Τον Φεβρουάριο του 2026 αναμένεται να δοθεί σε λειτουργία η πολυαναμενόμενη επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς που θα εξυπηρετούν καθημερινά δεκάδες χιλιάδες πολίτες και επισκέπτες. Η ολοκλήρωση αυτού του έργου, ωστόσο, αποτελεί μόνο την αρχή, καθώς αμέσως μετά στο επίκεντρο περνούν οι νέες επεκτάσεις προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη και τη Σίνδο. Η υλοποίησή τους προϋποθέτει την εξασφάλιση σημαντικών χρηματοδοτικών πόρων, καθώς εντάσσονται σε ένα φιλόδοξο σχέδιο που προβλέπει μέχρι το 2040 το μετρό της Θεσσαλονίκης να αναπτυχθεί σε δίκτυο 48,22 χιλιομέτρων με 44 σταθμούς.

Ο χάρτης των μελλοντικών επεκτάσεων 

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την πόλη λοιπόν είναι οι δυτικές και βορειοδυτικές επεκτάσεις.

1

Ειδικότερα, το Μετρό Θεσσαλονίκης προχωράει σύμφωνα με ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο, που στοχεύει στη ριζική αναδιάρθρωση των μετακινήσεων στην πόλη έως το 2040. Το σχέδιο αυτό βασίζεται στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνικό Μετρό με χρηματοδότηση από το Ε.Σ.Π.Α. Πρόκειται για μια συνολική Συγκοινωνιακή Μελέτη, με στόχο τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου Σχεδίου Μεταφορών για τη Θεσσαλονίκη.

Η μελέτη εκπονήθηκε σε διάστημα δύο ετών (2021–2023) και περιλάμβανε καταγραφή των μετακινήσεων 30.000 νοικοκυριών, συνεντεύξεις με 67.000 οδηγούς Ι.Χ. και επιβάτες ταξί, καθώς και απογραφή 690 χλμ. του οδικού δικτύου. Τα αποτελέσματά της δείχνουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης, με πλήρη κάλυψη από σύγχρονα δημόσια μέσα μεταφοράς, δημιουργία δύο γραμμών Μετρό με 44 σταθμούς και επέκταση του δικτύου προς τις περιοχές της Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη αυτή παρέχει μια σαφή εικόνα των μελλοντικών αναγκών, αποτελώντας τον πυρήνα του σχεδιασμού για τα επόμενα χρόνια, με στόχο μια λειτουργική πόλη.

Αναλυτικότερα, το πλήρες σχέδιο προβλέπει δύο γραμμές μετρό μήκους 48,22 χλμ. και 44 σταθμούς, που θα εξυπηρετούν περίπου 678.000 επιβάτες ημερησίως.

Στην πρώτη φάση, η νέα «πράσινη» Γραμμή 2 θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Άνω Εύοσμο και ΚΤΕΛ «Μακεδονία», μήκους 10,75 χλμ., εξυπηρετώντας 110.000 επιβάτες/ημέρα.

 Η δεύτερη φάση αφορά την επέκταση προς Σταυρούπολη και τα Νοσοκομεία, μήκους 7,29 χλμ. με 6 σταθμούς, για 98.000 επιβάτες/ημέρα.

Τρίτη προτεραιότητα αποτελεί η επέκταση προς Πυλαία, μήκους 7,65 χλμ. και 9 σταθμούς, εξυπηρετώντας 146.000 επιβάτες/ημέρα.

Και τέλος, η τελική φάση αφορά τη σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», μήκους 8,72 χλμ., με 5 σταθμούς και περίπου 41.000 επιβάτες/ημέρα.

Σύμφωνα με τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), οι επεκτάσεις στοχεύουν να αυξήσουν τη χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς από 15% σήμερα σε πάνω από 50% μέχρι το 2040.

Ο χάρτης των μελλοντικών επεκτάσεων

Γιατί πρώτα επέκταση προς τα δυτικά;

Η βασική προτεραιότητα για τη Θεσσαλονίκη, είναι η επέκταση του μετρό προς τα δυτικά προάστια, όπου ζει και εργάζεται μεγάλο μέρος του μητροπολιτικού πληθυσμού. Η σύνδεση αυτή θα μειώσει σημαντικά την εξάρτηση από λεωφορεία και ΙΧ, ενώ θα διευκολύνει τη σύνδεση με τον Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο.

Από την άλλη, η επέκταση προς το αεροδρόμιο είναι δευτερεύουσα, καθώς η τρέχουσα επισκεψιμότητα δεν εγγυάται πλήρη αξιοποίηση των συρμών. Παρ’ όλα αυτά, η μελλοντική σύνδεση της πόλης με τον αερολιμένα θεωρείται απαραίτητη για την ευρωπαϊκή εικόνα της Θεσσαλονίκης.

