Business

Α. Βασιλικός (ΞΕΕ): Τα πέντε πράγματα που θέλουμε για τον τουρισμό από τη νέα κυβέρνηση

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

O πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Αλέξανδρος Βασιλικός


Μπορεί ο τουρισμός να είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, όμως την καλή του πορεία δεν την οφείλει στο Κράτος και τις κυβερνητικές πολιτικές. Η ιστορία και η ομορφιά της χώρας και η προσπάθεια και οι συνεχείς επενδύσεις των Ελλήνων ξενοδόχων και όλων των επαγγελματιών που ζουν από τον τουρισμό, καταφέρνουν να κρατούν ψηλά τη χώρα στις προτιμήσεις των τουριστών. Όμως ο ανταγωνισμός είναι υψηλός, οι τιμές πέφτουν και τα έσοδα μειώνονται.

Τι κάνει όμως το Κράτος για να στηρίξει τον κλάδο που στηρίζει την οικονομία φέρνοντας συνάλλαγμα και προσφέροντας χιλιάδες θέσεις εργασίας δίνει ζωή στην περιφέρεια; Στην ιεράρχηση των υπουργείων το υπουργείο Τουρισμού κρατά την…τελευταία θέση και ίσως αυτό είναι ενδεικτικό της προσπάθειας που θεωρεί ότι χρειάζεται να καταβάλει το Κράτος για να ενισχύσει τον κλάδο…

Είναι όμως έτσι;

Τι μπορεί να κάνει η νέα κυβέρνηση για να ενισχύσει και να κάνει αποδοτικότερο τον ελληνικό τουρισμό; Ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Αλέξανδρος Βασιλικός, μιλά αποκλειστικά στο www.mononews.gr για τις πέντε προτεραιότητες που πρέπει να βάλει η νέα κυβέρνηση για να αυξήσει τα έσοδα της οικονομίας από την τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα.

«Πρώτα από όλα  μείωση της φορολογίας, που με τον φόρο διαμονής και την υψηλή φορολόγηση των ξενοδόχων, καθιστούν μη ανταγωνιστικό το ελληνικό ξενοδοχειακό προϊόν, σε σχέση με άλλες χώρες (Τουρκία, Τυνησία κ.α.), που ανακάμπτουν τουριστικά και πιέζουν τις τιμές», σημειώνει ο κ. Βασιλικός. Η υψηλή φορολογία μειώνει την αποδοτικότητα κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικά στον τουρισμό, η επίδραση είναι μεγάλη καθώς ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και παγκόσμιος.

«Δεύτερη προτεραιότητα είναι η ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, και είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί σχετίζεται με τον αθέμιτο ανταγωνισμό και τη δυνατότητα να αναβαθμιστεί η ποιότητα. Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα που έχει αφήσει πίσω τη ρύθμιση τη στιγμή που το φαινόμενο Airbnb εξαπλώνεται και βλέπουμε γύρω μας τις επιδράσεις του. Μέχρι τώρα η μόνη ρύθμιση που έγινε είναι η φορολογική και ακόμη και εκεί δεν ελέγχεται αφού σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, δηλώνεται μόνο το 50% των ακινήτων που μισθώνονται βραχυχρόνια. Όμως η ρύθμιση αφορά και άλλα θέματα, όπως τις επιτρεπόμενες γεωγραφικές περιοχές, τον αριθμό των ακινήτων και άλλα κοινωνικά κριτήρια, ώστε να μη δημιουργούνται προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες από την ανεξέλεγκτη εξάπλωση των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Έχουμε καταθέσει την εισήγησή μας που διαμορφώσαμε με βάση τα best practices σε όλο τον κόσμο, στο υπουργείο, αλλά ξεχάστηκε», αναφέρει ο κ. Βασιλικός.

«Τρίτος τομέας που πρέπει να μπει σαν προτεραιότητα είναι η δημιουργία κινήτρων για επενδύσεις. Μιλάμε συνέχεια για ξένες επενδύσεις. Μα οι ίδιοι λόγοι που θα κάνουν τους Έλληνες να επενδύσουν είναι οι λόγοι που θα φέρουν και ξένες επενδύσεις. Δηλαδή αν διαμορφώσουμε ένα ελκυστικό πλαίσιο κινήτρων για τους ‘Ελληνες επιχειρηματίες θα επενδύσουν και οι ξένοι. Οι Έλληνες ξενοδόχοι έχουν επενδύσει 1,6 δις. ευρώ μέσα στη διετία 2017-2018 για τις συντηρήσεις των ξενοδοχείων τους, και σύμφωνα με τα στοιχεία μας, όσο περισσότερο αναβαθμισμένα είναι τα ξενοδοχεία, τόσο πιο ανταγωνιστικά είναι και μπορούν  να διατηρούν πληρότητα και υψηλές τιμές. Επομένως είναι πολύ σημαντικό, να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις, ώστε όλο και περισσότεροι ξενοδόχοι να αποφασίζουν να επενδύσουν και να επενδύουν περισσότερα. Μόνο έτσι θα προσελκύσουμε υψηλότερης οικονομικής στάθμης τουρίστες που αφήνουν και περισσότερα έσοδα στις τοπικές κοινωνίες.

Τέταρτο θέμα, είναι για τον κ. Βασιλικό, η αναβάθμιση των υποδομών και της ποιότητας ζωής μας και επομένως και του τουριστικού προϊόντος. «Πρέπει να θυμόμαστε όμως ότι για να είναι ένα μέρος καλό για τον τουρίστα, πρέπει να είναι καλό και για τον κάτοικο. Δηλαδή, πρέπει το Κράτος να λειτουργεί, τα σκουπίδια να μαζεύονται, να υπάρχουν υποδομές, δρόμοι, ρεύμα, παροχές υγείας μεταφορές και γενικά ποιότητα ζωής. Αυτά όμως πρώτα πρέπει να προσφέρονται σε όλους, και γι αυτό και στους τουρίστες, τονίζει ο Πρόεδρος του ΞΕΕ.

Πέμπτο ζήτημα, όπως αναφέρει, είναι,  να υπάρξει μια συντονισμένη  κεντρική στρατηγική και συνεργασία με τοπικούς φορείς κάθε περιοχής, για να επιδιωχθεί με πρόγραμμα και προσπάθεια η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. «Δεν γίνεται απλά να το αποφασίσουμε και πατώντας ένα κουμπί να επεκταθεί η τουριστική περίοδος. Χρειάζεται σχεδιασμό, πρόγραμμα και κυρίως να αναζητηθεί τί είδος τουρισμού θα στοχεύσει η κάθε περιοχή ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της και αυτό μετά να επικοινωνηθεί. Ο κεντρικός σχεδιασμός θα μπορούσε να βοηθήσει μια τέτοια δύσκολη προσπάθεια.