• Ενέργεια

    GR-Eco Islands: Επιταχύνει το ΥΠΕΝ την απανθρακοποίηση των νησιών – Νέα επίσκεψη στη Χάλκη

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Γεράσιμος Σεραφειμίδης
    Κώστας Σκρέκας

    Κώστας Σκρέκας


    Μπορεί οι μεγάλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας να μονοπωλούν το ενδιαφέρον προς το παρόν, αλλά και τα μικρότερα μη διασυνδεδεμένα νησιά έχουν την τιμητική τους καθώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε προετοιμασίες για το μοντέλο απανθρακοποίησής τους.

    Πηγές του mononews που είναι πολύ κοντά στο θέμα, αναφέρουν πως η ειδική επιτροπή που έχει αναλάβει το παραπάνω ζήτημα βρίσκεται «σε διεργασίες» και αξιολογεί τις παραμέτρους του σχεδίου που θα εκπονηθεί.

    Να υπενθυμίσουμε πως σημαντικό ρόλο για την απανθρακοποίηση των νησιών θα διαδραματίσει το σχέδιο των GR-Eco Islands, το οποίο προωθεί τη χρήση ΑΠΕ και την υιοθέτηση «πράσινων» τακτικών σε νησιά που δεν έχουν ακόμα διασυνδεθεί, ακολουθώντας έτσι το παράδειγμα των case studies στην Τήλο, τον Άη-Στράτη και την Αστυπάλαια.

    Νέα επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Χάλκη

    Τον Ιούλιο του 2021 το ΥΠΕΝ προχώρησε στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με τη Γαλλική Πρεσβεία, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τον Δήμο Χάλκης, τη ΔΕΗ, τον Όμιλο Συγγελίδη/Citroen, την AKUO ENERGY GREECE, την OMEXOM/Vinci Energies, τη Vodafone Ελλάδας και την ALD Automotive.

    Πλέον, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, έχει έρθει η ώρα για το επόμενο βήμα στην υλοποίηση του έργου και αναμένεται έως τα τέλη του μήνα να έχει πραγματοποιηθεί επίσκεψη από την πολιτική ηγεσία και ενδεχομένως από τον Πρωθυπουργό ενόψει της εκκίνησης του έργου.

    Το έργο στη Χάλκη θυμίζει αυτό στην Αστυπάλαια και δρομολογείται η αντικατάσταση του συμβατικού στόλου οχημάτων με ηλεκτρικά μέσω παροχής αυξημένων κινήτρων (όπως για παράδειγμα επιδοτήσεις) στα φυσικά και νομικά πρόσωπα.

    Επίσης, θα αναπτυχθούν και φωτοβολταϊκά με στόχο την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ στο νησί και την αντικατάσταση των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού από πετρέλαιο.

    Τι είναι τα GR-Eco Islands

    Το πρόγραμμα GR-Eco Islands αφορά έναν μεγάλο αριθμό νησιών, τα οποία είτε θα αργήσουν να διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα (από το 2030 και έπειτα) ή δεν υπάρχει πρόβλεψη διασύνδεσης.

    Στόχος του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος είναι να δημιουργηθούν υβριδικά έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) τα οποία αφορούν κατά κύριο λόγο αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, καθώς και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, η οποία θα χρησιμοποιείται σε περιόδους που το ηλιακό και αιολικό απόθεμα της χώρας είναι χαμηλό.

    Δρομολογείται, επίσης, και η αντικατάσταση του στόλου των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά οχήματα καθώς και η εγκατάσταση ηλεκτρικών φορτιστών.

    Το έργο κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό και ήδη το ΥΠΕΝ θα κατευθύνει πόρους σε αυτό μέσω του Ταμείου Απανθρακοποίησης, οι οποίοι υπολογίζονται στα 800 εκατομμύρια ευρώ για ένα σύνολο έργων για τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά.

    Κατά κύριο πρόκειται για τουλάχιστον 40 νησιά με χαμηλό αριθμό κατοίκων (50-3.000) και σε αυτά συγκαταλέγονται τα εξής:  Σύμη, Άγιος, Αγαθονήσι, Μεγίστη, Αρκιοί, Μαράθι, Κάσος, Ψέριμος, Γυαλί, Λειψοί, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Μεγαλονήσι, Οινούσσες, Ψαρά, Φούρνοι, Θύμαινα, Αμοργός, Ανάφη, Δονούσα, Ηράκλεια, Αντίπαρος, Σχοινούσα, Ίος, Σίκινος, Κουφονήσι, Φολέγανδρος, Θηρασιά, Κύθνος, Κίμωλος, Σέριφος, Σίφνος και η Κέα.

    Τα οφέλη

    Εκτιμάται πως στη χώρα μας υπάρχουν τουλάχιστον 29 αυτόνομα συστήματα ηλεκτροδότησης στο σύνολο των 200 κατοικημένων νησιών. Το μεγαλύτερο από αυτά έχει 600 χιλιάδες κατοίκους, αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν υπάρχουν ανάγκες ηλεκτροδότησης.

    Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στα συστήματα αυτά έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μονάδες πετρελαίου. Η χρήση του καυσίμου αυτού εκτός από περιβαλλοντικά ζημιογόνα, προκαλεί και οικονομικές ζημίες καθώς εκτιμάται πως για κάθε mwh που παράγεται με αυτό τον τρόπο το κόστος ανέρχεται μεταξύ των 150 και 250 ευρώ.

    Στα δε μικρότερα νησιά το κόστος της παραγωγής ενέργειας από πετρέλαιο ανέρχεται στα 1500 με 2500 ευρώ ανά mwh, γεγονός και το οποίο μεταφράζεται σε αύξηση της τιμής της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έως και 500% σε σύγκριση με την ηπειρωτική χώρα.

    Το αποτέλεσμα είναι να επιβαρύνονται οι Έλληνες φορολογούμενοι κατά τουλάχιστον 650 εκατομμύρια ευρώ καθώς τα κόστη καλύπτονται από τις χρεώσεις ΥΚΩ. Έτσι η περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ στα νησιά θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ποσού αυτού.

    Το πλάνο των GR-Eco Islands θα οδηγήσει σε περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ στο μείγμα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, το οποίο αυτή τη στιγμή κυμαίνεται στο 11,5% τη συνολικής παραγόμενης ισχύος, η οποία ανέρχεται στα 160 MW, ενώ η παραγωγή ενέργειας από πετρελαϊκές μονάδες αγγίζει τα 800 MW.

    Διαβάστε επίσης

    Κώστας Σκρέκας: Το GR-eco Islands θα χρηματοδοτεί πράσινες επενδύσεις σε νησιά

    Χάλκη: Ελληνογαλλική συνεργασία δημιουργεί το πρώτο… GR-eco island – Ποιες εταιρείες συμμετέχουν

    Αυτονομία και ηλεκτροκίνηση στη Χάλκη!



    ΣΧΟΛΙΑ