• Business

    Γιάννης Δοξαράς (Warply): Επεκτεινόμαστε με χρηματοοικονομικές υπηρεσίες – «Banking as a Service» με συνεργασίες

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

    Γιάννης Δοξαράς ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Warply


    Το άμεσο λανσάρισμα νέων χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και την επέκταση των υπηρεσιών για ηλεκτρονικές πληρωμές που ήδη παρέχονται προετοιμάζει η Warply, μια από τις πιο καινοτόμες εταιρείες τεχνολογίας, που ηγείται στον τομέα των προγραμμάτων πιστότητας και το ecommerce και είναι πλέον μια από τις πιο δυναμικές εταιρείες fintech διεθνώς.

    O Γιάννης Δοξαράς, ιδρυτής και επικεφαλής της Warply, μιλάει στο mononews.gr, για την πορεία της στο χώρο του fintech, για τις «Banking as a Service» συνεργασίες που ετοιμάζει, καθώς και για τις εξελίξεις που έχει φέρει η καραντίνα και η πανδημία, πώς η Warply βοηθάει στην γρήγορη ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων και πώς ο κλάδος των fintech – τόσο από πλευράς ρυθμιστών, όσο και από πλευράς υπηρεσιών startups – τρέχει για να καλύψει τις ανάγκες που δημιουργούνται.

    Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρετε σήμερα στις επιχειρήσεις; Μιλήστε μας ειδικότερα για όσες ασχολούνται με το λιανικό εμπόριο ή το ecommerce.

    Εδώ και αρκετά χρόνια, έχουμε αναπτύξει και προσφέρουμε, σε ένα μεγάλο πελατολόγιο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τεχνολογία αιχμής για προγράμματα επιβράβευσης, προσωποποιημένες επικοινωνίες και ψηφιακές πληρωμές μέσω της πλατφόρμα μας «Warply Engage AI». Μια από τις υπηρεσίες που παρέχουμε και μας διαφοροποιεί είναι το λεγόμενο πορτοφόλι του εμπόρου (merchant wallet) ή αλλιώς «Mobile Wallet as a service» όπου αποθηκεύουμε τραπεζικές και loyalty κάρτες, κουπόνια και ότι άλλο θα υπήρχε και σε ένα κανονικό πορτοφόλι, που πρακτικά έχουμε ψηφιοποιήσει και το προσφέρουμε as a service στους πελάτες μας. Σε αντίθεση με άλλους παρόχους, εμείς δεν κρατάμε τα χρήματα της συναλλαγής – αυτά πηγαίνουν απευθείας στο λογαριασμό του εμπόρου.

    Κατά τη διάρκεια της καραντίνας ήταν μια υπηρεσία που αναπτύξαμε περαιτέρω, προσθέτοντας τη δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών σε pick up ή delivery, μέσα από το κινητό, με στόχο να ενισχύσουμε την ασφάλεια στις συναλλαγές και να μειωθεί η φυσική επαφή των πελατών με το προσωπικό.

    Οι ανέπαφες πληρωμές μέσω κινητού είναι μια καινοτομία που πρώτοι λανσάραμε στην Ευρώπη, ενώ στην Ελλάδα την έχουμε λανσάρει με την ΕΚΟ σε όλα τα πρατήρια καυσίμων, όπου πλέον πληρώνεις με την κάρτα σου μέσα από το κινητό σου σκανάροντας την απόδειξη στο κινητό σου. Το app EKO πληρώνει το ποσό κατευθείαν από το λογαριασμό στην ΕΚΟ, χωρίς διαμεσολάβηση. Το App βραβεύτηκε πρόσφατα και ως το καλύτερο Μobile Commerce application, κάτι που μας κάνει διπλά υπερήφανους.

    Ποιες νέες υπηρεσίες fintech σχεδιάζετε να προσφέρετε;

    Μια διεθνής τάση του fintech οικοσυστήματος – την οποία θα δούμε σύντομα και στην ελληνική αγορά – αποτελεί η συνεργασία startup εταιριών με εμπόρους και ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα στο υπόβαθρο (embedded banking). Τα fintech σε αυτό το μοντέλο μπορούν να δράσουν ως τεχνολογικοί εταίροι αλλά και αναλαμβάνοντας τη λειτουργία τέτοιων υπηρεσιών ως servicers χρηματοοικονομικών προϊόντων. Το ενδιαφέρον με αυτό το μοντέλο εδράζει σε δύο περιοχές. Στην άμεση ενσωμάτωση και την μεγάλη υφιστάμενη πελατειακή βάση, είτε πρόκειται για καταναλωτές ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

    Παράδειγμα ενσωμάτωσης είναι όταν συμπεριλαμβάνουμε ένα κουμπί σε ένα checkout page, το οποίο δίνει τη δυνατότητα αγοράς με δόσεις, ενώ το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα πρόσβασης σε κοινό και in-store visits παγκοσμίως είναι η περίπτωση του 7-11 Bank στην Ιαπωνία με πάνω από 19 χιλιάδες μικρά ATM στα καταστήματα και πρόσβαση χωρίς κάρτες μόνο με QR και mobile wallets.

