• Business

    Γιώργος Καραγιάννης: Στα τέλη του έτους καταφτάνουν στην Ελλάδα τα πρώτα πράσινα λεωφορεία

    Γιώργος Καραγιάννης

    Γιώργος Καραγιάννης


    Στον διαγωνισμό για τα νέα πράσινα λεωφορεία αξίας 383 εκατ. ευρώ αναφέρθηκε χθες ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για την κατάσταση του ΟΑΣΘ σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.

    Ο Γιώργος Καραγιάννης έκανε μία σύγκριση μεταξύ των λεωφορείων που υπήρχαν στον ΟΑΣΘ το 2019 και την υφιστάμενη κατάσταση, τονίζοντας πως ο στόλος του οργανισμού έχει αυξηθεί, ενώ στα τέλη του έτους τα πρώτα πράσινα λεωφορεία θα καταφτάσουν στη Θεσσαλονίκη.

    Πιο συγκεκριμένα, ο Υφυπουργός Υποδομών δήλωσε:

    «Στον ΟΑΣΘ παραλάβαμε 225 λεωφορεία και σήμερα κυκλοφορούν στην πόλη κάτι λιγότερο από 500, και θα αυξηθούν περισσότερο. Ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία είναι στο τελικό του στάδιο, και στα τέλη του 2022 ή τις αρχές του 2023 θα παραλάβουμε τα νέα λεωφορεία».

    Αναλυτικότερα πρόκειται για τον διαγωνισμό αξίας 383 εκατ. ευρώ που έχει προκηρύξει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο οποίος «σπάει» πλέον σε τέσσερα υπό-έργα. Στόχος είναι ανανεωθούν οι στόλοι τόσο του ΟΑΣΑ όσο και του ΟΑΣΘ με 650 πράσινα λεωφορεία, ενώ το υπό δημοπράτηση έργο εντάσσεται στο γενικότερο σχεδιασμό του Υπουργείο για την προμήθεια συνολικά 1300 λεωφορείων.

    Υπενθυμίζεται πως το πρώτο υπό-έργο του διαγωνισμού, το οποίο αφορά στην προμήθεια 100 υβριδικών λεωφορείων βγήκε άγονο, καθώς δεν υπεβλήθη καμία προσφορά, ενώ είχε πέσει και θύμα των προσφυγών που έκαναν οι εταιρείες Mercedes και Solaris. Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, η εξέλιξη αυτή δεν επηρεάζει των πορεία των υπόλοιπων διαγωνισμών, ενώ τα υπολειπόμενα λεωφορεία αναμένεται να ενταχθούν στον επόμενο διαγωνισμό που θα τρέξει το Υπουργείο Υποδομών.

    Τα μέτρα του Υπουργείου για την ταχύτερη άφιξη των λεωφορείων

    Πηγές με πολύ καλή γνώση τη διαγωνιστικής διαδικασίας αναφέρουν στο mononews πως οι ανάδοχοι αναμένεται να προκύψουν εντός του φθινοπώρου, ενώ είναι εφικτό τα πρώτα λεωφορεία να αρχίσουν να καταφτάνουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εντός του χρονοδιαγράμματος που παρουσίασε ο Υφυπουργός.

    Αυτό συμβαίνει καθώς, βασικό κριτήριο της τεχνικής προσφοράς είναι η ταχύτητα παράδοσης των οχημάτων, ενώ η άφιξη των πράσινων λεωφορείων θα γίνει τμηματικά.

    Επομένως, τα σχήματα που θα μπορούν να φέρουν στη χώρα μας τα λεωφορεία νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που θα αναφέρεται σε κάθε σύμβαση αλλά και ταχύτερα από τον ανταγωνισμό, θα έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα για να επικρατήσουν στα υπο-έργα που διεκδικούν.

    Τα σχήματα που θα δώσουν τους μικρότερους χρόνους παράδοσης λεωφορείων θα «κοντραριστούν» αμέσως μετά στις οικονομικές προσφορές, όπου το βασικό κριτήριο θα είναι η έκπτωση επί της αρχικής εκτιμώμενης τιμής του κάθε υπό-έργου.

    Οι μνηστήρες

    Ο εν εξελίξει διαγωνισμός έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον σημαντικών αυτοκινητοβιομηχανιών από όλο τον κόσμο. Πιο συγκεκριμένα για τα τέσσερα υπό-εργα, έχουν υποβάλει προσφορές εταιρείες από την Ευρώπη και την Κίνα.

    Όσον αφορά την Ευρώπη, προσφορές έχουν υποβάλει η ισπανική Irizar, και οι ιταλικές IVECO και Industria Italiana Autobus. Υπενθυμίζεται πως το 28,5% των μετοχών της τελευταίας ανήκει στην τουρκική Karsan, η οποία έχει εξοπλίσει με ηλεκτρικά λεωφορεία την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία και την Ουκρανία.

    Σχετικά με τις κινέζικες εταιρείες που διεκδικούν τα έργα του διαγωνισμού, αυτές είναι οι Yutong και Build Your Dreams (BYD), που εκπροσωπούνται στη χώρα μας από τον Όμιλο Κοπελούζου και την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ αντίστοιχα.

    Σημειώνεται πως με σειρά ρεπορτάζ του, το mononews έχει αποκαλύψει πως τα λεωφορεία της Build Your Dreams αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στην Ολλανδία προκαλώντας ταλαιπωρία στους επιβάτες, ανησυχία στους οδηγούς και αντιδράσεις από το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο της χώρας. Επίσης, έκθεση της Goldman Sachs κάνει λόγο για τα σημαντικά προβλήματα υγείας (καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία) που προκαλούν τα εργοστάσια της BYD στους κατοίκους της πόλης Τσανγκσά στην Κίνα.

    Τα μέρη του διαγωνισμού

    Ο πλήρης τίτλος του υπό δημοπράτηση έργου αρχικού εκτιμώμενου κόστους 309 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι «Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων, για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης» και αποτελείται από τα εξής μέρη:

    1ο τμήμα (άγονο)

    Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.

    Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.

    2ο Τμήμα

    Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    3ο Τμήμα

    Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    4ο Τμήμα

    Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 43 μήνες και υπάρχει η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    5ο Τμήμα

    Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

    Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.

    Διαβάστε επίσης

    Υπουργείο Υποδομών: Το 2023 έρχονται τα πράσινα λεωφορεία στην Ελλάδα – Ποια εμπόδια έπρεπε να ξεπεραστούν

    Υπουργείο Υποδομών: Το φθινόπωρο οι ανάδοχοι για τα πράσινα λεωφορεία των 383 εκατ. ευρώ – Θέλει να «τρέξει» πιο γρήγορα ο διαγωνισμός ο Κώστας Καραμανλής

    GOLDMAN SACHS: Τι πραγματικά συμβαίνει με την μόλυνση από τα εργοστάσια των κινέζικων λεωφορείων της BYD



    ΣΧΟΛΙΑ