• Business

    Ένα επάγγελμα με μέλλον: Οδηγός φορτηγών οχημάτων – Θα υπάρχει έλλειμμα 7 εκατ. οδηγών έως το 2028

    Οδηγός φορτηγών οχημάτων


    Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών – IRU, αναμένεται έλλειψη έως και 7 εκατομμυρίων οδηγών παγκοσμίως το 2028.

    Μόνο στην Ευρώπη, μία στις έξι θέσεις οδήγησης θα μείνει κενή.

    Τα στοιχεία της IRU αποκαλύπτουν ότι στις 36 χώρες που εξετάστηκαν για την έκθεση (Αμερική, Ασία και Ευρώπη), υπάρχει έλλειψη περίπου 3 εκατομμυρίων οδηγών.

    Ουσιαστικά, το 7% των θέσεων οδήγησης είναι επί του παρόντος κενές. Στις περισσότερες χώρες, περισσότερο από το 50% των μεταφορέων ανέφερε σοβαρές δυσκολίες στην πρόσληψη οδηγών φορτηγών, φτάνοντας το 62% μόνο στην Ευρώπη.

    «Περισσότεροι από 3 εκατομμύρια οδηγοί φορτηγών λείπουν στις χώρες που ερευνήσαμε. Λαμβάνοντας υπόψη τα δημογραφικά στοιχεία του επαγγέλματος, προβλέπουμε ότι το έλλειμμα θα μπορούσε να διπλασιαστεί μέσα σε πέντε χρόνια», προειδοποίησε ο Umberto de Pretto, γενικός γραμματέας της IRU.

    Σε ορισμένες περιοχές, η έλλειψη οδηγών αναμένεται να γίνει δραματική. Στην Κίνα, μία στις πέντε θέσεις θα μείνει ακάλυπτη, με αποτέλεσμα την έλλειψη περίπου 4,9 εκατομμυρίων οδηγών.

    Στην Ευρώπη ο αριθμός υπολογίζεται σε περίπου 745.000, ίσο με το 17% των θέσεων. Η Ευρώπη έχει δει έλλειψη περίπου 450.000 οδηγών φορτηγών κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

    Ακόμη και στην Τουρκία, η οποία διαθέτει περισσότερο ευνοϊκή δημογραφική δομή από την Ευρώπη, η έλλειψη οδηγών φορτηγών αναμένεται να είναι περίπου 200.000 άτομα το 2028 , αντιπροσωπεύοντας ένα σημαντικό 28% των ανέργων.

    Η παγκόσμια έλλειψη οδηγών αναμένεται να αυξηθεί το 2023. Η Ρωσία και η Κίνα θα αντιμετωπίσουν κενές θέσεις 14% και 12% αντίστοιχα, ενώ το Ουζμπεκιστάν και η Τουρκία αναμένεται να έχουν ελλείμματα 15% και 16% αντίστοιχα.

    Η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες αισθάνθηκαν το λιγότερο πρόβλημα φέτος , με μόνο το 7% και το 9% των θέσεων χωρίς υπαλλήλους αντίστοιχα.

    Σύμφωνα με την IRU, πρόκειται για «προσωρινή ανακούφιση που αποδίδεται στον πληθωρισμό και τις περιοριστικές νομισματικές πολιτικές που καταστέλλουν την κατανάλωση και τις επενδύσεις, μειώνοντας κατά συνέπεια τη ζήτηση για υπηρεσίες μεταφορών».

    Η ηλικιακή δομή των οδηγών φορτηγών αποτελεί μείζονα ανησυχία. Μόνο το 12% των εργαζομένων στις χώρες που ερευνήθηκαν είναι κάτω των 25 ετών, ποσοστό που πέφτει στο 5% στην Ευρώπη.

    Στη Ρωσία, μόνο το 4% των οδηγών εμπίπτει στη νεότερη ηλικιακή κατηγορία, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις με 8%. Η Κίνα (17%) και το Ουζμπεκιστάν (25%) παρουσιάζουν καλύτερα δημογραφικά στοιχεία από αυτή την άποψη.

    Εκτός από την έλλειψη νέων οδηγών, σημαντικό πρόβλημα είναι το υψηλό ποσοστό οδηγών φορτηγών που πλησιάζουν στην ηλικία συνταξιοδότησης. Στην Ευρώπη, ένας στους τρεις οδηγούς είναι 55 ετών και άνω, στη Ρωσία το ποσοστό είναι 31%, και στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι 29%. Το Μεξικό και η Κίνα έχουν χαμηλότερο ποσοστό οδηγών φορτηγών που πλησιάζουν στη συνταξιοδότηση, σε 13% και 14% αντίστοιχα.

    Η ισότητα των φύλων λείπει επίσης στον τομέα των μεταφορών, με τις γυναίκες να αντιπροσωπεύουν μόνο το 6% των οδηγών φορτηγών. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν το υψηλότερο ποσοστό γυναικών οδηγών φορτηγών, με 8%.

    Σχολιάζοντας την έκθεση, ο Umberto del Pretto επανέλαβε «τις ορατές συνέπειες της έλλειψης οδηγού στις αλυσίδες εφοδιασμού, τις εθνικές οικονομίες και τις τοπικές κοινωνίες. Οι κυβερνήσεις και οι αρχές πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και της πρόσβασης στο επάγγελμα».

    Η IRU προτείνει μέτρα για την αύξηση των πόρων των οδηγών, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της ηλικίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης φορτηγού και της επιδότησης μαθημάτων κατάρτισης οδηγών. Επί του παρόντος, στις περισσότερες χώρες, μπορείτε να γίνετε οδηγός φορτηγού μετά την ηλικία των 21 ετών, και σε ορισμένες χώρες μόνο στην ηλικία των 26 ετών. Το υψηλό κόστος των μαθημάτων αποτελεί επίσης εμπόδιο, με τη Γαλλία, για παράδειγμα, να έχει μέσο κόστος 5.250 ευρώ για την απόκτηση άδειας οδήγησης φορτηγού, τρεις φορές περισσότερο από τον κατώτατο μηνιαίο μισθό.

    Διαβάστε επίσης:

    Performance Shipping (Αλίκη Παληού): Κέρδη 44,5 εκατ. δολαρίων στο 9μηνο

    Στυλιανίδης: Το ναυτιλιακό όραμα μας στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες

    THRAKON: Εγκαινιάστηκε η νέα επένδυση των 6 εκατ. ευρώ στα Οινόφυτα



    ΣΧΟΛΙΑ