεις τους διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς, ενώ αποτελούν ένα αέναο μηχανισμό εκπαίδευσης της νέας γενιάς των εφοπλιστών.
Η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee – GSCC) αποτελεί έναν από τους παλαιότερους και σημαντικότερους θεσμικούς πυλώνες της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας με διεθνή εμβέλεια.
Η ιστορία της είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εξέλιξη του ελληνόκτητου στόλου στη βρετανική πρωτεύουσα.
Η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας, ιδρύθηκε στο Λονδίνο, η οποία από τον 19ο αιώνα είχε καθιερωθεί ως το κύριο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο και η έδρα πολλών επιφανών Ελλήνων πλοιοκτητών, κυρίως από τη Χίο και την Κάσσο.
Η ενδυνάμωση της έγινε μεσούσης της παγκόσμιας ναυτιλιακής κρίσης της δεκαετίας του 1930.
Βρετανοί, Έλληνες και άλλοι πλοιοκτήτες δημιούργησαν κοινοπραξίες για να εγγυηθούν ένα ελάχιστο κέρδος στις θαλάσσιες μεταφορές.
Η GSCC διαμορφώθηκε για να αντιπροσωπεύει συλλογικά τα ελληνικά συμφέροντα μέσα σε αυτά τα επιχειρησιακά σχήματα.
Μία από τις πρώτες σημαντικές δράσεις της ήταν η εξεύρεση λύσης για τα υψηλά ασφάλιστρα που επέβαλαν οι ασφαλιστές του Λονδίνου στα πλοία με ελληνική σημαία.
Σημαντικό ρόλο, διαδραμάτισαν οι Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Από το 1939 έως το 1945, το GSCC ανέλαβε κομβικό, εθνικής σημασίας ρόλο:
Λειτούργησε ως ο βασικός σύνδεσμος μεταξύ της εξόριστης Ελληνικής Κυβέρνησης (στο Λονδίνο) και του Βρετανικού Υπουργείου Μεταφορών Πολέμου.
Είχε την ευθύνη του σχεδιασμού και της οργάνωσης των υπερατλαντικών νηοπομπών ανεφοδιασμού, που ήταν ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της Βρετανίας και των Συμμάχων.
Διαχειρίστηκε τον ελληνόκτητο στόλο που επέζησε των εχθροπραξιών, συμβάλλοντας στην πολεμική προσπάθεια.
Επιφανή μέλη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, σε συνεργασία με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα της Νέας Υόρκης, πρωτοστάτησαν στην αγορά των αμερικανικών Liberty ships, τα οποία αποτέλεσαν τον πυρήνα της μεταπολεμικής ανασυγκρότησης του ελληνόκτητου στόλου και την εκτόξευσή του στην κορυφή.
Το GSCC ανέλαβε τον ρόλο της θεσμικής γέφυρας μεταξύ του Ελληνικού Κράτους και της μεγάλης διασποράς της ελληνικής ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας.
Η Επιτροπή ανέπτυξε ισχυρούς δεσμούς και εκπροσωπεί έως και σήμερα την ελληνική ναυτιλία σε όλα τα μεγάλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα και οργανισμούς, όπως:
o ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός)
o ICS (Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο)
o Baltic Exchange
o P&I Clubs και άλλοι χρηματοοικονομικοί, ασφαλιστικοί και νομικοί οργανισμοί του City του Λονδίνου.
Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι ο ρόλος της Επιτροπής είναι να διατηρεί το Λονδίνο ως το κέντρο των στρατηγικών αποφάσεων και της θεσμικής εκπροσώπησης της ελληνικής ναυτιλίας, συμπληρώνοντας τον επιχειρησιακό και πλοιοκτητικό ρόλο του Πειραιά.
Επίσης, διακεκριμένες προσωπικότητες του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν έχουν διατελέσει πρόεδροι της Επιτροπής, διασφαλίζοντας τη συνέχεια και την επιρροή της.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται οι Μανώλης Ηλ. Κουλουκουντής, Ιωάννης Κ. Καρράς, Σταύρος Νιάρχος, Επαμεινώνδας Γ. Εμπειρίκος, Ιωάννης Χατζηπατέρας και σήμερα ο Χαράλαμπος Φαφαλιός.
Η Επιτροπή, χωρίς αυστηρές τυπικές διαδικασίες, έχει καταφέρει να λειτουργεί διαχρονικά ως η συλλογική φωνή των Ελλήνων πλοιοκτητών του Λονδίνου, υποστηρίζοντας τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σημαντικοί Πρόεδροι της GSCC και ο Ρόλος τους
Η Επιτροπή (Greek Shipping Cooperation Committee) έχει παραμείνει σταθερός θεσμός, ενώ οι ηγέτες της έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο σε κομβικές περιόδους της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας:
Μανώλης Ηλ. Κουλουκουντής: Ήταν ο εμπνευστής και ιδρυτής της Επιτροπής (1935). Θεωρείται ο εμπνευστής και η κεφαλή της ελληνικής κοινότητας. Ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής με τη βρετανική κυβέρνηση για τη ναύλωση των ελληνικών πλοίων υπέρ του συμμαχικού σκοπού στην αρχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο Σταύρος Νιάρχος: Ήταν μία από τις εμβληματικότερες μορφές της παγκόσμιας ναυτιλίας, γνωστός για την πρωτοπορία του στα Super Tankers και την ίδρυση των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Ο ρόλος του, όπως και του Ωνάση, ήταν κυρίως επιχειρηματικός και καινοτομικός, με τεράστια επιρροή στη διαμόρφωση του μεταπολεμικού ελληνικού εφοπλισμού και της διεθνούς ναυτιλίας γενικότερα.
