• Business

    Κατασκευαστές: Αγωνία για τις τιμές των έργων – Ζητούν και άλλα μέτρα από το Υπουργείο Υποδομών

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Πέτρος Σουρέτης (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilneos)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Πέτρος Σουρέτης (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilneos)


    Την αγωνία τους για τιμές των κατασκευαστικών υλικών εξέφρασαν οι μεγάλοι κατασκευαστές κατά τη διάρκεια συζήτησης με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή σε ειδικό συνέδριο για τις υποδομές.

    Οι εκπρόσωποι των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, αναγνώρισαν τη δουλειά που κάνει η ηγεσία του υπουργείου για την αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά ζήτησαν περισσότερες παρεμβάσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

    Συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της συζήτησης έγινε λόγος για τις αναπτυξιακές προοπτικές που προσφέρουν τα έργα που δημοπρατεί και υλοποιεί το Υπουργείο Υποδομών, η αξία των οποίων εκτιμάται πως θα αγγίξει εντός δεκαετίας τα 40 δισ. ευρώ

    Το κύριο πρόβλημα του κλάδου, ωστόσο είναι οι ανατιμήσεις των κατασκευαστικών υλικών. Γεγονός και το οποίο σημαίνει αύξηση των προϋπολογισμών σε άνευ προηγουμένου επίπεδα, τα οποία μάλιστα δεν μπορούν να προβλεφθούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να υλοποιούν τα έργα που έχουν αναλάβει αλλά με αρκετά μικρότερα περιθώρια κέρδους.

    Ωστόσο, οι Όμιλοι δε «παγώνουν» τα υπό υλοποίηση έργα, καθώς κατανοούν τη σημασία τους τόσο για το επίπεδο υποδομών της χώρας μας όσο και για τη σημασία τους για την εγχώρια οικονομική ανάπτυξη.

    Η εκτόξευση των τιμών

    Πρόκειται για ένα πρόβλημα που έχει ξεκινήσει από το πρώτο κύμα της πανδημίας και εντείνεται λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους, καθώς και του πολέμου στην Ουκρανία.

    Οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι αναγνώρισαν τις προσπάθειες της ηγεσίας του Υπουργείου, το οποίο προχώρησε πρόσφατα στην ανατιμήσεις των κατασκευαστικών υλικών για το 2021, τη θέσπιση του παρατηρητηρίου τιμών, και τα πέντε μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης.

    Ωστόσο, επισήμαναν πως δεν έπρεπε να καταργηθεί το σύστημα αναθεώρησης των τιμών και ότι για να λειτουργεί σωστά το νέο παρατηρητήριο θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ή ακόμα και ένα έτος. Πρόσθεσαν, δε, πως το Υπουργείο θα πρέπει να συμπεριλάβει στις λίστες με τις αναθεωρήσεις επιπλέον βασικά υλικά.

    Αλέξανδρος Μιχαηλίδης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) Απαραίτητο παρατηρητήριο – Να μη γίνει «τζόγος»

    Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης εξέφρασε την άποψη ότι το παρατηρητήριο τιμών είναι απαραίτητο τόσο για να συνεχιστούν απρόσκοπτα τα έργα, όσο και για να πάρει μία ανάσα ο κλάδος, καθώς οι κατασκευές λειτουργούν πολλαπλασιαστικά για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας. Πρόσθεσε, ωστόσο, πως «ο νέος μηχανισμός δεν πρέπει να γίνει τζόγος»

    Χρήστος Παναγιωτόπουλος (ΑΚΤΩΡ): Τηρούμε τα χρονοδιαγράμματα, η πολιτεία πρέπει να παρέμβει

    Πάνω σε αυτό το ζήτημα ο Πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ (θυγατρική της Ελλάκτωρ), Χρήστος Παναγιωτόπουλος, ανέφερε:

    «Η πληθωριστική τάση στις τιμές των υλικών είναι μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε ως εταιρεία και η Πολιτεία πρέπει να παρέμβει περαιτέρω καθώς οι τιμές των έργων έχουν εκτοξευθεί στα ύψη.

    Εμείς ως κατασκευαστές οφείλουμε να υλοποιήσουμε εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα έργα και η ΑΚΤΩΡ θα είναι φέρει εις πέρας αυτή τη δέσμευση.

    Χρειάζονται και άλλα μέτρα και το παρατηρητήριο να λειτουργεί αυτόματα, καθώς είναι απαραίτητο να υπάρχει άμεση απόκριση και όχι οι τιμές να αναθεωρούνται ανά τρίμηνο μιας και μιλάμε για συνεχείς και δυναμικές αλλαγές στις τιμές».

    Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ): Η ηγεσία του Υπουργείου αξίζει συγχαρητήρια αλλά χρειάζονται και άλλα μέτρα

    O Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης συνεχάρη την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών για τη δημοπράτηση σημαντικών έργων και για μέτρα που προωθεί, αλλά επισήμανε την ανάγκη για περαιτέρω παρεμβάσεις καθώς δήλωσε:

    «Πρέπει να συγχαρούμε την υφιστάμενη ηγεσία του Υπουργείου. Εν τούτοις είμαστε αντιμέτωποι με μία σημαντική κρίση και αυτή αφορά την αύξηση του ενεργειακού κόστους, τις τιμές των πρώτων υλών και τα εμπόδια που τίθενται στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.

