• Business

    Κατασκευαστές: Η γκρίνια των μικρών για το μπόνους έγκαιρης υλοποίησης έργων – Τι λένε οι μεγάλοι και ποιος ο ρόλος του Γιώργου Καραγιάννη

    Γιώργος Καραγιάννης (Υφυπουργός Υποδομών), Γιώργος Συριανός (ΣΤΕΑΤ), Μιχάλης Δακτυλίδης (ΠΕΔΜΕΔΕ)


    Παρά το γεγονός ότι το αίτημα των κατασκευαστών και των εργοληπτών για την έκδοση εγκυκλίου σχετικά με τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών για την αποφυγή παγώματος των δημοσίων έργων ήταν κοινό και ικανοποίηθηκε πρόσφατα, δεν ισχύει το ίδιο σχετικά με το πως προσλαμβάνουν το κείμενο της οι μεγάλοι και μικροί του κλάδου.

    Το κύριο πρόβλημα παραμένει το καθεστώς του πριμ για την έγκαιρη υλοποίηση των έργων, το οποίο είναι ένα εκ των μέτρων που ανακοίνωσε το Υπουργείο τον περασμένο Μάιο με στόχο να μην παγώσουν τα έργα.

    Όλες οι πλευρές συνηγορούν στο ότι αυτό έχει καθυστερήσει και ζητούσαν από το Υπουργείο την έκδοση εγκυκλίου με στόχο να δοθούν διευκρινίσεις. Αυτή εκδόθηκε την περασμένη Κυριακή και υπογράφηκε από τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.

    Ωστόσο, η κάθε πλευρά δίνει τη δική της ερμηνεία. Οι μεγάλοι κατασκευαστές κάνουν λόγο για συνεχείς διαπραγματεύσεις με τον Υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, και επιρρίπτουν ευθύνες στους φορείς των έργων και τις Περιφέρειες για την καθυστέρηση της απόδοσης των μπόνους. Από την άλλη πλευρά οι μικρότεροι κατασκευαστές και εργολήπτες κάνουν λόγο για αθέτηση των όσων είχε δεσμευθεί να κάνει το Υπουργείο Υποδομών.

    Μεγάλοι κατασκευαστές: Υπάρχει πρόβλημα-Συνεχής διάλογος με το Γιώργο Καραγιάννη

    Πηγές του ΣΤΕΑΤ, ο οποίος εκπροσωπεί τους μεγάλους κατασκευαστές, επισημαίνουν όντως υπάρχουν καθυστερήσεις για την απόδοση των μπόνους και ότι ο σύνδεσμος βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συζητά απευθείας με τον Υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, για να δοθεί μία λύση.

    Προσθέτουν, δε, πως υπάρχουν ζητήματα που χρήζουν επίλυσης και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να χρειαστεί να εκδοθούν και άλλες εγκύκλιοι από το Υπουργείο, ώστε να υπάρξει ένα «σφιχτοδεμένο» πλαίσιο τόσο για τις εξάμηνες παρατάσεις στην υλοποίηση των δημοσίων έργων, όσο και στην πληρωμή των πριμ.

    Όσον αφορά, τον υπαίτιο των παραπάνω καθυστερήσεων, οι ίδιες πηγές αναφέρουν, ότι πρόκειται για ευθύνη των αναθετουσών αρχών, των φορέων των έργων καθώς και των περιφερειών, οι οποίες «κοιτούν το θέμα προσωπικά».

    Μικροί κατασκευαστές: Το Υπουργείο αθετεί το λόγο του

    Στον αντίποδα της στάσης του ΣΤΕΑΤ, βρίσκεται η Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών (ΠΕΔΜΕΔΕ), με πρόεδρο το Μιχάλη Δακτυλίδη.

