Σε ένα ισχυρό δεύτερο εξάμηνο ποντάρει η διοίκηση του ομίλου Fourlis για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για το 2025 – έσοδα άνω των 600 εκατ. ευρώ (+13%) και EBITDA 38 εκατ. ευρώ (+20%) – με τις επιδόσεις του τρίτου τριμήνου να τροφοδοτούν την αισιοδοξία για το 2025.

«Αυτό είναι το τυπικό retail. Στο πρώτο μισό της χρονιάς δουλεύεις, συχνά χάνοντας χρήματα, και όλα τα κέρδη έρχονται στο δεύτερο μισό ή ακόμη και στο τέταρτο τρίμηνο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο νέος διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Γιάννης Βασιλάκος στην πρώτη του παρουσία ενώπιον των χρηματιστηριακών αναλυτών. Ο ίδιος τόνισε ότι οι πωλήσεις του τρίτου τριμήνου είναι αυξημένες κατά 17% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο Σεπτέμβριος. «Αυτός ο αριθμός είναι εντυπωσιακός» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκος, επισημαίνοντας ότι ο όμιλος «τρέχει» ταχύτερα από την αγορά και εκφράζοντας βεβαιότητα ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για EBITDA 38 εκατ. ευρώ.

1

Στη συνέχεια ο κ. Βασιλάκος αναφέρθηκε στις δύο βασικές δραστηριότητες του ομίλου, υπογραμμίζοντας ότι κινούνται με διαφορετικούς ρυθμούς.

Οι πιέσεις στα κόστη για την ΙΚΕΑ

Στην ΙΚΕΑ, το πρώτο εξάμηνο δέχθηκε σημαντική πίεση από αυξημένα έξοδα, τα οποία συνδέονται με το άνοιγμα του νέου καταστήματος στο Ηράκλειο αλλά και με αναβαθμίσεις στο κατάστημα της Πάτρας. Οι δαπάνες αυτές –που αφορούν προ-λειτουργικά κόστη, εκπαίδευση προσωπικού, πρόσθετες μισθοδοσίες και αυξημένα έξοδα διανομής– έφτασαν περίπου τα 4,5 εκατ. ευρώ. Όπως σημείωσε, πρόκειται για προσωρινές επιβαρύνσεις που δεν θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα, καθώς αναμένεται να εξομαλυνθούν πλήρως στην πορεία της χρονιάς. Πάντως οι πωλήσεις της ΙΚΕΑ στο τρίτο τρίμηνο κινούνται ανοδικά κατά 10%.

Εκρηκτική ανάπτυξη στον κλάδο αθλητικών

Την ίδια ώρα η δραστηριότητα των αθλητικών ειδών διαγράφει εκρηκτική άνοδο. Οι πωλήσεις στο τρίτο τρίμηνο αυξάνοντα κατά 32% χάρη στην ισχυρή επισκεψιμότητα, την πλουσιότερη γκάμα προϊόντων και τη συνεισφορά από το διευρυμένο δίκτυο Intersport και Foot Locker. Η διοίκηση στάθηκε ιδιαίτερα στη δυναμική της Intersport, η οποία κατέγραψε ανάπτυξη 70% σε δύο μήνες, ρυθμό που –όπως εκτίμησε– θα συνεχιστεί και τον Σεπτέμβριο. «Η αγορά συνολικά τρέχει με μονοψήφιο ποσοστό, όμως η Intersport αναπτύσσεται πολύ ταχύτερα, κερδίζοντας μερίδιο όχι μόνο έναντι της αγοράς γενικά αλλά και έναντι των ανταγωνιστικών αλυσίδων», σημείωσε ο κ. Βασιλάκος, υπογραμμίζοντας ότι τα μικρότερα καταστήματα του χώρου δυσκολεύονται να αποδώσουν.

Στο ίδιο κλίμα αισιοδοξίας αναφέρθηκε και για τη Foot Locker, η οποία –καθώς προχωρά η υλοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης– εμφανίζει ισχυρή δυναμική και συνεισφέρει στην ενίσχυση του μεριδίου αγοράς τόσο στα αθλητικά είδη όσο και στον αθλητικό εξοπλισμό και το αθλητικό στυλ.

Η θετική εικόνα στα αθλητικά δεν αναιρεί τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά της Ρουμανίας, η οποία –όπως παραδέχθηκε ο κ. Βασιλάκος– βρίσκεται συνολικά υπό πίεση λόγω ΦΠΑ και πολιτικής αβεβαιότητας, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η επισκεψιμότητα. Ωστόσο, ο όμιλος κερδίζει μερίδια αγοράς και βρίσκεται κοντά σε επίπεδα flat σε σχέση με πέρυσι, εξέλιξη που, όπως τόνισε, αφήνει περιθώρια για ακόμη καλύτερη πορεία στο υπόλοιπο της χρονιάς.

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος του ομίλου κ. Βασίλης Φουρλής έδωσε έμφαση στη μεγάλη εικόνα, υπογραμμίζοντας ότι ο όμιλος παραμένει «ξεκάθαρα εντός πλάνου» ως προς την υλοποίηση του πενταετούς σχεδίου με τις πωλήσεις στα 750 εκατ. ευρώ και με EBIT margin 8% ως το 2027.