Όπως έχουν αναφέρει στο παρελθόν αρμόδιοι του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η κύρια προτεραιότητα για την επέκταση του Μετρό δεν είναι η σύνδεση με το Αεροδρόμιο, αλλά οι περιοχές της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης. Όπως  έχει επισημάνει αρκετές φορές ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος η επέκταση σε αυτή την κατεύθυνση έχει μεγάλη σημασία, φέρνοντας ως παράδειγμα τον προγραμματισμένο σταθμό στην Τερψιθέα, ο οποίος θα εξυπηρετεί την πρόσβαση στο μουσείο που θα δημιουργηθεί στο στρατόπεδο Παύλου Μελά.

Τα προβλήματα χρηματοδότησης

Η χρηματοδότηση παραμένει ωστόσο το μεγαλύτερο εμπόδιο για τις νέες επεκτάσεις.

Η εκτίμηση κόστους για τις επεκτάσεις σε Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 3 δισ.  ευρώ με αποτέλεσμα το ΕΣΠΑ να μπορεί να συνεισφέρει μόνο 1–1,5 δισ. ευρώ ανά δεκαετία, καθιστώντας αναγκαία την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών, όπως το European Connecting Facility (CEF), το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), καθώς και συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

Όπως και να έχει επόμενη προγραμματική περίοδος, ΕΣΠΑ 2028–2034, θα καθορίσει ποια από τα μεγάλα έργα θα χρηματοδοτηθούν και θα δρομολογηθούν πρώτα.

Παρόλα αυτά, η Θεσσαλονίκη μετά από δεκαετίες αναμονής φαίνεται να μπαίνει σε νέα φάση ανάπτυξης, με την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά να σηματοδοτεί την αρχή ενός φιλόδοξου σχεδίου που θα αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης.

Να πούμε σε αυτό το σημείο, πως η παρουσία του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη ενόψει της ΔΕΘ δεν αποκλείεται  να φέρει κάποιες πρώτες ανακοινώσεις για τη χρηματοδότηση των νέων έργων, δίνοντας μια αρχική εικόνα προόδου και αισιοδοξίας για την εξέλιξη των συγκοινωνιακών projects στη συμπρωτεύουσα.

Τι παραδίνεται τον Φεβρουάριο του 2026

Η Θεσσαλονίκη έχει μπει σε μια νέα εποχή αστικών μετακινήσεων, καθώς από το Σάββατο 30 Νοεμβρίου του 2024 λειτουργεί πλέον το δικό της Μετρό, εξυπηρετώντας καθημερινά χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες.

Η αρχική γραμμή του μετρό εκτείνεται σε μήκος 9,6 χλμ. και διαθέτει 13 σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμιγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.

Ωστόσο, η ανάπτυξη του δικτύου δεν σταματά εδώ. Το σχέδιο προχωρά στην επέκταση προς την Καλαμαριά, η οποία θα περιλαμβάνει πέντε νέους σταθμούς και δοθεί στους θεσσαλονικείς από τον όμιλο ΑΚΤΩΡ τον Φεβρουάριο του 2026, με την  ολοκλήρωση αυτής της γραμμής εκτιμάται ότι θα προσελκύσει άλλους 78.000–80.000 επιβάτες καθημερινά.

Στην τελευταία αναφορά προόδου του έργου τον Ιούνιο, οι οικοδομικές εργασίες είχαν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 95%, ενώ παράλληλα παραλήφθηκε ο πρώτος από τους συνολικά 15 συρμούς που προβλέπεται να ενταχθούν στο δίκτυο.

Η νέα γραμμή, μήκους 4,78 χλμ., περιλαμβάνει πέντε σταθμούς και στοχεύει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής, ενώ παράλληλα ενισχύει την τοπική οικονομική δραστηριότητα και αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής στην ανατολική Θεσσαλονίκη.

Με τη λειτουργία της, θα επιτευχθεί ομαλότερη σύνδεση του κέντρου της πόλης με τις περιοχές Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα, συμβάλλοντας σημαντικά στην αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Η επέκταση αξιοποιεί σύγχρονο Αυτόματο Σύστημα GoA4, που πληροί υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας και αξιοπιστίας, συμπληρώνοντας τη Γραμμή 1 του Μετρό Θεσσαλονίκης και ενισχύοντας το ήδη σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο της πόλης.

Χάρτης Μετρό Θεσσαλονίκης
Χάρτης Μετρό Θεσσαλονίκης

Διαβάστε επίσης:

ΚΕΛ Ραφήνας: Ακυρώνεται ο διαγωνισμός μετά από προσφυγές και…αποκλεισμούς

ΒΟΑΚ: Βήμα-βήμα η κατασκευή του έργου που θα ενώσει την Κρήτη – Το σχέδιο και τα χρονοδιαγράμματα

Μαρίνα Αλίμου – Ελλάκτωρ: Σήμα εκκίνησης από τον Δήμο Αλίμου για τη μεγάλη ανάπλαση