ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Πάνος Μαρινόπουλος, που έφυγε χθες σε ηλικία 74 χρονών δεν ήταν ένας απλός επιχειρηματίας.
Ηταν μέλος μιας βαριάς επιχειρηματικής οικογένειας της χώρας και το όνομά του ήταν απόλυτα συνυφασμένο με το λιανεμπόριο στην Ελλάδα. Η τελευταία του επιχειρηματική δραστηριότητα, αν και τα τελευταία χρόνια δεν ήταν στην πρώτη γραμμή, καθώς είχε μοιράσει τη ζωή του μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑήταν τα Starbucks. Στην οικογενειακή επιχείρηση «Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Μονοπρόσωπη Μονοπρόσωπη Εμπορική ΑΕ» ήταν πρόεδρος έως τον φετινό Ιούλιο και παρέμεινε ως μέλος του Δ.Σ μέχρι και σήμερα.
Βασική δραστηριότητα της οικογένειας Μαρινόπουλου, ήταν να φέρνει στην Ελλάδα μεγάλες φίρμες του εξωτερικού, από τα Carrefour μέχρι τα Sephora, και από τα Marks & Spencer μέχρι τα GAP και πολλά άλλα.
Εχοντας βαθιά χαραγμένο μέσα του το DNA της οικογένειας, ο Πάνος Μαρινόπουλος έφερε τα Starbucks στην Ελλάδα. Όταν το 2002, η πανίσχυρη τότε οικογένεια Μαρινόπουλου, άνοιγε το πρώτο κατάστημα
πρώτο κατάστημα Starbucks, ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα brands στην παγκόσμια αγορά καφέ, κανείς δεν φανταζόταν τη συνέχεια. Στη χρυσή εποχή τους τα καταστήματα ξεφύτρωναν σαν τα μανιτάρια φτάνοντας στα 70 σε όλη την Ελλάδα. Η χρυσή εποχή πέρασε ανεπιστρεπτί μετά την κατάρρευση του ομίλου Μαρινόπουλος όμως η Μαρινόπουλος Καφέ άντεξε παρά τις σοβαρές υποχρεώσεις να κρατήσει την αντιπροσώπευση του brand ανανεώνοντας το περσινό καλοκαίρι τη σύμβαση με την αμερικανική Starbucks για άλλα δέκα χρόνια.
Οι κομβικές κινήσεις στο λιανεμπόριο
O Πάνος Μαρινόπουλος, γνωστός στην κοσμική Αθήνα και τον επιχειρηματικό κόσμο ως «Πανάρας» ήταν ο άνθρωπος που άνοιξε τον δρόμο για τη συνεργασία με την Continent, μια κίνηση που, την εποχή εκείνη, άλλαξε τους όρους του παιχνιδιού στον κλάδο. Ακολούθησε η εξαγορά της Continent στο εξωτερικό από την Carrefour, γεγονός που οδήγησε στη δημιουργία ενός νέου εμπορικού σχήματος, στο οποίο στην Ελλάδα συμμετείχε ισομερώς ο όμιλος Μαρινόπουλου και ο γαλλικός κολοσσός. Ήταν η πρώτη ουσιαστική είσοδος της Carrefour στην ελληνική αγορά και μια περίοδος που θεωρείται ακόμα και σήμερα καθοριστική για την εξέλιξη των σούπερ μάρκετ στη χώρα.
Απόγονος μιας ιστορικής επιχειρηματικής οικογένειας κατάφερε από ένα μικρό φαρμακείο στην Ομόνοια το 1893 να εξελιχθεί από γενιά σε γενιά σε έναν από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας. Ο όμιλος Μαρινόπουλου, τον οποίο υπηρέτησε ο Πάνος Μαρινόπουλος υπηρέτησε για δεκαετίες, άπλωσε τη δραστηριότητά του από φαρμακοβιομηχανία με τη ΦΑΜΑΡ, και την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος, η οποία μέσα από συνεργασίες με ξένους ομίλους έφτασε να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής αγοράς οργανωμένου λιανεμπορίου.
