• Business

    Γραμμή 4: Καθυστερεί η απόφαση για την προσφυγή Πατέρα – Τι σημαίνει για το έργο

    Νικόλαος Πατέρας, Εφοπλιστής, Νικόλαος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος Αττικό Μετρό Α.Ε.

    Νικόλαος Πατέρας, Εφοπλιστής, Νικόλαος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος Αττικό Μετρό Α.Ε.


    Αντιμέτωπη με σημαντικές καθυστερήσεις έρχεται για ακόμα μία φορά η υπό κατασκευή γραμμή 4 του  Μετρό Αθήνας, καθώς αναμένονται δύο σημαντικές αποφάσεις από το ΣτΕ με κυριότερη αυτή του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα για το Πάρκο Ριζάρη, ενω εκκρεμεί και η προσφυγή για το εργοτάξιο στην Πλατεία Εξαρχείων.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση για το Πάρκο Ριζάρη, για το οποίο είχε προσφύγει ο εφοπλιστής επικαλούμενος περιβαλλοντικά ζητήματα αλλά και απουσίας ενημέρωσης σχετικά με τη δημόσια διαβούλευση, έχει βγει από τον Ιούνιο με εισηγητή τον κ. Ντουχάνη. Ωστόσο, θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι να καθαρογραφεί και ήδη υπάρχει καθυστέρηση καθώς η απόφαση θα έπρεπε να γνωστοποιηθεί και στις δύο πλευρές (σ.σ το Νίκο Πατέρα και την Ελληνικό Μετρό Α.Ε.) από τα τέλη του Σεπτεμβρίου. Να σημειωθεί ότι η διαδικασία αυτή παίρνει συνήθως αρκετούς μήνες, αλλά όσο καιρό καθυστερεί τόσο πίσω θα πηγαίνει η εγκατάσταση του εργοταξίου για το σταθμό του Ευαγγελισμού.

    Από την άλλη πλευρά, η απόφαση για τη πλατεία Εξαρχείων, που αναμενόταν να βγει πριν από λίγες ημέρες, μεταφέρεται -σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πληροφορίες- για το Νοέμβριο με αποτέλεσμα η σχετική απόφαση να γνωστοποιηθεί εντός του 2024.

    Όποια και αν είναι η εξέλιξη, δηλαδή είτε δικαιωθεί η Ελληνικό Μετρό ή χρειαστεί να προχωρήσει σε επανορθώσεις, τότε θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην κατασκευή και την παράδοση του έργου (σ.σ. Αρχικά το έργο θα έπρεπε να είναι έτοιμο έως το καλοκαίρι του 2029 αν και πρόσφατα δόθηκε παράταση ενός έτους με ευθύνη της Ελληνικό Μετρό Α.Ε.).

    Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η  κοινοπραξία ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A που έχει αναλάβει το κυρίως κατασκευαστικό έργο να έχει δικαίωμα ώστε ζητήσει αποζημιώσεις. Να προσθέσουμε, επίσης, ότι, όπως είχε αναφέρει ο κ. Πατέρας στο mononews, είχε προτείνει μία λύση για εναλλακτική χάραξη, την οποία είχε κοστολογηθεί στα 5 εκατ. Ευρώ, αλλά ύστερα από μερικούς μήνες το κόστος της εκτοξεύτηκε στα 50 εκατ. ευρώ.

    Τι λέει η απόφαση για το Πάρκο Ριζάρη

    Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η απόφαση του ΣτΕ δίνει μία ενδιάμεση λύση όσον αφορά την προσφυγή του ισχυρού άνδρα του εφοπλισμού για το Πάρκο Ριζάρη, η οποία κατατέθηκε τον Μάιο του 2022.

    Επομένως αυτό που φέρεται να  προσπαθεί να πετύχει το ΣτΕ με την απόφασή του είναι να αντικρούσει τους ισχυρισμούς για τη διαβούλευση του 2017 και να αναγνωρίσει ταυτόχρονα ότι υπάρχει περιβαλλοντικό ζήτημα, καθώς το Πάρκο Ριζάρη αποτελεί έναν από τους λίγους πνεύμονες πρασίνου στην Αθήνα.