Η επιρροή του Νιάρχου ήταν έμμεση, μέσω του πρωταγωνιστικού του ρόλου στη ναυτιλία και στην ελληνική οικονομία.
Γιάννης Κ. Καρράς: Ως Πρόεδρος της GSCC, αγωνίστηκε για την προσέγγιση της ελληνικής ναυτιλίας με την ελληνική οικονομία. Ήταν πρωτοπόρος στην ύψωση της ελληνικής σημαίας σε φορτηγά πλοία και προώθησε την ανάπτυξη τοπικών θαλάσσιων υπηρεσιών στον Πειραιά (ασφάλειες, επισκευές πλοίων), βασιζόμενος στην τεχνογνωσία.
Ο Ιωάννης Αδ. Χατζηπατέρας: Γόνος ιστορικής ναυτιλιακής οικογένειας από τις Οινούσσες, υπηρέτησε ως Πρόεδρος για 18 συναπτά έτη (1981-1999), περίοδο που θεωρείται από τις σημαντικότερες για τη συλλογική δράση του ελληνικού εφοπλισμού στη Βρετανία.
Αναγνωρίστηκε ως ενωτική φυσιογνωμία που συσπείρωσε την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα του City.
Ενίσχυσε τη συμμετοχή του Committee σε διεθνείς οργανισμούς, όπως η ILO (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας), υπερασπιζόμενος τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας σε θέματα εργασιακών σχέσεων και ασφάλειας.
Συνέβαλε στην προβολή της ελληνικής σημαίας και της σημασίας της ελληνικής ναυτοσύνης.
Ο Επαμεινώνδας Γ. Εμπειρίκος: Προερχόμενος από ιστορική ναυτιλιακή οικογένεια, διετέλεσε Πρόεδρος για 11 χρόνια (1999-2010). Η θητεία του συνέπεσε με τις μεγάλες αλλαγές στον χώρο της ναυτιλίας στις αρχές του 21ου αιώνα.
Ήταν ένθερμος υποστηρικτής της ελληνικής σημαίας, τονίζοντας ότι χωρίς έναν σημαντικό στόλο υπό ελληνική σημαία, ο κλάδος κινδυνεύει να χάσει τον ελληνικό του χαρακτήρα και την ταυτότητά του, ειδικά ως προς την εκπαίδευση των αξιωματικών.
Εξέφρασε την αντίθεση του Committee σε αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, όπως η κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στην προηγούμενη μορφή του, τονίζοντας τους κινδύνους για το εθνικό νηολόγιο.
Χαράλαμπος Γ. Φαφαλιός: Σημερινός Πρόεδρος. Εκπροσωπεί την ελληνική ναυτιλία σε διεθνή fora (ΙΜΟ, ΕΕ), εστιάζοντας σε σύγχρονα ζητήματα όπως η απανθρακοποίηση του στόλου, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η διατήρηση ενός ανταγωνιστικού νομικού πλαισίου (π.χ., το σύστημα φορολογίας χωρητικότητας, tonnage tax) για τον ελληνόκτητο στόλο. Χαράλαμπος Γ. Φαφαλιός
Σήμερα, πρόεδρος των εφοπλιστών του Λονδίνου, όπως αναφέραμε, είναι ο Χαράλαμπος Φαφαλιός και μέλη του διοικητικού συμβουλίου είναι οι Αντιπρόεδροι του οργάνου των Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου είναι οι Κωνσταντίνος Καρούσης (αντιπρόεδρος Α’), Ιωάννης Μ. Λύρας (αντιπρόεδρος Β΄) και Δρ. Νικόλας Π. Τσάκος (αντιπρόεδρος Γ’).
Στο διοικητικό συμβούλιο συμμετέχουν επίσης οι Μπάζιλ Γουλανδρής, Δημήτρης Δραγάζης, Νικόλας Επ. Εμπειρίκος, Αντώνιος Κανελλάκης, Αλέξανδρος Κέδρος, Διαμαντής Ι. Λαιμός, Βασίλειος Ε. Μαυρολέων, Δημήτρης Μονιούδης, Αντώνης Παληός, Μιχάλης Παπαϊωάννου, Μιχάλης Γ. Πατέρας, Δημήτρης Σαρακάκης, Ανδρέας Τσαβλίρης, Νικόλας Α. Χατζηγιάννης, Αλέξανδρος Χατζηπατέρας, Ιωάννης Μ. Χατζηπατέρας.
Διαβάστε επίσης:
Πρώτος ο ελληνόκτητος στόλος – Ελλάδα, Κίνα, Ιαπωνία, κατέχουν το 40% του παγκόσμιου στόλου
Βασίλης Κικίλιας: «Νέα μαρίνα στην Κέρκυρα με επένδυση άνω των 50 εκ. €»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ρύθμιση δανείου και ευθύνη του εγγυητή: Πότε η τράπεζα μπορεί να στραφεί εναντίον του για ολόκληρο το χρέος
- Forbes 2025: Οι σταρ που συνεχίζουν να βγάζουν εκατομμύρια μετά θάνατον
- Nobu Matsuhisa-Ρόμπερτ ντε Νίρο: Από ένα πιάτο μπακαλιάρου στην αυτοκρατορία των 900 εκατ. δολαρίων
- Χρίστος Δήμας στο mononews: Αυτά τα έργα θα αποσυμφορήσουν την Αττική – Τι θα γίνει με τον ΒΟΑΚ