Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για την ολοκλήρωση ενός ακόμα κρίκου της μεγάλης αλυσίδας έργων στον κάθετο άξονα Αρδάνιο – Ορμένιο, με την κατασκευή της παράκαμψης του οικισμού Προβατώνα να βρίσκεται στο επίκεντρο της παρούσας φάσης. Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την αναβάθμιση των τοπικών υποδομών στον Έβρο, αλλά και για τη συνολική βελτίωση της διεθνούς συνδεσιμότητας της χώρας, καθώς ο εν λόγω άξονας αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T) και απόληξη του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου IX επί ελληνικού εδάφους.

Η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται χρονικά στις 26 Αυγούστου 2025, οπότε και αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία η νέα χάραξη.

1

Την ευθύνη της κατασκευής έχει αναλάβει η εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., ενώ φορέας υλοποίησης είναι η Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία επιδιώκει την οριστική επίλυση των πολυετών εκκρεμοτήτων που ταλανίζουν τον άξονα επί σχεδόν δύο δεκαετίες. Η σύμβαση για την παρούσα εργολαβία υπεγράφη στις 30 Σεπτεμβρίου 2022, έπειτα από διαγωνισμό που είχε πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους.

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της οδικής παράκαμψης του οικισμού Προβατώνα, μήκους 3,93 χιλιομέτρων, την κατασκευή Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ Προβατώνα), την ολοκλήρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου και των απαραίτητων κάθετων συνδέσεων με τις τοπικές οδούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την προηγούμενη εργολαβία είχαν ήδη εκτελεστεί σημαντικές εργασίες, όπως χωματουργικές και τεχνικά έργα (οχετοί, κάτω διαβάσεις και άνω διάβαση).

Στο πλαίσιο του νέου φυσικού αντικειμένου της εργολαβίας, περιλαμβάνονται σειρά κρίσιμων κατασκευαστικών και τεχνικών παρεμβάσεων που συμβάλλουν στην πλήρη λειτουργικότητα και ασφάλεια του έργου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η κατασκευή ενός μεγάλου τεχνικού έργου, συγκεκριμένα άνω διάβασης, καθώς και εκτεταμένες εργασίες αποχέτευσης και αποστράγγισης. Παράλληλα, προβλέπεται η τοποθέτηση σύγχρονου συστήματος σήμανσης και ασφάλισης, καθώς και η εγκατάσταση ηλεκτροφωτισμού στους ανισόπεδους κόμβους, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία καθ’ όλο το 24ωρο. Το έργο ενισχύεται αισθητικά και περιβαλλοντικά μέσω φυτεύσεων και επένδυσης των πρανών με φυτική γη, ενώ ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται και για τις απαραίτητες προσαρμογές στα δίκτυα των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (Ο.Κ.Ω.), διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία υφιστάμενων υποδομών κατά τη διάρκεια και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.

Η αρχική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ήταν η 30ή Ιανουαρίου 2024, βάσει της σύμβασης που προέβλεπε χρονικό διάστημα 16 μηνών από την υπογραφή. Ωστόσο, εξαιτίας καθυστερήσεων που αποδόθηκαν σε παραλείψεις και ευθύνες του αναδόχου, το Διοικητικό Συμβούλιο της Εγνατίας Οδού Α.Ε. αποφάσισε την παράταση της προθεσμίας κατά δύο μήνες, φτάνοντας στην 26η Αυγούστου 2025. Η παράταση χορηγήθηκε χωρίς αναθεώρηση.

Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014–2020, μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, καθώς και από εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Το συμβατικό κόστος του ανέρχεται σε 11,16 εκατομμύρια ευρώ με ΦΠΑ (ή 9 εκατομμύρια ευρώ χωρίς ΦΠΑ).

Σε ό,τι αφορά το σύνολο του κάθετου άξονα Αρδάνιο – Ορμένιο, το συνολικό μήκος του φτάνει τα 124 χιλιόμετρα, με εκτιμώμενο κόστος 270 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, εκ των οποίων το 65% καλύπτεται από κοινοτικούς πόρους, μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Ο σχεδιασμός του άξονα περιλαμβάνει αναβάθμιση σε κλειστή οδό ταχείας κυκλοφορίας, διατομής 12–14 μέτρων, με μία λωρίδα κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση, ανισόπεδους κόμβους, παράπλευρο δίκτυο και παρακάμψεις κατοικημένων περιοχών.

Η νέα χάραξη στη θέση του Προβατώνα λειτουργεί ως παραλλαγή της υφιστάμενης αρτηρίας που διέρχεται εντός του οικισμού και πλέον τον παρακάμπτει ανατολικά. Η σύνδεση του οικισμού με τον άξονα εξασφαλίζεται μέσω του νέου ανισόπεδου κόμβου.

Η ολοκλήρωση της εργολαβίας αυτής θα σημάνει και την οριστική περάτωση του κάθετου άξονα, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, στην ενίσχυση του εμπορικού διαδρόμου Ελλάδας – Βουλγαρίας, αλλά και στη γεωστρατηγική αναβάθμιση της Θράκης ως πυλώνα μεταφορών και διασύνδεσης με τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη.

Παράλληλα, η Εγνατία Οδός Α.Ε. δείχνει αυξημένη κινητικότητα και σε άλλα σημαντικά μέτωπα. Ήδη έχουν παραδοθεί δύο έργα που βρίσκονταν σε πολυετή εκκρεμότητα: το τελευταίο χιλιόμετρο της Θεσσαλονίκης – Κασσάνδρας στη γέφυρα της Ποτίδαιας και ο άξονας Θέρμη – Γαλάτιστα. Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα στον κάθετο άξονα Ξάνθη – Σύνορα, αλλά και η εργολαβία για τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το εθνικό οδικό δίκτυο.

Η παράκαμψη του Προβατώνα, όσο μικρή κι αν φαίνεται ως υποτμήμα, είναι κομβικής σημασίας. Η παράδοσή της μέσα στο καλοκαίρι του 2025 θα σημάνει το τέλος μιας μακράς αναμονής και την επίτευξη ενός μεγάλου αναπτυξιακού στόχου, επιβεβαιώνοντας την προοπτική της Θράκης ως πύλης της Ελλάδας προς την Ανατολική Ευρώπη.

Διαβάστε επίσης:

 Σχέδιο Νόμου για την Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και Μετατροπή της σε Ν.Π.Δ.Δ.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Καταλύτης Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία

Κυρανάκης: Νέες επενδύσεις άνω του 1 δισ. στο συγκοινωνιακό έργο με ευρωπαϊκούς πόρους