• Bons Vivants

    Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Η γιαγιά επενδύει στις μπίζνες ευεξίας

    Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Η γιαγιά επενδύει στις μπίζνες ευεξίας

    Μαρίνα Αμπράμοβιτς


    Ο ανθρώπινος πόνος αποτελεί ειδικότητά της. Σε όλη τη διάρκεια της μακρόβιας καριέρας της, η θρυλική Μαρίνα Αμπράμοβιτς απογύμνωσε μπροστά στο κοινό τις ανθρώπινες αδυναμίες της. Η πρωτοπόρος της επιτελεστικής τέχνης, ξαφνιάζει ακόμη μια φορά. Μόλις παρουσίασε τη νέα διαδικτυακή της επιχείρηση, που ονομάζεται Marina Abramović Longevity Method. Η μέθοδος μακροζωίας της Μαρίνας Αμπράμοβιτς. Σήμερα, στα εβδομήντα επτά της χρόνια.

    Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Η γιαγιά επενδύει στις μπίζνες ευεξίας
    Μαρίνα Αμπράμοβιτς

    Σαν την Καρντάσιαν και την Πόλτροου

    Πρόκειται για ιδιάζουσα επιμειξία περφόρμανς, προϊόντων, κουλτούρας που διατρέχουν τον τομέα της ίασης, της ευεξίας, του wellness. Όχι με τον τρόπο που το εκτελεί η Γκουίνεθ Πόλτροου (στο goop) ή η Κόρτνεϊ Καρντάσιαν (στο Poosh), αλλά πάντως ουσιαστικά δεν απέχει παρασάγγας από τη φιλοσοφία αυτών των δύο βασιλισσών του πολυτελούς ευεξίας.

    Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς βέβαια δεν έχει πάψει να αφήνει ενεούς τους θαυμαστές της ενώ και οι νέοι φιλότεχνοι δεν μένουν ασυγκίνητοι. Στη λαμπρή ιστορία των διακοσίων πενήντα πέντε χρόνων της, η Βασιλική Ακαδημία της Τέχνης (Royal Academy of Art) στο Λονδίνο μόνο για την Μαρίνα Αμπράμοβιτς έχει αφιερώσει ατομική αναδρομική έκθεση, που μόλις έκλεισε.

    Κόρτνεϊ Καρντάσιαν Poosh

    Με το περίστροφο στον κρόταφο

    Ενώ η ιδιότυπη όπερα για τη Μαρία Κάλλας, δικής της έμπνευσης, με τίτλο Seven Deaths of Maria Callas παρουσιάστηκε πρόσφατα στο μεγάλο θέατρο Κολισέουμ (London Coliseum) του Λονδίνου, αφού ταξίδεψε και στην Αμερική. Στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανέβηκε το 2021 με τίτλο 7 θάνατοι της Μαρίας Κάλλας. Να και πάλι ο πόνος.

    Στα πρώτα της βήμα, στη διάσημη, ιστορική πλέον περφόρμανς Rhythm 0, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς προκαλούσε το κοινό να επικοινωνήσει μαζί της με αδιαμεσολάβητο, αυθόρμητο τρόπο. Ένας από τους θεατές κράτησε τότε το γεμάτο περίστροφό του σημαδεύοντας το κρανίο της.

    Αργότερα, το έργο The House with the Ocean View η Μαρίνα Αμπράμοβιτς κατασκεύασε μια οικία για δώδεκα μέρες μέσα σε μια γκαλερί. Η περφόμανς πραγματοποιήθηκε στον φοβερό απόηχο της τρομοκρατικής επίθεσης της  9/11, που συγκλόνισε την ανθρωπότητα. Εκείνη κάλεσε τον κόσμο να αναλογιστεί την υπέρτατη αξία της απλής ύπαρξης.

    Η ιέρεια του Wellness με το Goop, Γκουίνεθ Πόλτροου

    Εφιάλτης και όνειρο

    Η ζωντανές, βιωματικές περφόμανς της σοκάρουν και συγκινούν, ξενίζουν αλλά ταυτόχρονα μοιάζουν οικείες. Όπως συνυπάρχουν ο εφιάλτης και το όνειρο.

    Η ίδια παράξενη δυαδικότητα διαπερνά και το επιχειρηματικό της ντεμπούτο. Στο εγχείρημα Marina Abramović Longevity Method υπάρχει κάτι μυστηριώδες ή σκοτεινό και την ίδια στιγμή λαμπερό και κρυστάλλινο, σαν τον ήλιο που τέμνει το πιο καθαρό διαμάντι.

    Στην πρώτη σελίδα του σάιτ λοιπόν παρουσιάζει τη νέα σειρά από προϊόντα που διαφημίζει υπό τον όρο ομπρέλα Natural Wellness Products to achieve Beauty Inside-Out: Φυσικά προϊόντα  για να κατακτήσεις την ομορφιά μέσα – έξω. Τη δική της βερσιόν στην βιομηχανία του wellness.

