• Business

    Η μεγάλη μάχη της συνδρομητικής: Η επιστροφή της Nova, η είσοδος των HBO και Disney και το κυνήγι των πειρατών

    COSMOTE TV

    Richard Plepler CEO HBO, Reed Hastings CEO Netflix, Bob Chapak, CEO Disney, Μιχάλης Τσαμάζ ΟΤΕ, Παναγιώτης Γεωργιόπουλος Nova


    Η μάχη μεριδίων στη συνδρομητική τηλεόραση που ξεκίνησε με το λανσάρισμα της πλατφόρμας ΕΟΝ της Nova πριν ένα μήνα περίπου, αναμένεται να κορυφωθεί το 2022. H είσοδος στην αγορά των HBO max  και Disney plus που θα επιχειρήσουν να απειλήσουν την κυριαρχία του Netflix και η επιστροφή της Nova που στοχεύει στη συνεχή αύξηση των συνδρομητών της, θα ανεβάσουν  το θερμόμετρο του ανταγωνισμού, σε μια αγορά που δεν έχει απεριόριστες δυνατότητες.

    Το όριο τίθεται τόσο από τις μηνιαίες συνδρομές που ένα νοικοκυριό είναι διατεθειμένο να πληρώνει όσο και από το χρόνο, που μπορεί να διαθέτει για ψυχαγωγία. Ελπίδα της αγοράς, να μεγαλώσει η πίτα, με τον περιορισμό της πειρατείας και την επιστροφή ενός μέρους των παράνομων συνδρομητών της στις νόμιμες συνδρομές…

    Το βέβαιο είναι ότι ο έντονος ανταγωνισμός θα πιέσει τις τιμές και η συνδρομητική θα πάψει να θεωρείται ότι είναι προϊόν πολυτελείας, αλλά ότι εξυπηρετεί την ανάγκη για ποιότητα στο περιεχόμενο. Για πολλούς, οι ανταγωνιστικές τιμές είναι επίσης ο καλύτερος τρόπος για να καταπολεμηθεί η πειρατεία.

    Μια αγορά που εδραιώθηκε με την πανδημία

    Η πανδημία και η εντός των τειχών ψυχαγωγία που επέβαλε, έστρεψε πολλούς χρήστες στη συνδρομητική τηλεόραση. Το Netflix γιγαντώθηκε, η Cosmote tv συνέχισε να αυξάνει το κοινό της ενώ Ertflix και Cinobo απέκτησαν το μεγαλύτερο μέρος των τηλεθεατών τους, 79% και 100% αντίστοιχα, μετά το ξέσπασμα αυτής. Κι ενώ το στοίχημα είναι η διατήρηση του κοινού στη μετά την πανδημία εποχή, η επιστροφή στην κανονικότητα -που ελπίζουμε όλοι από το 2022-, συμπίπτει με την αύξηση του ανταγωνισμού.

    Η Nova δεν επωφελήθηκε από την πανδημία, λόγω των μόνιμων προβλημάτων της (μέχρι την εξαγορά της από την United της  BC Partners). Σήμερα υπό τη νέα ιδιοκτησία της, κάνει ένα γενναίο restart με την πλατφόρμα EON και αυξάνει τους συνδρομητές της.

    Συνολικά, οι εκτιμήσεις της αγοράς, κάνουν λόγο για 1,1 εκ. νόμιμους συνδρομητές από τους οποίους οι 600.000 είναι στην Cosmote οι 300.000 στη Nova, και οι υπόλοιποι σε Vodafone TV και Wind. Επιπλέον, κοντά στους 400.000 υπολογίζονται οι συνδρομητές στο Netflix, πολλοί όμως από αυτούς έχουν και Cosmote ή Nova ή και τα δύο.

    Σημειώνεται επίσης ότι αυτοί που βλέπουν Netflix είναι τουλάχιστον διπλάσιοι, αφού από μια συνδρομή πρόσβαση στο περιεχόμενο μπορούν να έχουν πολλά διαφορετικά άτομα. Σε αυτούς προστίθενται και 500.000 συνδρομητές των πειρατικών streaming, που έχουν αγοράσει παράνομους αποκωδικοποιητές και έχουν πρόσβαση με μια συνδρομή σε όλες τις πλατφόρμες.

