• Business

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Γιατί γίνεται ο απόλυτος κυρίαρχος των διοδίων σε όλη την Ελλάδα

    Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Γιώργος Περιστέρης

    Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Γιώργος Περιστέρης


    Με διαφορά στήθους έκοψε ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, το νήμα του τερματισμού στην κούρσα για τη 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού με μία προσφορά που ήταν εκτός από αρκετά υψηλή και οριακά καλύτερη από το δεύτερο μνηστήρα, με αποτέλεσμα να αποφευχθεί η μεταξύ τους μονομαχία.

    Πιο συγκεκριμένα, η προσφορά που έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με αποκλειστικό χρηματοοικονομικό σύμβουλο τη Mediobanca S.p.A., ανήλθε στα 3,27 δισ. ευρώ ήταν κατά 164 εκατ. Ευρώ καλύτερη από αυτή της κοινοπραξίας Mytilineos με την αρκετά έμπειρη στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους Vinci (σ.σ. 3,106 εκατ. ευρώ) με αποτέλεσμα η  μεταξύ τους διαφορά να διαμορφώνεται στο 5,015% αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο τη ρήτρα του 5% για τις βελτιωτικές προσφορές.

    Πρόκειται για μια πολύ μικρή διαφορά μεταξύ των δύο προσφορών η οποία προκαλεί έκπληξη.

    Αυτό συμβαίνει καθώς εάν η προσφορά της κοινοπραξίας Mytilineos-Vinci απείχε κατά 4,99% (δηλαδή ήταν 163,4 εκατ. ευρώ) από αυτή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τότε θα μπορούσε να κληθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να υποβάλει βελτιωμένη προσφορά.

    Υπενθυμίζεται ότι το mononews μέσω της στήλης του Wiseman με δύο δημοσιεύσεις της τον περασμένο μήνα (στις 7 Αυγούστου  και στις 24 Αυγούστου) είχε προβλέψει το τίμημα για την Αττική οδό καθώς έκανε λόγο για δύο προσφορές που ξεπερνούσαν τα 3 δισ. ευρώ.

    Ωστόσο, με την εξέλιξη αυτή αναμένεται να τρέξει γρήγορα ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει μέχρι το φθινόπωρο του 2024, όταν λήγει δηλαδή η υφιστάμενη παραχώρηση της κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, να έχει πάρει το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και το τελικό ΟΚ από τη Βουλή.

    Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός είχε προσελκύσει συνολικά οκτώ μνηστήρες με ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από αυτούς εκτός από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη Mytilineos υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές οι εξής και από χθες γνωστοποιήθηκε το ύψος τους:

    • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.
    • ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (Ελλάκτωρ) – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.
    • MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD (Όμιλος Κοπελούζου) – 2.350.000.000 ευρώ.
    • BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.

    Κυρίαρχος στις οδικές παραχωρήσεις

    Με την επικείμενη προσθήκη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο του ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί πλέον τον κυρίαρχο των οδικών παραχωρήσεων στη χώρα μας καθώς διαχειρίζεται και κατασκευάζει συνολικά πέντε κομβικούς άξονες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να διαχειρίζεται από το φθινόπωρο του 2024 αυτοκινητόδρομους συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 7,6 δισ. Ευρώ και μήκους τουλάχιστον 1600 χλμ.

    Με αυτό τον τρόπο η εισηγμένη πετυχαίνει να αυξάνει σημαντικά τα έσοδα της από τον κλάδο των παραχωρήσεων, ο οποίος αποτελεί έναν από τους βασικούς της πυλώνες, όπως φαίνεται και από τα οικονομικά αποτελέσματα για το Α΄ τρίμηνο του 2023 με την κερδοφορία στο συγκεκριμένο τομέα να ανέρχεται στα 48,1 εκατ. Ευρώ.

    Αναλυτικότερα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει την πρωτοκαθεδρία στις οδικές παραχωρήσεις και μάλιστα στις περισσότερες πρωταγωνιστεί. Αυτό συμβαίνει καθώς  διαχειρίζεται πλήρως την Κεντρική και τη Νέα Οδό μέσω θυγατρικών της  (Το 2018  εξαγόρασε τα ποσοστά των ομίλων ACS DRAGON και Ferrovial  έναντι 145 εκατ. Ευρώ αυξάνοντας το ποσοστό της από το 33,3%).

