ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αν ο Αριστοτέλης Ωνάσης κυριαρχούσε στα κύματα του εμπορίου, το Christina O κυριαρχούσε στα κύματα του κόσμου των σταρ, της πολιτικής και της εξουσίας.
Από το HMCS Stormont στην απόκτηση από τον Ωνάση

Η αρχή της Christina O δεν ήταν glam, αλλά πολεμική. Κατασκευάστηκε το 1943 στις εγκαταστάσεις της Canadian Vickers, ως φρεγάτα τύπου River-class, με την ονομασία HMCS Stormont (K327).
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Stormont συμμετείχε στις επιχειρήσεις συνοδείας στον Ατλαντικό, προστατεύοντας εμπορικά πλοία από υποβρύχια και συμμετέχοντας στην απόβαση της Νορμανδίας.
Με το τέλος της σύρραξης, πολλά πολεμικά πλεούμενα, που δεν ήταν πλέον χρήσιμα για τη ναυτική δύναμη που τα κατείχε, πωλήθηκαν ως μέταλλα ή σκραπ. Ο Ωνάσης, με το όραμα ενός «πλωτού παλατιού», αγόρασε τη Stormont εκείνη την περίοδο, έναντι μόλις 34.000 δολαρίων, ως αντικείμενο προς επανεκμετάλλευση.
Σε αυτό το σημείο ξεκινά η μετάβαση από πολεμική μηχανή σε σύμβολο πολυτέλειας: ο Ωνάσης λέγεται πως δαπάνησε περίπου 4.000.000 δολάρια για να μεταμορφώσει το πλοίο σε υπερωκεάνιο με όλες τις πολυτέλειες της εποχής.
Ο σχεδιασμός και η ανακαίνιση ανατέθηκαν στον αρχιτέκτονα Caesar Pinnau, ο οποίος ανέλαβε να συνδυάσει την ισχυρή ναυτική κατασκευή με ένα εσωτερικό των υψηλότερων προδιαγραφών.
Παρά τις υψηλές απαιτήσεις, ο Ωνάσης επέβλεπε προσωπικά πολλά σημεία της μετατροπής, από την τοποθέτηση πισίνας – πίστας χορού έως τις λεπτομέρειες της διακόσμησης.
Το αποτέλεσμα; Ένα από τα πρώτα παγκοσμίως γιοτ που έθεσε νέα στάνταρ στην πολυτέλεια.
Η χρυσή εποχή: Οι διάσημοι καλεσμένοι και τα σκηνικά της αριστοκρατίας

Καθώς η Christina πλεύρισε στα νερά της Μεσογείου και του Αιγαίου, έγινε επιλογή των διασημοτήτων και της πολιτικής αφρόκρεμας:
– Η Μαρία Κάλλας και η Τζάκι Κένεντι, προσωπικές σχέσεις του Ωνάση, περνούσαν μεγάλο μέρος του χρόνου τους στο πλοίο.
– Η Γκρέις Κέλι και ο Πρίγκιπας Ρενιέ III επέλεξαν τη Christina για τη δεξίωση του γάμου τους το 1956.
– Ο Ουίνστον Τσώρτσιλ ταξίδεψε οκτώ φορές με το Christina και λέγεται ότι η πρώτη του συνάντηση με τον Τζον Φ. Κένεντι έγινε πάνω στο γιοτ.
– Πολλές διασημότητες, όπως ο Φρανκ Σινάτρα, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η Γκρέτα Γκάρμπο, ο Ρίτσαρντ Μπάρτον, πέρασαν στιγμές πάνω στο κατάστρωμά της.

Οι εσωτερικοί χώροι ήταν ένας συνδυασμός επιθετικής πολυτέλειας και κοσμοπολιτισμού: το σαλόνι «Lapis Lounge» με το επενδεδυμένο με λάπις λαζούλι τζάκι, η πισίνα που ανυψωνόταν και γινόταν πίστα χορού, διακοσμητικά στοιχεία και επίπλωση υψηλής ραπτικής.
Μάλιστα, λέγεται ότι στα μπαρ του πλοίου —με πιο χαρακτηριστικό το περίφημο Ari’s Bar— τα καθίσματα ήταν επενδεδυμένα με δέρμα φώκιας, ενώ ο πάγκος και οι λεπτομέρειες της διακόσμησης ήταν χειροποίητα, σκαλισμένα από δόντια φάλαινας, αποτυπώνοντας σκηνές από την Οδύσσεια.
Για να διατηρηθεί αυτή η ατμόσφαιρα πολυτέλειας, υπήρχαν αυστηροί κανονισμοί, μέχρι και ποινές. Ο Ωνάσης φρόντιζε ώστε ο «μύθος» να μην αμαυρώνεται εύκολα.
Στο Christina O, η ιστορία συναντούσε την πολιτική, η λάμψη το προσωπικό πάθος, η εξουσία το θέαμα.
Πτώση, εγκατάλειψη και διάσωση

