• Business

    Εισαγγελική έρευνα για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά: Ζημιά άνω των 53 εκατ. ευρώ – Ο πρώτος κατηγορούμενος

    Νέο Ηράκλειο: Εισαγγελική έρευνα για τα επεισόδια από ακροδεξιούς-Ψάχνουν για εγκληματική οργάνωση


    Μέσα από τη διερεύνηση των αμαρτωλών εξοπλιστικών προγραμμάτων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, «οσμή» ενός νέου σκανδάλου ανοίγει ακόμα μία δικαστική έρευνα. Η ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά – των μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας – βρίσκεται για πρώτη φορά υπό εισαγγελική διερεύνηση.

    Τα πρώτα στοιχεία «φωτογραφίζουν» ζημία του Δημοσίου πάνω από 53 εκατομμύρια ευρώ, με τον πρώτο εμπλεκόμενο να αντιμετωπίζει ήδη κακουργηματική κατηγορία και την Εισαγγελία Διαφθοράς να παίρνει σκυτάλη στην αναζήτηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών όλων όσοι ενεπλάκησαν στην πώληση των ΕΝΑΕ στη γερμανική κοινοπραξία HDW/Ferrostaal.

    Μεταξύ αυτών και η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης, με δύο πρώην υπουργούς κι έναν πρώην υφυπουργό να την απαρτίζουν την επίμαχη περίοδο της συμφωνίας πώλησης.

    «Να ερευνηθεί η ιδιωτικοποίηση των ΕΝΑΕ»

    Το Συμβούλιο Εφετών έδωσε την εντολή για διερεύνηση των συνθηκών μεταβίβασης των ΕΝΑΕ στη γερμανική κοινοπραξία. Οι δικαστές μελετώντας τα στοιχεία της ογκώδους δικογραφίας –βάσει των οποίων θα αποφάσιζαν για την παραπομπή ή όχι κατηγορουμένων για την προμήθεια των υποβρυχίων- διαπίστωσαν ότι υπάρχει πολύτιμο υλικό που χρήζει περαιτέρω διερεύνησης για την ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

    Η ανακρίτρια κατά της διαφθοράς Ηλιάννα Ζαμανίκα και ο επίκουρος της ανακριτής Γιώργος Ευαγγέλου, που είχαν συλλέξει αυτά τα πρώτα στοιχεία ερευνώντας την υπόθεση των υποβρυχίων, ανέλαβαν και την επέκταση της έρευνας στο κομμάτι της ιδιωτικοποίησης.

    Πού φέρονται να κατέληξαν;

    • Η πώληση των ναυπηγείων έγινε χωρίς καμία διαφανή διαγωνιστική διαδικασία και κατά παραβίαση των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ιδιωτικοποίηση Εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο.
    • Η αποκρατικοποίηση όχι μόνο δεν επέφερε κέρδος στο ελληνικό Δημόσιο αλλά αντίθετα, φέρεται να προκάλεσε ζημία πάνω 53 εκατομμύρια ευρώ.
    • Η γερμανική κοινοπραξία δεν πλήρωσε ούτε τα 42 εκατομμύρια ευρώ που όριζε η συμφωνία για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ.
    • Στις 31/5/2002 υπεγράφη η σύμβαση πώλησης των ναυπηγείων και την ίδια ημέρα –συμπτωματικά άραγε; – υπεγράφη και η σύμβαση για τον εκσυχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων.
    • Μετά την ιδιωτικοποίηση τα ναυπηγεία – αντί να σωθούν – κατέρρευσαν και χιλιάδες εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους. Η ζημία επομένως μπορεί να προκύψει ακόμα μεγαλύτερη.

    Ο πρώτος κατηγορούμενος

    Βάσει των στοιχείων που συνέλεξαν, οι ανακριτές απήγγειλαν κατηγορία σε βάρος του πρώτου εμπλεκόμενου προσώπου: πρόκειται για εκπρόσωπο εργαζομένων των ΕΝΑΕ – και ήδη εμπλεκόμενο στη δικογραφία των υποβρυχίων – ο οποίος κατηγορείται για απιστία σε βαθμό κακουργήματος. Εκτιμούν ωστόσο ότι εκτός από αυτόν, προκύπτουν ποινικές ευθύνες και σε βάρος άλλων προσώπων που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις.

    Η δικογραφία θα διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Διαφθοράς προκειμένου να ερευνήσει τις συνθήκες μεταβίβασης των Ναυπηγείων στη γερμανική κοινοπραξία, αλλά και τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων φορέων στην επίμαχη διαδικασία συμπεριλαμβανομένων και των πολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης.

    Η μέχρι τώρα έρευνα των ανακριτικών αρχών αφορούσε τις συμβάσεις των εξοπλιστικών προγραμμάτων και τα αδικήματα της δωροδοκίας και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.

    Από τη μελέτη των εγγράφων, των προσφορών των συνολικά 6 εταιρειών που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά των Ναυπηγείων και την αξιολόγηση των συμβάσεων για τα υποβρύχια, οι ανακριτές φέρονται να οδηγήθηκαν στα εξής συμπεράσματα:

    • Οι εμπλεκόμενοι (Μέλη της ΕΝΑΕ, εργαζόμενοι, ΕΤΒΑ και μέλη της ελληνικής κυβέρνησης) έθεσαν τη γερμανική εταιρεία σε πλεονεκτική θέση έναντι των άλλων διαγωνιζομένων, ώστε να προτιμηθεί έναντι των αντιπάλων της δίνοντας συγκεκριμένα ωφελήματα (τα οποία δεν προσέφεραν σε άλλες).
    • Η γερμανική κοινοπραξία έχοντας πλήρη γνώση και εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα της ΕΝΑΕ (εκκρεμείς συμβάσεις, χρέη και παράνομες κρατικές ενισχύσεις) αξίωσε και τελικά κατάφερε να πάρει συγκεκριμένα ανταλλάγματα .
    • Τα πρόσωπα που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις φέρονται ότι έπεισαν τη γερμανική εταιρεία να αποσύρει αντιρρήσεις που αρχικά είχε προβάλει προκειμένου να γίνει δεκτή η προσφορά της , καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδύνευε με αποκλεισμό. Τα ίδια πρόσωπα φέρονται να της υποσχέθηκαν ότι μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ικανοποιούνταν όλες οι απαιτήσεις της. Μεταξύ των πολλών ωφελειών ήταν ότι αγόρασε τα ΕΝΑΕ απαλλαγμένα από πρόστιμα, τόκους υπερημερίας και άλλες οφειλές. Επιπλέον, ανέλαβε και το πρόγραμμα επισκευής και εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνθήκες υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας και της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ιδιωτικοποίηση ζημίωσε το ελληνικό Δημόσιο χαρακτηρίζοντας μάλιστα παράνομη την επιλογή της προσφοράς των Γερμανών.

    Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα η Εισαγγελία Διαφθοράς θα αναζητήσει ποινικές ευθύνες για απιστία κακουργηματική σε βάρος του Δημοσίου, ενώ αν σκοντάψει σε ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων θα διαβιβάσει τη δικογραφία στη Βουλή.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Χωρίς “δώρο Χριστουγέννων” οι μετακινήσεις με ταξί φέτος

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Κ. Λαγκάρντ: Ένοχη για αμέλεια στη δίκη Ταπί

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Κώστας Πελετίδης: Ο δήμαρχος Πατρέων σε πόλεμο με τον Σκουρλέτη



    ΣΧΟΛΙΑ