• Business

    Gibson: Πώς η Κίνα αναδείχθηκε πρωταγωνίστρια στην αγορά των τάνκερ

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Τους λόγους για τους οποίους η Κίνα έχει καταφέρει να βρεθεί στις πρώτες θέσεις στην αγορά των τάνκερ, κατορθώνοντας με τη στρατηγική της να καλύπτει τις εγχώριες ανάγκες της σε πετρέλαιο, εξηγούν οι αναλυτές της ναυλομεσιτικής εταιρίας Gibson.

    Όπως αναφέρουν στην εβδομαδιαία ανάλυση τους, τον Ιούνιο του 2016, δυο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρίες στην Κίνα συγχωνεύτηκαν και έτσι δημιουργήθηκε η Cosco Shipping Energy Transportation (CSET). Η καινούργια εταιρία σήμερα ελέγχει 36 VLCCs με άλλα 12 νεότευκτα πλοία να αναμένεται να παραδοθούν προς το τέλος του 2018.

    Μετά τη συγχώνευση, η CSET κατέχει ή και διαχειρίζεται συνολικά 105 τάνκερ χωρητικότητας dwt 16.8 εκατ. τόνων, ενώ αναμένει την παράδοση ακόμη 25 πλοίων που έχει παραγγείλει και δραστηριοποιούνται σε όλους τους κλάδους των τάνκερ.

    Ο στόλος της στα VLCC κατέχει σήμερα την 4η θέση σε αριθμό πλοίων (εκτός από εκείνα που βρίσκονται υπο κατασκευή). Όμως η ομοειδής της, κινέζική εταιρία, China VLCC, που επίσης δημιουργήθηκε μετά από μία μεγάλη συγχώνευση το 2014, παραμένει παγκοσμίως πρώτη πλοιοκτήτρια εταιρία σε αριθμό VLCC, με 37 πλοία στη θάλασσα και 16 υπό παραγγελία.

    Το 2011 η φιλοδοξία της Κίνας ήταν αποκτήσει τον μεγαλύτερο έλεγχο στις εισαγωγές πρώτης ύλης αλλά και τις εξαγωγές ετοίμων προϊόντων σε όλους τους τομείς της ναυτιλίας.

    Για τις εισαγωγές αργού πετρελαίου ο προγραμματισμένος στόχος ήταν το 50% της διακίνησης να πραγματοποιείται από δικά της πλοία ή από διαχειριζόμενα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, προκειμένου να υλοποιήσει τις ναυπηγικές της φιλοδοξίες. Πολλές από εκείνες τις παραγγελίες δόθηκαν σε μία περίοδο ύφεσης των κερδών, με αποτέλεσμα ένα νέο κύμα παραγγελιών να δημιουργήσει ανασφάλεια.

    Σήμερα ο στόλος της Κίνας σε VLCC ανήκει σε λίγες ισχυρές εταιρίες, και καλύπτει το 13% του παγκόσμιου στόλου και το ιλιγγιώδες ποσοστό του 35% των παραγγελιών. Και αναφερόμαστε σε μία χώρα, η οποία πριν από 15 χρόνια είχε στην κατοχή της μόλις 8VLCCs (λίγο πιο κάτω από το 2% του συνολικού στόλου).

    Η ακόρεστη επιθυμία της Κίνας για μεταφορά αργού πετρελαίου τα τελευταία χρόνια, την βοήθησε να χρησιμοποιήσει όλα αυτά τα πλοία προς όφελος της, καλύπτοντας όχι μόνο τις καθημερινές ανάγκες της αλλά και εξασφαλίζοντας παράλληλα το αποθεματικό της (Strategic Petroleum Reserve).

    Σύμφωνα με τη Gibson, από τις αρχές του 2011 η ασιατική χώρα έχει προσθέσει επιπλέον 76.8 εκατ. βαρέλια στο αποθεματικό της, σε τέσσερις εγκαταστάσεις της, ενώ έχει προγραμματίσει να τοποθετήσει σε μία πέμπτη εγκατάσταση άλλα 18.8 εκατ. βαρέλια πριν το τέλος αυτής της χρονιάς. Μάλιστα, μέσα στο 2017 υπολογίζει να δημιουργήσει δύο ακόμη μεγάλες εγκαταστάσεις, προκειμένου να αποθηκεύσει άλλα 50 εκατ. βαρέλια για την κάλυψη των αναγκών της.

    Ο τελικός στόχος της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει 90 ημέρες κάλυψης, αφού μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι αν συμπεριληφθούν και τα αποθηκευμένα αποθέματα η κάλυψη των αναγκών της σε πετρέλαιο είναι για μόλις 36 μέρες. 

    Μετά το 2017 η μόνη εγκατάσταση αποθεματικού που βρίσκεται υπό κατασκευή και πρόκειται να λειτουργήσει το 2019, είναι αυτή στo Zhanjiang (με χωρητικότητα 31 εκατ. βαρέλια).

    Μάλιστα η κυβέρνηση έχει προγραμματίσει τη δημιουργία περισσότερων εγκαταστάσεων μέχρι το 2024. Με αυτό τον τρόπο η Κίνα θα καταφέρει να κρατήσει το στόλο της ενεργό, χωρίς να σημειωθεί επιβράδυνση στην εισαγωγή αργού πετρελαίου στη χώρα.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πέτρος Παππάς: Προσάραξε στην Αργεντινή πλοίο της Star Bulk

    ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Τι προβλέπουν κορυφαία στελέχη της ναυτιλίας για το πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές στην αγορά ξηρού φορτίου



    ΣΧΟΛΙΑ