    Η Κεντρική Οδός έχει προϋπολογισμό 1,4 δισ. Ευρω και η διάρκεια της ανέρχεται στα 30 έτη και αφορά στην παραχώρηση «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας-Ε65» συνολικού μήκους 231 χιλιομέτρων. Σημειώνεται ότι στην παρούσα φάση κατασκευάζονται το βόρειο και το νότιο τμήμα του Ε65 με ποσοστό ολοκλήρωσης για το πρώτο (Τρίκαλα-Εγνατία Οδός) να βρίσκεται στο 23% και το δεύτερο (Λαμία-Ξυνιάδα) να είναι στο 90% με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024.

    Η Νέα Οδός αποτελεί τη δεύτερη θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία διαχειρίζεται έναν οδικό άξονα μήκους 380 χλμ που σπάει σε δύο τμήματα, την «Ιονία Οδό» (μήκους 196 χλμ) και τον ΠΑΘΕ (Μεταμόρφωση-Σκαρφεία και στο συνδετήριο Σχηματάρι-Χαλκίδα μήκους 172,5 χλμ). Ο προϋπολογισμός του έργου έχει εκτιμηθεί στα 1,1 δισ. Ευρώ και η διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί στα τριάντα έτη.

    Επίσης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 17% στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα), ενώ από το Μάρτιο του 2022 ξεκίνησε την κατασκευή του τμήματος Καραίικα-Γαστούνη μήκους 33 χλμ. Σημειώνεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει το 28,6% της κοινοπραξίας ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ, η οποία είναι ο κατασκευαστικός βραχίονας της παραχώρησης που έχει αναλάβει την κατασκευή του Πάτρα-Πύργος έναντι 331 εκατ. Ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.

    Εκτός, όμως από τα υπό κατασκευή και διαχείριση των παραπάνω οδικών αξόνων η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μαζί με την Εgis ο προτιμητέος επενδυτής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού διάρκειας 35 ετών και συνολικού μήκους 900 χλμ, που δημοπράτησε, επίσης το ΤΑΙΠΕΔ. Το σχήμα έχει επιλεγεί από τον Αύγουστο του 2021 και πλέον εκτιμάται ότι η σχετική σύμβαση θα έχει υπογραφεί έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.

    Σημειώνεται ότι και για αυτή την παραχώρηση η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis είχε σπάσει τα κοντέρ καθώς η προσφορά της ανήλθε στα 1,5 δισ. Ευρώ, η οποία είχε «ανοίξει» την όρεξη του Ταμείου για την Αττική Οδό με τη διοίκηση να εκτιμά ότι το τίμημα θα ξεπεράσει το φράγμα των δύο δισ. Ευρώ. Μάλιστα, και σε αυτό τον διαγωνισμό η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε έρθει αντιμέτωπη με τη Mytilineos, που είχε ενώσει ξανά τις δυνάμεις της με τη γαλλική Vinci και την ΑΒΑΞ, και επικράτησε.

    Ο τελευταίος διαγωνισμός στον οποίο επικράτησε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αυτός για τη 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού με το προαναφερόμενο τίμημα και πλέον ο Όμιλος καλείται να διαχειριστεί έναν οδικό άξονα 70 χλμ.

    Το προφίλ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας και είναι το νο.1 στο ανεκτέλεστο έργων που έχει αναλάβει τόσο για λογαριασμό του Δημοσίου όσο και για ιδιώτες.

    Πιο συγκεκριμένα, το ανεκτέλεστο της ανέρχεται στα 5,5 δισ. Ευρώ με τα 2,8 δισ. Ευρώ να έχουν υπογραφεί και τα υπόλοιπα 2,7 δισ. Ευρώ να αναμένεται να υπογραφούν. Σε αυτά πρωταγωνιστούν μεταξύ άλλων το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το καζίνο στο Ελληνικό, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο στην Κομοτηνή.

    Ο όμιλος διεκδικεί σημαντικά project υποδομών, όπως οι έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ για τη διασύνδεση των εμπορικών λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τη νέα παραχώρηση του ΒΟΑΚ (Χανιά-Ηράκλειο), ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader (με ποσοστό 36%) ένωσης εταιρειών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ) την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς το Λαύριο, τη Ραφήνα και τη Λ. Βουλιαγμένης.

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει.

    Σημειώνεται ότι το προσαρμοσμένο EBITDA της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το Α’ Τρίμηνο του 2023 στα 123 εκατ. ευρώ, o κύκλος εργασιών της διαμορφώνεται στα 819 εκατ. Ευρώ, τα ταμειακά της διαθέσιμα ανέρχονται στα 1,6 δισ. Ευρώ και ο δανεισμός κινείται στα 3,1 δισ. Ευρώ.

    Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multipliers. Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων. Επιπρόσθετα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

    Διαβάστε επίσης

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δίνει 3,27 δισ. ευρώ για την Αττική Οδό – Η υψηλότερη προσφορά



    ΣΧΟΛΙΑ