    Τι αλλάζει από το 2022

    Η είσοδος της HBOplus στην ελληνική αγορά, με δική της πλατφόρμα, αναμένεται την άνοιξη του 2022, κάτι που άμεσα θα αποδυναμώσει τη Vodafone TV που μέχρι σήμερα προσέφερε το περιεχόμενο της HBO. Ωστόσο, ο στόχος της νέας πλατφόρμας είναι το κοινό του Netflix, αφού η HBO είναι καθιερωμένη για τις καλής ποιότητας και μεγάλης ποικιλίας σειρές της.

    Χτύπημα στο Netflix φιλοδοξεί να πετύχει και η πολυεθνική Disney δίνοντας τη δυνατότητα στο κοινό, που έχει κορεστεί από το περιεχόμενο του Netflix να βρει ταινίες και σειρές που δεν έχει δει.

    “Οι νέες διεθνείς πλατφόρμες που αναμένουμε την άνοιξη, εκτιμάμε ότι δε θα πλήξουν την Cosmote και τη Nova, όσο το Netflix και τις άλλες διεθνείς πλατφόρμες όπως το Apple και το Prime που είναι ήδη στην αγορά, προσφέροντας επίσης σειρές και ταινίες”, σημειώνει εκπρόσωπος της Cosmotetv. Κι αυτό, γιατί …τις “προστατεύει” το αθλητικό περιεχόμενο.

    Κλειδί το Αθλητικό περιεχόμενο

    Το αθλητικό περιεχόμενο, είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Nova και Cosmote και είναι αυτό που τις κάνει ανθεκτικές σε όποιον ανταγωνισμό και αν εμφανιστεί στο ψυχαγωγικό περιεχόμενο. Μάλιστα το πόσο σημαντικό είναι το αθλητικό περιεχόμενο για τους συνδρομητές, αποδείχθηκε φέτος το φθινόπωρο.

    “Αν και η  Cosmote εξασφάλισε το 60% των αγώνων της Superleague και αύξησε την εισροή νέων συνδρομητών, δε  μειώθηκαν οι συνδρομητές της Nova. Παρότι έμεινε με το 40% των αγώνων της Superleague, δεν αντιμετώπισε  κύμα αποσυνδέσεων γιατί τελικά, αρκετοί φίλαθλοι θεατές επέλεξαν να κάνουν διπλές συνδρομές, για να έχουν πρόσβαση σε όλα”, σημειώνει πηγή από τη Nova.

    Ταυτόχρονα, η Nova εξασφαλίζοντας τους αγώνες του καλύτερου πρωταθλήματος στον κόσμο, της Premier League, από το 2022-23, με υψηλό τίμημα, αποδεικνύει πόση σημασία δίνει στο αθλητικό περιεχόμενο για να αυξήσει τη συνδρομητική της βάση.

    Το αθλητικό περιεχόμενο των δύο μεγάλων της ελληνικής αγοράς, Nova και Cosmote αναμένεται να αποτελέσει την ασπίδα τους, απέναντι στο νέο ανταγωνισμό που θα προκύψει το 2022. “Όσοι επιλέγουν συνδρομητική για να παρακολουθούν αθλητικά γεγονότα, δε θα σταματήσουν τη συνδρομή τους για να βλέπουν μόνο ψυχαγωγικό περιεχόμενο”, σημειώνουν πηγές.

    Προσδοκίες δημιουργεί το χτύπημα στην πειρατεία

    “Αν χτυπηθεί η πειρατεία τουλάχιστον το 50% των συνδρομητών της θα επιστρέψουν στη νόμιμη αγορά” εκτιμά πηγή του κλάδου, που αναφέρει ότι υπολογίζονται κοντά στις 500.000 σήμερα οι συνδρομητές της πειρατείας στην Ελλάδα.

