• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Ζητούνται τάνκερ για αποθήκευση πετρελαίου μετά το κραχ της τιμής του «μαύρου χρυσού»


    Η βουτιά της τιμή του πετρελαίου αναβιώνει μνήμες από την ύφεση της περιόδου 2008-2009, όταν οι traders αναζητούσαν δεκάδες τάνκερ για να αποθηκεύσουν στη θάλασσα τα βαρέλια που έμεναν στα αζήτητα.

    Η προθεσμιακή τιμή του πετρελαίου Βrent για παράδοση τον Μάιο έφτασε να υποχωρεί μέχρι και 32% τη Δευτέρα μετά την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει την τιμή του αργού πετρελαίου, προκαλώντας άμεσα ανησυχία για πόλεμο τιμών στο εμπόρευμα.

    Την Παρασκευή, η χώρα και οι σύμμαχοι της στον ΟΠΕΚ δεν κατάφεραν να διασφαλίσουν τη συμμετοχή της Ρωσίας σε μία συμφωνία μείωσης της παγκόσμιας προσφοράς. Μετά τη βαριά αυτή ήττα του ΟΠΕΚ, οι έμποροι εξετάζουν την επιλογή να αποθηκεύσουν το πετρέλαιο στη θάλασσα και να το πουλήσουν αργότερα με κέρδος.

    Κατά την κορύφωση της ύφεσης της περιόδου 2008-2009, οι εταιρείες πετρελαίου, οι εταιρείες εμπορίας και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα διατηρούσαν πάνω από 100 εκατομμύρια βαρέλια σε τάνκερ, με ορισμένους να στοιχηματίζουν στην ανάκαμψη, άλλους απλά να κλειδώνουν δικαιώματα μεταφοράς (contango), όπου η διαφορά των τιμών του πετρελαίου από μήνα σε μήνα ξεπερνούσε το κόστος μίσθωσης των πλοίων.

    “Η καμπύλη του πετρελαίου οδηγεί του εμπόρους στην αναζήτηση προσφορών για αποθήκευση”, επισημαίνει ο Robert Hvide Macleod, CEO της Frontline Management, η οποία διαχειρίζεται το στόλο μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως. “Πόσες από αυτές τις συμφωνίες θα κλείσουν τελικά θα φανεί τις επόμενες ημέρες», προσθέτει.

     

    Brent's market structure reflects massive oversupply

    Χθες το απόγευμα στη Νέα Υόρκη, τα futures του Brent μηνός Μαΐου υποχωρούσαν κατά 18%, στα 36,90 δολάρια το βαρέλι. Τα συμβόλαια Αυγούστου διαπραγματεύονταν σχεδόν 2 δολάρια υψηλότερα, τιμή που συνεπάγεται μία διαφορά σχεδόν 4 εκατομμυρίων δολαρίων για ένα φορτίο μεγάλου τάνκερ δύο εκατομμυρίων βαρελιών, μέσα σε δύο μήνες. Με βάση τις τρέχουσες τιμές τα ημερήσια ναύλα για χρονική διάρκεια τριών μηνών -περίπου 30.000 δολάρια για ένα παλιό υπερτάνκερ- υπολογίζονται σε περίπου 2,7 εκατ. δολάρια, ακόμη και αν υπάρχουν σημαντικές πρόσθετες δαπάνες για την κράτηση ενός πλοίου.

    Οι τιμές μετοχών σε μερικές από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αποθήκευση αργού κινήθηκαν έντονα ανοδικά. Ο τίτλος της Frontline σημείωσε άνοδο 13,3% στο Όσλο, ενώ η Euronav και η DHT Holdings Inc κατέγραψαν κέρδη 6,3% έκαστη. Η μετοχή της ολλανδικής Royal Vopak NV, η οποία έχει στην κατοχή της τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης, εκτινάχθηκε κατά 6,4%.

    Οι έμποροι και οι ναυλωτές δήλωσαν ότι οι πλοιοκτήτες ήταν διατεθειμένοι να δεχτούν συμφωνίες πολύμηνης ναύλωσης για αποθήκευση πετρελαίου και ότι ο αριθμός των κατάλληλων διαθέσιμων πλοίων ήταν περιορισμένος. Τα πλοία μπορούν να μην γίνουν δεκτά από τους εμπόρους αν παραμείνουν ακίνητα για μεγάλα χρονικά διαστήματα και τα ύφαλα τους μπορεί να χρειαστούν καθαρισμό μετά από μεγάλες περιόδους χωρίς να μετακίνηση.

