• Business

    Jumbo: Γιατί ο Βακάκης δείχνει να μην πιστεύει στο ηλεκτρονικό εμπόριο 

    Jumbo: Αυξημένες κατά 12,6% οι πωλήσεις στο α΄ εξάμηνο

    Απόστολος Βακάκης (Jumbo)


    Πολλά ερωτήματα έχει δημιουργήσει η αδυναμία της Jumbo να εξυπηρετήσει τις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Το ηλεκτρονικό κατάστημα της αλυσίδας, μετά το κλείσιμο των καταστημάτων την 7η Νοεμβρίου έχει βγει πολλές φορές… «νοκ άουτ» από τον αυξημένο όγκο παραγγελιών, ενώ αυτή την περίοδο ανοιγο-κλείνει διαρκώς, δοκιμάζοντας τις αντοχές και την υπομονή των καταναλωτών.

    Βέβαια, δεν είναι η μόνη εταιρεία που αναγκάστηκε να κατεβάσει ρολά στο ηλεκτρονικό κατάστημά της. Υπάρχουν και άλλες γνωστές εταιρείες, όπως η «Μουστάκας», που εμφάνισαν ανάλογα προβλήματα. 

    Πολλοί, ωστόσο, αναρωτιούνται γιατί συνέβη αυτό στην Jumbo. Πώς, δηλαδή, ένας επιχειρηματίας του βεληνεκούς του Απόστολου Βακάκη, ο οποίος διακρίνεται για τη διορατικότητά του και έχει κατ’ επανάληψη αποδείξει πως διαθέτει γρήγορα αντανακλαστικά, δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών.

    Φροντίζοντας να προετοιμάσει κατάλληλα τις υποδομές και τα συστήματά της εταιρείας, για μια κατακόρυφη άνοδο της ζήτησης. Εξάλλου, όλα έδειχναν ήδη από το περασμένο καλοκαίρι, όταν άρχισαν να πολλαπλασιάζονται τα κρούσματα, πως το καθολικό απαγορευτικό (lockdown) θα έρχονταν αργά ή γρήγορα. 

    Βέβαια, αυτή την περίοδο η Jumbo πραγματοποιεί ένα τεράστιο μέρος των ετήσιων πωλήσεων της. Και επομένως ο όγκος που βρέθηκε να διαχειριστεί μέσω του ηλεκτρονικού καναλιού ήταν πρωτοφανής σε μέγεθος. «Ήταν και παραμένει αδύνατον να εκτρέψεις έναν ποταμό και να τον περάσεις μέσα από την τρύπα μιας βελόνας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο μετοχικός και διοικητικός ηγέτης της αλυσίδας σε πρόσφατη συνέντευξή του. 

    Σημαντικό μέρος της ευθύνης φέρουν και οι εταιρείες ταχυμεταφορών (courier), οι οποίες αδυνατούν να διαχειριστούν τον τεράστιο όγκο των δεμάτων που κλήθηκαν να παραδώσουν ενόψει της εκπτωτικής περιόδου της Black Friday και της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. «Αυτή τη στιγμή πάνω από 3 εκατ. ανεκτέλεστα δέματα στοιβάζονται στις αποθήκες των εταιριών courier, νούμερο εξωπραγματικό», όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν. 

    Αν και τις απαντήσεις κρατάει η διοίκηση, η όλη στάση της Jumbo απέναντι στο ηλεκτρονικό εμπόριο ενδέχεται να συνδέεται με την εκτίμηση πως οι online πωλήσεις θα «ξεφουσκώσουν», μόλις ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην οικονομία. Και δεν είναι η μόνη, αφού υπάρχουν και άλλοι επιχειρηματίες που συμμερίζονται την ίδια άποψη.

    Ως εκ τούτου, τα κεφάλαια που θα επενδυθούν τώρα για την υποστήριξη του e-commerce κινδυνεύουν να «καούν», εάν δεν επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες για σημαντική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου τα επόμενα χρόνια. Οι δομές που θα δημιουργηθούν θα φαντάζουν υπερβολικές για την ζήτηση την «επόμενη μέρα». Θα βρεθούν δηλαδή με μια πλεονάζουσα δυναμικότητα, την οποία δεν θα ξέρουν πως να διαχειριστούν. 

    Επιπλέον, η πριμοδότηση των online αγορών αναπόφευκτα θα επηρεάσει την απόδοση των φυσικών καταστημάτων. Όπου πραγματοποιούνται και πολλές αυθόρμητες αγορές. Η μετατόπιση ενός σημαντικού μέρους των πωλήσεων προς το ηλεκτρονικό κατάστημα αναπόφευκτα θα μειώσει την κερδοφορία των φυσικών σημείων πώλησης (η Jumbo αριθμεί 52 στην Ελλάδα). Ήδη, στις εταιρείες που διαθέτουν μεγάλο αριθμό καταστημάτων έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την βιωσιμότητα των φυσικών καταστημάτων και μάλιστα πολλές έχουν «βάλει κάτω νούμερα και αριθμούς». 

    «Όταν οι ηλεκτρονικές αγορές ξεπεράσουν το 25% επί των συνολικών πωλήσεων, τότε μοιραία κάποιοι θα αναγκαστούν να κλείσουν καταστήματα. Τόσο απλά…», αναφέρει έμπειρο στέλεχος της αγοράς, προσθέτοντας πως το κόστος διατήρησης ενός εκτεταμένου δικτύου θα καταστεί δυσβάσταχτο εάν εκτοξευθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο. «Κανείς δεν πρόκειται να κρατήσει κάποιο σημείο εάν είναι ζημιογόνο, σε μια περίοδο που όλοι μετρούν μέχρι και το τελευταίο σεντ…», σπεύδει να τονίσει.

    Διαβάστε ακόμη:

    Jumbo: «Γύρισε την πλάτη» στο click away – Δεν διαθέτει τις κατάλληλες υποδομές

    Jumbo: «Ζάλη…» από το άνοιξε-κλείσε του e-shop – «Παρακαλούμε προσπαθήστε ξανά»

    Jumbo: Στην αντεπίθεση με… παραγγελιές ο Βακάκης – Άνοιξε και πάλι το e-shop



    ΣΧΟΛΙΑ