Business

Easyjet: Ο «Sir Στέλιος», οι αχυράνθρωποι και οι Κινέζοι χάκερς

Στέλιος Χατζηιωάννου


Σύγκρουση τεραστίων διαστάσεων έχει ξεσπάσει στους κόλπους της εταιρείας EasyJet, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για τις αεροπορικές που βλέπουν τα αεροσκάφη τους καθηλωμένα λόγω της πανδημίας και τα ταμεία τους να αδειάζουν.

Εκτός από τα πρωτοφανή προβλήματα του κλάδου, η EasyJet έχει να αντιμετωπίσει και τον πόλεμο που έχει ξεσπάσει μεταξύ του μεγαλομετόχου και ιδρυτή της Sir Στέλιου Χατζηιωάννου και μελών του ΔΣ της εταιρείας σχετικά με τη συμφωνία που είχε κλείσει η αεροπορική με την Airbus για την προμήθεια 107 αεροσκαφών συνολικού κόστους 4,5 δισ. λιρών, την οποία ο Κύπριος επιχειρηματίας προσπαθεί με κάθε τρόπο να ακυρώσει.

O κορυφαίος επενδυτής της EasyJet με μερίδιο 34%, ίδρυσε την χαμηλού κόστους αεροπορική το 1995 και αποσύρθηκε από το ΔΣ της το 2010. Από τότε ασκεί κριτική και εναντιώνεται στα πλάνα των εκάστοτε μάνατζερ της εταιρείας υποστηρίζοντας ότι λαμβάνουν αποφάσεις για υπερβολικά πολλές επενδύσεις, οι οποίες όμως δεν έχουν αντίστοιχα υψηλές αποδόσεις, σύμφωνα με τα λεγόμενα του.

Μάλιστα προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του δεν διστάζει να προχωρήσει σε πρωτοφανείς κινήσεις, όπως η προ ολίγων ημερών δήλωση του ότι προτίθεται να προσφέρει από την προσωπική του περιουσία αμοιβή έως 5 εκατ. λίρες σε μετρητά σε όποιον παράσχει χρήσιμες πληροφορίες «που θα επιτρέψουν την ακύρωση της παραγγελίας των 107 αεροσκαφών της Airbus, που η ΕasyJet αδυνατεί να πληρώσει».

«Υποπτες δοσοληψίες», «αχυράνθρωποι», «νοθεία» είναι ορισμένοι από τους χαρακτηρισμούς που χρησιμοποίησε ο ισχυρός άνδρας της EasyJet αντιδρώντας στο αποτέλεσμα της ψηφοφορίας της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της EasyJet που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, η οποία τελικά δεν τάχθηκε με το μέρος του.

Και μέσα σε όλα αυτά, πριν από δύο ημέρες η αεροπορική ανακοίνωσε ότι δέχθηκε επίθεση από χάκερ που κατάφεραν να αποκτήσουν πρόσβαση σε email και πληροφορίες που αφορούσαν τα ταξίδια περίπου εννέα εκατομμυρίων πελατών της αλλά και τις πιστωτικές κάρτες περισσότερων από 2.000, χρησιμοποιώντας πολύ «προηγμένες μεθόδους».

 Τι επιδιώκει ο Στέλιος Χατζηιωάννου

Ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου είχε ζητήσει από τα τέλη Μαρτίου από τη διοίκηση της ΕasyJet να καταγγείλει τη σύμβαση με την Airbus, επισημαίνοντας ότι ο αερομεταφορέας δεν «αντέχει” να προχωρήσει στην υλοποίηση της παραγγελίας.

Μάλιστα δεν δίστασε να αφήσει σαφείς αιχμές κατά μελών της διοίκησης της για «ύποπτες δοσοληψίες” μεταξύ αυτών και της Airbus όσον αφορά την προμήθεια των αεροσκαφών από την αεροπορική βιομηχανία.

Όπως δήλωσε, μεταξύ άλλων, “η Airbus είναι η μία από τις δύο εταιρείες που κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά μεγάλων εμπορικών αεροσκαφών, ο στόλος της ΕasyJet σήμερα περιλαμβάνει 337 σκάφη της Airbus, τα περισσότερα εκ των οποίων αγοράστηκαν από την υφιστάμενη διοίκηση του αερομεταφορέα χωρίς προηγουμένως να ζητηθεί ανταγωνιστική προσφορά από την Boeing, την έτερη αεροναυπηγική βιομηχανία του κυρίαρχου διπόλου.