Όμως, ο χρόνος δεν κάνει εξαιρέσεις για κανέναν, ούτε καν για το Christina. Με τον θάνατο του Ωνάση το 1975, το γιοτ πέρασε σε νέο κεφάλαιο.
Στη διαθήκη του, το Christina πέρασε στην κόρη του, την Χριστίνα Ωνάση, ωστόσο εκείνη, αδιαφορώντας για το ίδιο ή επιφορτισμένη με άλλες υποχρεώσεις, δεν επεδίωξε τη συντήρησή του.
Τρία χρόνια αργότερα, το 1978, το πλοίο παραχωρήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο και μετονομάστηκε σε «Argo» («Αργώ»). Ωστόσο, η φροντίδα που έλαβε ήταν πενιχρή. Εγκαταλείφθηκε για χρόνια, με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρές φθορές από τη θάλασσα, φωτιά, ληστείες και έλλειψη συντήρησης.
Τη δεκαετία του 1990, η κυβέρνηση έβγαλε το γιοτ προς πώληση, με την τιμή του να αποτυπώνει την έκταση της καταστροφής που είχε υποστεί. Ένα σημαντικό γεγονός ήταν η απόπειρα πώλησης, το 1996, σε έναν αμερικανό επενδυτή (Alexander Blastos), η οποία ναυάγησε όταν η επιταγή του ακυρώθηκε — αργότερα ο ίδιος καταδικάστηκε για απάτη.
Τελικά, το 1998, το Christina O αγοράστηκε από τον έλληνα εφοπλιστή Ιωάννη Παύλο Παπανικολάου, που υπήρξε φίλος της οικογένειας Ωνάση.
Η ανακατασκευή ήταν μαρτυρική: από τις πρώτες κιόλας εκτιμήσεις, οι εργασίες που αναδείχθηκαν ήταν πολλαπλές. Οι αρχικοί υπολογισμοί αντικατάστασης του εξωτερικού κέλυφους άλλαξαν και χρειάστηκε να αντικατασταθούν τεράστιες ποσότητες μετάλλων, να μπουν νέες σωληνώσεις και πλήρης ηλεκτρονική αναδιαρρύθμιση.
Κατά τη διάρκεια της αποκατάστασης, ο αρχιτέκτονας Κώστας Καράμπελας και ο σχεδιαστής Απόστολος Μολύνδρης εργάστηκαν εντατικά για να αποδώσουν το πνεύμα της αρχικής διακόσμησης και αισθητικής, με βάση παλιές φωτογραφίες και περιοδικά της εποχής.
Η ανακατασκευή διήρκεσε περίπου 18 μήνες και κόστισε δεκάδες εκατομμύρια.
Η εταιρεία The Christina O Limited Partnership αγόρασε το γιοτ το 2000, έναντι 65 εκατομμυρίων ευρώ.
Το 2001, το Christina εγκαινιάσθηκε ξανά ως Christina O, με την αίγλη του να έχει αποκατασταθεί, συνδυάζοντας όμως πλέον τη λειτουργικότητα σύγχρονων σούπερ γιοτ με την αύρα του παλιού.
Η έκβαση της αποκατάστασης χαρακτηρίστηκε ως μια από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές προκλήσεις της εποχής και σήμερα το γιοτ προσφέρει υπηρεσίες πολυτελείας, charter, και φιλοξενίας εντυπωσιακών εκδηλώσεων.
Από το 2023, το Christina O ανήκει στον ιρλανδό δικηγόρο Ivor Fitzpatrick, έναν άνθρωπο που αγόρασε το σκάφος όχι απλώς ως περιουσιακό στοιχείο, αλλά ως ζωντανό κομμάτι της παγκόσμιας ιστορίας. Υπό τη διαχείρισή του, η θαλαμηγός διατηρείται με σχολαστική φροντίδα και συνεχίζει να ταξιδεύει στις ίδιες διαδρομές που κάποτε φιλοξένησαν τη Μαρία Κάλλας και τον Ουίνστον Τσώρτσιλ. Ο Fitzpatrick επέλεξε να διατηρήσει τον χαρακτήρα και την αίγλη που του χάρισε ο Ωνάσης, ενώ το έχει μετατρέψει σε σύγχρονο σύμβολο φιλοξενίας και διακριτικής πολυτέλειας. Έτσι, το Christina O παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και ιστορικά γιοτ του κόσμου — μια κιβωτός μνήμης που εξακολουθεί να πλέει ανάμεσα στον μύθο και τη θάλασσα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά και πολυτέλειες

