• Business

    Αττική Οδός: Στον ορίζοντα νέες συμμαχίες για τη διεκδίκηση της παραχώρησης

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Νέες συμμαχίες αναμένεται να σχηματιστούν για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, ο οποίος μπαίνει πλέον στην τελική ευθεία με ερωτηματικά ωστόσο, ως προς την ημερομηνία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, καθώς η αυτή θα εξαρτηθεί από το πότε θα σχηματιστεί κυβέρνηση. Πιο συγκεκριμένα, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε τη Δευτέρα το πράσινο φως για τους όρους της σύμβασης παραχώρησης, η οποία αναμένεται να βρεθεί εντός των επόμενων ημερών στα επιτελεία των οκτώ μονομάχων.

    Ανεξάρτητα από το αν θα δοθεί ή όχι παράταση στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών, τα στρατηγεία των ενδιαφερομένων θα εξετάζουν εξονυχιστικά τους όρους της νέας σύμβασης, ενώ δεν αποκλείεται να προσπαθούν να προσελκύσουν νέους συμμάχους ή να προσχωρήσουν στις υφιστάμενες συμμαχίες.

    Σημειώνεται, ότι βάσει των όρων του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι απίθανο να δούμε νέους παίκτες, αλλά αυτοί θα πρέπει να κουμπώσουν σε ένα από τα αρχικά σχήματα που είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους τον Απρίλιο του 2022. Κάτι τέτοιο εξ’ άλλου είχε συμβεί και με την Intrakat, η οποία συμμάχησε τον περασμένο Δεκέμβριο με την κοινοπραξία Briza-Rubicone.

    Υπενθυμίζεται ότι με το παρόν χρονοδιάγραμμα, οι προσφορές αναμένεται να υποβληθούν μία εβδομάδα μετά τις εκλογές, δηλαδή στις 29 Μαΐου και στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι έχει επιλεγεί ο ανάδοχος και να έχει υπογραφεί η σύμβαση έως τον Οκτώβριο του 2024, όταν λήγει δηλαδή η περίοδος της υφιστάμενης παραχώρησης.

    Οι νέες συμμαχίες

    Με το βλέμμα πλέον ακόμα περισσότερο στραμμένο στη χρυσοτόκο όρνιθα της Αττικής Οδού, υπάρχουν τουλάχιστον δύο διεκδικητές, οι οποίοι φλερτάρουν πιο δυναμικά με την είσοδο νέων συμμάχων.

    Η πρώτη είναι η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, η οποία διαχειρίζεται τον οδικό άξονα, και γνωρίζει από πρώτο χέρι το πόσο σημαντική είναι η Αττική Οδός και τι υπεραξίες μπορεί να ξεκλειδώσει.Αυτό φαίνεται και από τα συνολικά μερίσματα που έχουν λάβει οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, καθώς από το 2013 μέχρι και σήμερα, βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων της Αττικής Οδού για το εννεάμηνο του 2022, έχουν εισπράξει 800,6 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν διαθέσει 822 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση, Μάλιστα το ποσό που θα λάβει η κοινοπραξία μέχρι τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δισ. Ευρώ και οι δύο Όμιλοι θα προσθέσουν περισσότερα από 250 εκατ. Ευρώ στα ταμεία τους.

    Βάσει των σχημάτων που είχαν ανακοινωθεί πριν από ένα χρόνο το κοινό μπλοκ είχε ενώσει τις δυνάμεις του με το γαλλικό fund Ardian, το οποίο διαχειρίζεται assets αξίας 125 δισ. δολαρίων, ενώ έχει στο χαρτοφυλάκιό της περισσότερα από 8.000χλμ δρόμων σε συνεργασία με κορυφαίους βιομηχανικούς ομίλους στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Βραζιλία και τη Χιλή. Με αποτέλεσμα να κάνουμε λόγο για το δεύτερο διαχειριστή αυτοκινητοδρόμων σε όλο τον κόσμο.

    Ωστόσο, όπως είχε γράψει πρώτο το mononews, το εν λόγω Fund, δε θα συνεχίσει στον διαγωνισμό και η κοινοπραξία θα πρέπει είτε να στραφεί σε ένα από τα υφιστάμενα σχήματα ή να αναζητήσει κάποιον νέο σύμμαχο.

    Όσον αφορά το ενδεχόμενο συμμαχίας με κάποιο από τα ήδη ενδιαφερόμενα σχήματα, αναμένεται να φανεί εάν κάποιος από τους Έλληνες διεκδικητές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Mytilineos, Intrakat και Όμιλος Κοπελούζου) θα δεχθεί να συμμαχήσει με τις δύο εταιρίες. Από την άλλη οι Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ θα μπορούσαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους με ένα από τα αμιγώς ξένα σχήματα, δηλαδή την ABERTIS INFRASTRUCTURAS, την INC SpA, καθώς και την κοινοπραξία EGIS-Vauban-DIF. Σημειώνεται ότι οι ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ συνεργάζονται ήδη με την Egis στην υφιστάμενη παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς η γαλλική εταιρεία συμμετέχει με ένα μικρό ποσοστό (0,04%) στην Αττική Οδός Α.Ε. που είχε αναλάβει την κατασκευή του οδικού άξονα και με 20% στην Αττικές Διαδρομές Α.Ε. που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.

    Το δεύτερο από τα υφιστάμενα σχήματα που θα μπορούσαμε να δούμε είσοδο νέου επενδυτή είναι αυτό της Intrakat. Μάλιστα, ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος της εισηγμένης, Αλέξανδρος Εξάρχου ανέφερε πρόσφατα ότι το σχήμα παρόλο δεν εξετάζει κάποια σύμπραξη με τους υπάρχοντες διεκδικητές, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο εισόδου νέας ξένης εταιρίας.

    Υπενθυμίζεται ότι μέχρι στιγμή τα οκτώ σχήματα διαμορφώνονται ως εξής:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμαχεί με το αυστραλιανό Fund First Sentier
    • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους
    • Η Intrakat που εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» ενώνοντας τις δυνάμεις της με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCo
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αυστραλούς της Macquarie
    • Ο όμιλος Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα
    • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
    • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο
    • Το γαλλό-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF

    Διαβάστε επίσης

    Αττική Οδός: Σχέδιο για αύξηση των διοδιών με το πέρας της πρώτης πενταετίας



    ΣΧΟΛΙΑ