Στρατηγικό ορόσημο η αποενοποίηση της Trade Estates

Όπως είπε, όλες οι δραστηριότητες προχωρούν κανονικά τα επενδυτικά τους προγράμματα, με την αποενοποίηση της Trade Estates να αποτελεί στρατηγικό ορόσημο. Παράλληλα, επανέλαβε τη στήριξή του στο guidance για το 2025.

Σε πιο τεχνικό επίπεδο, ο κ. Βασιλάκος εξήγησε ότι η εμπιστοσύνη της διοίκησης για την επίτευξη των στόχων στηρίζεται σε δύο βασικούς πυλώνες και ειδικότερα στη διατήρηση του μικτού περιθωρίου κέρδους και τον αυστηρό έλεγχο των λειτουργικών εξόδων. Ο συνδυασμός αυτός, όπως σημείωσε, διασφαλίζει ότι ο όμιλος είναι σε θέση να παραδώσει το προϋπολογισμένο EBITDA των 38 εκατ. ευρώ στο τέλος της χρονιάς. Κομβικό ρόλο στη φετινή επανατοποθέτηση του ομίλου είχε και η Trade Estates. Όπως τόνισε ο κ. Βασιλάκος, μετά την ιδιωτική τοποθέτηση του 16% τον Φεβρουάριο του 2025, η εταιρεία αποενοποιήθηκε και πλέον ενοποιείται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης, συνεισφέροντας 5,7 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο. Με ποσοστό 47% ο όμιλος παραμένει στρατηγικός μέτοχος.

Το πλάνο για νέα ΙΚΕΑ, Intersport και Foot Locker

Παράλληλα με τη διαχείριση κόστους και περιθωρίων, ο όμιλος συνεχίζει με έντονους ρυθμούς το επενδυτικό του πρόγραμμα σε όλους τους κλάδους δραστηριότητας:

-Στον κλάδο Οικιακού Εξοπλισμού και Επίπλων, μετά το νέο κατάστημα IKEA στην Πάτρα που άνοιξε τον Οκτώβριο του 2024, ένα νέο κατάστημα IKEA άνοιξε στο Ηράκλειο Κρήτης τον Απρίλιο του 2025 και ένα κέντρο Σχεδιασμού και Παραγγελιών άνοιξε επίσης στο Pernik της Βουλγαρίας τον Μάρτιο του 2025. Τέλος, σχεδιάζεται επίσης σταδιακή ανάπτυξη καταστημάτων IKEA «νέας γενιάς» σε αστικές περιοχές στο άμεσο μέλλον με τον Βασίλη Φουρλή να αναφέρει ενδεικτικά την Καλαμάτα ως κάποια από τις περιοχές που θα μπορούσε να λειτουργήσει το νέο project. Σε επίπεδο μεγάλων καταστημάτων, το ΙΚΕΑ στο Ελληνικό αναμένεται να λειτουργήσει στο 2028 με την έναρξη κατασκευής να προγραμματίζεται για το 2026. ενώ για το 2028 έχει προγραμματιστεί η λειτουργία νέου καταστήματος IKEA στο Ελληνικό.

-Στον κλάδο των αθλητικών ειδών, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 ο όμιλος Fourlis προχώρησε δυναμικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου του. Τον Απρίλιο ολοκληρώθηκε η εξαγορά των δραστηριοτήτων της Foot Locker στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, που περιλαμβάνει έξι καταστήματα (τρία σε κάθε χώρα), καθώς και το ηλεκτρονικό κατάστημα στην Ελλάδα, ενώ από τότε έχουν ανοίξει δύο νέα καταστήματα (ένα σε κάθε χώρα). Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε συνέχεια της λειτουργίας τριών καταστημάτων Foot Locker στη Βουλγαρία στα τέλη του 2024 και υποστηρίζει τα αποκλειστικά δικαιώματα του ομίλου για την ανάπτυξη της αλυσίδας σε οκτώ χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η INTERSPORT ενισχύθηκε επίσης με έξι νέα καταστήματα – τρία στην Ελλάδα και τρία στη Ρουμανία – ενώ ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του καταστήματος στο Mall Vitan στο Βουκουρέστι. Επιπλέον άνοιξε το πρώτο κατάστημα INTERSPORT Football Club στην Αθήνα και το δεύτερο κατάστημα του concept πρόκειται να ανοίξει στη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβριο 2025, με περαιτέρω καταστήματα να προγραμματίζονται από το 2026 και μετά σε Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία.

Στα 11 καταστήματα το δίκτυο της Holland & Barrett

Στον κλάδο Υγείας και Ευεξίας, τον Ιούνιο του 2025 άνοιξε νέο κατάστημα Holland & Barrett στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, το 11ο στην Ελλάδα. Το δίκτυο αναπτύσσεται και με στρατηγικές συνεργασίες τύπου shop-in-shop με τον ΑΒ Βασιλόπουλο και με την INTERSPORT. Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο να αντιπροσωπεύει ήδη το 15% των συνολικών πωλήσεων.

Διαβάστε επίσης

Πάνος Λασκαρίδης: «Δεν συζητάμε ποτέ για αλλαγές συνόρων της χώρας μας»

Η στρατηγική της Prodea μετά το ναυάγιο του deal με τον Άκτωρα

Κυπριακά ΑΕΙ: Πανάκριβα πτυχία από υποβαθμισμένα Ιδρύματα