ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι παγκόσμιες αγορές βενζίνης εμφανίζουν ασυνήθιστα ισχυρή δυναμική στα τέλη του καλοκαιριού, καθώς οι διακοπές λειτουργίας σε διυλιστήρια περιορίζουν την προσφορά — ακόμη και σε περίοδο του έτους όπου συνήθως η ζήτηση καυσίμων μειώνεται.
Οι εταιρείες διύλισης τείνουν να έχουν τα μεγαλύτερα κέρδη από τη βενζίνη κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, καθώς οι οδηγοί ταξιδεύουν για διακοπές. Φέτος, τα περιθώρια κέρδους παραμένουν ισχυρά ακόμα και μετά την κορύφωση της τουριστικής περιόδου, προσφέροντας ένα σημαντικό όφελος για τους παραγωγούς καυσίμων.
Ένα βαρέλι βενζίνης διαπραγματεύεται με ένα περιθώριο περίπου 20,50 δολαρίων πάνω από την ισοδύναμη ποσότητα αργού West Texas Intermediate (WTI) — αυξημένο κατά περίπου 7 δολάρια σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Αυτό το βασικό μέτρο της κερδοφορίας των διυλιστηρίων και της ισχύος της αγοράς βενζίνης έχει αυξηθεί από την Ημέρα Εργασίας των ΗΠΑ (Labor Day), που σηματοδοτεί το τέλος της κορύφωσης της οδικής ζήτησης στις αρχές Σεπτεμβρίου.
«Το παγκόσμιο σύμπλεγμα βενζίνης απολαμβάνει μια περίοδο ασυνήθιστης υποστήριξης για τον Σεπτέμβριο», δήλωσε η Ines Goncalves, επικεφαλής ανάλυσης για τη βενζίνη στην εταιρεία Kpler. Τα κέρδη από τη μετατροπή αργού σε βενζίνη στη Δύση έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο για το 2025 στις αρχές Σεπτεμβρίου — όχι κατά τους παραδοσιακά πιο ισχυρούς μήνες μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου, πρόσθεσε.
Απρόβλεπτες διακοπές λειτουργίας διυλιστηρίων σε Ευρώπη, Δυτική Αφρική και Μέση Ανατολή μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου πιθανόν ενισχύουν τη δύναμη της αγοράς βενζίνης στον Ατλαντικό, σύμφωνα με την Pamela Munger, επικεφαλής ανάλυσης αγοράς για την EMEA στην Vortexa. Ωστόσο, οι διυλιστές άλλαξαν και τις αποδόσεις τους, περιορίζοντας την παραγωγή βενζίνης για να επωφεληθούν από την αυξημένη κερδοφορία του ντίζελ.
«Η πρόσφατη αύξηση στα περιθώρια κέρδους της βενζίνης αντικατοπτρίζει το πόσο ευαίσθητη μπορεί να είναι η αγορά, ακόμα και όταν υπάρχει γενικά υπερπροσφορά, όταν προκύψουν παρατεταμένες διακοπές στην παραγωγή», σημείωσε σε ερευνητικό της σημείωμα.
Ενίσχυση και στην Ευρώπη
Στη βορειοδυτική Ευρώπη, το περιθώριο της βενζίνης έναντι του αργού είναι εξαιρετικά ισχυρό για την εποχή, σύμφωνα με στοιχεία του General Index.
Τα περιθώρια κέρδους στην Ευρώπη έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα του προηγούμενου έτους.
Μαζί με πολλαπλά κλεισίματα διυλιστηρίων, η Ευρώπη αντιμετωπίζει επίσης εργασίες συντήρησης — κάποιες προγραμματισμένες και κάποιες όχι — καθώς και συνεχείς διαταραχές σε βασική μονάδα παραγωγής βενζίνης στο τεράστιο διυλιστήριο Dangote στη Νιγηρία.