    Αναλυτικότερα, μιλώντας στο mononews.gr ο Μιχάλης Δακτυλίδης, επιρρίπτει ευθύνες στο Υπουργείο για την καθυστέρηση των μπόνους έγκαιρης υλοποίησης. Προσθέτει, δε, πως το Υπουργείο «εγκλώβισε τον κόσμο, ώστε να μην κάνει διακοπή των έργων», ενώ χαρακτήρισε το νόμο ως πρόχειρο.

    Όσον αφορά την πρόσφατη εγκύκλιο, ο Μιχάλης Δακτυλίδης δήλωσε πως καθυστέρησε να εκδοθεί, ενώ εκτιμά πως οι εργολάβοι δε θα λάβουν το μπόνους έγκαιρης υλοποίησης έργων. Τονίζει, δε, πως το νομικό τμήμα της ΠΕΔΜΕΔΕ κοιτάει ήδη το κείμενο της εγκυκλίου και πως η ένωση ετοιμάζεται να δώσει τη δική της απάντηση εντός των ημερών.

    Τα μέτρα του Υπουργείου

    Υπενθυμίζεται, ότι στις αρχές του περασμένου Μαΐου το Υπουργείο είχε ανακοινώσει μία σειρά από μέτρα, ώστε να μην παγώσουν τα δημόσια έργα. Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργηθεί λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας και της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, καθώς επηρεάζονται σημαντικά οι τιμές των βασικών υλικών, όπως για παράδειγμα ο σίδηρος, η άσφαλτος και ο χάλυβας, αυξάνονται τα κόστη μεταφοράς και παρατηρούνται διακοπές στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.

    Τα μέτρα αυτά θεσμοθετήθηκαν ύστερα από διαβούλευση με εκπροσώπους των κατασκευαστών και είναι τα εξής:

    • Αναθεώρηση των συντελεστών για το Δ Τρίμηνο του 2021 και για το Α Τρίμηνο του 2022.
    • Οι ανάδοχοι θα αποζημιωθούν απολογιστικά για βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται στις κατασκευές και το σημείο αναφοράς θα είναι οι τιμές της αγοράς
    • Δίνεται παράταση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης και δημοπράτησης έργων κατά ένα εξάμηνο, ενώ δίδεται και ένα μπόνους της τάξης του 5% σε όσους αναδόχους παραδώσουν τα έργα εντός των ήδη συμφωνημένων προθεσμιών.

    Τι προβλέπει η εγκύκλιος

    Η πρόσφατη εγκύκλιος εκδόθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου και όσον αφορά την παράταση των χρονοδιαγραμμάτων και το μπόνους έγκαιρης υλοποίησης αναφέρεται ότι:

    • Η δήλωση επιμήκυνσης του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης σύμβασης για περίοδο έως και ένα εξάμηνο αφορά σε συμβάσεις που έχουν ανατεθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου, δηλαδή έως την 6η Ιουνίου 2022 και δεν αφορά διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν ή βρίσκονται σε εξέλιξη.
    • Ο ανάδοχος, προκειμένου να λάβει εξάμηνη παράταση στην υλοποίηση των έργων, θα πρέπει να υποβάλει δήλωση στη διευθύνουσα υπηρεσία του έργου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι εργασίες διακόπτονται.
    • Η χορήγηση παράτασης αφαιρεί το δικαίωμα λήψης πριμ. Η, δε, καταβολή του μπόνους αφορά συμβάσεις έργου υπό εκτέλεση την 6η Ιουνίου 2022

    Διαβάστε επίσης

    Κατασκευαστές: Ικανοποίηση για τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών για τις ανατιμήσεις – Απομακρύνεται ο κίνδυνος ακύρωσης μεγάλων έργων

    Υπουργείο Υποδομών: Τι παράταση δίνεται για τα εν εξελίξει έργα – Ποια μέτρα δίνουν «ανάσα» στους κατασκευαστές

    Κατασκευαστές: Αγωνία για τις τιμές των έργων – Ζητούν και άλλα μέτρα από το Υπουργείο Υποδομών



    ΣΧΟΛΙΑ