• Business

    Coca-Cola: Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης και οι χρηματιστηριακές ζημιές των 3 δισ.

    O Zoran Bogdanovic, CEO της Coca-Cola HBC

    O Zoran Bogdanovic, CEO της Coca-Cola HBC


    Αχαρτογράφητες είναι ακόμα οι επιπτώσεις στο επιχειρηματικό οικοδόμημα της Coca-Cola από τη διαταραχή του γεωπολιτικού σκηνικού που προκάλεσε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Αν και ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Zόραν Μπογκντανοβιτς είχε μιλήσει, λίγες μόλις μέρες πριν,  για «σχέδιο έκτακτης ανάγκης» το οποίο είχε εκπονηθεί σε περίπτωση κλιμάκωσης της έντασης, ακόμα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί περισσότερες λεπτομέρειες.

    Πέραν της απόφασης της εταιρείας να αναστείλει τη λειτουργία του εργοστασίου που βρίσκεται λίγο έξω από το Κίεβο, αφότου άρχισαν οι επιθέσεις. Σημειώνεται πως στη Ρωσία διατηρεί επίσης 10 εργοστάσια με περισσότερους από 7.000 εργαζόμενους.

    Την ίδια στιγμή οι επενδυτές προχωρούν σε επιθετικές πωλήσεις τόσο στην αγορά του Λονδίνου που διαπραγματεύεται πρωτογενώς όσο και στο Χρηματιστήριο της Αθήνας όπου έχει παράλληλη διαπραγμάτευση, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στη μεγάλη επιχειρηματική έκθεση που έχει η Coca-Coca στις αγορές της Ρωσίας και της Oυκρανίας σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στο πολεμικό μέτωπο.

    Υπενθυμίζεται ότι οι δυο συγκεκριμένες αγορές αντιπροσώπευαν το 21% του όγκου πωλήσεων την περσινή χρονιά. Σύμφωνα, με τα οικονομικά αποτελέσματα της χρήσης του 2021 οι πωλήσεις που έκανε η Coca- Cola σε Ρωσία και Ουκρανία ανέρχονται σε 510,6 εκατ. κιβώτια από τα 2,41 δισ. κιβώτια συνολικά. Την ίδια χρονιά είχε 3,9 δισ. καθαρά έσοδα από πωλήσεις.

    «Οι αγορές Ρωσίας και Ουκρανίας είχαν ισχυρή συνεισφορά στην ανάπτυξη του Ομίλου. Μέχρι σήμερα δεν έχουμε συνέπειες απ’ την κλιμακούμενη ένταση πέραν της αξίας του ρουβλίου και της αύξησης του ενεργειακού κόστους» σημείωνε ο κ. Μπογκντάνοβιτς δύο ημέρες πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

    Οι χρηματιστηριακές ζημιές από την αρχή του έτους

    Από την ημέρα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία έως και χθες η Coca-Cola έχει χάσει το 17,2% της αξίας της. Ωστόσο, οι απώλειες είναι ακόμα μεγαλύτερες, καθώς η μετοχή  ήταν σε καθοδική τροχιά και πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Συγκεκριμένα, από την αρχή της χρονιάς έως και τις 23 Φεβρουαρίου είχε χάσει το 11,8%.

    Με τα παραπάνω δεδομένα, η χρηματιστηριακή αξία της Coca Cola έχει μειωθεί κατά 3 δισ. ευρώ από την αρχή του 2022, εκ των οποίων τα 1,71 δισ. στις τέσσερις τελευταίες χρηματιστηριακές συνεδριάσεις. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι οι επιχειρηματικές οικογένειες Δαυίδ -Λεβέντη ελέγχουν το 23% της εταιρείας, οι συνολικές -λογιστικού χαρακτήρα- απώλειες του χαρτοφυλακίου τους, φτάνουν τα 690 εκατ. ευρώ.

    To σχέδιο έκτακτης ανάγκης και η δύσκολη εξίσωση

    Η επιχειρηματική εξίσωση που καλείται να λύσει ο διευθύνων σύμβουλος της Coca Cola είναι δύσκολη και πολυπαραγοντική. Αφενός στην περίπτωση της Ουκρανίας κανείς δεν γνωρίζει αν και πότε μπορεί να λειτουργήσει ξανά το εργοστάσιο.

    Όσον αφορά στην αγορά της Ρωσίας και υπό τη σκιά των οικονομικών μέτρων που έχει επιβάλλει η ΕΕ, το μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι ο καταποντισμός της αξίας του νομίσματος. Ενδεικτικό είναι ότι, όπως και η ίδια η Coca Cola αναφέρει στον ισολογισμό της, η συναλλαγματική ισοτιμία στα τέλη του 2021 ήταν στα 83,87 ρούβλια για 1 ευρώ, ενώ χθες το ευρώ αντιστοιχούσε σε 127,33 ρούβλια εξαιτίας της ραγδαίας κάμψης της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ρωσικού νομίσματος.

    Ο κ. Μπογκντάνοβιτς κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με αναλυτές στις 22 Φεβρουαρίου είχε μιλήσει για ολιστικά σχέδια έκτακτης ανάγκης βάσει των οποίων θα κινηθεί ο Όμιλος ανάλογα με τις εξελίξεις. Τα οποία περιλάμβαναν από την εξασφάλιση των προμηθειών και των αποθεμάτων, την παραγωγή, τη λειτουργία, τις χρηματοοικονομικές ροές μέχρι και την ασφάλεια των εργαζομένων.

    Με τον Όμιλο να αξιοποιεί, σύμφωνα με τον ίδιο και την εμπειρία του 2014 σε αντίστοιχη κρίση, με τη σύγκρουση Κιέβου – Μόσχας στην Κριμαία.

    Στα σενάρια που εξετάζονταν, όπως επισημάνθηκε, είχε προβλεφθεί και εναλλακτική λύση στο θέμα του ανεφοδιασμού. Εφόσον δηλαδή δεν είναι εύκολη η προμήθεια από την Ευρώπη – πέραν του γεγονότος ότι η εταιρεία βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο στο θέμα των αποθεμάτων- εξεταζόταν και η εναλλακτική να προμηθεύεται από την Αφρική και την Ασία.

    Σημειώνεται εξάλλου πως πριν από περίπου έναν μήνα ολοκληρώθηκε και η μεγάλη επένδυση της  Coca-Cola HBC στην αιγυπτιακή αγορά με την εξαγορά του πλειοψηφικού ποσοστού Coca-Cola Bottling Company of Egypt. Πρόκειται τη δεύτερη μεγαλύτερη  μη αλκοολούχων ποτών στην Αφρική μετά από εκείνη της Νιγηρίας στην οποία ο όμιλος δρομολογεί επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων, μέσα στην επόμενη πενταετία.

    Διαβάστε επίσης:

    Coca-Cola HBC: To έκτακτο σχέδιο για την ουκρανική κρίση και οι εκτιμήσεις για το 2022

    Στη σκιά του πολέμου: 4,2 δισ. οι απώλειες της αγοράς σε 3 συνεδριάσεις – Coca Cola και τράπεζες χάνουν τα περισσότερα

     



    ΣΧΟΛΙΑ