Business

Motor Oil: Όλα τα «μυστικά» για το εταιρικό ομόλογο που βγαίνει στην αγορά και που «παίζει» το επιτόκιο

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Βαρδινογιάννης Motor Oil

Βαρδής Βαρδινογιάννης. CEO Motor Oil


Ιδιαίτερα «θερμό» αναμένεται να είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον για το εταιρικό ομόλογο της Μotor Oil. Το οποίο θα είναι το 11ο κατά σειράν, που θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης στην κύρια αγορά του χρηματιστηρίου της Αθήνας.

Η πετρελαϊκή εταιρεία, συμφερόντων της κραταιάς επιχειρηματικής οικογένειας Βαρδινογιάννη, βγαίνει στην αγορά για να αντλήσει κεφάλαια μέχρι του ύψους των 200 εκατ. ευρώ. Το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα των οποίων θα κατευθυνθεί για τη χρηματοδότηση των αναπτυξιακών της σχεδίων.

Το νέο, ελληνικού δικαίου, ομόλογο της Motor Oil θα είναι 7ετές και απευθύνεται σε ένα ευρύτερο φάσμα επενδυτών-αποταμιευτών, καθώς η ελάχιστη συμμετοχή ξεκινά από τα 1.000 ευρώ. Οι δημόσιες εγγραφές αρχίζουν στις 10 το πρωί της ερχόμενης Τετάρτης ( 17 του μηνός) και ολοκληρώνονται στις 4 το απόγευμα της Παρασκευής,19 Μαρτίου.

Μια μέρα πρίν από την έναρξη των εγγραφών,  δηλαδή την ερχόμενη Τρίτη, θα καθοριστεί το  εύρος απόδοσης του ομολόγου. Αν και εκ των πραγμάτων τα ενδεχόμενα είναι ακόμη ρευστά, φαίνεται ότι η «μάχη» του επιτοκίου θα γίνει στα επίπεδα του 2%. Αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο  για το εάν  εν τέλει θα διαμορφωθεί λίγο πάνω, ή οριακά κάτω από αυτό.

Μέχρι στιγμής, από το σύνολο των διαπραγματεύσιμων εταιρικών ομολόγων, 7ετούς διάρκειας, το χαμηλότερο επιτοκιακό «κουπόνι» ( 2,1%) είναι αυτό  που έχει πετύχει ΟΠΑΠ. Με το οποίο αντλήθηκαν πέρσι τον Οκτώβριο 200 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, στη χρηματιστηριακή αγορά διαπραγματεύεται και το ομόλογο της Coral, που είναι θυγατρική της Motor Oil. Η έκδοση αυτή έγινε τον Μάιο του 2018, είναι αξίας 90 εκατ. ευρώ και έχει «κουπόνι» 3%. Ωστόσο με βάσει τα χθεσινά κλεισίματα, η τιμή του ομολόγου ήταν πάνω από τη ονομαστική του αξία, με συνέπεια η ετησιοποιημένη απόδοσή του να έχει πέσει στο 1,958%.

Πού θα πάνε τα λεφτά και τι όροι συνοδεύουν τη έκδοση

 Για το νέο εταιρικό ομόλογο, που αυτήν τη φορά βγαίνει από τη μητρική  Motor Oil, ο ελάχιστος στόχος άντλησης κεφαλαίων είναι τα 170 εκατ. ευρώ. Στην αγορά όμως εκφράζεται η βεβαιότητα ότι θα υπερκαλυφθεί το «πλαφόν» των 200 εκατ. ευρώ. Από τα οποία τα 137 εκατ. ευρώ προορίζονται για να χρηματοδοτήσουν μέρος της μεγάλης επένδυσης του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας. Το οποίο και θα συμβάλει, μεταξύ των άλλων και στην αύξηση παραγωγής βενζινών με υψηλή προστιθέμενη αξία. Το εν λόγω project έχει προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ και έως τώρα έχει απορροφήσει επενδυτικά κεφάλαια 120 εκατ. ευρώ.

Ακόμη, από τα έσοδα του εταιρικού ομολόγου, τα 20 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν για τη χρηματοδότηση  επενδύσεων στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ενώ 39,4 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν σε κεφάλαιο κίνησης. Τα υπολειπόμενα 3,6 εκατ. ευρώ, αφορούν κόστη συνεπαγόμενα των δαπανών έκδοσης του ομολόγου.

