• Business

    Ανακατατάξεις στην αγορά ενέργειας- Το νέο μοντέλο προμήθειας αναμένουν οι εναλλακτικοί


    Νέα δεδομένα στην αγορά ενέργειας δημιουργεί η απόφαση του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη να μην πραγματοποιηθεί η δημοπρασία ΝΟΜΕ του Οκτωβρίου σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ.

    Οι όροι του ανταγωνισμού αλλάζουν, αφού από τη μια οι εναλλακτικοί πάροχοι θα μπορούσαν να δουν ως ευκαιρία αύξησης των μεριδίων τους, την αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ, από την άλλη δεν ξέρουν ακόμη σε τι τιμή θα προμηθεύονται ενέργεια στη μετά-ΝΟΜΕ εποχή, αφού το νέο μοντέλο ακόμη δεν έχει διαμορφωθεί.

    Έτσι, τα επιτελεία των ιδιωτών παρόχων, κρατούν στάση αναμονής, και περιμένουν να δουν ποιο θα είναι το νέο μοντέλο στο οποίο θα καταλήξει η κυβέρνηση από τη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς ώστε να διαμορφώσουν την εμπορική τους πολιτική.

    Ήδη από σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, και η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Αλεξάνδρα Σδούκου βρίσκονται στις Βρυξέλλες, με αντικείμενο του ταξιδιού τη διαπραγμάτευση των μέτρων για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, την κατάργηση των ΝΟΜΕ και το νέο μοντέλο που θα τα διαδεχθεί.

    Τις επόμενες δύο ημέρες θα  συναντήσουν τον κ. Κανιέτε, αρμόδιο Επίτροπο για θέματα Ενέργειας, και άλλα στελέχη της Κομισιόν, ώστε να προετοιμάσουν τις διαπραγματεύσεις του Οκτωβρίου  στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας, για την αγορά ενέργειας. Το αποτέλεσμα αυτών των διαπραγματεύσεων και το νέο μοντέλο απελευθέρωσης που θα επιλεγεί αναμένουν με αγωνία οι ιδιώτες προμηθευτές, αφού καθορίζει τον τρόπο που θα αναπτυχθούν στην αγορά.

    Αγωνία για το νέο μοντέλο- Θα κινηθούν επιθετικά;

    Χωρίς τα ΝΟΜΕ οι εναλλακτικοί πάροχοι είναι αναγκασμένοι να αγοράζουν ενέργεια με βάση τις τιμές στην χονδρική (η μέση ετήσια τιμή της Οριακής Τιμής Συστήματος για το 2019 εκτιμάται σε 67,15 ευρώ/MWh) που είναι πάνω από τις τιμές των ΝΟΜΕ, περιορίζοντας τα περιθώρια κέρδους τους. Αφού δεν θα γίνει η δημοπρασία του Οκτωβρίου οι ιδιώτες προμηθευτές χάνουν την ευκαιρία να  αγοράσουν  ενέργεια για το επόμενο δωδεκάμηνο, σε ελκυστική τιμή  και να δημιουργήσουν ανταγωνιστικότερα τιμολόγια και να προσελκύσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την ΔΕΗ. Σημειώνεται ότι σήμερα η εμπορική πολιτική 20 ιδιωτικών εταιρειών ενέργειας έχει βασιστεί στο μοντέλο των ΝΟΜΕ και κάποιοι έχουν ακόμη και διετή συμβόλαια με πελάτες με συγκεκριμένες τιμές.

    Ταυτόχρονα αποτελεί πρόκληση για αυτούς  να αξιοποιήσουν την ευκαιρία των αυξήσεων της ΔΕΗ και να διαμορφώσουν μια εμπορική  πολιτική ελκυστική για τους καταναλωτές αντλώντας μερίδια από τη ΔΕΗ.

    Η αύξηση στα τιμολόγια ρεύματος έως και 19,5% μαζί με το ψαλίδισμα της έκπτωσης συνέπειας (από το 10% στο 5%) είναι κινήσεις απαραίτητες για την εξυγίανση της επιχείρησης, που ταυτόχρονα βάζουν τις βάσεις για υγιή ανταγωνισμό, αφού για τους ιδιώτες παραγωγούς η ΔΕΗ μέχρι πρότινος πουλούσε ρεύμα κάτω του κόστους.

    Σημειώνεται ότι με βάση τις αυξήσεις που αποφάσισε το ΔΣ της ΔΕΗ την Παρασκευή το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων απευθύνεται στους καταναλωτές (από την μέση και χαμηλή τάση θα προέλθουν τα 350 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 490 εκατ. ευρώ που προβλέπουν το έκτακτα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας που ανακοίνωσε η κυβέρνηση). Το νέο αυτό δεδομένο επηρεάζει άμεσα το σύνολο της αγοράς και οι εναλλακτικοί πάροχοι, στους οποίους ανήκει σήμερα το 27% της αγοράς, μπορούν είτε να αποκτήσουν βιώσιμα περιθώρια κέρδους αλλά και να αυξήσουν τα τιμολόγιά τους, είτε να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές τους και να αυξήσουν το μερίδιό τους στην αγορά.

    Στρατηγικοί κακοπληρωτές

    Το σύνολο της αγοράς ενέργειας θα επηρεάσει  όμως, εκτός από τις ανατιμήσεις των τιμολογίων, και η επιθετική πολιτική που έχει ξεκινήσει η εταιρεία για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

    Επίσης σημαντική παρέμβαση για το σύνολο της αγοράς, θα είναι εφόσον πραγματοποιηθεί η εξαγγελία του   υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή  Χατζηδάκη,  για τη δημιουργία σε συνεργασία με την ΡΑ, ενεργειακού Τειρεσία ώστε να σταματήσει ο ενεργειακό τουρισμός δηλαδή να πάψουν οι καταναλωτές να δημιουργούν φέσια στην Επιχείρηση και να μετακινούνται στην συνέχεια σε εναλλακτικούς παρόχους.

     



    ΣΧΟΛΙΑ