• Business

    Ιουλία Χαϊδά (Ικτίνος Μάρμαρα): “Δεν είμαστε ξενοδόχοι” – Με ποιους συζητάει για placement και για το project στην Κρήτη

    H Ιουλία Χαϊδά, αντιπρόεδρος της ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ


    Χρονιά μεγάλων προοπτικών είναι για την Ικτίνος Μάρμαρα,  το 2020, καθώς  μετά από το 2019 που ήταν έτος ανασυγκρότησης και προετοιμασίας, η εταιρεία έχει βάλει τις βάσεις για νέους υψηλότερους στόχους.

    Το 2020 βλέπει αύξηση τζίρου κατά 25% και αύξηση κερδών, αποτέλεσμα των επενδύσεων που, την πήγαν πίσω φέτος, λόγω της μείωσης της παραγωγή, εξαιτίας  των έργων υπογειοποίησης  στο κύριο λατομείο της στο Βόλακα. Την ίδια στιγμή, το ενδιαφέρον των ξένων fund είναι αυξημένο, τόσο για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης, όσο και την αγορά του ξενοδοχειακού project στη Σητεία. Την ίδια στιγμή η εταιρεία εξετάζει νέα λατομεία σε Ελλάδα και Σκόπια και επαναπροσδιορίζει την εξαγωγική της πολιτική.

    H Ιουλία Χαϊδά, ψυχή της εταιρεία και Αντιπρόεδρος της ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ, μιλάει στο mononews.gr για τη νέα προοπτική που έχουν δώσει στην εταιρεία οι επενδύσεις – αν και μείωσαν τα μεγέθη της φέτος – και τους νέους στρατηγικούς της στόχους.

    Τι συνέβη φέτος και έχετε μείωση πωλήσεων και κερδών; Πώς αντιδρούν οι ξένοι επενδυτές για αυτό, τους βλέπετε διατεθειμένους να επενδύσουν;

    Η φετινή χρήση είναι πτωτική, αλλά δεν μας ανησυχεί. Χρονιά ισορροπίας θα έλεγα ότι είναι για μας το 2019, γιατί πάμε λίγο πίσω για να πάμε πολύ μπροστά. Φέτος μπορεί να εμφανίζουμε μείωση τζίρου -25% αλλά  γίνονται όμως μεγάλα βήματα. Ο  λόγος της μείωσης είναι η μεγάλη επένδυση που πραγματοποιούμε  για να κάνουμε υπόγειο το λατομείο του Βόλακα, επένδυση αναγκαία, γιατί η καλή ποιότητα μαρμάρου και τα μεγάλα αποθέματα είναι απολήψιμα υπόγεια.

    Αυτή η διαδικασία μας πήγε όμως πίσω και η παραγωγή μας ήταν κατά 25% μειωμένη από τα επίπεδα του 2018. Έτσι παρότι η ζήτηση είναι σε υψηλά επίπεδα, δεν μπορέσαμε φέτος να ανταποκριθούμε και οι πωλήσεις μας έπεσαν.

    Οι ξένοι θεσμικοί, που τους έχουμε δει στα roadshow δείχνουν εμπιστοσύνη στην εταιρεία, μας έχουν επισκεφθεί πολλές φορές και και μένουν άναυδοι. Δεν προβληματίζονται από την κακή φετινή χρονιά γιατί ξέρουν τη σημασία της επένδυσης αυτής.

    Γενικά στη σημερινή συγκυρία του βλέπουμε αισιόδοξους και έχουν διάθεση να επενδύσουν αλλά κρατούν και στάση αναμονής, δεν προχωρούν ακόμη σε πράξεις.Στην εταιρεία μας συμμετέχει ένα γαλλικό fund με 5-6% και ένα γερμανικό fund με 2-3% και έχουμε πολλές συζητήσεις με άλλα ευρωπαϊκά fund και τώρα και με ένα αμερικάνικο fund που έχει ήδη παρουσία στην Ελλάδα σε άλλη εταιρεία άλλου κλάδου.

    Τι θα κάνετε με το project στη Σητεία της Κρήτης; Θα το αναπτύξετε  ή θα το πουλήσετε;

    Πραγματοποιούμε συζητήσεις με άλλα funds και για το project στην Κρήτη. Το Sitia Bay Resort, είναι αδειδοτοτημένο,  βρίσκεται  σε έκταση συνολικά 2.700 στρεμμάτων στη Σητεία, θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο 5 αστέρων, κέντρο θαλασσοθεραπείας (spa), συνεδριακό κέντρο, γήπεδο γκολφ 18 οπών, μαρίνα χωρητικότητας 85 τουριστικών σκαφών και δύο οικιστικές περιοχές, όπου θα ανεγερθούν συνολικά 300 πολυτελείς κατοικίες.

