• Business

    Από τον ΣΕΣΜΕ στην ΕΣΕ: Γιατί συνδικαλίζονται ξανά οι σουπερμαρκετάδες

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Σούπερ μάρκετ: N. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος) - Γερ. Σκλαβενίτης - (Σκλαβενίτης) - Ι. Μασούτης (Μασούτης) - Αρ. Παντελιάδης (Metro) - Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς) - Π. Πουρσανίδης (Πέντε ΑΕ - Γαλαξίας)

    N. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος) – Γερ. Σκλαβενίτης – (Σκλαβενίτης) – Ι. Μασούτης (Μασούτης) – Αρ. Παντελιάδης (Metro) – Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς) – Π. Πουρσανίδης (Πέντε ΑΕ – Γαλαξίας)


    Οι μεγάλοι του λιανεμπορίου τροφίμων μετά από είκοσι και πλέον χρόνια αποφάσισαν και πάλι να… συνδικαλιστούν συστήνοντας την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

    Στα ιδρυτικά μέλη είναι οι έξι μεγαλύτερες αλυσίδες της χώρας κάνουν πωλήσεις 11 δισεκ. ευρώ, συγκεντρώνοντας σχεδόν τα τρία τέταρτα του συνολικού τζίρου της αγοράς. Έχουν 2.700 καταστήματα και απασχολούν περισσότερους από  82.000 εργαζόμενους.

    Οι μεγάλοι της αγοράς Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, όμιλος Metro, Δ. Μασούτης και Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας), οι έξι εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας αποφάσισαν να έχουν μια ενιαία εκπροσώπηση προωθώντας τις θέσεις του κλάδου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

    Η προηγούμενη εκπροσώπηση του κλάδου μέσω ενός συλλογικού φορέα έληξε άδοξα όταν ο τότε Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΣΕΣΜΕ) κατηγορήθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για κατάρτιση σε κεντρικό επίπεδο καταλόγου ποσοστών εκπτώσεων επί τιμολογίου και για προσπάθεια καθολικής και ενιαίας εφαρμογής του. Στην πραγματικότητα οι αλυσίδες και ο σύνδεσμός τους κατηγορήθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για λειτουργία καρτέλ με εναρμονισμένες πρακτικές, ασύμβατες με τη λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού και την προστασία των συμφερόντων του καταναλωτή.

    «Η διαφορά με τον ΣΕΣΜΕ δεν είναι μόνο το όνομα και το ΑΦΜ»

    «Η διαφορά με τον ΣΕΣΜΕ δεν είναι μόνο το όνομα και το ΑΦΜ. Σήμερα όλα είναι διαφορετικά» επισημαίνει στο mononews ο γενικός διευθυντής της Ένωσης, Απόστολος Πεταλάς σχολιάζοντας ότι δεν μπορεί να γίνει καμία σύγκριση με το παρελθόν. Όπως σημειώνει   «οι συνθήκες είναι σήμερα εντελώς διαφορετικές,  ο καταναλωτής είναι πλέον εκπαιδευμένος, η  τεχνολογία έχει αλλάξει τους κανόνες στο retail, υπάρχει ένα διαφορετικό εθνικό και ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο και ένας τελείως διαφορετικός ανταγωνισμός  online, offline, omnichannel. Όλα αυτά συνθέτουν το ξεκίνημα και δεν μπορεί να γίνει καμία σύνδεση με το παρελθόν».

    Η έλλειψη ενός οργάνου εκπροσώπησης των αλυσίδων σούπερ μάρκετ έγινε ιδιαιτέρως έντονη όταν προέκυψε η ανάγκη αντιμετώπισης της ακρίβειας στα τρόφιμα με το «καλάθι του νοικοκυριού». Τότε στη σύσκεψη που συγκάλεσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης, συμμετείχαν ο Νίκος Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος), Λάμπρος Παπακοσμάς (Σκλαβενίτης), Γιάννης Μασούτης και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης (Metro). Ελειπαν βασικοί παίκτες της αγοράς όπως η Lidl, η Κρητικός ή η Γαλαξίας και στην πραγματικότητα οι εκπρόσωποι των αλυσίδων συναινώντας στο μέτρο απαντούσαν για το σύνολο της αγοράς.

    Με έναν συλλογικό φορέα ο διάλογος τόσο με την Πολιτεία όσο και με τους κοινωνικούς εταίρους μπορεί να είναι πιο παραγωγικός και αποτελεσματικός.

    Η ασυμμετρία ως προς τα μεγέθη και η προσέλκυση νέων μελών

    Η Ένωση, πάντως, δεν χαρακτηρίζεται από πολυσυλλεκτικότητα, καθώς λείπουν οι μικρότερες αλυσίδες. Και η συμμετοχή τους παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για την ένταξη ενός σούπερ μάρκετ ως μέλους, φαίνεται δύσκολη. Γιατί τι κοινό μπορεί να έχει για παράδειγμα μια τοπική αλυσίδα με τζίρο 20 εκατ. ευρώ με τη Σκλαβενίτης που τζιράρει πάνω από 4 δισεκ. ευρώ.

    «Είναι δύσκολο να έχεις ένα τεράστιο μέγεθος και ένα πολύ μικρό μέγεθος μαζί και να μπορέσουν να συνεννοηθούν» παραδέχεται ο κ. Πεταλάς.

    «Ωστόσο υπάρχουν αρκετές λύσεις ώστε να γίνει ελκυστική και για τα μικρά σούπερ μάρκετ να ενταχθούν στην Ενωση και να ακούγεται και η δική τους φωνή» τονίζει.  Όπως για παράδειγμα η οικονομική συμμετοχή αλλά και το γεγονός ότι η μικρή αλυσίδα, το μικρό σούπερ μάρκετ θα μπορεί να γίνει κοινωνός ερευνών λιανεμπορίου, καταναλωτών ή οποιοδήποτε σχετικού θέματος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έτσι να ενημερώνεται άμεσα και γρήγορα από τον κλαδικό φορέα.  Ήδη έχουν ενημερωθεί όλες οι εταιρείες του κλάδου που σύμφωνα με το Καταστατικό της ΕΣΕ πληρούν τις προϋποθέσεις να γίνουν Τακτικά Μέλη της, εφόσον το επιθυμούν.

    Επιπλέον η ΕΣΕ προσκαλεί το σύνολο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τροφίμων να ενταχθούν ως Συνδεδεμένα μέλη της, ενισχύοντας τη δυναμική της Ένωσης, δυναμώνοντας το εκτόπισμά της και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για πολυδιάστατη, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση σε όλα τα ζητήματα που τις αφορούν.

    Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΕ αποτελείται από έξι μέλη, που είναι τα εξής:

    Πρόεδρος: Αριστοτέλης Παντελιάδης, METRO ΑΕΒΕ

    Αντιπρόεδρος: Ιωάννης Μασούτης, Δ. Μασούτης ΑΕ

    Γραμματέας: Κωνσταντίνος Μαυροειδής, Πέντε ΑΕ – Γαλαξίας

    Ταμίας: Νίκος Λαβίδας, Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΜΑΕ

    Μέλη: Λάμπρος Παπακοσμάς (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ) και Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς)

    Διαβάστε επίσης

    Fourlis: «Αγκάθι» η αδυναμία εξεύρεσης προσωπικού σε IKEA και Intersport

    Lidl Ελλάς: Μείωση τιμών έως 35% σε 160 προϊόντα



    ΣΧΟΛΙΑ