    Ενδεικτικό είναι ότι οι τιμές των υλικών κατασκευής έχουν ξεφύγει από κάθε περιθώριο πρόβλεψης και είναι πλέον εξωπραγματικές. Ο Κώστας Καραμανλής έδειξε καλά αντανακλαστικά, αλλά είναι απαραίτητο ο νέος μηχανισμός του Υπουργείου να καλύπτει περισσότερα βασικά υλικά.

    Το γεγονός ότι δεν υπήρχε στο παρελθόν το παρατηρητήριο τιμών ήταν τραγικό σφάλμα. Το πρόβλημα με τις τιμές αναμένεται να λυθεί εντός μηνών ή και χρόνου αλλά μέχρι τότε πρέπει να συνεχίσουμε τα έργα».

    Πέτρος Σουρέτης (Intrakat): Πρέπει να περιληφθούν και άλλα υλικά στις ανατιμήσεις

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat, Πέτρος Σουρέτης, αφού επισήμανε το πρόβλημα των τιμών των κατασκευαστικών υλικών, πρόσθεσε πως σφίγγουν επίσης τα περιθώρια χρηματοδότησης, ενώ ζήτησε και την προσθήκη περισσότερων υλικών στις λίστες του Υπουργείου.

    Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα δημοπράτησης των έργων, ο Πέτρος Σουρέτης επισήμανε πως είναι καλύτερο να καθυστερήσουν ένα ή δύο έργα έως ότου το παρατηρητήριο να μπορεί να δώσει πραγματικές λύσεις.

    Τόνισε, δε, πως η καταστροφή του εργοστασίου του Αζοφσταλ από το ρωσικό στρατό θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς παρέχει το 30% της παραγωγής αλουμινίου.

    Παναγιώτης Γαρδελίνος (Mytilineos) : Να μη σταματήσουμε τα έργα – Έργα με σωστούς προϋπολογισμούς

    Ο Γενικός Διευθυντής του Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ομίλου Mytilineos μίλησε για τα προβλήματα που δημιουργούν οι ανατιμήσεις στα υλικά και οι πληθωριστικές πιέσεις. Πρόσθεσε πως ο κατασκευαστικός κλάδος οφείλει να συνεχίζει να εκτελεί τα έργα και να παρά τις όποιες ανατιμήσεις υπάρχουν.

    Εν τούτοις, επισήμανε πως στόχος των εταιριών και την Πολιτείας θα πρέπει τα έργα να υλοποιούνται υπό την προϋπόθεση ότι θα κοστολογούνται με τους σωστούς προϋπολογισμούς.

    Αυτό σημαίνει, ότι ίσως ένα ή δύο έργα αργήσουν να γίνουν, αλλά αυτό θα είναι προς όφελος και των κατασκευαστών και των ίδιων των έργων καθώς δε θα κινδυνεύουν με πάγωμα.

    Κώστας Καραμανλής: Το Παρατηρητήριο πρέπει να γίνει μία ώρα αρχύτερα

    Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναγνώρισε το πρόβλημα και δήλωσε πως έχουν ήδη ληφθεί μέτρα για την αντιμετώπιση της αύξησης των τιμών. Αυτά είναι η αναθεώρηση των τιμών για τα προηγούμενα τρίμηνα, το παρατηρητήριο τιμών και τα μέτρα που έχουν ως στόχο την ανακούφιση των κατασκευαστών, ώστε να μην παγώσει η υλοποίηση ή η δημοπράτηση έργων.

    Σχετικά με το παρατηρητήριο ο Κώστας Καραμανλής κάλεσε τους κατασκευαστές να συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις, ώστε να βρεθούν πραγματικές λύσεις. Εξέφρασε μάλιστα την άποψη πως το παρατηρητήριο πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή εντός τριμήνου, ειδάλλως η κατάσταση θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη.

    Όσον αφορά τα μέτρα που θέσπισε το Υπουργείο, αυτά αναμένεται να ψηφιστούν εντός της επόμενης εβδομάδας από τη Βουλή. Αναλυτικότερα το Υπουργείο έχει κάνει τις εξής κινήσεις:

    • Αποφασίζεται άμεσα η αναθεώρηση των συντελεστών για το Δ Τρίμηνο του 2021 όπου το σχετικό ποσοστό θα αυξηθεί κατά 20%, ενώ ετοιμάζονται και οι ανατιμήσεις για το Α Τρίμηνο του 2022.
    • Οι ανάδοχοι θα αποζημιωθούν απολογιστικά για βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται στις κατασκευές και το σημείο αναφοράς θα είναι οι τιμές της αγοράς
    • Δίνεται παράταση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης και δημοπράτησης έργων κατά ένα εξάμηνο, ενώ δίδεται και ένα μπόνους της τάξης του 5% σε όσους αναδόχους παραδώσουν τα έργα εντός των ήδη συμφωνημένων προθεσμιών.

    Ο Υπουργός επισήμανε, επίσης, πως πρόκειται για μία δυναμική κατάσταση και ότι το Υπουργείο εξετάζει συνεχώς τα νέα δεδομένα με στόχο να δώσει περαιτέρω λύσεις πάντα σε συνεννόηση με τα αρμόδια υπουργεία και λαμβάνοντας υπόψη τα δημοσιονομικά περιθώρια.

    Διαβάστε επίσης

    Κώστας Καραμανλής: Στηρίζουμε έμπρακτα τον κατασκευαστικό κλάδο – Στα €15 δισ. το ανεκτέλεστο των Ομίλων εντός του 2023

    Γιώργος Καραγιάννης: Έως τις αρχές του 2023 δημοπρατούμε 4 δισ. έργα ακόμα

     



    ΣΧΟΛΙΑ