    Στη Warply μέχρι σήμερα, αναπτύσσαμε την τεχνολογία μας και τη διαθέταμε σε ψηφιακές τράπεζες στο εξωτερικό. Στην παρούσα φάση ετοιμαζόμαστε ώστε να συνδυάσουμε αυτή την τεχνολογία με την ταυτόχρονη ανάπτυξη και του κομματιού της λειτουργίας τέτοιων υπηρεσιών (servicing).

    Το κομμάτι που προσωπικά βρίσκω πιο ενδιαφέρον, είναι ο χώρος των μικρό-δανείων στη λιανική και του financing/factoring στην επιχειρηματική τραπεζική. Τέτοια προϊόντα έχουν αλγοριθμικά ελεγχόμενο ρίσκο, με εγγυημένες αποδόσεις άνω  του 7-8% το έτος, μιας και τα δάνεια ανακυκλώνονται. Τέτοια μοντέλα είναι ήδη πλειοψηφία σε Ασία και Νότια Αμερική και θεωρώ ότι αποτελούν την επόμενη μεγάλη πρόκληση στην Ευρωπαϊκή αγορά του fintech.

    Πώς ξεκίνησε η σχέση της Warply με το fintech;

    H Warply είναι ηγέτιδα εταιρεία παγκοσμίως στα προγράμματα loyalty αλλά και στον τομέα του fintech με υπηρεσίες ψηφιακών πληρωμών και λύσεις για συναλλαγές και commerce μέσω κινητού. Αποτελεί την πρώτη ελληνική εταιρία που ασχολήθηκε το 2012 με μοντέλα μηχανικής μάθησης σε δεδομένα συναλλαγών. Δημιουργήσαμε έτσι τα πρώτα personal finance management (PFM) εργαλεία στο κρατικό κομμάτι, αλλά και τα πρώτα οικοσυστήματα εμπόρων και καταναλωτών.

    Στη συνέχεια επεκτείνοντας τις υπηρεσίες μας στο κομμάτι του λιανεμπορίου, αντιληφθήκαμε νωρίς την ανάγκη για ενοποίηση της εμπειρίας πληρωμής σε όλα τα κανάλια. Αποφασίσαμε λοιπόν να ψηφιοποιήσουμε όλα τα συναλλακτικά μοτίβα – αναπαράγοντας σε ένα app το φυσικό πορτοφόλι ενός καταναλωτή στο οποίο έχουν θέση: τα χάρτινα κουπόνια προμηθευτών, η κάρτα πιστότητας στο σουπερμάρκετ, μια δωροεπιταγή ενός εμπόρου, αλλά και τα χρήματα για τις συναλλαγές.

    Πώς βλέπετε το ελληνικό fintech οικοσύστημα;

    Όπως όλα τα οικοσυστήματα ακολουθεί μια καμπύλη ωρίμανσης επηρεασμένο από την συναλλακτική μας κουλτούρα και την ιστορική εξέλιξη των τεχνολογικών υποδομών στη χώρα. Έχουμε παραδείγματα από τη συναλλακτική τραπεζική με αξιόλογες εταιρίες να διαπρέπουν και στην Ευρωπαϊκή αγορά αλλά απέχουμε από λύσεις που αφορούν τη λιανική των επενδύσεων, τα μικροδάνεια και τις μικροασφάλισεις.

    Επιπλέον παράγοντες επιτάχυνσης της αγοράς αποτελούν οι συστημικές τράπεζες, οι οποίες – ελέω πανδημίας – εστιάζουν στη μείωση του δικτύου και στο λανσάρισμα ηλεκτρονικών υπηρεσιών, αλλά και οι μεγάλες εταιρίες πελατειακής βάσης όπως ο ΟΠΑΠ και η Cosmote, οι οποίες θα εισέρχονται στο κομμάτι των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών με τεράστια προίκα τα εκτενή δίκτυα λιανικής.

    Το fintech έχει και μια άλλη ιδιομορφία. Προϋποθέτει εμπροσθοβαρείς επενδύσεις για συμμόρφωση, κατά συνέπεια το ευέλικτο ρυθμιστικό πλαίσιο στη διαδικασία του «product market fit» είναι ο καταλύτης κάθε fintech οικοσυστήματος.