    Εκεί λοιπόν μπορεί κανείς να κλικάρει πάνω σε τέσσερα εικονίδια Ενέργεια, Ανοσοποιητικό, Αντι-αλλεργικά, Λοσιόν προσώπου, για να ανακαλύψει αντίστοιχα προϊόντα. Δεν πρόκειται για αλοιφές, μοιάζουν περισσότερο με ελιξίρια. Καθώς το σάιτ μόλις κατασκευάστηκε, δεν υπάρχει ακόμη η δυνατότητα αγοράς, ούτε αναγράφονται οι τιμές τους. Κανείς δεν περιμένει ότι θα απευθύνονται στο ευρύ κοινό…

    Έχουν αναπτυχθεί σε συνεργασία με την επιστήμονα Νόνα Μπρένερ (Nonna Brenner) στις αυστριακές άλπεις, ανάμεσα στα υπέροχα έλατα του κέντρου ευεξίας Dr. Nonna Brenner Longevity Center όπου η ίδια η Μαρίνα Αμπράμοβιτς κάποτε ανακουφίστηκε από δικούς της ψυχοσωματικούς πόνους.

    Επιστημονικότητα και μαγγανεία

    Εκεί ξεκινάει το (ακριβό) ταξίδι ευεξίας που προσφέρει αυτή η ιδιαίτερη αυστριακή επιστήμονας, στο μεταίχμιο ανάμεσα στη συμβατική ιατρική, στην ομοιοπαθητική, ακόμη και σε αρχετυπικές μεθόδους μαγγανείας. Πάντως στο κέντρο αυτό ο άνθρωπος αντιμετωπίζεται ως σύνολο, και όχι με τη συμπτοματολογία των μερών του.

    Οι ασθενείς δεν θεωρούνται θεατές, αλλά συμμετέχουν στο αφήγημα που θα μεταμορφώσει την υγεία τους και θα τους θεραπεύσει.

    Αλλά και η Μαρίνα Αμπράμοβιτς λειτούργησε παρομοίως στα πενήντα πέντε χρόνια στα υψίπεδα της σύγχρονης τέχνης. Σήμερα θεωρείται ιέρεια της επιβίωσης, της ανανέωσης και της μεταμόρφωσης. Την ίδια διαδρομή πνευματικής αφύπνισης αποτυπώνει στο χώρο της ευεξίας.

    Επιστροφή στην απλότητα

    «Με την ιλιγγιώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας, αν εμείς οι άνθρωποι δεν ενστερνιστούμε την απλότητα στη ζωή μας, πρόκειται να χαθούμε», σημειώνει εκείνη. Κλείνοντας βέβαια το μάτι σε εκείνη την εμβληματική περφόμανς μετά την επίθεση στους δίδυμους πύργους.

    Διόλου βέβαιο ότι εκείνη βιώνει την απλότητα στη ζωή, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς μπαίνει στις ράγες της AI, της τεχνιτής νοημοσύνης. Υιοθετεί οξύτητα και αντανακλαστικά δεκαοκτάχρονου. Υποστηρίζει ότι ενώ οι αλγόριθμοι των πανίσχυρων υπολογιστών κατασκευάστηκαν για να επιτρέψουν στον άνθρωπο να ζήσει πιο εύκολα και με περισσότερο χρόνο, τελικά κατάφεραν να τον καθυποτάξουν.

    Επιρρεπής στον εθισμό

    Η ανθρώπινη φύση, κατεξοχήν επιρρεπής στον εθισμό, αλλοτριώθηκε τελικά μέσα στην απεραντοσύνη των τεχνολογικών επιλογών.

    «Η καταναλωτική μας ανάγκη μάς καταβρόχθισε», διαπιστώνει. «Μας κατέστησε αναλώσιμους».

    Δεν παρουσιάζεται ως γκουρού, με την οίηση του δημιουργού, αλλά ως θύμα και ίδια της υπερκατανάλωσης.

    Η ίδια έφτασε στο ναδίρ, βυθίστηκε σε αβαθές πηγάδι. Κατά τύχη βρέθηκε στα χέρια της Μπρένερ.

    Έτσι ανέπτυξε τη Μέθοδο Αμπράμοβιτς για την μακροζωία.

    με σκοπό να βοηθήσει τους άλλους όσο βοηθήθηκε και η ίδια να ξαναβρεί τον πυρήνα της ύπαρξής της. Και να επιτύχει, αυτό που διαλαλούν οι γκουρού της γιόγκα (και σήμερα τόσοι άλλοι βετεράνοι της ευζωίας), να ζει στο παρόν με συνειδητότητα και υγεία.

    «Η δική μου εκδοχή Μακροζωίας έγκειται στην αναθεώρηση ξεχασμένων ιεροτελεστιών υγείας και στη σοφία του παρελθόντος».



    ΣΧΟΛΙΑ