    “Ορισμένες εταιρείες πετρελαίου ψάχνουν ήδη για χρονοναύλωση ή για αγορά παλαιότερων VLCCs που θα χρησιμοποιηθούν ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης”, δήλωσε ο Henry Curra, επικεφαλής ανάλυσης στην Braemar ACM Shipbroking, αναφερόμενος σε πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια που συνήθως μεταφέρουν φορτία 2 εκατομμυρίων βαρελιών .

    Αποθήκευση στην ξηρά

    Ενδιαφέρον έχει αρχίσει να υπάρχει και για χερσαίες αποθήκες στην Καραϊβική και τις ΗΠΑ, όπου τα επίπεδα αποθεμάτων αργού διαμορφώνονται κάτω από τον πενταετή μέσο όρο στα 444 εκατομμύρια βαρέλια.

    “Είχαμε ένα σημαντικό αριθμό αιτημάτων από άτομα που αναζητούσαν αποθήκευση στις Η.Π.Α.”, δήλωσε ο Ernie Barsamian, Διευθύνων Σύμβουλος της The Tank Tiger, ενός γραφείου παροχής πληροφοριών για τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης. “Έχουμε αιτήματα για αποθηκευτικούς χώρους στην Καραϊβική, τα οποία, πριν από αυτό το Σαββατοκύριακο, ήταν αρκετά περιορισμένα.”

    Το contango αρχίζει να έχει νόημα για τις ευκαιρίες αποθήκευσης στην ξηρά, δεδομένης της φθηνής τιμής του πετρελαίου και του συνολικού χαμηλότερου κόστους μεταφοράς, ανέφερε. Πριν από το ξέσπασμα του κορονοϊού και την κατάρρευση των συνομιλιών του OPEC +, οι τιμές αποθήκευσης για περίοδο έξι μηνών σε μερικούς τερματικούς σταθμούς στο Cushing της Οκλαχόμα ήταν περίπου 20 σεντς το βαρέλι, σύμφωνα με τον Barsamian. Οι δεξαμενές εξαγωγών στην ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ ήταν περίπου 65 σεντς το βαρέλι.

    Στην Καραϊβική, οι τιμές αποθήκευσης κινούνταν στο επίπεδο των 35 σεντς, επισημαίνει ο Barsamian, τονίζοντας ότι αυτοί οι τερματικοί σταθμοί δεν ήταν γεμάτοι για κάποιο χρονικό διάστημα.

    Η Ursa Space Systems, ένας πάροχος βιομηχανικών δεδομένων, υπολογίζει τα αποθέματα αργού στην Καραϊβική σε σχεδόν 35 εκατομμύρια βαρέλια, ή μόλις το 35% της διαθέσιμης δυναμικότητας, σύμφωνα με τον Geoffrey Craig, ενεργειακό αναλυτή της εταιρείας.

    Την Παρασκευή, ο ΟΠΕΚ απέτυχε να κλείσει συμφωνία με συμμάχους παραγωγούς, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, για μείωση της παραγωγής προκειμένου να αποφευχθεί η υπεραφθονία. Ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών πρότεινε μείωση 1,5 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, αλλά δεν κατάφερε να εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη της Ρωσίας. Το Σάββατο, η Σαουδική Αραβία άρχισε να προσφέρει τα βαρέλια της με μεγάλες εκπτώσεις,  πυροδοτώντας την εικασία ότι ξεκίνησε ένας πόλεμος τιμών.

    «Οι έμποροι έκαναν πολλές ερωτήσεις σήμερα το πρωί» σχετικά με την μίσθωση των δεξαμενόπλοιων για τη διατήρηση του αργού στη θάλασσα, δήλωσε ο Halvor Ellefsen, ναυλομεσίτης στη Fearnleys A/S με έδρα το Λονδίνο, μεταφέροντας τα σχόλια πολλών εμπόρων και μεσιτών. “Προς το παρόν, είναι καιροσκοπικές: γνωρίζουν ότι μπορεί να χρειαστούν χώρους για την αποθήκευση των βαρελιών.”



    ΣΧΟΛΙΑ