Το Christina O, με μήκος 99,13 μέτρα, θεωρείται ένα από τα πιο εμβληματικά γιοτ του κόσμου.
Χωρητικότητα & χώροι
-Έχει περίπου 18 καμπίνες, με δυνατότητα φιλοξενίας 34 με 36 ατόμων.
-Το πλήρωμα κυμαίνεται γύρω στους 30–38 ανθρώπους.
-Ο εσωτερικός χώρος περιλαμβάνει πολλαπλά σαλόνια (Lapis Lounge, Callas Lounge, το Ari’s Bar), τραπεζαρίες, βιβλιοθήκες και ειδικούς χώρους ψυχαγωγίας.

Μια από τις πιο χαρακτηριστικές και πολυσυζητημένες καινοτομίες είναι η πισίνα που μπορεί να ανυψωθεί για να μετατραπεί σε πίστα χορού.
Ο πυθμένας της πισίνας φέρει ψηφιδωτό σχέδιο με αναφορές στην αρχαία Κρήτη και πολλά από τα αρχικά πλακίδια διατηρήθηκαν ή αναπαράχθηκαν στην ανακατασκευή.
Τα μπάνια του πλοίου ήταν επιπλωμένα με ακριβά υλικά, όπως λάπις λαζούλι (όπως στο τζάκι στο Lapis Lounge), ξυλεία ιρόκο και μαρμάρινα στοιχεία.

Μηχανική / πρόωση
Στην αρχική μορφή, το γιοτ είχε ατμοκίνητα συστήματα. Στην ανακατασκευή, αυτά αντικαταστάθηκαν με σύγχρονους μηχανισμούς Diesel (MAN), που μπορούν να φτάσουν ταχύτητες έως 19 κόμβους.
Η εμβέλεια πλεύσης υπολογίζεται σε χιλιάδες ναυτικά μίλια, γεγονός που επιτρέπει μεγάλες μετακινήσεις χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού.
Η ανακαίνιση επίσης περιλάμβανε πλήρη αντικατάσταση της ηλεκτρικής καλωδίωσης, των σωληνώσεων και των δικτύων ελέγχου — ώστε να μπορεί να υποστηρίζει σύγχρονες πολυτέλειες χωρίς να χαθεί η ψευδαίσθηση ότι είναι από την εποχή του Ωνάση.

Ο μύθος, το marketing και οι σύγχρονες χρήση
Η Christina O δεν είναι απλώς ένα σκάφος· είναι πολυκαναλική εμπειρία, brand, φόντο ιστοριών που φλερτάρουν με τον κινηματογράφο.
Μέσα στην ποπ κουλτούρα
-Το σκάφος εμφανίζεται στην ταινία Triangle of Sadness ως φόντο (2022).
-Στον κινηματογράφο “Maria” (2024), σχετικό με τη ζωή της Μαρία Κάλλας, η Christina O χρησιμοποίηθηκε (ή αναπαραστάθηκε) ως σκηνικό.
-Στη σειρά The Crown, λέγεται ότι έχει χρησιμοποιηθεί σαν φόντο για σκηνές διακοπών βασιλικών προσώπων.
Προς ενοικίαση / χρήση για εκδηλώσεις
Σήμερα το Christina O διατίθεται για charter πολυτελείας, γάμους, εταιρικές εκδηλώσεις και γυρίσματα ταινιών.
Μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλα συνεργεία — έως 110 άτομα, γεγονός που το καθιστά μια καλή επιλογή για το γύρισμα ταινιών ή διαφημίσεων.
Έχει υποστεί πρόσφατες βελτιώσεις, όπως νέο teak, σκιάστρα στο ανώτατο κατάστρωμα (“Compass Deck”) και αναβαθμίσεις στους υπαίθριους χώρους.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του 2024, το Christina O είχε βγει προς πώληση σε τιμή περίπου €90 εκατομμυρίων.
Στα μέσα ενημέρωσης το Christina O έχει παρουσιαστεί ως ένα “συλλεκτικό κομμάτι πολιτισμού” — όχι μόνο για την ιστορική του αξία, αλλά και για το γεγονός ότι είναι ζωντανό παράδειγμα του πώς η πολυτέλεια, η ιστορία και το marketing μπορούν να συνυπάρχουν.
Αντίκτυπος και συμβολισμοί

