ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αύξηση κατά +3,1% στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σημείωσε η επιβατική κίνηση τον Ιούλιο του 2025 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2024, όπως αναφέρει ο ευρωπαϊκός οργανισμός αεροδρομίων ACI EUROPE, ο οποίος το πρωί της Τετάρτης δημοσίευσε την προκαταρκτική έκθεσή του για την αεροπορική κίνηση.
Ιστορικά, αυτό κατατάσσεται μεταξύ των πιο αδύναμων επιδόσεων για τον Ιούλιο, κάτω από τον μέσο όρο των ρυθμών ανάπτυξης για τον Ιούλιο κατά τη δεκαετία πριν από την κρίση του COVID-19.
Η διεθνής επιβατική κίνηση υπερέβη τις προσδοκίες και αντιπροσώπευε το σύνολο των κερδών (+3,7%), ενώ η εγχώρια κίνηση παρέμεινε σταθερή (+0,7%). Συνολικά, ο αριθμός των επιβατών τον Ιούλιο ήταν +5% υψηλότερος από τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιούλιος 2019).
Η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της ΕΕ
Τα αεροδρόμια στην περιοχή της ΕΕ σημείωσαν αποτελέσματα κάτω του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με αύξηση του αριθμού των επιβατών κατά +2,8%. Σημαντικές διαφορές στην απόδοση μεταξύ των επιμέρους εθνικών αγορών συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του Ιουλίου.
Οι καλύτερες επιδόσεις καταγράφηκαν στα αεροδρόμια της Πολωνίας (+13,9 %), της Σλοβενίας (+12,2 %), της Κύπρου (+10,1 %) και του Μονακό (+10,3 %), ενώ τα αεροδρόμια της Λετονίας (-6,1 %), της Εσθονίας (-6 %), της Ισλανδίας (-2,9 %) και της Αυστρίας (-0,5 %) κατέγραψαν τα χειρότερα αποτελέσματα.
Όλες οι μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ+ υστέρησαν σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ+, με τα αεροδρόμια να καταγράφουν αύξηση επιβατών +2,7% στην Ισπανία, +2,3% στη Γερμανία, +1,2% στην Ιταλία και τη Γαλλία και +1,1% στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη2 κατέγραψαν αύξηση +4,7% στην επιβατική κίνηση, με ακόμη πιο σημαντικές διαφορές στην απόδοση, αντανακλώντας τον αντίκτυπο τόσο της γεωπολιτικής όσο και της αντίθετης δυναμικής των αγορών.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα αεροδρόμια στη Μολδαβία (+45%), τη Γεωργία (+12,1%) και το Καζακστάν (+11,2%) να καταγράψουν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ εκείνα στη Ρωσία (-15,1%), το Ισραήλ (-5,6%), το Αζερμπαϊτζάν (-5,2%) και το Ουζμπεκιστάν (-1,3%) να αναφέρουν απώλειες.
Η επιβατική κίνηση των μεγάλων αεροδρομίων
Τα μεγάλα αεροδρόμια (πάνω από 40 εκατομμύρια επιβάτες) σημείωσαν αύξηση +2,7% τον Ιούλιο του 2025 (σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2024).
Το αεροδρόμιο Sabiha Gökçen της Κωνσταντινούπολης (+14,9%) ήταν το αεροδρόμιο με την ταχύτερη ανάπτυξη στην Ευρώπη, ακολουθούμενο από το Μόναχο (+5,9%) και το αεροδρόμιο IST της Κωνσταντινούπολης (+4,5%).
Το Heathrow του Λονδίνου παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, διατηρώντας σταθερό το ποσοστό αύξησης των επιβατών (0%). Το βρετανικό αεροδρόμιο ακολουθήθηκε από το IST της Κωνσταντινούπολης, το CDG του Παρισιού (+2,6%), το Schiphol του Άμστερνταμ (+4%) και τη Μαδρίτη (+0,6%).
Τμήματα της αγοράς των αεροδρομίων
Τα αεροδρόμια, που εξυπηρετούν 25-40 εκατομμύρια επιβάτες σημείωσαν αύξηση του αριθμού των επιβατών κατά +2,7%, με τις καλύτερες επιδόσεις να προέρχονται από το Μιλάνο Malpensa (+7,5%), το Δουβλίνο (+6,9%) και το Παρίσι-Orly (+5,5%).
Τα αεροδρόμια που εξυπηρετούν 10-25 εκατομμύρια επιβάτες σημείωσαν αύξηση 2,9% στον αριθμό των επιβατών. Τα δύο πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της Πολωνίας ηγήθηκαν της κατάταξης με εντυπωσιακή διψήφια αύξηση: η Κρακοβία (+18,9%) και η Βαρσοβία (+12,5%), ακολουθούμενα από τη Σμύρνη της Τουρκίας (+11,2%).
