• Business

    Αναζητώντας το φως στο τούνελ: Πότε θα ανακάμψει η αγορά ξηρού φορτίου;


    «Είναι δύσκολο να έχει κανείς μία αισιόδοξη προοπτική για τα επόμενα χρόνια στην αγορά ξηρού φορτίου». Σε αυτήν τη φράση συνοψίζεται η εκτενής ανάλυση της BIMCO όσον αφορά στον κλάδο του dry bulk, ο οποίος έχει πληγεί βαρύτατα από την κρίση των τελευταίων χρόνων, και το «φως στο τούνελ» ενδεχομένως να αργήσει ακόμα να φανεί…

    Στην ανάλυσή της, η BIMCO εξηγεί πως η σημερινή κρίση θα επηρεάσει το μέλλον της αγοράς ξηρού φορτίου, προειδοποιώντας για «τεράστιες αλλαγές» που έρχονται όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις – αλλαγές μάλιστα που θα επεκταθούν και σε άλλες ναυτιλιακές αγορές, πέρα από το dry bulk.

    Όπως παρατηρεί η BIMCO, σήμερα η αγορά του dry bulk είναι κατακερματισμένη, με μόλις τέσσερις εταιρείες να κατέχουν πάνω από 100 πλοία ξηρού φορτίου (σε σύνολο 10.800 πλοίων στον παγκόσμιο στόλο), γεγονός που σημαίνει πως ο κάθε μεμονωμένος εφοπλιστής έχει πολύ χαμηλή επιρροή και διαπραγματευτική δύναμη απέναντι στους πελάτες του, κάτι που αντανακλάται συχνά σε χαμηλή αμοιβαία εμπιστοσύνη.

    Από την άλλη, οι πελάτες του κλάδου έχουν… κακομάθει, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, καθώς υπάρχουν υπερβολικά πολλά πλοία για να επιλέξουν, γεγονός που ωθεί τις τιμές σε εξευτελιστικά επίπεδα – πρόκειται ακριβώς για αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν «ολιγοψώνιο»: Πολλοί πωλητές, με περιορισμένο αριθμό αγοραστών.

    Αυτό λοιπόν που αποτελεί φυσική εξέλιξη για την αγορά μετά από μία παρατεταμένη κρίση, σύμφωνα με την BIMCO, είναι η μεγαλύτερη συγκέντρωση. Δηλαδή, οι λιγότερο ισχυροί «παίκτες» να αναγκαστούν να αποχωρήσουν από τον κλάδο, πουλώντας τα πλοία τους στους πιο ισχυρούς σε χαμηλές τιμές, οδηγώντας σε μία αγορά όπου υπάρχουν λιγότεροι, αλλά πολύ πιο ισχυροί «παίκτες», γεγονός που θα διασφαλίσει μία πολύ πιο ισορροπημένη σχέση προσφοράς-ζήτησης. Το μοντέλο αυτό, που αναμένει η BIMCO να επικρατήσει τα επόμενα χρόνια, σημαίνει ουσιαστικά ότι οι μικρότερες, οικογενειακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο dry bulk θα δεχθούν ισχυρές πιέσεις και πιθανότατα θα αναγκαστούν να αποχωρήσουν εν τέλει.

    Ένα στοιχείο που επισημαίνεται στην ανάλυση είναι το αυξημένο κόστος χρηματοδότησης της ναυτιλίας, λόγω των νέων τραπεζικών κανονισμών της Βασιλείας. Αυτό θα ευνοήσει τις ισχυρότερες ναυτιλιακές εταιρείες με μεγάλους στόλους, καθώς οι τράπεζες θα είναι πολύ πιο επιφυλακτικές με τις μικρότερες εταιρείες και η χρηματοδότησή τους προς αυτές θα είναι πιο «ακριβή», αν βέβαια δεχθούν οι τράπεζες να τις χρηματοδοτήσουν.

    Όσο για το πότε θα ανακάμψει η αγορά, η BIMCO αναφέρει ότι αυτό, βάσει του μοντέλου της, θα γίνει το 2019, υπό την προϋπόθεση ότι θα καταγράφεται κάθε χρόνο αύξηση του εμπορίου κατά 2%, ένα ποσοστό που όμως χαρακτηρίζεται πιθανόν υπεραισιόδοξο, και επομένως η ανάκαμψη αυτή ίσως να καθυστερήσει κάποια χρόνια ακόμα. Όμως ακόμα κι αν η πρόβλεψη του 2% επιβεβαιωθεί, και πάλι οι εφοπλιστές θα πρέπει να προχωρήσουν σε περισσότερες διαλύσεις πλοίων από αυτές που καταγράφονται σήμερα, ώστε να ισορροπήσει η αγορά.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

    http://www.mononews.gr/den-epireastikan-metoches-tis-navios-apo-tin-askisi-pinikis-dioxis-enantion-tis-fragkou/80167

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

    http://www.mononews.gr/p-georgiopoulos-refstotita-125-ekat-dol-sti-genco-apo-tous-metochous-tis/80133

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:

    http://www.mononews.gr/megalos-diagonismos-tou-mononewsgr-5-doroepitages-apo-attica-sinolikis-axias-1000-evro/80036



    ΣΧΟΛΙΑ