Στις 31 Ιανουαρίου, το Ανώτατο Δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου καταδίκασε την Airbus για δωροδοκία στελεχών αεροπορικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο. Οι έρευνες κάλυψαν πολλές χώρες και δεν επικεντρώθηκαν στις βρετανικές αεροπορικές εταιρείες. 

Η σύμβαση του 2013 της ΕasyJet με την Airbus και οι επακόλουθες μυστικές «παραγγελίες ανανέωσης» από τη διοίκηση της πρώτης, έγιναν κατά τη διάρκεια που η διαφθορά στους κόλπους της Airbus βρισκόταν στο αποκορύφωμά της.”

Μάλιστα εξήγησε ότι ενώ ο ίδιος υπέβαλε αίτημα στη διοίκηση της ΕasyJet για τη διεξαγωγή ανεξάρτητης έρευνας για τη διερεύνηση του ενδεχόμενου δωροδοκίας από την Airbus στην περίπτωση των παραγγελιών του βρετανικού αερομεταφορέα, μετά τις αποκαλύψεις της 31ης Ιανουαρίου 2020, ο John Barton, πρόεδρος των «αχρείων” -όπως χαρακτηρίζει τη διοίκηση της εταιρείας του- απέρριψε το αίτημά του.

Την ίδια στιγμή, και ενώ όλος ο κλάδος της αεροπορικής βιομηχανίας επισημαίνει ότι θα χρειαστούν χρόνια για να επιστρέψουν τα έσοδα των αερομεταφορέων στα επίπεδα του 2019, οι παραπάνω -τόνισε ο κ. Χατζηιωάννου- τηρούν «σιγή ιχθύος” καθώς εάν συμφωνήσουν στην παραπάνω κοινή άποψη, σημαίνει ότι θα πρέπει να ακυρώσουν τη σύμβαση με την Airbus.

Παράλληλα ο 53χρονος επιχειρηματίας ζητά να μειωθεί ο υπάρχον στόλος της EasyJet στα 250 αεροσκάφη.

Η χαμένη μάχη για τον έλεγχο του ΔΣ

Κατά την έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή,  οι επενδυτές της εταιρείας κλήθηκαν να ψηφίσουν υπέρ ή κατά της πρότασής του κ. Χατζηιωάννου να απομακρυνθούν τέσσερα μέλη του ΔΣ της , μεταξύ αυτών, ήταν ο CEO Johan Lundgren, ο πρόεδρος John Barton και ο οικονομικός διευθυντής Andrew Findlay.

Παρά τον τεράστιο αγώνα του, ο ιδρυτής της EasyJet δεν κατάφερε να πείσει τους μετόχους με αποτέλεσμα να ταχθούν υπέρ της παραμονής των τεσσάρων στελεχών στο ΔΣ.

Ο επιχειρηματίας χαρακτήρισε το αποτέλεσμα «νοθευμένο» και κατήγγειλε πως «τουλάχιστον το 15% των μετοχών της EasyJet βρίσκεται στην κατοχή τριών «αχυρανθρώπων» που ελέγχονται από την Airbus και άρα αποτελούν μέλη που μεροληπτούν υπέρ αυτής και κανονικά δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν στην ψηφοφορία για την ακύρωση της συγκεκριμένης συμφωνίας». Όπως μάλιστα υποστηρίζει στη δήλωση με την οποία σχολιάζει το αποτέλεσμα, «εάν αφαιρεθούν από την ψηφοφορία οι 60 εκ. μετοχές που ελέγχονται από την Airbus, τότε η πρόταση του Στέλιου Χατζηιωάννου θα είχε υπερψηφιστεί με 134 εκ. μετοχές υπέρ και 120 εκ. κατά».

