Σε πλήρη εξέλιξη και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα βρίσκεται το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΒ Βασιλόπουλος για την επιστροφή της εταιρείας σε αναπτυξιακή πορεία.

Η στρατηγική της εταιρείας βασίζεται σε ένα πολυδιάστατο πλάνο ανάπτυξης, το οποίο περιλαμβάνει την επέκταση μέσω νέων καταστημάτων με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchise), στοχευμένες εξαγορές μικρών περιφερειακών αλυσίδων ή μεμονωμένων σημείων πώλησης, καθώς και μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε συνεργατικά.

1

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έως τα τέλη του 2024 το δίκτυο της ΑΒ αναμένεται να περιλαμβάνει 240 εταιρικά καταστήματα και 410 franchise. «Με την ολοκλήρωση του πενταετούς πλάνου το 2028, το σύνολο των σημείων θα φτάσει τα 900 – εκ των οποίων 700 franchise και 200 εταιρικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Νίκος Λαβίδας, Brand President της αλυσίδας στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, προσθέτοντας πως κάθε νέα μετατροπή χρειάζεται περίπου έναν χρόνο για να αναπτύξει πλήρως τις δυνατότητές της.

Η στρατηγική της δικαιόχρησης ακολουθεί το μοντέλο της μητρικής εταιρείας Ahold Delhaize, το οποίο εφαρμόστηκε ήδη με επιτυχία στο Βέλγιο, όπου σχεδόν όλα τα εταιρικά καταστήματα μετατράπηκαν σε franchise. Παράλληλα, η ΑΒ Βασιλόπουλος επιδιώκει την ενίσχυση της παρουσίας της σε γεωγραφικές περιοχές όπου έχει μικρότερη διείσδυση, όπως η Βόρεια Ελλάδα, η Κρήτη και άλλα νησιωτικά συμπλέγματα. «Πρόσφατα αποκτήσαμε μία μικρή αλυσίδα στην Πελοπόννησο και ένα ανεξάρτητο κατάστημα στη Μήλο. Στοχεύουμε σε στρατηγικά σημεία με έμφαση στους τουριστικούς προορισμούς και τις τοπικές αγορές όπου η παρουσία μας δεν είναι ακόμη ισχυρή», σημείωσε ο ίδιος.

Στόχος της διοίκησης είναι η υπέρβαση των 2 δισ. ευρώ σε κύκλο εργασιών για το 2024, ενώ το 2025 αποτελεί κρίσιμο σημείο καμπής, καθώς θα επιταχυνθεί η υλοποίηση του πενταετούς στρατηγικού πλάνου, το οποίο ξεκίνησε το 2023. Για φέτος, προβλέπονται επενδύσεις ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ, που αφορούν την επέκταση του δικτύου, τη μετατροπή καταστημάτων σε συνεργατικά, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, την αναβάθμιση του εξοπλισμού (π.χ. ψυγεία) και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών. Παράλληλα, για προωθητικές ενέργειες, όπως εκπτώσεις και προσφορές, η εταιρεία προγραμματίζει να διαθέσει περίπου 250 εκατ. ευρώ.

Σημαντική βαρύτητα δίνεται και στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η ΑΒ ενισχύει τις υπηρεσίες «γρήγορης παράδοσης» (fast delivery) με ιδιόκτητο στόλο, ενώ συνεργάζεται με πλατφόρμες όπως efood και Wolt, και βρίσκεται σε συνομιλίες με Box και Skroutz. Οι online πωλήσεις αποτελούν πλέον το 4% του συνολικού τζίρου, παρουσιάζοντας διψήφιο ποσοστό αύξησης. Η εταιρεία λειτουργεί 40 hubs για την εξυπηρέτηση των ψηφιακών αγορών και σχεδιάζει την ανάπτυξη ειδικών χώρων προετοιμασίας παραγγελιών σε επιλεγμένα καταστήματα με επαρκείς υποδομές, όπως αυτό στον κόμβο Αμαρουσίου.

Όσον αφορά τα καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry, η στρατηγική τους έχει αναδιαμορφωθεί. Όπως εξηγεί ο κ. Λαβίδας, το προηγούμενο μοντέλο απευθυνόταν σε μικρές λιανικές επιχειρήσεις, λειτουργώντας σε ορισμένες περιπτώσεις ανταγωνιστικά προς τους franchise συνεργάτες. Πλέον, η ENA επικεντρώνεται στον κλάδο HoReCa (ξενοδοχεία, εστίαση), διευρύνοντας σημαντικά το προϊόντικό της εύρος.

Η διοίκηση αναγνωρίζει τις διαρκώς αυξανόμενες προκλήσεις στον κλάδο. Οι γεωπολιτικές εντάσεις, η αύξηση στο κόστος ενέργειας και μεταφορών, καθώς και οι τιμές πρώτων υλών, δημιουργούν πίεση στην κερδοφορία. Σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, η συνολική απόδοση του κλάδου, που παραμένει κάτω από το 1,5%, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο κόστος, συνθέτουν ένα απαιτητικό περιβάλλον.

Ειδική αναφορά γίνεται και στην έλλειψη προσωπικού, κυρίως σε τουριστικές περιοχές. «Ο κλάδος βρίσκεται σε φάση επαναπροσδιορισμού», υπογραμμίζει, εκτιμώντας ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν ισχυρές πιέσεις, γεγονός που πιθανότατα θα ενισχύσει τις κινήσεις συγκέντρωσης στην αγορά.

 

Διαβάστε επίσης 

Nestle: Μεγαλύτερη από την αναμενόμενη η αύξηση πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο

Deutsche Bank: Ξεπέρασε τις προσδοκίες για κέρδη παρά την πτώση των συμφωνιών και το ισχυρό ευρώ

Bank of America: Ανακοίνωσε νέο πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών ύψους 40 δισ. δολαρίων