    Πηγές με πολύ καλή γνώση της προσφυγής αναφέρουν ότι εάν το πρόβλημα είναι μόνο ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος, τότε μπορεί να γίνει επανόρθωση μέσω του μνημονίου που είχε υπογραφεί με Δήμο Αθηναίων για τη μεταφύτευση και αντικατάσταση δέντρων.

    Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα να γίνει μία νέα μελέτη ειδικά για το Πάρκο Ριζάρη. Ωστόσο, το ζήτημα στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι τι θα γίνει με τα δέντρα για όσο καιρό υπάρχει το εργοτάξιο στο Πάρκο Ριζάρη.

    Τονίζουν, δε, ότι στο ενδεχόμενο που μετακινηθεί ο σταθμός  κοντά στην Εθνική Πινακοθήκη, όπως είχε προτείνει ο εφοπλιστής, τότε θα χρειαστεί να περάσει τουλάχιστον ενάμιση έτος. Επιπλέον, οι ίδιες πηγές αμφισβητούν το πρόσθετο κόστος που έχει δοθεί από την ΑΒΑΞ καθώς βάσει των διεθνών πρακτικών σε τέτοια έργα η διάνοιξη σήραγγας ενός χιλιομέτρου κοστολογείται στο ένα εκατ. Ευρώ, ενώ η απόσταση από το Πάρκο Ριζάρη έως την Πινακοθήκη είναι μόνο 70 μέτρα.

    Τι είχε πει ο Νίκος Πατέρας στο mononews για την προσφυγή

    Ο Νίκος Πατέρας έχει μιλήσει αρκετές φορές στο mononews σχετικά με την προσφυγή που υπέβαλε στο ΣτΕ. Ως βασικό λόγο είχε παρουσιάσει την ανάγκη για τη διάσωση ενός από τους λίγους πνεύμονες πρασίνου στην Αθήνα, καθώς στο Πάρκο Ριζάρη βρίσκονται περισσότερα από 230 δέντρα.

    Επιπλέον, επικαλούταν το γεγονός ότι τόσο το ίδρυμα Πατέρα που έχει κάνει έργα μέσω δωρεών στο εν λόγω πάρκο, όσο και το ίδρυμα δεν είχαν σαφή εικόνα του τι θα γίνει στην περιοχή με την είσοδο των εργοταξίων, ενώ δεν ενημερώθηκαν ούτε και συμμετείχαν στη σχετική διαβούλευση του 2017.

    Είχε προσθέσει, δε, ότι είχε λάβει τη στήριξη της  Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, καθώς και σημαντικών πολιτικών προσώπων, όπως ο υπουργός Εθνικής Αμύνης, Νίκος Δένδιας, ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης και ο πρώην δήμαρχος, Νικήτας Κακλαμάνης τα οποία ζητούσαν μέσω επιστολών τους από το ΣτΕ να λάβει υπόψη την πρόταση του ισχυρού εφοπλιστή.

    Εκτός, όμως, από τους παραπάνω λόγους υπάρχουν και συναισθηματικά ερείσματα για το Νίκο Πατέρα, καθώς το ίδρυμα Πατέρα προχώρησε το 2010 σε δωρεά 300.000 ευρώ με στόχο την ανάπλαση του Πάρκου και εντός αυτού υπάρχει μνημείο στη μνήμη του Πατέρα του, Διαμαντή Πατέρα.

    Πιο συγκεκριμένα, η εν λόγω ανάπλαση αφορούσε τα εξής:

    • Τοποθέτηση 9 στρεμμάτων χλοοτάπητα
    • Διαμόρφωση διαδρόμων περιπάτων 3 στρεμμάτων
    • Φωταγώγηση με 130 φωτιστικά
    • Τοποθέτηση τριών γλυπτών του Δήμου Αθηναίων.

    Διαβάστε επίσης

    Νικόλαος Πατέρας: Δίνω μάχη για το πράσινο στο Πάρκο Ριζάρη – Θέλω μία βιώσιμη λύση για το Μετρό

    Μετρό Γραμμή 4: Οι δύο επιστολές που καίνε το Νίκο Κουρέτα για το Πάρκο Ρίζαρη

    Μετρό Γραμμή 4: Υπέρ του Νίκου Πατέρα ο Κώστας Μπακογιάννης για το Πάρκο Ριζάρη

    ________________­_______

    Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

    Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

    Οδηγός Εκλογών – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

    Ο χάρτης των αποτελεσμάτων

     



    ΣΧΟΛΙΑ