Τα μεσαία αεροδρόμια (1-10 εκατομμύρια επιβάτες) και τα μικρά αεροδρόμια (λιγότερο από 1 εκατομμύριο επιβάτες) ήταν τα μόνα τμήματα που σημείωσαν αύξηση πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο — +3,9% και +4,0% αντίστοιχα, κυρίως λόγω της επιλεκτικής επέκτασης των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους και της συνεχιζόμενης δυναμικής της ζήτησης για αναψυχή και VFR3:
Αξιοσημείωτες επιδόσεις μεταξύ των μεσαίων αεροδρομίων κατέγραψαν η πρωτεύουσα της Μολδαβίας, Κισινάου (+45%), το Μπόρνμουθ (+31,9%) και η Τεργέστη (+22,3%).
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια Κιρούνα (+166,4%), Κάρλσταντ (+147,7%), Βουκουρέστι (+134,5%) και Σύρος (+125,5%) ήταν μεταξύ των ταχύτερα αναπτυσσόμενων μικρών αεροδρομίων με τριψήφια αύξηση.
Τα μικρά αεροδρόμια, παρά την θετική τους δυναμική, παρέμειναν τα μόνα που δεν ανέκαμψαν στα προ πανδημίας επίπεδα επιβατών (-22,4%).
Μεταφορές εμπορευμάτων και κινήσεις αεροσκαφών
Η μεταφορά εμπορευμάτων στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων μειώθηκε κατά 1,5 % τον Ιούλιο, με τα αεροδρόμια της ΕΕ+ να σημειώνουν μείωση 2 % και τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ+ αύξηση 2,1 %. Σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία, η μεταφορά εμπορευμάτων αυξήθηκε κατά 10,4 %.
Μεταξύ των 10 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων όσον αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων, τα καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με πέρυσι σημείωσαν τα αεροδρόμια της Λιέγης (+14,4 %), της Μαδρίτης (+8,9 %) και του Μιλάνου Μαλπένσα (+7,6 %).
Οι κινήσεις αεροσκαφών τον Ιούλιο αυξήθηκαν κατά +2,9 % σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στοιχεία από ομίλους
Τα αεροδρόμια που σημείωσαν τη μεγαλύτερη δυναμική αύξηση στην επιβατική κίνηση τον Ιούλιο του 2025 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2024 είναι τα εξής:
Κύρια αεροδρόμια: Κωνσταντινούπολη SAW (+14,9%), Μόναχο MUC (+5,9%), Κωνσταντινούπολη IST (+4,5%), Άμστερνταμ AMS (+4%), Βαρκελώνη BCN (+2,9%).
Μεγάλα αεροδρόμια: Μιλάνο MXP (+7,5%), Δουβλίνο DUB (+6,9%), Παρίσι ORY (+5,5%), Ζυρίχη ZRH (+4,8%), Κοπεγχάγη CPH (+4,5%).
Μεγάλα αεροδρόμια: Κρακοβία KRK (+18,9%), Βαρσοβία WAW (+12,5%), Σμύρνη ADB (+11,2%), Εδιμβούργο EDI (+9,5%), Τίρανα TIA (+8,9%).
Μεσαία αεροδρόμια: Κισινάου RMO (+45%), Μπόρνμουθ BOH (+31,9%), Τεργέστη TRS (+22,3%), Αστάνα NQZ (+19%), Βρότσλαβ WRO (+18,7%).
Μικρά αεροδρόμια: Κιρούνα KRN (+166,4%), Κάρλσταντ KSD (+147,7%), Βουκουρέστι BBU (+134,5%), Σύρος JSY (+125,5%), Κόρδοβα ODB (+71%).
Διαβάστε επίσης:
Παύλος Ξηραδάκης: Συμμετέχουμε με προτάσεις για την ευρωπαϊκή στρατηγική για τους λιμένες
Alibaba: Μεταφέρει τον «εμπορικό πόλεμο» εντός Κίνας – Γιατί πιέζει τις εγχώριες εταιρείες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Θεσσαλονίκη: Η προετοιμασία των σχολείων της Κ. Μακεδονίας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς- Περισσότεροι ψυχολόγοι και εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής- λιγότερα κατά 770 φέτος τα «πρωτάκια»
- Παπαστεργίου: Η επαφή με το Δημόσιο είναι πιο απλή με τον προσωπικό αριθμό
- Θεσσαλονίκη: Φωτιά στο Ιπποκράτειο – Ερευνάται εάν προκλήθηκε από ηλεκτρονικό πατίνι
- Klarna: Εισάγεται στο NYSE με αποτίμηση 15,1 δισ. δολάρια – Ισχυρό σήμα για την αγορά των IPO