Βάσει των όρων που διέπουν το υπό έκδοση 7ετές ομόλογο, η Motor Oil έχει τη δυνατότητα να το προπληρώσει έπειτα από τρία χρόνια. Αν αυτό συμβεί στο διάστημα του 3ου και 4ου  έτους «ζωής» του ομολόγου, τότε η εταιρεία θα καταβάλλει και επιπλέον ποσό στους ομολογιούχους, ίσο με τους τόκους ενός έτους. Αν προπληρωμή γίνει μεταγενέστερα ( 5ο και 6ο χρόνο) τότε οι επιπλέον παροχές στους ομολογιούχους, θα ισοδυναμούν με το 60% και το 30% αντίστοιχα, των ετήσιων τόκων.

Το εταιρικό ομόλογο της Motor Oil δεν είναι εξασφαλισμένο με εμπράγματες ασφάλειες και εγγυήσεις, εξαιρουμένου του ενεχυριασμένου ειδικού λογαριασμού, όπου θα υπάρχει απόθεμα για την εξυπηρέτηση του χρέους. Επίσης η εταιρεία δεν έχει αιτηθεί την εκτίμηση πιστοληπτικής ικανότητας που θα «συνοδεύει» το εταιρικό ομόλογο. Για το οποίο τα φυσικά πρόσωπα με φορολογική έδρα την Ελλάδα, βαρύνονται με φόρο 15% επί των τόκων.

Το ενεργητικό των 4 δισ. ευρώ και η άμυνες στην κρίση

Έχοντας ενεργητικό που αγγίζει τα 4 δισ. και ίδια κεφάλαια που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, ο Όμιλος της Motor Oil είναι από τις πλέον σημαίνουσες δυνάμεις στο επιχειρηματικό τοπίο της χώρας. Διαθέτοντας  συνάμα και διεθνοποιημένη εμβέλεια. Η εμβληματική φυσιογνωμία του ιστορικού της ηγέτη Βαρδή Βαρδινογιάννη αποτελεί αδιαμφισβήτητα το «σήμα κατατεθέν» του Ομίλου, του οποίου η χρηματιστηριακή αξία είναι τώρα στα 1,4 δισ. ευρώ. Με την οικογένεια Βαρδινογιάννη να ελέγχει το 40%.

 Η Motor Oil δείχνει ισχυρές αντοχές μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες της υγειονομικής κρίσης. Διατηρώντας σε ικανοποιητικά επίπεδα τη λειτουργική του κερδοφορία. Το 2019 κατέγραψε καθαρά κέρδη 206,1 εκατ. ευρώ, ενώ στο περσινό 9μηνο της άκρως ειδικών συνθηκών χρήσης, εμφάνισε ζημιές 111 εκατ. ευρώ.  Με τα ταμειακά της διαθέσιμα να ανέρχονται  στα 641,1 εκατ. ευρώ και το «καθαρό» χρέος να είναι  στα 945,7 εκατ. ευρώ.

 Η ισχυρή πιστοληπτική ικανότητα του Ομίλου, αντικατοπτρίζεται από το γεγονός ότι διαθέτει εγκεκριμένα πιστωτικά όρια 1,4 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή ο μεγάλος πετρελαϊκός όμιλος συνεχίζει τον ενεργειακό του μετασχηματισμό, βασιζόμενους σε τρεις πυλώνες στους οποίους θα στηριχτεί τα επόμενα χρόνια, επιμερίζοντας έτσι το επιχειρηματικό ρίσκο. Ο πρώτος πυλώνας είναι η παραδοσιακή μορφή της διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών, ο δεύτερος αφορά την  επέκταση στη λιανική και ο τρίτος την είσοδο στις ΑΠΕ, στο φυσικό αέριο και στον ηλεκτρισμό.

Τον Απρίλιο του 2022 λήγει και το 5ετές ευρωομόλογο που έχει εκδώσει η  Μotor Oil, το οποίο είναι αξίας 350 εκατ. ευρώ και φέρει επιτοκιακό του «κουπόνι» 3,25%.

Το ισχυρό επιχειρηματικό εκτόπισμα που διαθέτει η Μotor Oil, αναμένεται να μαγνητίσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για το νέο εταιρικό ομόλογο. Όχι μόνο από θεσμικά, αλλά και από χαρτοφυλάκια ιδιωτών, που αναζητούν καλύτερες αποδόσεις για τα λιμνάζοντα σε τραπεζικές καταθέσεις, αποταμιευτικά τους κεφάλαια.

Διαβάστε επίσης:

Motor Oil: Πράσινο φως από την Επ. Κεφαλαιαγοράς στο δελτίο του ΚΟΔ – Το χρονοδιάγραμμα της δημόσιας προσφοράς

Βαρδινογιάννης, Στάσσης, Βασιλάκης δοκιμάζουν τη ρευστότητα στo Χρηματιστήριο

Βίκτωρ Παπακωνσταντίνου (Motor Oil): Αυτή είναι η στρατηγική μας για την ενεργειακή μετάβαση


ΣΧΟΛΙΑ