• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    O Jeff Bezos, το ανταγωνιστικό Amazon και οι προβληματισμένοι έμποροι

    • Bloomberg
    Τζεφ Μπέζος


    Πριν από δεκαπέντε χρόνια, ο Jason Boyce ξεκίνησε μία συνεργασία με την Amazon που άλλαξε τη ζωή του. Άρχισε να πουλά μπασκέτες μέσω Amazon – η οποία τότε ήταν γνωστή κυρίως για τα βιβλία – με αποτέλεσμα οι πωλήσεις και τα κέρδη του να απογειωθούν.

    Σήμερα, ο Boyce φοβάται ότι η σχέση του με το μεγαλύτερη ηλεκτρονικό κατάστημα παγκοσμίως αποδυναμώνεται όλο και περισσότερο. Το Amazon έχει εξελιχθεί από συνεργάτη σε ανταγωνιστή, φτιάχνοντας προϊόντα παρόμοια με του συνεργάτη, που τα πουλά πιο φθηνά και τα προβάλει περισσότερο στο site. Για να ξεχωρίσει, ο Boyce πρέπει τώρα να διαφημίσει τα προϊόντα του, γεγονός που καθιστά την Amazon ακόμα πιο κερδοφόρα, σε βάρος του.

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Amazon.com, Jeff Bezos, μίλησε για την επιτυχία των εμπόρων, όπως ο Boyce, αυτόν το μήνα στην ετήσια επιστολή του προς τους μετόχους, υπονοώντας ότι η Amazon έχει γίνει το στο δικό του “παιχνίδι”, καθώς αποτελούν το 58% όλων των πωλήσεων στον ιστότοπο. Αυτό, ωστόσο, που ο Bezos παραμέλησε να αναφέρει είναι ότι η Amazon είναι ο μεγαλύτερος νικητής όλων. Η Amazon παίρνει προμήθεια 50 σεντς για κάθε δολάριο που ξοδεύεται online στις ΗΠΑ. Το EBay Inc., ο κοντινότερος ανταγωνιστής της, παίρνει μόλις έξι σεντς.

    Jason Boyce

    Η Αmazon έχει έτσι τον έλεγχο μιας αγοράς 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία αυξάνεται με τριπλάσιο ρυθμό από τις συνολικές δαπάνες λιανικής. Οι έμποροι όπως ο Boyce μπορεί να πουλάνε περισσότερα εμπορεύματα από την Amazon. Αλλά η Amazon παίρνει μεγαλύτερη προμήθεια από κάθε πώληση. Το μερίδιό της έχει σχεδόν τριπλασιαστεί σε περισσότερο από 40% τα τελευταία χρόνια, λένε οι έμποροι, κυρίως λόγω του νέου κόστους της διαφήμισης. Όσοι δυσανασχετούν με αυτή την κατάσταση που επικρατεί, απλά τη ανέχονται αφού κανένα άλλο site δεν πλησιάζει την Amazon.

    Όπως και οι δώδεκα επιτυχημένοι έμποροι που έδωσαν συνέντευξη για το το συγκεκριμένο άρθρο,  ο Boyce αναγνωρίζει ότι η πώληση προϊόντων στο Amazon τον βοήθησε να κερδίσει μια άνετη ζωή. Ως επιχειρηματίας, αυτός και άλλοι έμποροι είναι επιφυλακτικοί. Ωστόσο, όταν η γερουσιαστής Elizabeth Warren πρότεινε να απαγορευτεί στην Amazon ο ανταγωνισμός απέναντι τους, ήταν έτοιμοι να ακούσουν.

    Για να είμαστε σαφείς, πρόκειται απλά για μια πρόταση, από έναν Δημοκρατικό υποψήφιο, περίπου 19 μήνες πριν από τις εκλογές. Η Amazon κατέχει λιγότερο από το 8% της αμερικανικής λιανικής αγοράς. Υπάρχουν λίγες ενδείξεις ότι η εταιρεία βλάπτει τους καταναλωτές με επιθετική τιμολόγηση, το κριτήριο που χρησιμοποιείται συνήθως για να αποδείξει αθέμιτο ανταγωνισμό. Εντούτοις, το γεγονός ότι ο Bezos ασχολήθηκε εμμέσως με την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία στην ετήσια επιστολή προς του μετόχους του, δείχνει πόσο σοβαρά παίρνει την απειλή να υπάρξει μία ρύθμιση.

    Δεν ήταν πάντα έτσι η κατάσταση

    Ο Boyce, πρώην αξιωματικός του Ναυτικού, άρχισε να πουλά online στεφάνια για μπασκέτες στο superduperhoops.com, αγοράζοντας διαφημίσεις προκειμένου να κατευθύνει τους καταναλωτές στην περιοχή. Το 2004, ο αδελφός του έλαβε τηλεφώνημα από έναν εκπρόσωπο της Amazon, ο οποίος δήλωσε ότι στην ανερχόμενη, τότε, εταιρεία άρεσαν τα προϊόντα. Το Amazon ήταν κατά κύριο λόγο βιβλιοπωλείο την εποχή εκείνη, έτσι τα στεφάνια ξεχώρισαν και οι παραγγελίες ήταν πολλές. Μια φωτογραφία και μια περιγραφή του προϊόντος ήταν αρκετή για να δελεάσει τους πελάτες. Η Amazon πήρε μια μικρή προμήθεια. Οι πελάτες περίμεναν μια εβδομάδα ή δύο για να πάρουν τα στεφάνια τους. Και η επιχείρηση είχε ελάχιστο κίνδυνο αφού ο Boyce δεν αγόραζε επιπλέον αποθέματα παρά μόνο μετά από την παραγγελία ενός πελάτη.

    Για τα επόμενα χρόνια, η εμπειρία του Boyce στο Amazon αντανακλά σε μεγάλο βαθμό αυτό που συμβαίνει στον κόσμο: οι ανταγωνιστές μπήκαν στην αγορά, οδηγώντας τις τιμές προς τα κάτω και καθιστώντας πιο δύσκολο το κέρδος. Έτσι, ο Boyce προσαρμόστηκε. Σταμάτησε να πουλά στεφάνια καλαθοσφαίρισης και ανέπτυξε τη δική του σειρά από ποδοσφαιράκια, τραπέζια χόκεϊ αέρος, εξοπλισμό άσκησης κ.α. Ο καλύτερος τρόπος για να πετύχετε ένα αξιοπρεπές κέρδος στο Amazon είναι να πουλήσετε κάτι που κανείς άλλος δεν έχει και να δημιουργήσετε το δικό σας εμπορικό σήμα. Ο Boyce, ο οποίος είναι τώρα 47 ετών, έκανε μια άνετη διαβίωση. Έχει ένα σπίτι στο Princeton, στο New Jersey και στέλνει τις δύο κόρες του στο ιδιωτικό σχολείο.



    ΣΧΟΛΙΑ