• Business

    Ακτοπλοΐα: Ορατός ο κίνδυνος αύξησης των εισιτηρίων το 2020 – «Μοντέλο ΔΕΗ» για μείωση ΦΠΑ ζητούν οι ακτοπλόοι


    Ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο να αυξηθούν τα ναύλα στην ακτοπλοΐα από τη νέα χρονιά λόγω των ακριβότερων κατά 25% νέων καυσίμων που υποχρεωτικά πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα πλοία από τη νέα χρονιά. Όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς, δεν είναι διόλου απίθανο να υπάρχουν αυξήσεις που μπορεί να ξεπεράσουν και το 10% καθώς οι ακτοπλοϊκές θα αναζητήσουν τρόπους για να καλύψουν τη διαφορά.

    Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης υπογραμμίζει πως το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπισθεί μέσα από τη δραστική μείωση του ΦΠΑ στο 13% από 24% που είναι σήμερα. Όπως λέει, είναι η πλέον κατάλληλη λύση καθώς αντισταθμίζει την επιβάρυνση που υφίστανται οι ακτοπλοϊκές από τα ακριβότερα καύσιμα. Υπολογίζεται πως οι ακτοπλοϊκές θα καταβάλλουν περίπου 60 εκατ. ευρώ περισσότερα για καύσιμα το 2020 σε σχέση με το 2019, ενώ περίπου 50 εκατ. ευρώ εκτιμάται πως θα είναι η «ελάφρυνση» από τη μείωση του ΦΠΑ κατά 11 μονάδες.

    «Πρόκειται για μια λύση παρόμοια με αυτή που εφαρμόστηκε στην περίπτωση της ΔΕΗ. Έτσι, η μικτή τιμή του εισιτηρίου, αυτή δηλαδή που πληρώνει ο επιβάτης θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα ενώ και οι επιχειρήσεις θα πάρουν βαθιά ανάσα», επισημαίνει με έμφαση.

    Το υπουργείο Ναυτιλίας αλλά και το υπουργείο Οικονομικών έχουν ενημερωθεί ήδη για την πρόταση των ακτοπλόων και δείχνουν να κατανοούν το πρόβλημα. Ωστόσο, το θέμα δεν είναι τόσο απλό αφού όλου οι κλάδοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με τους υψηλούς συντελεστές – 24% του ΦΠΑ.

    Ο κ. Σακέλλης υποστηρίζει πως η ακτοπλοΐα οφείλει και πρέπει να ιδωθεί από διαφορετικό πρίσμα καθώς εκτελεί δημόσια υπηρεσία με υποχρέωση εκτέλεσης δρομολογίων χωρίς να υπάρχει δυνατότητα διακοπής ή μείωσής τους χωρίς την έγκριση του Υπουργείου Ναυτιλίας, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην μεγάλη εξάρτηση του κλάδου από το κόστος των καυσίμων, το οποίο αποτελεί το 50% του κόστους εκμετάλλευσης. Στέκεται ακόμη και στο γεγονός πως αυτή τη στιγμή οι τιμές των καυσίμων είναι αυξημένες κατά 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 ενώ αναμένεται και μία επιπλέον αύξηση κατά 25% από 1/1/2020.

    Δαπανηρά και για λίγους τα scrubbers

    Την ίδια ώρα, τα συστήματα καθαρισμού (scrubbers) δεν φαίνεται ικανά να δώσουν λύση στο πρόβλημα. Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, τα scrubbers είναι μια αρκετά δαπανηρή επένδυση (υπολογίζεται από 4 εκατ. έως 5 εκατ. ευρών ανά πλοίο) ενώ στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν είναι δυνατή η τοποθέτησή τους είτε για τεχνικούς είτε για εμπορικούς λόγους.

    Ο ίδιος επισημαίνει πως στην ελληνική ακτοπλοΐα θα υπάρχουν μόλις δυο πλοία με συστήματα καθαρισμού ενώ προβλέπεται να τοποθετηθούν σε τρία ακόμα, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό τους σε 5 (δυο των Μινωικών και τρία της Attica Group) από τα 105 Ακτοπλοΐα πλοία . Τα υπόλοιπα πλοία θα χρησιμοποιούν το ακριβό καύσιμο.

    Το έμπειρο στέλεχος με πορεία πάνω από 40 χρόνια στην ακτοπλοΐα δεν κρύβει την ανησυχία του για τις εξελίξεις ειδικά στο θέμα των άγονων γραμμών, το οποίο θεωρεί ύψιστης σημασίας.. Πρόκειται για την εξυπηρέτηση εθνικής σημασίας νησιών, τα οποία απειλούνται με ερήμωση.

    Ο κ. Σακέλλης σημειώνει πως πρέπει να προβληματίσει τους ιθύνοντες η χαμηλή συμμετοχή στους διαγωνισμούς για την ανάληψη των άγονων γραμμών, οι οποίες αφορούν 45 νησιά. Παρ’ ότι προβλέπονται αποζημιώσεις, στους διαγωνισμούς που απευθύνονται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η συμμετοχή είναι πενιχρή (συμμετέχει ένα μόνο ή και κανένα πλοίο). Και αυτό γιατί το κίνητρο είναι μικρό ενώ επιπρόσθετα δεν υπάρχουν τα κατάλληλα πλοία για να εκτελέσουν τα συγκεκριμένα δρομολόγια.

    Ο κ. Σακέλλης επισημαίνει πως το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας μέσω του Προέδρου του Γιώργου Πατέρα έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας. Η πρόταση αφορά στην σύναψη πολυετών συμβάσεων δέκα και δώδεκα χρόνων (κάτι που είναι ήδη θεσμοθετημένο) και στην εξασφάλιση πόρων από την ΕΕ, για να επιδοτηθούν και  χρηματοδοτηθούν αγορές ή κατασκευές νέων πλοίων.

    Η παραπάνω πρόταση σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκει σύμφωνη την ηγεσία του υπουργείο Ναυτιλίας, ωστόσο πρέπει να συμφωνήσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση σε ότι αφορά το οικονομικό σκέλος της πρότασης. Για αυτό χρειάζεται χρόνος για να πεισθούν και να δώσουν το «πράσινο φως» οι Ευρωπαίοι. Το θετικό σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, είναι ότι έχει ανοίξει η συζήτηση και πως έχουν ενημερωθεί και οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ.

     Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΝ τα πλοία που εξυπηρετούν την Ελληνική Ακτοπλοΐα ανέρχονται σε 91 με μέσο όρο ηλικίας τα 26 έτη. Τα πλοία των εισηγμένων εταιρειών στο Ελληνικό Χρηματιστήριο ανέρχονται σε 41 με μέσο όρο ηλικίας τα 19 έτη.



    ΣΧΟΛΙΑ