    Για την αξιοποίηση του project στη Σητεία είμαστε ανοιχτοί σε πολλές προτάσεις. Η βασική μας θέση είναι να το πουλήσουμε, αλλά επειδή κάποια fund θέλουν να παραμείνουμε με κάποιο ποσοστό,  μπορεί να μείνουμε μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου. Κάποιοι θέλουν να αναλάβουμε εμείς και την κατασκευή του έργου, κάτι που θα μπορούσαμε να το κάνουμε αν κλείσουμε μια ανάλογη συμφωνία. Στόχος μας είναι να πωληθεί, δεν θέλουμε να γίνουμε ξενοδόχοι. Μπορούμε να μείνουμε για να διευκολύνουμε την κατασκευή και μετά να φύγουμε. Είναι πολλά τα fund που ενδιαφέρονται, μπορεί και να είναι και 10 τα fund που μιλάμε, αλλά δεν είναι ώριμες  οι συζητήσεις.

    Η αποτίμηση που έχουμε για το project είναι 30 εκατ. ευρώ και πιστεύουμε ότι το τίμημα που θα πρέπει να λάβουμε για να το δώσουμε πρέπει να είναι πάνω από αυτό  το ποσό, γιατί το έργο είναι και πλήρως αδειοδοτημένο. Ωστόσο ο επενδυτής που θα το πάρει θα πρέπει να κάνει και  μια μεγάλη επένδυση πάνω από 200 εκατ. ευρώ,  για να το ολοκληρώσει…Το επενδυτικό κλίμα  παίζει πολύ ρόλο, και ελπίζουμε να συνεχίσει να  βελτιώνεται για να διευκολύνονται τέτοιες μεγάλες αποφάσεις.

    Μιλώντας για προοπτική τι περιμένετε για το 2020; Θα ξεκινήσει να αποδίδει η επένδυση στην υπογειοποίηση του Βόλακα;

    Ναι, θα αποδώσει από το 2020 γιατί θα επανέλθει η παραγωγή μας στο επίπεδο του 2018, δηλαδή θα έχουμε μια αύξηση 25% από το 2019. Και να σημειώσουμε ότι από το 2020 αν επανέλθουμε στον ίδιο όγκο παραγωγής, επειδή η ποιότητα του μαρμάρου θα είναι ανώτερη, θα έχουμε αύξηση τζίρου και αύξηση προστιθέμενης αξίας και έτσι η απόσβεση της επένδυσής μας θα ξεκινήσει αμέσως. Και να τονίσω, ότι αν και έχουμε 8 λατομεία, το 70% της παραγωγής μας προέρχεται από το λατομείο του Βόλακα και αντίστοιχα τα οικονομικά μας μεγέθη και τα κέρδη μας θα επηρεαστούν ανάλογα, από την αναβάθμιση της ποιότητας που θα πετύχουμε από το 2020.

    Το 2019, επίσης προσθέσαμε το λατομείο στην Πελοπόννησο, που βρίσκεται κοντά στην Τρίπολη. Ακόμη βρισκόμαστε στα πρώτα πατάρια, το υλικό ακόμη δεν είναι υψηλής ποιότητας, είναι το επιφανειακό, αλλά το σημαντικό είναι ότι υπάρχει μεγάλο κοίτασμα και υπάρχει και μεγάλη ζήτηση στην αγορά, γιατί έχει ένα γκρι χρώμα ομοιόμορφο που το ζητάει η αγορά. Οι πωλήσεις μας ακολουθούν τις τάσεις στην αγορά, και κάθε λατομείο έχει το δικό του χρώμα στο μάρμαρο και τη δική του αγορά.

    Μετά την υπόγεια εξόρυξη στο Βόλακα , σχεδιάζουμε να κάνουμε υπόγεια και την  εξόρυξη  στο λατομείο του Νέστου. Με την υπογειοποίηση θα έχουμε πρόσβαση και σε μεγαλύτερες ποσότητες και σε καλύτερες ποιότητες μαρμάρου και εκεί.

    Μάλιστα εκεί επειδή έχουμε δύο λατομεία και ανάμεσα υπάρχει περιοχή Natura, έχουμε ζητήσει άδεια ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε εξορύξεις υπογείως χωρίς να επηρεάζουμε τη Natura. Αν εγκριθεί αυτή η άδεια θα αυξήσουμε σημαντικά την παραγωγή  και αυτού του λατομείου. Αν προχωρήσουν οι αδειοδοτήσεις θα ξεκινήσουμε την υπογειοποίηση άμεσα.

