• Business

    Έργα υποδομών: Θετικές οι κατασκευαστικές εταιρίες για τις Πρότυπες Προτάσεις που αξιοποιούν τον ιδιωτικό τομέα

    Πρότυπες Προτάσεις: Νέο τοπίο στα έργα δημόσιου χαρακτήρα - Τι περιμένουν οι εταιρίες

    Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής


    Νέο δεδομένα διαμορφώνονται στον τομέα των μεγάλων έργων με την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του ιδιωτικού τομέα που έρχεται να συμπληρώσει τους κρατικούς σχεδιασμούς.

    Αφετηρία για όλα αυτά αποτελεί το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών για τις Πρότυπες Προτάσεις που βρίσκεται ήδη στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

    Το όλο πλέγμα των εξελίξεων που δρομολογούνται αποτιμάται θετικά από την πλευρά των μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών της χώρας.

    Πλέον οι εταιρίες που διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, θα έχουν μεγαλύτερο ενεργό συμμετοχή και με τον τρόπο αυτό  θα συμβάλλουν στην ανάδειξη, την ωρίμανση, την ταχεία δημοπράτηση και την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομών.

    Έργα τα οποία, όπως έχει αναφέρει σε πλείστες συνεντεύξεις και ομιλίες του ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές ισχύος για την ελληνική οικονομία και θα συνδράμουν στην ανάπτυξη της χώρας.

    Παράλληλα θα δώσουν το έναυσμα και για το restart του κατασκευαστικού κλάδου που επί σειρά ετών και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης υπέστη  σημαντική συρρίκνωση των δραστηριοτήτων. Ήδη ο κατασκευαστικός τομέας έχει αρχίσει να ανακάμπτει σταδιακά, ενώ οι προοπτικές εμφανίζονται να είναι ευοίωνες  καθώς μέσω του νέου ΕΣΠΑ αλλά και των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 72 δισ. ευρώ, θα δοθεί πολύ μεγαλύτερος ζωτικός χώρος για τον κρίσιμο τομέα  του τεχνικού κλάδου.

    Θετικές οι μεγάλες κατασκευαστικές

    Σύμφωνα με πληροφορίες το σύνολο της ελληνικής κατασκευαστικής αγοράς και ιδιαίτερα οι 4 από τις «μεγάλες δυνάμεις» (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ και Intrakat) αντιμετωπίζουν πάρα πολύ θετικά το νέο νομοσχέδιο.

    Κάνοντας λόγο, μάλιστα, για «σημαντική και εξαιρετική πρωτοβουλία».

    Πηγές του κατασκευαστικού τομέα εκτιμούν θετικά το γεγονός ότι το κράτος θα συντονίζει την προσπάθεια για νέες και σύγχρονες υποδομές με αναπτυξιακό πρόσημο και θα απευθύνεται στις εταιρίες που διαθέτουν τη βέλτιστη τεχνογνωσία και το απαραίτητο προσωπικό.

    Επισημαίνουν, δε, πως πρόκειται για μία επιτυχημένη διεθνή πρακτική, η οποία έχει σημαντικά αποτελέσματα στην Ιταλία.

    Θεωρούν ότι το νέο νομοσχέδιο θα έχε σημαντικά οφέλη για την υλοποίηση των μεγάλων έργων που εκτός από την οικονομική ανάπτυξη θα συνεισφέρουν σημαντικές υποδομές προς υποστήριξη της κοινωνίας.

    Κρίνουν, θετικά, επίσης, το γεγονός ότι η αξία των προτεινόμενων έργων  θα πρέπει  να ξεπερνάει τα 250 εκατ. ευρώ.

    Προσθέτοντας πως, κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα δούμε νέες υποδομές της κλίμακας της Αττικής Οδού, του ΒΟΑΚ, του Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και του Πάτρα-Πύργος.

    Τα έργα που θα προκύψουν από τις προτάσεις των εταιριών, εκτιμάται πως θα είναι σύνθετα και θα έχουν στον πυρήνα τους τη βιωσιμότητα (sustainability).

    Πως οι Πρότυπες Προτάσεις επιταχύνουν τα μεγάλα έργα

    Όσον αφορά τη διαδικασία ένταξης ενός έργου στο καθεστώς των Πρότυπων Προτάσεων, η προτείνουσα εταιρία το προετοιμάζει από το σημείο μηδέν. Καταθέτοντας όλα τα απαραίτητα έγγραφα, στοιχεία και μελέτες.