Το Christina O δεν υπήρξε απλώς ένα πλωτό σύμβολο χλιδής· ήταν ένα έμβλημα εποχής, μια κιβωτός ματαιοδοξίας, δύναμης και μύθου. Συμβόλιζε τη συγχώνευση της επιχειρηματικότητας με τη ματαιοδοξία, αφού ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ήθελε απλώς ένα γιοτ — ήθελε ένα σκηνικό εξουσίας, ένα κινούμενο βασίλειο που θα καθρεφτίζει το μέγεθος και τη φιλοδοξία του. Ταυτόχρονα, ενσάρκωνε την πολιτική και κοινωνική επιρροή μέσω δικτύων σχέσεων: οι καλεσμένοι του δεν ήταν τυχαίοι, αλλά πολιτικοί, διανοούμενοι, καλλιτέχνες και ισχυροί άνθρωποι της εποχής, που συναντιόνταν στο κατάστρωμα του πλοίου όπου συχνά γράφονταν άτυπες συμφωνίες και ιστορικές στιγμές.
Το Christina O υπήρξε επίσης σύμβολο της λεπτής ισορροπίας ανάμεσα στον θρύλο και την πραγματικότητα. Η μεταγενέστερη ανακατασκευή της αποκάλυψε την απόσταση ανάμεσα στη λάμψη και στην αλήθεια· έργα τέχνης που αποδείχθηκαν αντίγραφα και λεπτομέρειες που κατέρριψαν μύθους, υπενθυμίζοντας πως ο θρύλος συχνά υπερβαίνει την ιστορία. Πάνω απ’ όλα όμως, το γιοτ αυτό ενσάρκωσε τη δύναμη της ανάκαμψης. Σάπισε, εγκαταλείφθηκε, αλλά παρ’ όλα αυτά αναγεννήθηκε — όπως και ο μύθος του δημιουργού του. Ένα σκάφος που, όπως έχει ειπωθεί, «έζησε περισσότερες ζωές από όσους έζησαν μέσα του».
Το Christina O δεν είναι απλώς ένα αντικείμενο πολυτέλειας· είναι μια ζωντανή ιστορία που συνεχίζει να γράφεται, κάθε φορά που τα κύματά της αγγίζουν ένα νέο λιμάνι.
Διαβάστε επίσης:
Ωνάσης: Η Αυτοκρατορία της μοναξιάς – Ο Αριστοτέλης, η Χριστίνα και η κατάρα του ονόματος
Αριστότελης Ωνάσης, Τζάκι Κένεντι, Μαρία Κάλλας: Το «τρίγωνο» που συγκλόνισε τον κόσμο
Ωνάσης: Το deal που θα άλλαζε τον κόσμο και θα τον έκανε «αυτοκράτορα»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ολλανδός ΥΠΑΜ: Το ΝΑΤΟ έχει ανάγκη έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο κατάρριψης drones
- Φάλαινες – δολοφόνοι βύθισαν θαλαμηγό που επέβαιναν πέντε άτομα
- Ανοίγει ο δρόμος για την αξιοποίηση χιλιάδων ακινήτων από σχολάζουσες κληρονομιές
- MacKenzie Scott: Μείωσε κατά 42% το μερίδιο της στην Amazon, αλλά είναι πλουσιότερη από ό,τι μετά το διαζύγιο με τον Bezos
