• Business

    Hertz: Σε κινούμενη άμμο ο κολοσσός ενοικίασης αυτοκινήτων

    Ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής Carl Icahn


    Ανακούφιση -έστω και παροδική- προκάλεσε η είδηση ότι η Hertz, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, την οποία στηρίζει ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος Carl Icahn, απέφυγε στο… παρά πέντε την χρεοκοπία μετά από συμφωνία που πέτυχε με τους δανειστές της για την παράταση της προθεσμίας αποπληρωμής του χρέους της. Ωστόσο, αναλυτές κάνουν λόγο για πρόσκαιρη λύση και εκφράζουν ανησυχία για το αν τελικά η εταιρεία θα καταφέρει να γλιτώσει από τη δίνη της πανδημίας.

    Η Hertz δεν κατάφερε να πληρώσει τις δανειακές υποχρεώσεις του Απριλίου για τα κόστη leasing ορισμένων οχημάτων της. Η νέα συμφωνία της δίνει ανάσα μέχρι τις 22 Μαΐου για την αποπληρωμή, ενώ η εταιρεία με ανακοίνωσή της προς τη SEC, επισημαίνει ότι “προχωρά σε επιθετικές ενέργειες για την μείωση του κόστους, την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων λειτουργικών εξόδων, συμπεριλαμβανομένων των μηνιαίων αποπληρωμών βάσει της τροποποιημένης συμφωνίας με την Hertz Vehicle Financing LLC.”

    Επίσης, η εταιρεία αποδίδει τα προβλήματα στις επιπτώσεις της πανδημίας επισημαίνοντας ότι “η Hertz και οι θυγατρικές της βίωσαν ένα ραγδαίο, αιφνίδιο και δραματικό αντίκτυπο στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα”.

    Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο, ο κολοσσός της μίσθωσης αυτοκινήτων προχώρησε σε 10.000 απολύσεις που αντιστοιχούν στο 26% του εργατικού δυναμικού της στις ΗΠΑ, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης κόστους. Επίσης, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, η εταιρεία διαθέτει μόλις 1 δισ. δολάρια σε ρευστό για να αντεπεξέλθει στο χρέος, με το Bloomberg να αναφέρει ότι η Hertz ήδη έχει εξαντλήσει τη διαθέσιμη ρευστότητα ύψους 1,4 δισ. δολαρίων που είχε τον Δεκέμβρη.

    Πριν από την πανδημία, η εταιρεία βρισκόταν στο τελευταίο στάδιο του σχεδίου ανάκαμψης που είχε εφαρμόσει για τη μείωση των ζημιών της. Παρά το γεγονός ότι σημείωσε ρεκόρ εσόδων το 2019, παρέμεινε με ζημιές, τις οποίες περιόρισε στα 58 εκατ. δολάρια πέρυσι από 225 εκατ. δολάρια το 2018.

    Στις διαπραγματεύσεις της Hertz με τους πιστωτές μετέχει προσωπικά και ο μεγαλοεπενδυτής Carl Icahn, που κατέχει το 39% των μετοχών της εταιρείας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη εξεύρεσης συμφωνίας που θα καταφέρει να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της.

    Τα βαθύτερα αίτια του προβλήματος

    Σύμφωνα με την Wall Street Journal, η επιχείρηση προσέλαβε σύμβουλο για την εκπόνηση του πλάνου αναδιάρθρωσης της. Πάντως, αναλυτές αναφέρουν πως το γεγονός ότι η εταιρεία βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπία δεν αποτελεί έκπληξη. Η ανάπτυξη εταιρειών όπως η Uber Technologies και η Lyft αποτέλεσαν μία τεράστια πρόκληση για την Hertz. Ωστόσο, η ίδια κατάφερε να επωφεληθεί μέσω της συμφωνίας ενοικίασης οχημάτων της σε οδηγούς της Uber και της Lyft, προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη της.

    Το τελευταίο διάστημα η συμφωνία έπαψε να είναι πλέον τόσο αποδοτική. Σύμφωνα με την Uber οι οδηγοί που νοικιάζουν οχήματα έχουν υψηλό εβδομαδιαίο κόστος και οι συμβάσεις τους με την Hertz δεν έχουν μεγάλη διάρκεια. Η Lyft παρουσίασε πρόσφατα την Lyft Rentals γεγονός που σηματοδοτεί την έναρξη μίας νέας εποχής κατά την οποία οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων θα γίνονται από τις εταιρείες online παροχής υπηρεσιών μεταφοράς.

    Αντίστοιχα η Uber εξυπηρετεί αρκετές διεθνείς αγορές με την Uber Hire υπηρεσία, με την οποία ο πελάτης μπορεί να νοικιάσει αυτοκίνητο χωρίς οδηγό. Αυτές οι εξελίξεις αναμένεται να επιβαρύνουν την Hertz και σύμφωνα με τους αναλυτές η επιχειρηματική της δραστηριότητα θα πιεστεί τα επόμενα χρόνια. Σε αυτές τις ανησυχίες, προστέθηκε η εμφάνιση της πανδημίας που αποτέλεσε το καθοριστικό χτύπημα.

    Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα Seeking Alpha αναφέρεται μεταξύ άλλων, ότι για ορισμένους επενδυτές η παρουσία του Carl Icahn στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας αποτελεί μίας μορφής εγγύηση, δημιουργώντας ελπίδες ότι ο, κατά γενική παραδοχή, επιτυχημένος μεγαλοεπενδυτής θα καταφέρει με ένα μαγικό τρόπο να βρει τη λύση. Ωστόσο, όπως τονίζεται στο άρθρο, ο Icahn έχει κάνει κάποια λάθη στο παρελθόν και πιθανώς θα κάνει και στο μέλλον. Κανένας επενδυτής δεν μπορεί να ξεφύγει από την πραγματικότητα.

    Σίγουρα η πανδημία ήταν καθοριστική για τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η Hertz. Ωστόσο, τα αίτια είναι βαθύτερα και βρίσκονται, σύμφωνα με τους αναλυτές, στις δυναμικές αλλαγές του κλάδου που δραστηριοποιείται και στο παλαιάς κοπής επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας, το οποίο φαντάζει ξαφνικά πολύ ξεπερασμένο για να την οδηγήσει στη σωτηρία.

    Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι η Hertz θα μπορούσε να αποκτήσει πλεονέκτημα αν υποβάλλει αίτημα πτώχευσης και ολοκληρώσει την διαδικασία αναδιάρθρωσης σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η υπαγωγή της στο άρθρο 11 θα της επιτρέψει να συνεχίσει τη λειτουργία της κανονικά ενώ παράλληλα η διοίκηση θα εκπονήσει το επιχειρηματικό πλάνο που θα μπορέσει να ικανοποιήσει τους πιστωτές.

    Όπως αναφέρει το Bloomberg ενώ η αμερικανική κυβέρνηση διαθέτει πακέτο διάσωσης 50 δισ. δολαρίων για τις αεροπορικές εταιρείες, η Hertz δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στο πρόγραμμα και η βασική ανταγωνίστρια της, η Avis, έχει πιο ισχυρό ισολογισμό.

    Η  Hertz διαπραγματεύεται με τους δανειστές για μεγαλύτερη οικονομική ανάσα και για να καταφέρει να ακολουθήσει τις ομοειδείς εταιρείες που ζητούν οικονομική βοήθεια από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ. Ωστόσο, λόγω της σχεδόν μηδενικής ζήτησης, του τεράστιου στόλου οχημάτων και της βουτιάς των τιμών των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η επιχείρηση έχει ξεμείνει από ρευστότητα.

     



    ΣΧΟΛΙΑ