    Οι προτάσεις θα αφορούν όλες τις μέχρι στιγμής διαγωνιστικές διαδικασίες, ήτοι δημόσιους διαγωνισμούς, Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και παραχωρήσεις.

    Έπειτα το έργο παραδίδεται έτοιμο προς δημοπράτηση στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ή στο Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Αν η εισήγηση της αρμόδιας Επιτροπής είναι θετική, τότε το έργο είναι έτοιμο προς δημοπράτηση.

    Μέσω αυτής της διαδικασίας επιτυγχάνεται το γεγονός ότι η ωρίμανση των διαγωνισμών επιταχύνεται, ενώ δεν υπάρχουν οι συνήθεις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις μεταξύ αρμοδιοτήτων των δημόσιων υπηρεσιών και δεν οδηγούνται οι εταιρίες σε νομικούς διαξιφισμούς με την αναθέτουσα αρχή του έργου.

    «Παθήσεις» και οι οποίες τυραννούν ακόμα και σήμερα τον τρόπο με τον οποίο συντάσσονται οι διαγωνισμοί, δημοπρατούνται τα έργα και αναδεικνύονται οι ανάδοχοι.

    Παρά τις προσπάθειες του Υπουργείου Υποδομών για το αντίθετο μέσω της προκήρυξης σημαντικών έργων μέσω ΣΔΙΤ, της εξασφάλισης της χρηματοδότησης πριν την εκκίνηση των διαγωνισμών και την πρόσληψη εξωτερικών χρηματοοικονομικών, τεχνικών και νομικών συμβούλων.

    Με το εργαλείο των Πρότυπων Προτάσεων οι εταιρίες προτείνουν οι ίδιες έργα που θεωρούν απαραίτητα και κερδοφόρα, και διαμορφώνουν τα τεύχη δημοπράτησης με τέτοιο τρόπο που να αποκρίνονται στις ανάγκες και τις προδιαγραφές της αγοράς, καθώς και να ωφελούν την κοινωνία.

    Επιπλέον, η εταιρεία που προτείνει το έργο θα έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

    Σε περίπτωση που δεν αναλάβει τη σύμβαση για το έργο που η ίδια πρότεινε, τότε η αναθέτουσα αρχή καλεί τα σχήματα που βρίσκονται μεταξύ της πρώτης θέσης (ανάδοχος)  και της θέσης της προτείνουσας εταιρίας και τους ζητούν να υποβάλλουν νέες  βελτιωμένες προσφορές.

    Πρόκειται για μία μέθοδο που θυμίζει σε πολλά σημεία την τακτική του ΤΑΙΠΕΔ.

    Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται το γεγονός ότι η εταιρία που πρότεινε το έργο, θα έχει μία «δεύτερη ευκαιρία». Εάν, δε, και πάλι δεν αναλάβει η εταιρία το έργο, τότε θα αποζημιωθεί για τη μελέτη και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης

    Ένα ακόμα θετικό σημείο είναι η μείωση του κινδύνου προσφυγών στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) και το ΣτΕ.

    Δεν είναι ουκ ολίγες οι περιπτώσεις στις οποίες έργα, που έχει προκύψει ο ανάδοχος (προσωρινός μειοδότης), καθυστερούν να υπογραφούν λόγω συνεχόμενων προσφυγών των αντιμαχόμενων εταιριών.

    Με αποτέλεσμα να κινδυνεύει το έργο να μην πραγματοποιηθεί ή να καθυστερήσει σημαντικά, καθώς και να χαθούν οι κοινοτικοί πόροι που έχουν δεσμευθεί.

    Διότι, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να ζητήσει  πίσω τα κονδύλια που είχαν διατεθεί για έργα, τα οποία καθυστερούν σημαντικά ή «ναυαγούν».

    Ενδεικτικό της κατάστασης αυτής είναι το παράδειγμα του διαγωνισμού για την Ψυττάλεια, όπου έχει προκριθεί μία και μοναδική προσφορά, αυτή της Κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΡΓΟΤΕΜ, αλλά  το έργο έχει εγκλωβιστεί για περισσότερα από δυόμιση χρόνια σε έναν κυκεώνα προσφυγών στην ΑΕΠΠ και μετέπειτα στο ΣτΕ.

    Διαβάστε επίσης

    Γιώργος Καραγιάννης: Μέσω των ΣΔΙΤ ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τον ιδιωτικό τομέα, ανοίγουμε θέσεις εργασίας και φέρνουμε άμεσα αποτελέσματα

    Υπ. Υποδομών: Σε διαβούλευση το νέο Σχέδιο Νόμου των Πρότυπων Προτάσεων



    ΣΧΟΛΙΑ