ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μετά από μια περίοδο καθυστερήσεων, τεχνικών εμποδίων και συνεχούς αναμονής, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού περνά πλέον στο πιο καθοριστικό της στάδιο. Η Βουλή υπερψήφισε εχθές το νομοσχέδιο για την κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη γαλλική Egis, ανοίγοντας επίσημα τον δρόμο για την έναρξη της νέας περιόδου λειτουργίας του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την οριστική επίλυση ενός πολυετούς ζητήματος που παρέμενε ανοιχτό, με σημαντικές συνέπειες στη συντήρηση, τη λειτουργία και την ασφάλεια ενός δρόμου που εξυπηρετεί κρίσιμες μεταφορικές ανάγκες, τόσο σε εθνικό όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο.
Να θυμίσουμε πως πέρσι, σχεδόν την ίδια περίοδο, συζητούσαμε για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, όταν το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εφάπαξ οικονομικό αντάλλαγμα 3,27 δισ. ευρώ. Αντίστοιχο μοντέλο παραχώρησης έχει εφαρμοστεί και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, όπου η αποκρατικοποίηση προς την Fraport ολοκληρώθηκε με συνολικό τίμημα περίπου 1,2 δισ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση πλέον και της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η χώρα εισέρχεται στο κλείσιμο ενός πολυετούς κύκλου μεγάλων αποκρατικοποιήσεων στον τομέα των υποδομών, που πιθανότατα αποτελεί και το τελευταίο τόσο μεγάλο εγχείρημα αυτού του μεγέθους για τα επόμενα χρόνια.
Πλέον, όσον αφορά την Εγνατία Οδό το βλέμμα στρέφεται στο οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το financial close βρίσκεται σε διαδικασία αναμόρφωσης, ενώ η ολοκλήρωσή του τοποθετείται χρονικά έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει η καταβολή του τιμήματος από τον παραχωρησιούχο, το οποίο σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος διαμορφώνεται μέχρι σήμερα στα 1,269 δισ. ευρώ, και να μεταβιβαστεί πλήρως η ευθύνη λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου, πράγμα που εκτιμάται για τις αρχές του νέου χρόνου.
Το οικονομικό σκέλος της συμφωνίας έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς το τίμημα των περίπου που θα καταβάλει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis εκτιμάται ότι θα ενισχύσει σημαντικά το δημόσιο τα ταμείο καθώς το ποσό αυτό θα συμβάλει αισθητά στη μείωση του δημόσιου χρέους.
Παράλληλα, ενεργοποιεί και ένα ευρύτερο επενδυτικό πρόγραμμα που υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ για τα πρώτα πέντε χρόνια, ενώ η συνολική δαπάνη βαριάς συντήρησης στη διάρκεια της 35ετίας αναμένεται να ξεπεράσει το 1,8 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, με την επίσημη ανάληψη της παραχώρησης από τον ανάδοχο θα ξεκινήσουν άμεσα οι πρώτες μεγάλες παρεμβάσεις στον άξονα, με απόλυτη προτεραιότητα την οδική ασφάλεια. Πρόκειται για τομέα όπου η Εγνατία έχει παρουσιάσει σοβαρά κενά τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στις σήραγγες, στα πρανή, στις γέφυρες και στα συστήματα σήμανσης. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η εφαρμογή ενός ενιαίου και σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας θα αποτελέσει την πρώτη εμφανή αλλαγή που θα συναντήσουν οι οδηγοί αμέσως μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης.
Υπενθυμίζεται όμως πως ο πυρήνας της τροποποιημένης σύμβασης που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ είναι η πιστοποίηση των δεκάδων σηράγγων του οδικού άξονα, βασικής αιτίας της έως τώρα καθυστέρησης. Η απαίτηση για αδειοδότηση όλων των σηράγγων τουλάχιστον στην Κατηγορία Ε –και στη συνέχεια στην ανώτερη Κατηγορία Α– αποτελεί προϋπόθεση για την επίσημη έναρξη της παραχώρησης και εξηγεί τη δημιουργία του ειδικού χρηματοδοτικού μηχανισμού των 180 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό, που μεταφέρεται από την ΕΕΣΥΠ σε ειδικό λογαριασμό του Δημοσίου, καλύπτει το κόστος των υπολειπόμενων εργασιών ασφαλείας τις οποίες η Εγνατία Οδός Α.Ε. δεν ολοκλήρωσε τα προηγούμενα χρόνια. Με τη μεταφορά πλέον της ευθύνης στον παραχωρησιούχο, οι διαδικασίες επιταχύνονται, καθώς οι εργασίες πρέπει να ολοκληρωθούν πριν τη μετάβαση του δρόμου στο νέο μοντέλο λειτουργίας.
Η ψήφιση της σύμβασης διευθετεί, επίσης, το κρίσιμο πλαίσιο για τη μεταφορά του προσωπικού της Εγνατίας Οδού Α.Ε. σε υπηρεσίες του Δημοσίου, στην προσπάθεια να εξασφαλιστεί ομαλή μετάβαση και να αποφευχθούν κενά στη διοίκηση του άξονα κατά την περίοδο αλλαγής του φορέα λειτουργίας. Η διαδικασία αυτή θεωρείται θεσμικά απαραίτητη, καθώς ο νέος παραχωρησιούχος αναλαμβάνει αποκλειστικές αρμοδιότητες σε λειτουργία, συντήρηση και είσπραξη διοδίων.
Την ίδια στιγμή, προετοιμάζεται και το μεγάλο τεχνικό πρόγραμμα που θα υλοποιήσει ο ανάδοχος στα πρώτα πέντε χρόνια, το οποίο περιλαμβάνει εκτεταμένες παρεμβάσεις σε καθέτους, γέφυρες, μεταλλικά στηθαία, διαγραμμίσεις, συστήματα ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και νέες υποδομές όπως σταθμούς εξυπηρέτησης και έναν νέο μετωπικό σταθμό διοδίων. Πρόκειται για το μεγαλύτερο οργανωμένο πρόγραμμα αναβάθμισης της Εγνατίας από την εποχή της κατασκευής της.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Hermès Breithorn: O νέος, ήσυχος επενδυτικός βραχίονας της οικογένειας των 186 δισ.
- To βραβείο Deal of the Year στην εταιρεία ΤΕΝ – Τι σηματοδοτεί η εμφάνιση του Παναγιώτη Τσάκου jr
- Όσα έγιναν στην ενημέρωση του Κ. Τσιάρα στους βουλευτές – Η επόμενη ημέρα για το αγροτικό και τα ανοικτά μέτωπα – Σήμερα ο Φραπές στην εξεταστική
- Ποιος είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης