• Business

    Danone: Ετοιμάζει τα γιαούρτια της νέας εποχής με σύμμαχο την τεχνητή νοημοσύνη

    • Bloomberg
    Antoine de Saint-Affrique CEO Danone

    Antoine de Saint-Affrique CEO Danone


    Σε μια νέα εγκατάσταση της Danone κοντά στο Παρίσι, οι ερευνητές βάζουν μικρές ποσότητες γιαουρτιού σε σφαιρικά γυάλινα δοχεία και πλαστικούς σωλήνες σχεδιασμένους να μιμούνται το ανθρώπινο έντερο. Μόλις τα βακτήρια στο εσωτερικό δείξουν ότι μπορούν να επιβιώσουν, η τεχνητή νοημοσύνη τίθεται σε λειτουργία για να διερευνήσει τα πιθανά οφέλη για την υγεία.

    Η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Activia και της Actimel στοιχηματίζει ότι η τεχνολογία μπορεί να δώσει απαντήσεις για το ποια φιλικά βακτήρια λειτουργούν καλύτερα και γιατί, δίνοντας στα προϊόντα της επιστημονικό πλεονέκτημα σε μια εποχή που τα έσοδα περιορίζονται και οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί με τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

    «Η μακροπρόθεσμη επιχειρηματική στρατηγική της Danone αφορά σε μεγάλο βαθμό στην μεταμόρφωση των γαλακτοκομικών προϊόντων», λέει ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Juergen Esser. «Τα πάντα σχετικά με την παροχή των σωστών ζυμώσεων, τα οφέλη για την υγεία και την διάθεση τους στον καταναλωτή είναι ζωτικής σημασίας».

    Είτε πρόκειται για την αρχή μιας τεχνολογικής επανάστασης στα τρόφιμα είτε απλώς για μία ακόμη περίπτωση έξυπνου μάρκετινγκ που έχει σκοπό να κάνει τους καταναλωτές να πληρώσουν περισσότερα για ένα δοχείο γιαούρτι, η Danone το χρειάζεται.

    Ιστορία 104 ετών

    Η γαλλική εταιρεία, που έχει ιστορία 104 ετών, διανύει το δεύτερο έτος μιας προσπάθειας ανάκαμψης που ενορχηστρώνεται από τον CEO της, Antoine de Saint-Affrique.

    Η γαλακτοκομική μονάδα έχει υποστεί μείωση του όγκου πωλήσεων τα επτά από τα τελευταία εννέα χρόνια. Οι όγκοι πωλήσεων στο τμήμα – το μεγαλύτερο της εταιρείας, με φυτικά γάλατα όπως το Alpro επίσης – μειώθηκαν 4% πέρυσι καθώς οι καταναλωτές μετατοπίστηκαν σε φθηνότερες μάρκες ως απάντηση στην κρίση κόστους ζωής.

    Danone's Yogurt Woes | Sales volumes drop at biggest division
    Οι όγκοι πωλήσεων μειώνονται στο μεγαλύτερο τμήμα της Danone

    «Ο μόνος τρόπος με τον οποίο η Danone μπορεί να αναζωογονήσει τις δραστηριότητές της είναι επενδύοντας σε ένα υψηλότερου επιπέδου προϊόν που θα υποστηρίζει τις υψηλότερες τιμές», λέει ο Bruno Monteyne, αναλυτής της Bernstein.

    Η Danone στοιχηματίζει ότι η εμπειρία της στα γαλακτοκομικά προϊόντα και η δική της βιβλιοθήκη βακτηρίων θα της δώσει ένα πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων της, όπως η Nestle SA.

    Eπένδυση 100 εκατ. δολαρίων

    Η εταιρεία ξόδεψε περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια για τη νέα εγκατάσταση που άνοιξε τον Φεβρουάριο, συγκεντρώνοντας το ερευνητικό εργαστήριο που στεγάζει το «στομάχι ρομπότ», χώρους εργασίας και έναν χώρο δοκιμών καταναλωτών, στο ίδιο σημείο.

    Τα εργαστήρια απέκτησαν πρόσβαση σε δείγματα ασθενών και προφίλ υγείας προκειμένου να αναπτύξουν την τεχνητή νοημοσύνη, συμπεριλαμβανομένου ενός project που πραγματοποιεί με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο και ενός άλλου που ονομάζεται Le French Gut και που στοχεύει να αναλύσει το μικροβίωμα 100.000 εθελοντών.

    Στη ρίζα αυτής της προσέγγισης βρίσκεται η ζύμωση, μια χημική διαδικασία που υπάρχει εδώ και χιλιετίες. Αλλά δεν δημιουργούνται όλα τα βακτήρια και οι ζυμομύκητες με τον ίδιο τρόπο, και έτσι το τεχνητό στομάχι της Danone παρακολουθεί το ταξίδι που κάνουν τα προβιοτικά αφού φύγουν από το δοχείο γιαουρτιού.

    Η διαδικασία αυτή βοηθά τη Danone να προσδιορίσει ποια από αυτά αντέχουν τα οξέα και τα ένζυμα του στομάχου, αξιολογώντας την ικανότητά τους να εγκατασταθούν στο έντερο.

    «Εάν μελετάτε ένα προβιοτικό, πρέπει να επιβιώσει», εξηγεί ο Raish Oozeer, διευθυντής της Danone για την έρευνα μικροβιώματος και προβιοτικών.

    Τα πολλά υποσχόμενα βακτήρια θα μελετηθούν περαιτέρω για να δούμε πώς αλληλεπιδρούν με τις ίνες και τις βιταμίνες στα τρόφιμα.

    «Οι τεχνολογικές εξελίξεις βοηθούν πάρα πολύ», λέει ο Jan Knol, ανώτερος διευθυντής έρευνας και καινοτομίας στη Danone. «Είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο οικοσύστημα που μπορούμε να καταλάβουμε μόνο μετρώντας πολλά πράγματα και μετά πρέπει να κατανοήσουμε όλα αυτά τα δεδομένα».

    Στους συνεργάτες της Danone περιλαμβάνονται η πλατφόρμα Azure της Microsoft Corp. και η Amazon Web Services της Amazon.com Inc.

    Υψηλή τιμή

    Τα στοιχεία που θα πλαισιώσουν το μήνυμα του μάρκετινγκ που συνδέει τα βακτήρια με τα οφέλη, μπορεί να είναι αρκετά ώστε ένα καινούργιο γιαούρτι ή γάλα για μωρά να δικαιολογεί υψηλή τιμή.

    «Δεν είναι σαν ένα φάρμακο που πρέπει να υποβληθεί σε πολύ αυστηρές δοκιμές», λέει η Kim Barrett, η οποία έχει μελετήσει το μικροβίωμα και είναι αναπληρώτρια πρύτανης έρευνας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια Davis.

    Η Barrett επαινεί εταιρείες όπως η Danone και η Nestle που επενδύουν στην έρευνα για να τεκμηριώσουν τα οφέλη για την υγεία των προϊόντων τους.

    Οι προσπάθειές τους έρχονται καθώς η βιομηχανία τροφίμων αντιμετωπίζει κάτι σαν κρίση ταυτότητας. Οι εταιρείες στράφηκαν στα προβιοτικά για να ενισχύσουν σημαντικά τα προϊόντα τους με ευεργετικά βακτήρια τώρα που οι επιστήμονες αναγνωρίζουν πόσο σημαντική είναι η κοινότητα των τρισεκατομμυρίων οργανισμών που ζουν στα έντερα κάθε ανθρώπου για την ανοσία, τη γήρανση και ακόμη και την ψυχική υγεία.

    Η Archer-Daniels-Midland Co., η οποία προμηθεύει συστατικά σε όλη τη βιομηχανία, επένδυσε περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια σε μια ισπανική εγκατάσταση παραγωγής προβιοτικών νωρίτερα φέτος.

    Στην Danone η ανανέωση του γιαουρτιού αποτελεί βασικό στόχο.

    Η ίδρυση της εταιρείας

    Ο ιδρυτής της Isaac Carasso ήταν ένας γιατρός από τα Βαλκάνια που άρχισε να πουλά γιαούρτι σε φαρμακεία στην Ισπανία, ανησυχώντας για τον υποσιτισμό και την εντερική νόσο μεταξύ των παιδιών της περιοχής.

    Ονόμασε την εταιρεία Danone από τον γιο του Daniel. Η εταιρεία έγινε διεθνής όταν ο Daniel, ο οποίος μετακόμισε στις ΗΠΑ από τη Γαλλία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αγόρασε ένα μικρό κατάστημα γιαουρτιού στη Νέα Υόρκη και πρόσθεσε μια στρώση μαρμελάδας.

    Αυτό το πιο γλυκό έγινε μεγάλη επιτυχία και ο Carasso μετονόμασε το τοπικό υποκατάστημα σε Dannon. Τώρα ήρθε η ώρα μίας ακόμη αλλαγής.

    Για χρόνια, οι εταιρείες δελέαζαν τους καταναλωτές με ζάχαρη, συμβάλλοντας σε μια παγκόσμια επιδημία παχυσαρκίας.

    Η τάση αυτή έχει αλλάξει, αλλά ορισμένοι εξακολουθούν να θεωρούν τις τελευταίες κινήσεις της βιομηχανίας ως μια προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων που η ίδια συνέβαλε στο να δημιουργηθούν – και το κάνουν προσφέροντας μία ακόμη σειρά επεξεργασμένων τροφίμων.

    Ο προβληματισμός

    Ο Tim Spector, Βρετανός συγγραφέας και ερευνητής μικροβιώματος, συμβουλεύει να τρώμε τριάντα διαφορετικά φυτά την εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένων ξηρών καρπών και σπόρων.

    Τα τρόφιμα που κατασκευάζονται από εταιρείες όπως η Danone και η Nestle μπορεί να έχουν ένα «ωραίο φωτοστέφανο υγείας», λέει, αλλά «τα μισά από τα προϊόντα τους μας δηλητηριάζουν και τα άλλα μισά προσποιούνται ότι μας κάνουν υγιείς».

    Τα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα της Danone έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και αλάτι – η εταιρεία επισημαίνει την υψηλή βαθμολογία της στον παγκόσμιο δείκτη διατροφής. Όμως, όπως και άλλες μεγάλες ομάδες τροφίμων, η Danone χρησιμοποιεί πρόσθετα όπως το άμυλο καλαμποκιού και γλυκαντικά όπως η σουκραλόζη, η οποία έχει συνδεθεί με την κακή υγεία του εντέρου.

    Αυτό που φέρνει η Danone στο τραπέζι είναι μεγάλο. Η Isabelle Esser, η οποία είναι υπεύθυνη για την έρευνα και την καινοτομία στην εταιρεία, λέει, και ονειρεύεται ότι η εταιρεία θα μπορούσε μια μέρα να βρει ένα προϊόν για να βοηθήσει τα άτομα με διαβήτη.

    Ο στόχος είναι «να το παίρνεις κάθε μέρα και δεν είναι χάπι, είναι τροφή που λειτουργεί ως φάρμακο», υποστηρίζει η Esser, η οποία δεν έχει σχέση με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της Danone.

    Η αποζημίωση

    Η επιστήμη θα μπορούσε επίσης να γλιτώσει την Danone από κάποιες ατυχίες του παρελθόντος. Η εταιρεία υποχρεώθηκε να αλλάξει την επισήμανση και τη διαφήμιση για το γιαούρτι Activia και το γαλακτοκομικό ποτό DanActive πριν από περίπου 15 χρόνια στις ΗΠΑ, προκειμένου να απορρίψει τους «υπερβολικούς ισχυρισμούς για τα οφέλη της υγείας».

    Έπρεπε να πληρώσει έως και 35 εκατομμύρια δολάρια για να αποζημιώσει πελάτες που υποστήριξαν ότι η θυγατρική της Danone στις ΗΠΑ χρέωνε παραπάνω για επιστημονικούς ισχυρισμούς που δεν μπορούσε να υποστηρίξει, όπως η ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα.

    Ένα χρόνο αργότερα, αντιμετώπισε απαγορεύσεις και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου οι ρυθμιστικές αρχές άσκησαν επίσης βέτο για τους ισχυρισμούς της για τα οφέλη στην υγεία, περιορίζοντας την ικανότητα της να τα διαφημίζει.

    Έτσι η εταιρεία ξεκίνησε μία προσπάθεια για να «βεβαιώσει ότι υπάρχει ουσία», όπως την έχει περιγράψει ο Saint-Affrique, και έχει στόχο να εξασφαλίσει την άδεια για τους ισχυρισμούς της σχετικά με τα οφέλη που προσφέρει το γιαούρτι της στην υγεία.

    «Αν θέλουμε ο καταναλωτής να βρίσκει τα προϊόντα μας ανώτερα από άλλα, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι έχουμε τα σωστά επιχειρήματα που υποστηρίζονται επιστημονικά», τονίζει ο Esser, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος που επιβλέπει τα οικονομικά και την τεχνολογία της Danone. «Θα δείτε, θα κάνει τη διαφορά», υποστηρίζει.

    Διαβάστε ακόμη:

    Casino Guichard-Perrachon: Σχέδιο διάσωσης ύψους 1,1 δισ. ευρώ από τον δισεκατομμυριούχο Xavier Niel

    Unilever: Oι πωλήσεις ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις – Ανθεκτική παραμένει η ζήτηση

    Τεχνητή Νοημοσύνη: Τι αλλάζει για τους τραπεζικούς κολοσσούς της Wall Street

    ─────────────────

    Εκλογές 2023



    ΣΧΟΛΙΑ