• Business

    Η παραχώρηση της Εγνατίας κρίνει τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις το 2023


    Ποσό ίσο με το 25% των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις της τελευταίας δεκαετίας αναμένει φέτος η PwC, με τη μερίδα του λέοντος να καταλαμβάνει το οικονομικό κλείσιμο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, το οποίο θα πρέπει να λάβει χώρα εντός του 2023.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα η ελεγκτική εταιρεία, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις την περίοδο 2011 – 2022 υπολογίζονται σε 8,2 δισ. ευρώ. Πέρσι στα κρατικά ταμεία μπήκαν 595,3 εκατομμύρια ευρώ (από 661 εκατ. το 2021), τα οποία εισπράχθηκαν κυρίως από την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas, ενώ στις σημαντικές συμφωνίες κατατάσσει την ανάδειξη της εισηγμένης Reds ως προτιμητέο επενδυτή για την πρώην αμερικανική βάση Γουρνών στην Κρήτη, έναντι 42,2 εκατ. ευρώ. Βέβαια, οι υπογραφές για το τελευταίο deal έπεσαν μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, με το project μετατροπής της έκτασης σε τουριστικό θέρετρο με καζίνο να βρίσκεται στην εκκίνηση.

    Επίσης, μέσα στο 2022 υπεγράφη η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ με την Egis, ενώ ολοκληρώθηκε και η μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας έναντι συνολικού τιμήματος 84,2 εκατ. ευρώ. Αυτές είναι και οι συμφωνίες που βάζουν τα θεμέλια για τα υψηλότερα έσοδα προερχόμενα από ιδιωτικοποιήσεις, από το 2011. Η PricewaterhouseCoopers αναμένει το 2023 έσοδα 1,994 δισεκατομμυρίων ευρώ (το 2017 είχαν εισπραχθεί 1,38 δισ).

    …υπό την αίρεση της παραχώρησης της Εγνατίας σε ΓΕΚ Τέρνα – Egis

    Στο ποσό αυτό συγκαταλέγεται το τίμημα των 1,496 δισεκατομμυρίων των ΓΕΚ Τέρνα και η Egis Projects για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για περίοδο 35 ετών, βάσει της δεσμευτικής προσφοράς των επενδυτών. Η κοινοπραξία έχει αναδειχτεί προτιμητέος επενδυτής από τον Αύγουστο του 2021, ενώ στο οικονομικό κλείσιμο έχει αναφερθεί και η Κομισιόν.

    Στην πιο πρόσφατη έκθεση αξιολόγησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η συμφωνία θα ολοκληρωθεί εντός του 2024, αποδίδοντας τις καθυστερήσεις στα διαδοχικά αιτήματα της κοινοπραξίας για παράταση της περιόδου οριστικοποίησης των τευχών δημοπράτησης. Ως αποτέλεσμα, καθυστερεί η συμπλήρωση και την υποβολή του φακέλου προς το Ελεγκτικό Συνέδριο για τους προσυμβατικούς ελέγχους που απαιτούνται για τη σύναψη της σύμβασης παραχώρησης, με την Κομισιόν να σημειώνει πάντως πως τα αιτήματα είναι δικαιολογημένα, καθώς η συναλλαγή περιλαμβάνει και το σκέλος των διοδίων.

    Κατά τα λοιπά, αναμένεται να μπουν στα ταμεία τα 84,2 εκατ. του τιμήματος μεταβίβασης του 67% του λιμένα Ηγουμενίτσας στην κοινοπραξία Grimaldi – Μινωικές Γραμμές, 107 εκατ. από καταβολές δόσεων προηγούμενων ετών και από έργα με δεσμευτικές προσφορές και πρώτη εκταμίευση το 2023, και 306 εκατομμύρια από έργα που βρίσκονται ήδη ή αναμένεται να εισέλθουν σε διαγωνιστική φάση, όπως είναι τα περιφερειακά λιμάνια και μαρίνες (Ιτέας, Λευκίμμης – Κέρκυρας), καθώς και άλλα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ, τουριστικά ακίνητα με ιαματικές πηγές. To Ταμείο έχει ήδη λάβει μία προσφορά για την αξιοποίηση του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο, από εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Μελισσανίδη, όπως και για το πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου της ζεύξης Ρίο – Αντίρριο, το πρώτο δίμηνο του 2023.

    Επιπλέον, στις αρχές του χρόνου ολοκληρώθηκε η πώληση της Λάρκο στην κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα και AD Holdings, ενώ εντός του 2023 αναμένεται και η διάθεση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών, με το τίμημα να διαμορφώνεται από 800 εκατ. έως 1 δισ., κατά εκτιμήσεις. Κατά τη διάρκεια της εκλογικής χρονιάς θα ολοκληρωθεί και η παραχώρηση της Αττικής Οδού, με οκτώ υποψηφίους να έχουν περάσει στην επόμενη φάση.

    Πέρα από τις ιδιωτικοποιήσεις, η PwC καταγράφει επιδόσεις ρεκόρ για τις ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα των εξαγορών και των συγχωνεύσεων. Το 2022 η κινητικότητα έφτασε σε ιστορικό υψηλό, αφού μεταφράστηκε σε 94 deals, αξίας 10,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.



    ΣΧΟΛΙΑ