• Business

    Ευτύχης Βασιλάκης: Κρατική στήριξη για να βγει η Aegean από την ομίχλη

    Ευτύχης Βασιλάκης


    Την εμπιστοσύνη των επενδυτών κέρδισε κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη ο Πρόεδρος της Aegean ΑΡΑΙΓ 2,71% 11,77 κ. Ευτύχης Βασιλάκης για τον μετρημένο, προσγειωμένο και σοβαρό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη κρίση που έχει δει ποτέ η εταιρεία του και ολόκληρος ο αεροπορικός κλάδος.

    Απέδειξε ότι έχει σχέδιο, έχει όραμα, έχει τις ικανότητες να το υλοποιήσει και ότι ακόμη και  στις αβέβαιες σημερινές συνθήκες, “μιας πτήσης χωρίς ορατότητα”, έχει την ευελιξία και τη δύναμη να κάνει ό,τι είναι απαραίτητο για να βγάλει την εταιρεία από την ομίχλη.

    Μιλώντας χωρίς περιστροφές, με ευθύτητα και με ξεκάθαρο τρόπο ο κ. Βασιλάκης φάνηκε ότι ακόμη και σε μια τόσο απρόβλεπτη κατάσταση έχει σχέδιο, ότι πιστεύει στην εταιρεία του και είναι διατεθειμένος να κάνει θυσίες αλλά και να δώσει μάχες για να την επαναφέρει εκεί που ήταν πριν την πανδημία.

    Μίλησε για μείωση κόστους, για μείωση των αποδοχών της διοίκησης, αλλά και για την ανάγκη να επαναδιαπραγματευτεί όρους πληρωμών με όλους τους προμηθευτές του και την Airbus.

    Επίσης εξήγησε γιατί η κρατική ενίσχυση είναι ανάγκη αλλά και δίκαιη απαίτηση, από μια εταιρεία, που ήταν η πιο υγιής του κλάδου της και ανταγωνίζεται αεροπορικές εταιρείες ξένων χωρών που λαμβάνουν πολλαπλάσιες ενισχύσεις.

    Όπως είπε πρέπει να ληφθούν αποφάσεις άμεσα ώστε μέσα στις επόμενες 10-15 ημέρες να έχει λυθεί το θέμα, καθώς οι ανταγωνιστές του ήδη έχουν λάβει τις ενισχύσεις τους.

    Καθώς το ευρωπαϊκό πλαίσιο το επιτρέπει για όλες τις ευρωπαϊκές εταιρείες και καθώς είναι ανάγκη να διατηρήσει η Ελλάδα μια αεροπορική εταιρεία του μεγέθους της Aegean, είναι απαραίτητο να δοθεί άμεσα μια κρατική ενίσχυση με τη  μορφή κρατικών εγγυήσεων για ένα δανεισμό, τέτοιο που να επιτρέψει στην εταιρεία να διατηρήσει το σημερινό της δίκτυο πτήσεων.

    ‘Οπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, “αν λάβουμε την ενίσχυση που πρέπει δεν θα μειώσουμε το δίκτυό μας, θα μειώσουμε μόνο τη συχνότητα πτήσεων και το 2021 θα είμαστε στο 75% του μεγέθους που είχαμε το 2019. Αν δε λάβουμε κρατική ενίσχυση θα αναγκαστούμε να μικρύνουμε πολύ”, σημείωσε χαρακτηριστικά.

    Σχετικά με τα εργαλεία που προσφέρονται, αναφέρθηκε  στο δανεισμό με κρατική εγγύηση  ως τρόπο ενίσχυσης της ρευστότητας, σε ύψος τέτοιο ανάλογα με το μέγεθος της κάθε εταιρείας.

    Δεύτερο εργαλείο είναι επιδότηση εργασίας, είπε, ενώ τόνισε ότι η Aegean πριν από την κρίση ήταν μια ισχυρή εταιρεία και αυτό λαμβάνεται υπόψιν. Τρίτος τρόπος στήριξης η παροχή μέτρων με στόχο την αντιστάθμιση των ζημιών (φορολογικές ελαφρύνσεις, άτοκα δάνεια κτλ) που έχουν εμφανίσει οι αεροπορικές λόγω της κρίσης. Απέκλεισε ωστόσο, κάθε σενάριο κρατικοποίησης.

    «Κάνουμε ό,τι μπορούμε και δεν είναι δυνατό να μην στραφούμε για βοήθεια και στο κράτος, ειδικά με δεδομένο ότι οι άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη το έχουν κάνει και μάλιστα με μεγάλα κεφάλαια», τόνισε, συμπληρώνοντας: «Ακόμη κι αν υπήρχε η σκέψη να μη στραφούμε σε κρατική ενίσχυση, δεν θα είναι δίκαιο, τη στιγμή που οι υπόλοιποι ανταγωνιστές μας στην Ευρώπη το κάνουν».

