• Business Of Fashion

    Ο Marc Jacobs δεν είναι πλέον… της μόδας


    Τη Δευτέρα το βράδυ, όταν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μόδας συγκεντρώθηκαν στο Μουσείο του Μπρούκλιν για τα ετήσια βραβεία Council of Fashion Designers of America – τα οποία συχνά αποκαλούνται και τα Όσκαρ της μόδας -, τιμώμενο πρόσωπο ήταν ένας από τους διασημότερους ανθρώπους του χώρου: ο Marc Jacobs, ο οποίος ήταν υποψήφιος για το σημαντικότερο βραβείο του Συμβουλίου, αυτό του σχεδιαστή της χρονιάς.

    Αυτή η τιμή, καθώς και η συνεχόμενη παρουσία του Jacobs στην ετήσια λίστα της βιομηχανίας για τους πιο δημιουργικούς σχεδιαστές, αποτελούν μάλλον αίνιγμα για οποιονδήποτε παρακολουθεί την καριέρα του τα τελευταία χρόνια.

    Υπήρχε μια περίοδος που ο Jacobs «μιλούσε» σε ένα νέο τύπο αστής, που συνδύαζε το στιλ του δρόμου με τη λάμψη των βορείων προαστίων. Το συγκεκριμένο στιλ υιοθέτησαν διάσημες σταρ, όπως η Sofia Coppola και η Winona Ryder, που όχι μόνο φόρεσαν τα ρούχα του σχεδιαστή αλλά έγιναν και μούσες του, τα «κουλ» κορίτσια του κόκκινου χαλιού.

    Τώρα όμως υπάρχει η αίσθηση ότι ο Jacobs έχει χάσει τον δρόμο του. Με τις πωλήσεις στα ύψη και έναν σχεδιαστή που έχει ο ίδιος παραδεχτεί ότι δεν καταλαβαίνει πλέον τι θέλουν οι καταναλωτές, το brand βγάζει ρούχα και αξεσουάρ που στερούνται άποψης και δεν προκαλούν τον ίδιο ενθουσιασμό με άλλους νεότερους σχεδιαστές, όπως ο Alexander Wang.

    Η «κάτω βόλτα»

    Σε μια ενημέρωση επενδυτών, τον Ιανουάριο του 2017, ο Bernard Arnault, CEO του Louis Vuitton που κατέχει σημαντικό ποσοστό του οίκου του Jacobs, είπε πως «Με ανησυχεί περισσότερο ο Marc Jacobs παρά ο πρόεδρος των ΗΠΑ». Έναν χρόνο αργότερα, ο οικονομικός διευθυντής της εταιρίας, Jean-Jacques Guiony, είπε ότι ο Jacobs «είναι μάλλον μια από τις λίγες αρνητικές επιδόσεις που έχουμε στον όμιλο» και, λίγο αργότερα, ο Louis Vuitton διέκοψε τη συνεργασία με τον Jacobs στην αντρική ένδυση.

    Το 2015, Marc Jacobs κυκλοφόρησε τη δημοφιλή, οικονομικά προσιτή σειρά ρούχων «Marc by Marc Jacobs». Η κίνηση παραξένεψε πολλούς από το χώρο της βιομηχανίας.

    Παράλληλα, η εταιρία έχει κλείσει δεκάδες καταστήματά της τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Νέα Υόρκη. Το brand-ορόσημο της Νέας Υόρκης δεν έχει κεντρικό κατάστημα στην πόλη εκτός από την μπουτίκ στο Σόχο.

    Εξίσου ανησυχητικό με το κλείσιμο των καταστημάτων είναι και η εσωτερική αναταραχή που επικρατεί στην εταιρία. Εκτός από την αποχώρηση των σχεδιαστών της Luella Bartley και Katie Hillier και την απόλυση των περισσότερων εργαζομένων της στην Ευρώπη, αίσθηση προκάλεσε και η αποχώρηση του Robert Duffy, της «κινητήριας δύναμης» πίσω τον Marc Jacobs. Ο Duffy γνώρισε τον Jacobs το 1983 και για τις επόμενες τρεις δεκαετίες ήταν τόσο συνεργάτης του Jacobs όσο και ο ενορχηστρωτής κάθε μεγάλης του επιτυχίας.

    Τον Ιανουάριο, ο Marc Jacobs προσέλαβε τον σχεδιαστή John Targon, προκειμένου να εστιάσει στην οικονομική σειρά ρούχων του brand. Δύο μήνες μετά την πρόσληψή του, ο σχεδιαστής απολύθηκε.

    Η διάσημη “grunge” συλλογή του Marc Jacobs για τον Perry Ellis το 1992

    Χάνοντας τη «μαγεία»

    Τα προβλήματα επεκτάθηκαν και στον δημιουργικό τομέα. Για χρόνια, ο Jacobs φαίνεται να ήξερε τι ακριβώς θέλει ο κόσμος και, ξαφνικά, σταμάτησε.

    O δημιουργικός «κατήφορος» μπορεί ίσως να αποδοθεί στην αποχώρηση του Duffy, που δεν ήταν μόνο συνεργάτης του σχεδιαστή, αλλά και εκείνος που τον κρατούσε στο σωστό δρόμο και σε πρόγραμμα. Άλλοι λένε πως η εταιρία πλέον δεν έχει έναν καλλιτεχνικό διευθυντή που να μπορεί να μεταφράσει το όραμα του Jacobs και να το μεταδώσει στην ομάδα.

    Όσο για τον ίδιο τον Jacobs, φαίνεται να μην τον ενδιαφέρει να εμπλακεί στην μοντέρνα κουλτούρα. «Με απωθεί τόσο πολύ το όλο θέμα των social media. Δεν το καταλαβαίνω», είπε ο ίδιος σε μια συνέντευξη στη βρετανική Vogue το 2015.



    ΣΧΟΛΙΑ