     Κοιτάζετε και άλλα λατομεία; Υπάρχουν σήμερα λατομεία που θα θέλατε να προσθέσετε  στο χαρτοφυλάκιό σας;

    Πάντα κοιτάμε νέα λατομεία γιατί θέλουμε να διευρύνουμε την γκάμα των προϊόντων μας. Ο Βόλακας έχει το λευκό μάρμαρο που έχει πάντα τη μεγαλύτερη ζήτηση αλλά και κάθε λατομείο, βγάζει άλλο χρωματισμό που απευθύνεται σε άλλη αγορά και άλλες χρήσεις. Η ζήτηση καθορίζει ποιο λατομείο συμμετέχει στο τζίρο μας περισσότερο και πάντα κοιτάμε και άλλα λατομεία.

    Κάνουμε γεωλογική έρευνα πρώτα, κι αν δούμε ότι υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον κοίτασμα, ζητάμε άδεια ανάληψης. Τώρα κάνουμε έρευνες σε ένα λατομείο στα Σκόπια, ένα λατομείο στη Στερεά Ελλάδα κοντά στη Λιβαδειά  και ένα στον Άγιο Κοσμά κοντά στην Καβάλα και ανάλογα τα αποτελέσματα θα προχωρήσουμε για να πάρουμε άδεια. Τη μεγάλη ζήτηση την έχει πάντα το λευκό μάρμαρο, που είναι μονοπωλιακό και λευκό είναι το Σκοπίων. Αν αποφασιστεί να προχωρήσει η εξόρυξη σε κάποιο νέο λατομείο θα χρειαστεί αμέσως μια επένδυση 1 εκατ. ευρώ.

    Είστε μια εξαγωγική εταιρεία με μεγαλύτερο πελάτη την Κίνα; Σας επηρέασε η επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ;

    Από την Κίνα έρχεται  το 50% του τζίρου μας και μια τόσο μεγάλη εξάρτηση ενέχει κίνδυνο, αφού μπορεί κάτι να συμβεί -όπως οι δασμοί του Τραμπ- και να μας επηρεάσει.  Εμάς τελικά βέβαια δεν μας επηρέασαν οι δασμοί του Τραμπ, γιατί είχαμε …τη δική πτώση, λόγω των προβλημάτων παραγωγής κατά 25%, που ήταν μεγαλύτερη της όποιας επίδραση στη ζήτηση λόγω των κινέζικων δασμών που μείωσαν τη ζήτηση κατά  -5%.

    Η διεθνείς αγορά μαρμάρου επηρεάστηκε από την επιβολή δασμών. Η Κίνα αγοράζει ογκομάρμαρα (πριν την επεξεργασία), όπως κάνει και από εμάς, και μετά αφού τα επεξεργαστεί τα επανεξάγει στις γύρω περιοχές. Όμως η επιβολή δασμών μείωσε το εξαγωγικό εμπόριο της Κίνας προς τις ΗΠΑ, επηρεάζοντας έτσι και τις αγορές που έκαναν σε ογκομάρμαρο. Φέτος δεν επηρεαστήκαμε, αλλά γενικά   δεν θέλουμε να έχουμε τόσο μεγάλη εξάρτηση από μια αγορά και να είμαστε ευάλωτοι σε τέτοιου είδους καταστάσεις. Γι αυτό στρατηγικά θέλουμε να αυξήσουμε τις εξαγωγές σε άλλους προορισμούς.

    Συνολικά εξάγουμε σε πάνω από 90 χώρες, αλλά οι μεγαλύτεροι εξαγωγικοί μας προορισμοί είναι η Νότια Αμερική και ειδικά το Μεξικό, οι Αραβικές χώρες, το Κατάρ, τα Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, η Βόρεια Αφρική, οι ΗΠΑ. Θέλουμε σταδιακά, να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας στο Μεξικό, που μπορούμε να διοχετεύουμε το δεύτερης ποιότητας και το εμπορικό μάρμαρο που κάπου πρέπει να δίνουμε. Η Ρωσία που είναι μια ενδιαφέρουσα αγορά, ζητά το υψηλής ποιότητας μάρμαρο και πρέπει να αυξάνουμε όλες τις αγορές για όλες τις ποιότητες μαρμάρου μας.



    ΣΧΟΛΙΑ