    Από το ύψος της κρατικής ενίσχυσης που θα λάβουμε θα καθοριστεί το μέγεθος που θα διατηρήσουμε, σημείωσε, εξηγώντας, ότι αν λάβει ικανή κρατική ενίσχυση θα διατηρήσει το σημερινό δίκτυο πτήσεων μειώνοντας μόνο τις συχνότητες. Στην αντίθετη περίπτωση η εταιρεία θα μειώσει πτήσεις και θα μικρύνει σημαντικά.

    Κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι πρόκειται να έρθει και επειδή υπάρχει αυτή η έλλειψη δυνατότητας να προβλέπουμε χρειάζεται μεγαλύτερη ευελιξία, σημείωσε.

    Διαπραγματεύσεις με Airbus: “Πρέπει να δεχτούν αλλαγές στους όρους”

    Αναφορά στη μεγάλη συμφωνία με την Airbus έκανε ο κ. Βασιλάκης της Aegean Airlines κατά την διάρκεια της  χθεσινής τηλεδιάσκεψης  τονίζοντας ότι η Airbus οφείλει να ανταποκριθεί στις ανάγκες που δημιουργεί η έκτακτη κατάσταση και να δεχτεί τις αλλαγές στο συμβόλαιο που ζητά η Aegean.

    Όπως είπε ο κ. Βασιλάκης, “πρέπει να εκτιμηθεί ο τρόπος που έχουμε ανταποκριθεί μέχρι σήμερα στις δεσμεύσεις μας, και ότι δεχτήκαμε να παραλάβουμε τα αεροσκάφη που έχουν ήδη κατασκευαστεί”. Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αφορά την αγορά 48 αεροσκαφών από φέτος και για 5 χρόνια έναντι τελικών τιμών 3 δισ. ευρώ.

    Για φέτος η εταιρεία έχει προγραμματιστεί να παραλάβει 6 και ήδη έχει λάβει τα 4. Ωστόσο επιδιώκει να πάει πίσω τις επόμενες παραλαβές, και να αλλάξουν οι όροι αποπληρωμής.

    Σημειώνεται ότι ο κ. Βασιλάκης είπε ότι δεν επιδιώκει να διαπραγματευτεί αλλαγή στο συνολικό αριθμό των νέων αεροπλάνων αλλά είναι αναγκαίο να αλλάξουν επιμέρους όροι της σύμβασης.

    “Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι χρειάζονται συμβιβασμοί, δεν μπορεί η επιβάρυνση να βαραίνει μόνο τη μια πλευρά”, σημείωσε, “καθώς δεν μπορούν να συνεχίζουμε σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα όταν όλα έχουν αλλάξει”.

    Αντίστοιχα ζητήματα αντιμετωπίζουν και άλλες αεροπορικές με την Airbus με πιο θορυβώδη τρόπο, σημείωσε, “εμείς δεν επιλέγουμε αυτόν τον τρόπο, αλλά δεν θα είμαστε και παθητικοί. Είμαστε έτοιμοι να διαπραγματευτούμε κάποια σημεία με δημιουργικό τρόπο και ανοιχτό μυαλό”.

    “Πρέπει να μειώσουμε το κόστος/μονάδα”

    Ανέφερε επίσης ότι η Aegean Airlines έχει πιστωτική γραμμή 120 εκατ. ευρώ στις 4 συστημικές τράπεζες, από 30 εκατ. ευρώ σε κάθε τράπεζα. Όπως είπε, οι πιο δύσκολοι μήνες για τη ρευστότητα της εταιρείας είναι μέχρι τον Ιούνιο ενώ από τον Ιούλιο εκτιμά ότι θα υπάρξει μικρή βελτίωση με τη σταδιακή επάνοδο των πτήσεων.

    Μιλώντας για το 2021, σημείωσε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε εκτιμήσεις, αλλά μόνο wishful thinking, και αυτό είναι να είμαστε το 2021 στο 75-80% των μεγεθών του 2019, δηλαδή 30% κάτω από αυτό που προέβλεπαν οι εκτιμήσεις προ πανδημίας.

    «Πρέπει να μειώσουμε το κόστος/μονάδα, γιατί θα είμαστε μικρότεροι και αν δεν μειώσουμε τα κόστη θα είμαστε πολύ λιγότερο αποδοτικοί», σημείωσε.

    Όπως τόνισε  στο κόστος ανά μονάδα περιλαμβάνονται τα σταθερά κόστη, τα κόστη πτήσεις, τα κόστη επιβατών και το κόστος των πρωτοκόλλων υγείας.

    Όπως διευκρίνησε  3 σειρές θέσεων δηλαδή 18 θέσεις στο πίσω μέρος των αεροπλάνων πρέπει να διατηρούνται κενές ώστε να μπορεί να απομονωθεί ένα κρούσμα αν γίνει αντιληπτό.