Ταυτόχρονα, η ζήτηση για βενζίνη στην Ευρώπη — υποστηριζόμενη από τη στροφή μακριά από τα ντιζελοκίνητα οχήματα — έχει ξεπεράσει τον πενταετή εποχιακό μέσο όρο κάθε μήνα φέτος, σύμφωνα με τα δεδομένα της OilX.
«Παρόλο που εποχικά η ζήτηση μειώνεται τον Σεπτέμβριο, η συντήρηση των διυλιστηρίων εντείνεται παγκοσμίως, με σημαντικά έργα στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή», δήλωσε η Natalia Losada, αναλύτρια στην Energy Aspects. «Οι αγορές της Μέσης Ανατολής ήταν πολύ ισχυρές όλο το καλοκαίρι, απορροφώντας ευρωπαϊκά φορτία βενζίνης».
Ενίσχυση και στην Ασία
Στην Ασία, ένα βασικό μέτρο κερδοφορίας από την παραγωγή βενζίνης — το λεγόμενο RON-92 crack — κινείται πάνω από τον πενταετή μέσο όρο. Πολλαπλές διακοπές λειτουργίας μονάδων παραγωγής βενζίνης περιορίζουν την προσφορά και ενισχύουν τις τιμές, σύμφωνα με εμπόρους.
Ο μεγαλύτερος αγοραστής βενζίνης στη Νοτιοανατολική Ασία, η Pertamina της Ινδονησίας, συνεχίζει να δημοσιεύει διαγωνισμούς για εισαγωγές βενζίνης πιο αργά μέσα στο έτος από το συνηθισμένο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg — γεγονός που συμβάλλει στην ενίσχυση των τιμών. Οι περιορισμοί στις εισαγωγές βενζίνης στην Ινδονησία νωρίτερα φέτος, εν μέρει οδήγησαν σε αυτή τη καθυστερημένη αγοραστική κινητικότητα, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει ελλείψεις.
«Η παγκόσμια αγορά βενζίνης έχει εισέλθει σε μια περίοδο όπου υπάρχει ο πειρασμός να θεωρήσουμε πως έχει φτάσει στο ανώτατο όριο, αλλά το πτωτικό σενάριο δεν είναι τόσο ξεκάθαρο», έγραψε ο Philip Jones-Lux, ανώτερος αναλυτής στην Sparta Commodities, σε ερευνητικό σημείωμα.
Τα ελκυστικά περιθώρια ανάμειξης στην Ευρώπη και οι περιορισμένες δυνατότητες εξαγωγών προς τις ΗΠΑ ή τη Λατινική Αμερική, υπό κανονικές συνθήκες, θα οδηγούσαν σε καθοδική διόρθωση στις τιμές και στα spread, ανέφερε.
«Όμως με τόσο μεγάλο μέρος της παραγωγικής δυναμικότητας εκτός λειτουργίας, ο χρονισμός αυτής της διόρθωσης είναι δύσκολο να προβλεφθεί», κατέληξε.
Διαβάστε επίσης:
Ελβετικά ρολόγια: Κατάρρευση των εξαγωγών λόγω Κίνας και αμερικανικών δασμών
Εφιάλτης στη Nestlé: Η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων στον κόσμο αντιμετωπίζει κρίση
Βig deal για την Roche Holding: Εξαγοράζει την 89bio έναντι 3,5 δισ. δολαρίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μακρον: Η αναγνώριση παλαιστινιακού κράτους είναι ο καλύτερος τρόπος για να απομονωθεί η Χαμάς
- ΗΠΑ: Βέτο σε σχέδιο ψηφίσματος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για τη Γάζα
- Τραμπ: Η συμφωνία για το TikTok θα γίνει σε συνδυασμό με την Κίνα
- Wall Street: Ξανά στις 6.600 μονάδες ο S&P 500, ρεκόρ μετά από 4 χρόνια και για τον Russell 2000 – Άλμα 22,7% η Intel