    Πώς μπορεί να βοηθήσει ο ρυθμιστής, δηλαδή η ΤτΕ, το οικοσύστημα;

    Ήμουν από τους πρώτους που επισήμανα σε αρθρογραφία μου από το 2018 (βλ. Financial regulators as fintech catalysts) την ανάγκη ανάπτυξης ενός κόμβου εξωστρέφειας από την ΤτΕ, καθώς και ενός sandbox νομικού πλαισίου για trial and error σε fintech επιχειρηματικά μοντέλα. Μέσω των sandbox προγραμμάτων παρέχεται υποστήριξη και ρυθμιστική επάρκεια, η οποία χρειάζεται για την εκκίνηση του οικοσυστήματος, αλλά και για την εξασφάλιση χρηματοδότησης.

    Η ΤτΕ συγκεκριμένα κάνει μια εξαιρετικά αξιόλογη προσπάθεια, όπου μέσω μιας εξωστρεφούς στρατηγικής, του sanboxing και του fintech contact page δίνει το ρυθμό και ανοίγει το διάλογο θέτοντας το πλαίσιο για νέες υπηρεσίες όπως πρόσφατα για το digital onboarding. Ουσιαστικά δίνει έτσι τις δυνατότητα στις fintech ομάδες να δοκιμάσουν εμπορικά ιδέες που δεν ξέρουν αν θα έχουν επιτυχία χωρίς να χρειάζεται να αδειοδοτηθούν,  και διατηρώντας μια στενή σχέση με αυτές προχωρούν την αδειοδότηση, ώστε να γίνει γρήγορα, κάτι που έχει τεράστια αξία για τις εταιρείες fintech σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα διευκολύνει τη χρηματοδότηση της fintech γιατί αν η ιδέα έχει δοκιμαστεί για 6 μήνες στην Τράπεζα της Ελλάδος δεν υπάρχει περίπτωση να μην βρει επενδυτές μετά.

    Η Warply είχε ξεκινήσει τη διαδικασία της απόκτησης άδειας e-money; Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε;

    Σημαντική θέση στις δραστηριότητες και την στρατηγική της Warply στην Ευρωπαϊκή αγορά είναι το μοντέλο συνεργασίας ως servicer (Banking as a Service), για το οποίο η πρόσφατη κινητικότητα από την ΤτΕ είναι εξαιρετικά σημαντική.

    Πρώτα από όλα να πούμε ότι η άδεια e-money, είναι η άδεια έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος και αφορά τη δυνατότητα να τοποθετείς χρήματα σε ένα Wallet. Δεν είναι συναλλαγή, πληρωμή τιμήματος, είναι κατάθεση.

    Το 2017 κάναμε την αίτηση για το e-money sandboxing του FCA, γρήγορα όμως κατέστη σαφές ότι το Brexit απαγόρευε το passporting της άδειας.

    Τότε, εξετάσαμε, το επόμενο σημαντικό οικοσύστημα στην Ευρώπη, αυτό του Λουξεμβούργου με το οποίο ολοκληρώνουμε τις διαδικασίες για Account και Payment Initiation. Στο Λουξεμβούργο κατευθύνονται όλα τα fintech που φεύγουν από το Λονδίνο, λόγω της ευελιξίας του Ρυθμιστή.

    Εμείς θέλουμε να πάρουμε την άδεια για AISP ( Account Initiation Service Provider) και PISP (Payment Initiation Service Provider), ώστε με την πρώτη  να μπορούμε σε μια εφαρμογή να συγκεντρώνουμε τα τραπεζικά δεδομένα ενός πελάτη, και με τη δεύτερη να μπορεί να κάνει συναλλαγές.

    Πως αλλάζει την τοποθέτηση και παρουσίαση νέων προϊόντων λόγω covid από τις εταιρίες τεχνολογίας και τις αλυσίδες του λιανεμπορίου

    Κατά τη διάρκεια του lockdown σε όλες τις αγορές διαπιστώνουμε μια ραγδαία ανάπτυξη στις ψηφιακές συναλλαγές, τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Ενισχύθηκε το κανάλι του delivery, υπήρξε πίεση στο last mile, καθώς και στην ραγδαία ανάπτυξη της online αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή.

    Στο κομμάτι του fintech, είδαμε δύο βασικές τάσεις, λύσεις απλοποίησης των πληρωμών και του acquiring και την ραγδαία ανάπτυξη κλειστών συστημάτων πληρωμών όπως για παράδειγμα το UPI της Ινδίας ή το PIX στη Βραζιλία. Αξίζει να επισημάνουμε ότι και στις δύο χώρες η Warply έχει παρουσία και διασύνδεση με τα συστήματα αυτά παρατηρώντας τετραπλασιασμό των συναλλαγών.

    Τέλος ας μην ξεχνάμε και την επικείμενη δραματική αλλαγή στα συστήματα που θα επιφέρει στις αρχές του 2021 το κανονιστικό πλαίσιο συμμόρφωσης με το Strong Customer Authentication.

