• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Πώς ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας αλλάζει τους δρόμους του LNG

    • Bloomberg


    Σημαντικές επιπτώσεις στο εμπόριο φυσικού αερίου αναμένεται να έχει η κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, πλήττοντας, κατά κύριο λόγο, την αμερικανική παραγωγή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν παράπλευρες απώλειες ή κέρδη. Κι αυτό γιατί το Πεκίνο είναι πολύ πιθανό να βάλει στο στόχαστρό του το αμερικανικό LNG, σε αντίποινα για τους νέους δασμούς που ανακοίνωσε τη Δευτέρα η Ουάσιγκτον. Άλλωστε, το Πεκίνο είχε ήδη προειδοποιήσει από τον περασμένο μήνα ότι εξέταζε το ενδεχόμενο να επιβάλει δασμούς 25% επί του συγκεκριμένου καυσίμου, χωρίς ωστόσο να έχει δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες.

    Μια τέτοια κίνηση από την πλευρά της Κίνας θα ασκούσε σημαντική πίεση στην αμερικανική βιομηχανία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η οποία ανταγωνίζεται με τη Ρωσία, την Αυστραλία και το Κατάρ για ένα μερίδιο στην αγορά της Κίνας, η οποία είναι και ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου στον κόσμο.

    Είναι γεγονός ότι η στροφή της Κίνας στη χρήση περισσότερου φυσικού αερίου είναι αυτή που οδηγεί σήμερα την αύξηση της ζήτησης για LNG, με τις εισαγωγές LNG να κάνουν άλμα 47% το πρώτο επτάμηνο του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία της Sanford C. Bernstein & Co., παρά το γεγονός ότι η Κίνα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος πελάτης αμερικανικών φορτίων, η αμερικανική προσφορά υπερέβη μετά βίας το 6% της συνολικής ποσότητας LNG που προμηθεύτηκε η Κίνα κατά το ίδια διάστημα. Και η επιβολή δασμών στο αμερικανικό LNG θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στην αμερικανική παραγωγή, τόσο σε επίπεδο επενδύσεων όσο και σε επίπεδο εξαγωγών.

    Ποιοι κερδίζουν

    Την ίδια στιγμή, άλλα εξαγωγικά κράτη, όπως η Αυστραλία και το Κατάρ, θα μπορούσαν να βγουν κερδισμένα από την αντιπαράθεση Ουάσιγκτον – Πεκίνου, υποστηρίζει ο Xizhou Zhou, αναλυτής της IHS Markit.

    «Δύο σημαντικοί «παίκτες» στην αγορά του LNG -ο ένας ένας πολύ σημαντικός μεγάλος καταναλωτής, ο άλλος ένας σημαντικός μεγάλος προμηθευτής- είναι πλέον λιγότερο πιθανό να διαπραγματεύονται μεταξύ τους», υποστηρίζει. «Αυτό σημαίνει πως οι Καταριανοί και Αυστραλοί θα έχουν να αντιμετωπίσουν λιγότερο ανταγωνισμό για μακροπρόθεσμα συμβόλαια στην κινεζική αγορά», προσθέτει.

    Το τάνκερ GasLog Greece, το οποίο αναχώρησε από τον σταθμό LNG της Cheniere Energy στη Λουιζιάνα στις 15 Αυγούστου με προορισμό την Κίνα, άλλαξε προορισμό στα μισά του ταξιδιού του και έβαλε πλώρη για τη Νότια Κορέα. Ήταν ένα από τα δύο, τουλάχιστον, αμερικανικά φορτία LNG με προορισμό την Κίνα κατά τη διάρκεια του περασμένου μήνα. Το δεύτερο πλοίο, το Rioja Knutsen, έφτασε στην Τιαντζίν στις 3 Σεπτεμβρίου.

    Έναν και πλέον μήνα νωρίτερα, η κρατική PetroChina σκεφτόταν το ενδεχόμενο να σταματήσει προσωρινά να αγοράζει φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ και να αυξήσει τις αγορές της από άλλα κράτη, ενώ η ENN Group, μια ιδιωτική εταιρεία διανομής φυσικού αερίου και εισαγωγέας LNG, αποφάσισε να μην αγοράσει καθόλου φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ φέτος τον χειμώνα.

    Ωστόσο, εταιρείες κολοσσοί του κλάδου με δραστηριότητες στον συγκεκριμένο τομέα και εκτός ΗΠΑ, όπως η Exxon Mobil, η οποία έχει συμμετοχή σε project στο Κατάρ, την Παπούα Νέα Γουινέα και τη Μοζαμβίκη, και η Royal Dutch Shell, η οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει μια μονάδα στον δυτικό Καναδά, ενώ την ίδια ώρα δραστηριοποιείται και στην Αυστραλία και έχει ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια συναλλαγών σε LNG παγκοσμίως είναι πολύ πιθανό να βγουν κερδισμένες.

    Άλλωστε, τις προηγούμενες ημέρες, η Exxon υπέγραψε προσύμφωνο για να συμμετάσχει σε ένα νέο τέρμιναλ εισαγωγής LNG στη νότια Κίνα, το οποίο και θα προμηθεύει με φυσικό αέριο.

    Επίσης, η PetroChina έκλεισε συμφωνία με το Κατάρ για την αγορά 3,4 εκατομμυρίων τόνων LNG ετησίως, η οποία είναι και η μεγαλύτερη σύμβαση προμήθειας που έχει κλείσει μέχρι τώρα.



    ΣΧΟΛΙΑ