bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Τα scrubbers, οι προκλήσεις και η ουρά των… 550 χιλιομέτρων

  • Bloomberg
ναυλαγορά ναυτιλία


Αν επισκεφθεί κανείς τα ναυπηγεία της Σαγκάης, της Σιγκαπούρης ή του Αμβούργου, θα διαπιστώσει πολύ γρήγορα ότι είναι ξέχειλα από πλοία που σπεύδουν να… κόψουν τις κακές συνήθειες.

Μέσα στο 2019, περίπου 2.200 πλοία θα εγκαταστήσουν τα λεγόμενα «scrubbers», που τους δίνουν τη δυνατότητα να καίνε πιο ρυπογόνα καύσιμα τα οποία διαφορετικά θα απαγορεύεται να χρησιμοποιούν. Και αν έβαζε κανείς στη σειρά όλα αυτά τα πλοία, θα διαπίστωνε ότι η ουρά θα έφτανε περίπου τα 340 μίλια (περίπου 550 χιλιόμετρα), σύμφωνα με στοιχεία του νηογνώμονα DNV GL. Μάλιστα, ένα μεγάλο κομμάτι του όγκου των εργασιών πέφτει στο τέταρτο τρίμηνο, απειλώντας να μειώσει επικίνδυνα τη διαθέσιμη στην αγορά χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου.

Οι εργασίες αυτές αυξάνονται ενόψει της εφαρμογής των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) που θα περιορίσουν τα επίπεδα των επιτρεπόμενων εκπομπών οξειδίων του θείου για τα πλοία από τον Ιανουάριο του 2020. Καθώς με τα scrubbers τα πλοία μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα φθηνότερα καύσιμα που χρησιμοποιούν και σήμερα, ένα μεγάλο κομμάτι του παγκόσμιου στόλου θα κάνει ακριβώς αυτό: θα εξοπλιστεί με scrubbers. Ως εκ τούτου, πολλά πλοία θα βγουν εκτός υπηρεσίας κάποια στιγμή μέχρι το τέλος του έτους. Μια καλή εξέλιξη για τους πλοιοκτήτες, αφού γι΄αυτούς που ναυλώνουν τα διαθέσιμα πλοία θα είναι λιγότερα.

«Η εξέλιξη αυτή θα βγάλει πολλά πλοία εκτός αγοράς και, με τη μείωση της προσφοράς, θα αυξηθούν και οι ναύλοι, ειδικά στο τέταρτο τρίμηνο», λέει ο Burak Cetinok, επικεφαλής ανάλυσης στην Arrow Shipbroking Group στο Λονδίνο.

Όπως συμβαίνει συχνά, οι ναύλοι φέτος αυξάνονται ή μειώνονται ανάλογα με το μεταφερόμενο φορτίο.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά του dry bulk, όπως είναι το σιδηρομετάλλευμα, ο άνθρακας και τα σιτηρά, είχαν μια εξαιρετική χρονιά φέτος, με τα κέρδη να ίπτανται καθώς η αγορά προσπαθεί να καλύψει τα προβλήματα που υπήρξαν στην προσφορά στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019. Βοήθησαν επίσης και τα οικονομικά κίνητρα της Κίνας. Ο δείκτης Baltic Dry Index βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του από το 2010 σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη περίοδο του έτους.

Στις αγορές των τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου, ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του προσπαθούν να κρατήσουν εκτός αγοράς γύρω στα 650 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ετησίως, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν τις τιμές. Όμως, μεγάλο μέρος της χαμένης αυτής ποσότητας θα μεταφερόταν δια θαλάσσης, οπότε οι ναύλοι έχουν μείνει σε χαμηλά επίπεδα.

Η μείωση του αριθμού των πλοίων, λόγω του εξοπλισμού τους με scrubbers, θα βοηθήσει λογικά ολόκληρο τον κλάδο, αν και κάποια πλοία θα έχουν τον ειδικό αυτόν εξοπλισμό από κατασκευής.

Η πρόκληση των logistics

Όμως για τις εταιρείες που βάζουν τα scrubbers, η μεγάλη αύξηση των εργασιών εγκατάστασης -παρότι καλή για τη δουλειά τους- αποτελεί επίσης μια πρόκληση. Από τα συνολικά 3.000 πλοία που αναμένεται να έχουν scrubbers μέχρι το τέλος της χρονιάς, δύο εταιρείες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 30% του όγκου: η Wartsila Oyj και η Alfa Laval AB.

Η Alfa Laval έχει κλείσει τον χώρο που διαθέτει στα ναυπηγεία της για την εγκατάσταση scrubbers πριν από τον Ιανουάριο του 2020 εδώ και έναν χρόνο, που σημαίνει ότι πρέπει να δώσει αγώνα δρόμου για να γίνουν όλα στην ώρα τους.

Αν και είναι πολύ νωρίς για να γίνει εμφανής ο όποιος αντίκτυπος στην αγορά, θα δούμε πιθανότατα τους ναύλους να ανεβαίνουν όταν θα ενταθούν οι εργασίες και τα πλοία βγουν εκτός, υποστηρίζει ο Jonathan Chappell, αναλυτής της Evercore ISI.

Τυχόν καθυστερήσεις θα επηρεάσουν επίσης και την αγορά καυσίμων. Αν πάρει περισσότερο από το αναμενόμενο να ξαναμπούν σε υπηρεσία τα πλοία, θα μειωθεί η ζήτηση για πετρέλαιο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο σε μια εποχή που οι περισσότεροι πλοιοκτήτες της παγκόσμιας αγοράς, η οποία αριθμεί 90.000 πλοία, αναμένεται να εγκαταλείψουν το προϊόν. Για την ώρα όμως, τα ναυπηγεία εμφανίζονται σίγουρα ότι θα τα καταφέρουν να τα βγάλουν πέρα με τη ζήτηση εγκαίρως…