• Business

    Ποια μεγάλα οδικά έργα παγώνουν – Οι νέες προτεραιότητες που δημιουργούν «Daniel» και Τέμπη

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών - Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών

    Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών – Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών


    Νέους κανόνες στη χρηματοδότηση και τη δημοπράτηση δημοσίων έργων βάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς η επικαιρότητα δημιουργεί νέες προτεραιότητες.

    Το αποτέλεσμα είναι μεγάλα έργα, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και οι έξι χρυσές συμβάσεις για τη διασύνδεση του σιδηρόδρομου με τα μεγάλα λιμάνια να παγώνουν.

    Πιο συγκεκριμένα, όπως επισήμαναν πηγές του υπουργείου η τραγωδία των Τεμπών και οι καταστροφές στη Θεσσαλία που προξένησε η κακοκαιρία Daniel έχουν οδηγήσει στο να αλλάξει τον σχεδιασμό του για τα μεγάλα έργα, καθώς και για τη διάθεση πόρων, οι οποίοι είναι περιορισμένοι.

    Όσον αφορά στη Θεσσαλία, ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε ότι έχει διαρκή ενημέρωση από τον υφυπουργό, Νίκο Ταχιάο, ο οποίος «έχει σχεδόν εγκατασταθεί στη Λάρισα» καθώς πραγματοποιεί διαρκώς επισκέψεις για να έχει εικόνα των έργων αποκατάστασης.

    Μέχρι στιγμής ο προϋπολογισμός μόνο για τα έργα οδικής αποκατάστασης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 900 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα από πρόσθετους πόρους.

    Σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν και τα έργα σιδηροδρομικής αποκατάστασης, το κόστος των οποίων όπως αποκάλυψε η ηγεσία του υπουργείου αναμένεται να ξεπεράσει το αρχικό ποσό (σ.σ. Είχε εκτιμηθεί στα 200 εκατ. ευρώ) επιβεβαιώνοντας με αυτό τον τρόπο πλήρως το ρεπορτάζ του mononews.

    Μάλιστα, από τον προγραμματισμό του υπουργείου  για το σιδηρόδρομο αρκετά μεγάλα έργα θα «πάνε πίσω», έλεγαν αρμόδιες πηγές.

    Το βασικότερο «θύμα» είναι οι έξι χρυσές συμβάσεις καθώς μόνο δύο έργα έχουν προταθεί για να ενταχθούν στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα Connecting Europe Facilities ΙΙ (CEF II).

    Αυτά είναι το Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και Ρίο-Πάτρα συνολικής αξίας 2 δισ. ευρώ (σ.σ. Από το σύνολο των 4,5 δισ. ευρώ που είχαν κοστολογηθεί οι έξι συμβάσεις), ενώ από το Θεσσαλονίκη-Ξάνθη έχει προταθεί μόνο το τμήμα Τοξότες-Καρβάλη.

    Τι αλλάζει σε πρότυπες προτάσεις – Οι εξελίξεις σε ΒΟΑΚ και Εγνατία Οδό

    Πηγές του υπουργείου αναφέρθηκαν και στα έργα που αφορούν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.

    Πρόκειται για την τριπλή επέκταση (Ραφήνα, Λαύριο και Ελληνικό) που έχει προταθεί από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ, καθώς και για τη δημοπρατημένη επέκταση της Λεωφόρου Κύμης με ανάδοχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat.

    Όσον αφορά τις Πρότυπες Προτάσεις οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι το μόνο που γνωρίζουν είναι τον τίτλο του έργου και πρέπει να εξεταστεί σοβαρά από που θα προέλθει η χρηματοδότηση, καθώς οι χρηματοδοτικοί πόροι είναι περιορισμένοι. Πρόσθεσαν, δε, ότι θα υπάρξουν αλλαγές στο πλαίσιο των Προτύπων Προτάσεων (σ.σ. Αυτές έχουν ψηφιστεί ως νόμος του κράτους το 2022) και σχεδιάζεται μεταξύ άλλων να αλλάξουν τα πρόσωπα που θα είναι στις επιτροπές αξιολόγησης.

    Στόχος είναι να τοποθετηθούν άτομα από υπηρεσίες που έχουν πιο καλή γνώση των δημόσιων έργων και να υπάρξει μία πιο τεχνοκρατική αντιμετώπιση.

    Όσον αφορά την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2022 με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat, αναφέρθηκε από αρμόδιες πηγές ότι δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και πρέπει να βρεθεί.

    Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει «κολλήσει» επίσης, καθώς έχει γίνει προσφυγή στο ΣτΕ από το Δήμο Ηρακλείου, η οποία θα εκδικαστεί στα τέλη Φεβρουαρίου.

    Σχετικά με τις δύο μεγάλες οδικές παραχωρήσεις που τρέχουν αυτή την περίοδο, δηλαδή το υπό δημοπράτηση τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και την Εγνατία Οδό αναμένονται εξελίξεις.

    Πιο μπροστά χρονικά βρίσκεται ο ΒΟΑΚ, καθώς, όπως είχατε ενημερωθεί ήδη από τη στήλη Wiseman, στις 25 Ιανουαρίου θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των τριών ενδιαφερομένων σχημάτων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Mytilineos-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ-Egis-Mytilineos).

    Βέβαια, ο Νίκος Ταχιάος επισήμανε ότι αυτό θα γίνει εάν δεν υπάρξουν προσφυγές εκ μέρους των μνηστήρων.

    Από την άλλη πλευρά, όσον αφορά την Εγνατία Οδό, η οποία έχει δημοπρατηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και έχει ως ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis, προχωράει και μπαίνει σε τροχιά τελικών υπογραφών καθώς έχει δοθεί το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

    Όπως αναφέρθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, οι μόνες εκκρεμότητες είναι η πιστοποίηση των σηράγγων, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει και η υπογραφή της ΚΥΑ μαζί με το υπουργείο οικονομικών για την αύξηση των διοδίων από τα 0,03 ευρώ ανα χιλιόμετρο στα 0,04 ευρώ.

    Μάλιστα η τελευταία μπορεί να υπογραφεί σύντομα και εκτιμάται ότι αυτό μπορεί να γίνει δύο εβδομάδες πριν η σύμβαση της Εγνατίας Οδού πάει για ψήφιση στη Βουλή.

    Διαβάστε επίσης:



    ΣΧΟΛΙΑ