    Η πειρατεία  στη συνδρομητική τηλεόραση,  δίνει τη δυνατότητα  παρακολούθησης οπτικοακουστικού περιεχομένου στο διαδίκτυο μέσω ενός αποκωδικοποιητή Android, που συνδέεται με την τηλεόραση και παρέχει πρόσβαση σε χιλιάδες κανάλια συνδρομητικής τηλεόρασης. Στους χρήστες προσφέρεται μια παράνομη συνδρομή σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή (κατά μέσον όρο 15-20 ευρώ τον μήνα, συν 100 ευρώ για την αγορά του αποκωδικοποιητή).

    Η αγορά εκτιμά ότι οι πειρατικές συνδρομές αποτελούν το 30-35% της αγοράς και ξεπερνούν τους 400 χιλιάδες. Το streaming έρχεται κυρίως από χώρες του εξωτερικού και διανέμεται στο πλατύ κοινό από ένα πολυπληθές δίκτυο παράνομων μεταπωλητών που το προωθούν, με το σύστημα της πυραμίδας.

    Οι μεταπωλητές είναι μικροί επιχειρηματίες της γειτονιάς, που γίνονται μέλη της πυραμίδας (σύστημα του οργανωμένου εγκλήματος) και εξασφαλίζουν ένα δεύτερο εισόδημα.

    Το νέο νομοθετικό πλαίσιο

    Ωστόσο, πρόσφατα το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα αυστηροποιήθηκε και έγινε πιο αποτελεσματικό.

    Ο Νόμος 4821/2021 που ψηφίστηκε τέλη Σεπτεμβρίου, και μπήκε σε ισχύ πριν ένα μήνα, δίνει τη δυνατότητα να κλείνουν τα παράνομα domain που λειτουργούν προωθώντας πειρατικά  το περιεχόμενο των συνδρομητικών καναλιών.

    Αρκεί με μια καταγγελία στην Επιτροπή Πνευματικής Ιδιοκτησίας που είναι κάτω  από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας και ακολούθως δίνεται εντολή στην Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών να ενημερώσει τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους για να κλείσουν τα συγκεκριμένα domain.

    Ήδη έχουν κλείσει πάνω από 100 τέτοια site, κάποια από τα οποία δεν ξανανοίγουν ποτέ. Ωστόσο, ταυτόχρονα ανοίγουν άλλα, “κάθε δέκα λεπτά ανοίγει και ένα”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.

    Για την Ευρωπαϊκή Ένωση η μαστροπεία, η σωματεμπορία, η διακίνηση ναρκωτικών και η πειρατεία του παράνομου περιεχομένου αντιμετωπίζονται στην ίδια κλίμακα σοβαρότητας γιατί πραγματοποιούνται από το ίδια δίκτυα.  Στην Ιταλία ο σχετικός νόμος δημιουργεί ποινικές ευθύνες και στους παράνομους συνδρομητές και κυνήγησε ποινικά 5.000 πελάτες των πειρατών.

    Η σημασία της καταπολέμησης της πειρατείας είναι μεγάλη τόσο για τα διαφυγόντα φορολογικά έσοδα που συνεπάγεται όσο και για την ενίσχυση της νόμομης αγοράς.

    Αν καταπολεμηθεί η πειρατεία, αυξάνεται η συνολική πίτα της αγοράς και η δυνατότητα ανάπτυξης των μεριδίων όλων. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα να βελτιωθεί η ποιότητα του περιεχομένου σε όλο το φάσμα του από τις αθλητικές ομάδες μέχρι και την παραγωγή Ελληνικού περιεχομένου δίνοντας εργασία σε τομείς που έχουν ανάγκη την τόνωση ειδικά μετά την πανδημία.

    Και το κυριότερο δε θα ενισχύονται από το οικονομικά εγκληματικές οργανώσεις, που δραστηριοποιούνται στη διακίνηση παιδιών, το τράφικινγκ και τα ναρκωτικά.



    ΣΧΟΛΙΑ