Μάλιστα επισήμανε πως η εκστρατεία του για την εύρεση πληροφοριοδότη με αμοιβή 5 εκ. λίρες Αγγλίας, έχει ήδη αποφέρει μερικά πολύ χρήσιμα αποτελέσματα, κάνοντας λόγο για τον σκοτεινό ρόλο ενός «αμφιλεγόμενου Ελβετού δικηγόρου» που ονομάζεται Marc Bonnant.

 Ο αγώνας συνεχίζεται

Ο ισχυρός επιχειρηματίας πάντως, δεν είναι διατεθειμένος παραδώσει τα όπλα αφού τόνισε ότι δεν θα σταματήσει την προσπάθεια του να αποκαλύψει τους «αχυρανθρώπους» και να αποδείξει ότι αυτές οι μετοχές δεν θα έπρεπε να συνυπολογίζονται, σύμφωνα πάντα με τα όσα υπαγορεύουν οι κανόνες που ισχύουν για τις εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αξιών του Λονδίνου (London Stock Exchange Listing Rules).

Παράλληλα, εξέφρασε την ικανοποίηση του επειδή τάχθηκαν με το μέρος του πολλοί μικροί μέτοχοι  – ιδιαίτερα όσοι είναι εργαζόμενοι της ΕasyJet – , ενώ του έστειλαν και μηνύματα υποστήριξης (περίπου 1 εκ. ανεξάρτητες μετοχές που στήριξαν την προσπάθεια του Στέλιου Χατζηιωάννου).

Στόχος του είναι να αναζητήσει τις αιτίες πίσω από αυτήν την ύποπτη σχέση μεταξύ των μελών του ΔΣ της ΕasyJet και της Airbus και αν αποδείξει ότι η συμφωνία μεταξύ τους είχε βασισθεί σε παράνομες δοσοληψίες, τότε μπορεί να ακυρωθεί το συμβόλαιο και να υποβληθεί αγωγή κατά της Airbus για αποζημίωση, εξέλιξη που όπως τόνισε ο κ. Χατζηιωάννου θα αυξήσει και την αξία της ΕasyJet ως εταιρείας.

Η κλοπή των δεδομένων της EasyJet

Την ώρα που η μάχη του ιδρυτή της εταιρείας με τα μέλη του ΔΣ βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα που την αφορά έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα.

Σύμφωνα με το BBC, η EasyJet πληροφορήθηκε ότι δέχθηκε κυβερνοεπίθεση τον Ιανουάριο και όπως είπε η ίδια, στις αρχές Απριλίου κατάφερε να ενημερώσει τους πελάτες  των οποίων τα δεδομένα εκλάπησαν. Η ίδια πηγή αναφέρει ότι θα ειδοποιήσει όλους τους πελάτες που επλήγησαν έως τις 26 Μαΐου. Τα δύο πρόσωπα που γνωρίζουν για την έρευνα είπαν, διατηρώντας την ανωνυμία τους, ότι η επίθεση φαίνεται να εντάσσεται σε μια σειρά από επιθέσεις ύποπτων Κινέζων χάκερ που έχουν στόχο ταξιδιωτικά αρχεία και άλλα δεδομένα πελατών.

Οι χάκερ απέκτησαν πρόσβαση σε email και πληροφορίες που αφορούσαν τα ταξίδια περίπου εννέα εκατομμυρίων πελατών της αλλά και τις πιστωτικές κάρτες περισσότερων από 2.000. «Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι έγινε κακή χρήση προσωπικών πληροφοριών οποιασδήποτε φύσης, ωστόσο… επικοινωνούμε με τους πελάτες μας στων οποίων τις ταξιδιωτικές πληροφορίες είχαν πρόσβαση οι χάκερ, ώστε να τους συμβουλέψουμε να λάβουν μέτρα προστασίας για να μειωθεί ο κίνδυνος υποκλοπής», τόνισε η εταιρεία.

«Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη μας τα ζητήματα ασφαλείας και συνεχίζουμε να επενδύουμε ώστε να ενισχύσουμε περαιτέρω το περιβάλλον ασφαλείας μας», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της προς το χρηματιστήριο.

Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι έχει επιστρατεύσει κορυφαίους ειδικούς για να ερευνήσουν το ζήτημα, ενώ έχει ενημερώσει το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών και το Εθνικό Κέντρο Κυβερνοασφάλειας.


ΣΧΟΛΙΑ