    Το πρώτο τρίμηνο

    Όπως τόνισε νωρίτερα ο κ. Βασιλάκης, η Aegean Airlines είχε μείωση εσόδων κατά 15% στο πρώτο τρίμηνο, εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας που κράτησε στο έδαφος τα αεροπλάνα τον Μάρτιο.

    Ο Ιανουάριος είχε αύξηση 11%, ο Φεβρουάριος 7% και ο Μάρτιος μείωση 57%. Τα έσοδα υποχώρησαν στα 145 εκατ. ευρώ, σε σχέση με πέρυσι, από 172 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 15%.

    Η ρευστότητα της αεροπορικής ανήλθε σε 365 εκατ. ευρώ, και έχουν εξασφαλιστεί (επιπρόσθετες) πιστωτικές γραμμές ύψους 120 εκατ. ευρώ από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (30 εκατ. ευρώ από κάθε μία).

    Στην τηλεδιάσκεψη με θεσμικούς επενδυτές ο επικεφαλής της εταιρείας περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο η πανδημία επηρέασε την αεροπορία στην Ευρώπη σημειώνοντας ότι το 85% του στόλου των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών στα τέλη Μαρτίου παρέμεναν προσγειωμένα.

    H πολύ κακή πορεία του Μαρτίου έφερε ζημιές (EBIT) 80 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο, από -48,7 εκατ. ζημιές πέρσι, όπως ειπώθηκε.

    Οι ζημιές από το hedging στο jet fuel στο πρώτο τρίμηνο ήταν 30 εκατ. ευρώ, ενώ το ταμείο της εταιρείας στο τέλος Μαρτίου ήταν 465 εκατ. ευρώ.

    Το δεύτερο τρίμηνο

    Και το δεύτερο τρίμηνο, όπως επισημάνθηκε, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο, με την εταιρεία να έχει σταθερά έξοδα 25 εκατ. ευρώ τον μήνα χωρίς να έχει ουσιαστικά έσοδα.

    Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία «καίει» κεφάλαιο 40 εκατ. ευρώ κάθε μήνα, σημείωσε ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης, και η ρευστότητα στα τέλη Ιουνίου θα είναι 345 εκατ. ευρώ..

    Όπως είπε ζημιές θα έχει και το δεύτερο τρίμηνο και θα απαιτηθούν μήνες, ωσότου τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος (variable cost).

    Το τρίτο τρίμηνο
    Στο τρίτο τρίμηνο εκτιμά, ωστόσο, ότι το cash flow θα είναι καλύτερο από το δεύτερο τρίμηνο, αφού ο ρυθμός των πτήσεων θα είναι βελτιωμένος.
    Ωστόσο σημείωσε ότι τα περιθώρια κέρδους θα είναι πολύ πιεσμένα, όμως η εταιρεία δεν μπορεί παρά να τολμήσει να λειτουργήσει ακόμη και με ζημιές.
    Όπως εξήγησε ο Πρόεδρος της εταιρείας από το Σεπτέμβριο αναμένεται να βελτιωθεί το περιθώριο κέρδους, με αποτέλεσμα το τρίτο τρίμηνο που παραδοσιακά είναι το καλύτερο της χρονιάς, φέτος να μην είναι, αφού τα έσοδα της εταιρείας δεν θα έχουν επανέλθει ακόμη.

    «Το 2020 θα είναι χωρίς αμφιβολία ο χειρότερος χρόνος στην ιστορία μας και θα αποτελέσει πρόκληση στην ικανότητά μας να προσαρμοζόμαστε και να επιβιώνουμε», τόνισε.

    «Είναι μια πολύ βαριά κρίση, που μπορεί να κοστίσει τη βιωσιμότητα, την αποδοτικότητά της αλλά και την ύπαρξη των αεροπορικών εταιρειών», σημείωσε ο κ. Βασιλάκης.

    Σε διαθεσιμότητα τον Μάρτιο το 70% των εργαζομένων

    Περιμένουμε τις επόμενες 7 με 10 ημέρες, όταν η κυβέρνηση θα έχει ανακοινώσει το νέο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας, για να αποφασίσουμε τι συνδυασμό επιλογών θα κάνουμε για τους εργαζόμενούς μας, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean Airlines κ. Δημήτρης Γερογιάννης  αναφερόμενος στις επιπτώσεις της μεγάλης κρίσης στους εργαζόμενους.

    Τόνισε ότι το μέτρο της διαθεσιμότητας που πήρε η κυβέρνηση τον Μάρτιο χρησιμοποιήθηκε από το 70% των εργαζομένων της Aegean.

    Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη όλο το οικοσύστημα γύρω από τις αεροπορικές εταιρείες και όλοι οι προμηθευτές να προσαρμοστούν στις έκτακτες συνθήκες, και να μοιραστούν τα βάρη, αυτής της μοναδικής κρίσης.



    ΣΧΟΛΙΑ