    Ποια είναι η ετοιμότητα των εμπόρων που συνεργάζεστε στις νέες απαιτήσεις ασφαλείας; 

    Το πρότυπο 3DS v2 το οποίο αλλάζει πολλά σε επίπεδο ασφάλειας συναλλαγών, αλλά αυξάνει ταυτόχρονα τη δυσκολία ολοκλήρωσης αυτών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στους τομείς του τουρισμού, των card on file προγραμμάτων στα marketplaces, στους master merchants του λιανεμπορίου η συμμόρφωση είναι κάτω του 30%.

    Σε αυτή την κατεύθυνση η Warply συνεργάζεται με τη Mastercard για παροχή ολοκληρωμένων λύσεων transaction verification (εξαλείφοντας το SCA ανάλογα με το ρίσκο της συναλλαγής), αλλά και την προσθήκη της λεγόμενης αποδοχής μέσω device payments (Apple, Google Pay). Και όλα αυτά μέσω από βελτιστοποιημένες εμπειρίες καταναλωτή και αγορές μέσω ενός click, τα οποία γνωρίζουμε ότι φτάνουν έως και σε διπλασιασμό πωλήσεων!

    Τέλος να επισημάνω ότι τέτοια μοντέλα συνεργασίας Warply-Εμπόρου, δίνουν τη δυνατότητα για περεταίρω χρηματοοικονομικές υπηρεσίες προς τον καταναλωτή, στα πλαίσια του embedded banking, όπως π.χ. pay later εμπειρίες ή αυτόματη έγκριση πίστωσης για αγορές over the counter ή στο ecommerce κανάλι.

    Ποιο είναι το αποτύπωμα της Warply στην ελληνική αγορά;

    Η ελληνική αγορά είναι μια μικρή αγορά σε όγκους συναλλαγών και μια εξαιρετικά μικρή αγορά δανείων. Στο κομμάτι των συναλλαγών η Warply είναι ήδη τοποθετημένη σε βασικούς πυλώνες του λιανεμπορίου, διεκδικώντας ποσοστό του τζίρου δεκάδων αθροιστικά δισεκατομμυρίων μέσω των συνεργατών μας στους βασικούς τομείς του οικογενειακού προϋπολογισμού όπως τα καύσιμα (πρόσφατα λανσάραμε το wallet της EKO), την ενέργεια, το οργανωμένο λιανεμπόριο, τις τηλεπικοινωνίες και τις πληρωμές προς το δημόσιο.

    Ειδικότερα στο κομμάτι του ecommerce, το Warply Pay αποτελεί τον πρώτο PSP ο οποίος προσφέρει πέρα από τις βασικές λειτουργίες στατιστικών, benchmarking αγοράς, δυνατότητα καμπανιών και προνομίων, τη διασύνδεση και με τα loyalty προγράμματα των τραπεζών.

    Πώς το έτερο αντικείμενό σας, τα προγράμματα πιστότητας και προνομίων (loyalty & benefits), συνδέεται με τις αμιγώς με τις fintech υπηρεσίες πληρωμών και πιστώσεων;

    Στη δική μου φιλοσοφία -κάτι που προφανώς αντικατοπτρίζεται και στα προϊόντα μας- η πιστότητα και τα προνόμια καταναλωτών αποτελούν ένα υπερσύνολο της συναλλακτικής τραπεζικής. Σε πολλές περιοχές του πλανήτη συνεργαζόμενοι είτε με Issuers, είτε με Telco Wallets, είτε με PSPs και Merchant Aggregators, έχουμε στήσει και λειτουργούμε οικοσυστήματα εμπόρων-καταναλωτών.

    Στα οικοσυστήματα αυτά ο έμπορος έχει τραπεζικές υπηρεσίες από το χρηματοοικονομικό ίδρυμα που συνεργαζόμαστε, αλλά έχει πρόσβαση και στο πελατολόγιο του, ώστε να εκτελέσει καμπάνιες με τις προσφορές και τις συναλλαγές να δρομολογούνται από τη Warply. Κατά συνέπεια και ο καταναλωτής έχει πρόσβαση σε σημαντική αξία προσφορών για το προφίλ του, αλλά και ο έμπορος βελτιστοποιεί τις πωλήσεις και την πελατειακή του βάση μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών.

    Χαρακτηριστικές είναι οι συνεργασίες που έχουμε στην Βραζιλία – ένα εξαιρετικά ώριμο fintech οικοσύστημα – με εταιρίες όπως η Pagseguro και η Stone, οι οποίες ξεκίνησαν ως PSPs, συγκέντρωσαν κεφάλαιο κίνησης από το acquiring και πια λειτουργούν με τραπεζική άδεια προσφέροντας υπηρεσίες σε εκατομμύρια εμπόρους.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