Η ιστορία της εταιρείας στον χώρο των σούπερ μάρκετ ξεκίνησε το 1961, όταν η οικογένεια άνοιξε στο Κολωνάκι. Η δεκαετία του ’60 και ’70 σηματοδότησε ταχεία ανάπτυξη καθώς σε συνεργασία με τη γαλλική Prisunic, ο όμιλος Μαρινόπουλου προχώρησε στο άνοιγμα νέων καταστημάτων και, το 1973, τη δημιουργία της ιδιαιτέρως χαρακτηριστικής μασκότ με την ονομασία, «Πι-Μι». Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ο όμιλος είχε ήδη 14 καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι διαδοχικές εξαγορές που ακολούθησαν και η κομβική συνεργασία με την Continent το 1993, που σύστησε στο ελληνικό κοινό το μοντέλο των μεγάλων καταστημάτων.
Εξι χρόνια αργότερα ξεκινούν τη συνεργασία με τη γαλλική εταιρεία λιανικού εμπορίου τροφίμων Carrefour και αναλαμβάνουν άμεσα και τις δραστηριότητες της Promodes στην Ελλάδα, δηλαδή την Continent Hellas ΑΕ και την Dia Hellas ΑΕ.
Η συνεργασία με τον γαλλικό πολυεθνικό κολοσσό
Παράλληλα, οι Γάλλοι θα απευθυνθούν στους ιδιοκτήτες του ομίλου Μαρινόπουλου κι έτσι δημιουργείται ο όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος, υπό την Champion, με τη συμμετοχή ανάμεσα στο γαλλικό και τον ελληνικό όμιλο να είναι από κοινού στο 50% – 50% και την ονομασία των καταστημάτων Champion Μαρινόπουλος. Το 2000 η συγχώνευση πραγματοποιείται και η νέα εταιρεία ονομάζεται Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ.
Το 2012 η Carrefour αποχώρησε από την ελληνική αγορά, με την οικογένεια Μαρινόπουλου να αναλαμβάνει πλήρως τον έλεγχο, διατηρώντας όμως τα σήματα υπό καθεστώς δικαιοχρησίας έως το 2016. Ενώ ήδη λίγο νωρίτερα είχαν αρχίσει τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, τα ανοίγματα στους πιστωτές, η αδυναμία πληρωμής των προμηθευτών και οι ελλείψεις στα ράφια. Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει.
Η κατάρρευση και το κλείσιμο ενός ιστορικού κύκλου για τη Μαρινόπουλος
Η κατάρρευση του ομίλου στα μέσα της δεκαετίας του 2010, και τελικά η μεταβίβαση του δικτύου στον Σκλαβενίτη το 2017 αποτέλεσαν σημείο καμπής για την ελληνική αγορά τροφίμων και σηματοδότησαν το τέλος εποχής για μία από τις πιο ηχηρές επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας. Έκλεισε έτσι ένας ιστορικός κύκλος 123 ετών και τεσσάρων γενεών, από μία από τις ισχυρότερες επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας.
Παρότι η οικογένεια Μαρινόπουλου είχε συνδεθεί επί δεκαετίες με τον χώρο του φαρμάκου, με τη Famar να αποτελεί για χρόνια μία από τις πιο ισχυρές φαρμακοβιομηχανίες της χώρας, η επέκτασή της στο λιανεμπόριο, αρχικά μέσω των σούπερ μάρκετ και στη συνέχεια στον ευρύτερο χώρο των καταναλωτικών προϊόντων τη δεκαετία του 1990, την ανέδειξε σε έναν από τους πλέον καθοριστικούς «παίκτες» της ελληνικής αγοράς.
Διαβάστε επίσης
Σκλαβενίτης: Το σχέδιο για Σπιτική Κουζίνα και το πρωτοποριακό test market στο project της Πίτσος
Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Πόσες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ χωράει η αγορά
Avramar: Παραμένει στο «κόκκινο» εν αναμονή της διάσωσης – Τι αποκαλύπτουν οι αριθμοί και οι ορκωτοί
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- THE DOLLI: Η Αθήνα με μια νέα ματιά και την εκλεκτή αισθητική της Pauline Karpidas
- H «άγνωστη» τουρκική πρόκληση στο Αγαθονήσι, το Top Secret της Κίμπερλι, ο ελληνικός σκέτος του Χασάπη και ο Φραπές και η «κόμισσα» Ματσούκα
- Ιωάννα Μαρινοπούλου: Η ξανθιά καλλονή, ο έρωτας κι ο γάμος με τον Πάνο Μαρινόπουλο και η νέα ζωή με τον Ferragamo
- Προϋπολογισμός 2026: Tο τίμημα της χαμένης δεκαετίας