ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα 37 εκατομμύρια επιβάτες θα φτάσει να έχει υποδεχτεί η ελληνική θυγατρική της Fraport στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια από την αρχή του χρόνου έως το τέλος του 2025, με τη μοναδική «παραφωνία» στην ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης να αφορά στα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης.
Αυτές ήταν οι μοναδικές εξαιρέσεις στην ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης. Συγκεκριμένα, στη Σαντορίνη η μείωση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε ετήσια βάση στο 15%, παρόλο που το Φεβρουάριο – όταν ξεκίνησε το φαινόμενο της σεισμικής δραστηριότητας – οι αφίξεις είχαν μειωθεί κατά 40% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σε σχέση, δε, με τη Μύκονο, το αεροδρόμιο κατέγραψε την τρίτη συνεχόμενη χρονιά ύφεσης – έφτασε το -6,5% αθροιστικά – μία «μείωση διορθωτικού χαρακτήρα» , όπως τη χαρακτήρισε ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, σε χθεσινή εκδήλωση για την παρουσίαση του πτητικού έργου των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Από την έναρξη της παραχώρησης των αεροδρομίων έως σήμερα, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά σχεδόν 50%, και ανάλογη ήταν η αύξηση της χωρητικότητας στα ίδια αεροδρόμια. Η χωρητικότητα των αεροδρομίων στην αρχή της παραχώρησης ήταν 200.000 τ.μ. κι έχουν αυξηθεί στα 320.000 τ.μ., χάρη στις επενδύσεις, με αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση περισσότερων αεροσκαφών. «Δεν είναι μόνο οι μεγάλοι προορισμοί που ανεβαίνουν, καθώς το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη γνωρίζουν μεγάλους ρυθμούς αύξησης, τάση που συμβαδίζει με τις νέες ανάγκες των ταξιδιωτών να φτάνουν σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς», επισήμανε ο κ. Βήλος.
Να σημειωθεί εδώ ότι πάνω από 8 στους 10 επιβάτες έρχονται από το εξωτερικό. Η διεθνής επιβατική κίνηση αυξήθηκε 3,5% με την κίνηση εσωτερικού να παραμένει στάσιμη εξαιτίας της πτώσης στη Σαντορίνη, καθώς από εκεί χάνονται φέτος 5 περίπου 500.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι μισοί εσωτερικού. Σημαντική είναι η συμβολή των Αμερικανών τουριστών, που ήρθαν στην 8η θέση το φετινό καλοκαίρι. Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου η πρώτη αγορά για τα αεροδρόμια ήταν η βρετανική, από όπου οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 1,7%.
Υπηρετώντας το εθνικό στοίχημα για την επέκταση της τουριστικής περιόδου, η Fraport πέτυχε αύξηση επιβατικής κίνησης κατά 30% τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο και κατά 27% το δίμηνο Οκτωβρίου Νοεμβρίου, σε σύγκριση με το 2022. Τους τέσσερις περιφερειακούς μήνες η κίνηση είναι αυξημένη κατά 1 εκατομμύριο επιβάτες. «Αυτό είναι αποτέλεσμα της παροχής οικονομικού κινήτρου στις αεροπορικές αλλά επιτεύχθηκε και χάρη στην προσπάθεια των ξενοδόχων να μείνουν ζωντανοί οι προορισμοί εκτός σεζόν», είπε ο κ. Βήλος.
Φέτος, ανανεώθηκε για τρία χρόνια η σύμβαση για το οικονομικό κίνητρο στις αεροπορικές, που μεταφράζεται σε έκπτωση 10% ανά αναχωρούντα επιβάτη το χειμώνα, από την πλευρά της Fraport. Σε ό,τι αφορά την επόμενη χρονιά, στην πλειοψηφία τους οι αεροπορικές θα διατηρήσουν το περσινό πτητικό πρόγραμμα, με μερικές από αυτές να στοχεύουν σε αύξηση των δρομολογίων και άλλες σε διορθωτικές κινήσεις. Παρόλα αυτά, «δεν είναι ώριμες οι συνθήκες για απευθείας σύνδεση των περιφερειακών αεροδρομίων με την Αμερική», απάντησε ο ίδιος.
Οι επενδύσεις της Fraport στην Ελλάδα έχουν φτάσει ήδη τα 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του τιμήματος για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων. «Ορισμένοι προορισμοί αναπτύσσονται πέρα από τις προσδοκίες μας, όπως η Κέρκυρα, η Κως και η Ζάκυνθος. Τα αρχικά μας πλάνα έχουν ξεπεραστεί, για αυτό έως το τέλος της δεκαετίας θα επενδυθούν 200 εκατομμύρια για την αναβάθμιση αυτών των τριών αερολιμένων», είπε κατά τον χαιρετισμό του Αλεξάντερ Τσινέλ, διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής του γερμανικού ομίλου. Επιπλέον τρέχει επενδυτικό πρόγραμμα 125 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού των αεροδρομίων, εξασφαλίζοντας μεταξύ άλλων την ασφάλεια στους αεροδιαδρόμους, που ισοδυναμεί με δαπάνες 50 εκατ. ετησίως.
Πέραν αυτών, τον Μάρτιο του 2026 θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των νέων ραντάρ και στόχος είναι να είναι πλήρως λειτουργικά έως τον προσεχή Ιούνιο, ένα έργο που αναμένεται να αμβλύνει τις καθυστερήσεις που σημειώνονται λόγω του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Ωστόσο, τα αποτελέσματα της λειτουργίας τους θα είναι εμφανή από το καλοκαίρι του 2027. Η διοίκηση παραδέχτηκε ότι οι καθυστερήσεις από το Ελ. Βενιζέλος επηρεάζουν και τα περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς το 19% των πτήσεων σχετίζεται με το πτητικό έργο του ΔΑΑ.
Στην κοινοπραξία της Fraport με εταιρείες των ομίλων Κοπελούζου και Κωνσταντακόπουλου έχει παραχωρηθεί για 40 χρόνια το αεροδρόμιο Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος». Πρόθεση των επενδυτών είναι ο τριπλασιασμός του επιβατικού σταθμού σε 9.000 τ.μ. και στόχος να ολοκληρωθεί το έργο νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα των 36 μηνών, εντός του 2028. Η παραχώρηση και διαχείριση του αεροδρομίου Καλαμάτας ξεκινά εντός Ιανουαρίου. Η Fraport θα δηλώσει το παρών στον διαγωνισμό για τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια, όταν προκηρυχθεί το τεύχος διακήρυξης από το Υπερταμείο, που αυτή τη στιγμή καταρτίζει τις μελέτες.
Η Fraport εξυπηρετεί 89 αεροπορικές από 40 αγορές. Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εκτελέστηκαν από την αρχή του χρόνου 886 δρομολόγια, εκ των οποίων 48 νέα. Πρώτές σε μερίδιο αεροπορικές στα ίδια αεροδρόμια είναι η Ryanair (17%) και η Aegean (16%) και ακολουθούν Easyjet (9%), TUI (8%) και Jet2 (6%).